Jump to content

Riksdagsvalet 2010 - 19 september


dibel
 Share

Riksdagsvalet 2010 - 19 september  

80 röster

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Hur fungerar det om man har förtidsröstat och sen ångrar sig, som det har talats om bland politiker och i media att det går? Valen är ju anonyma, och när man väl har lagt kuvertet/n i lådan så är den ju lagd. Hur kan man veta vilken röst som inte ska räknas och hur kommer man fram till det?

I Ohlys fall, där han själv berättade tidigare i SVT att han skulle rösta idag, så är det ju väldigt enkelt att "lista ut" vad han har röstat på i sin förtidsröst (speciellt då det finns bildbevis från det tillfället).

Ponera att jag hade utnyttjat chansen att förtidsrösta (SDx3) för att sedan idag "ångrat" mig och beställt en ny valsedel (om det nu ens behövs). Jag säger att jag tidigare röstat på Vänsterpartiet i alla 3 val och nu vill ändra till SD. SD skulle alltså få 2x fler röster samtidigt som V tappar 1 röst, vilket kan vara intressant till nästa val att veta om det verkligen är så det fungerar.

Jag tackar i förväg om det är någon som kan korrigera mig och ge mig en garanti att Sveriges stolta demokrati är så fin som den framställs.

Edith:

Tvivlar jag starkt på, chattat med han efteråt, han verkar må riktigt dåligt efter det som hänt. Dessutom var livet tillräckligt hårt på honom innan och förvärra sin egen situation så extremt är inget jag kan se han göra..

Känner du honom så väl att du kan gå i godo för att han inte skulle få för sig att göra en sådan här grej för Partiets skull? Det låter nämligen helt idiotiskt att våldföra sig på sig själv på det sättet samtidigt som det, tyvärr, inte låter helt främmande att våldsverkare ger sig på en politiker av det slaget.

Redigerad av dibel
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ponera att jag hade utnyttjat chansen att förtidsrösta (SDx3) för att sedan idag "ångrat" mig och beställt en ny valsedel (om det nu ens behövs). Jag säger att jag tidigare röstat på Vänsterpartiet i alla 3 val och nu vill ändra till SD. SD skulle alltså få 2x fler röster samtidigt som V tappar 1 röst, vilket kan vara intressant till nästa val att veta om det verkligen är så det fungerar.

Jag vet inte exakt hur det funkar, men jag tvivlar starkt på att det funkar på det sättet som du beskriver - det skulle vara ett för stort kryphål.

Det här hittade jag på hästforumet Bukefalos, där jag är trogen medlem sedan många år tillbaka. <3 min häst.

"Jo, man har rätt att ändra sig ända fram till dess vallokalerna stänger på valdagen. Det fick vi tydlig information om när vi förtidsröstade för ett par veckor sedan. Röstkortet läggs i ett speciellt kuvert, tillsammans med den personens röstkuvert. Om man ändrar sig plockas kuvertet med de första rösterna bort. I annat fall öppnas det stora kuvertet, röstkortet plockas bort och valkuverten läggs med övriga röster och räknas sedan."

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte exakt hur det funkar, men jag tvivlar starkt på att det funkar på det sättet som du beskriver - det skulle vara ett för stort kryphål.

Det här hittade jag på hästforumet Bukefalos, där jag är trogen medlem sedan många år tillbaka. <3 min häst.

"Jo, man har rätt att ändra sig ända fram till dess vallokalerna stänger på valdagen. Det fick vi tydlig information om när vi förtidsröstade för ett par veckor sedan. Röstkortet läggs i ett speciellt kuvert, tillsammans med den personens röstkuvert. Om man ändrar sig plockas kuvertet med de första rösterna bort. I annat fall öppnas det stora kuvertet, röstkortet plockas bort och valkuverten läggs med övriga röster och räknas sedan."

Ja, det var det jag tänkte att det måste finnas något system för det. Då ska jag aldrig förtidsrösta om det är så att ens namn och personnummer läggs ihop med rösten. (Nog nojjig att man lämnar DNA när man slickar på kuvertklistret och använder fingrarna > fingeravtryck)

Plasthandskar och medtaget vatten till nästa val haha.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Att bygga generation fyra-reaktorer när sådana kommer vore det ultimata. Då kan vi återanvända avfallet vi har nu, få ut mer energi än vi fick första körningen och sedan ha ett avfall som bara är aktivt i mellan 10 och 100 år.

Men om vi fortsätter ha en sådan negativ inställning till kärnkraft lär väl inte det hända :(

Ja, det låter ju väldigt bra. Jag visste inte om att det fanns generation fyra-reaktorer som i sin tur leder till mer energi och så pass kort halveringstid, vilket säger ganska mycket om hur pass insatt jag är överhuvudtaget. Som jag sa, jag tycker inte att kärnkraften bör utvecklas så länge vi inte kan hantera det avfall som blir. Kan vi det så är jag mycket positiv till ett utbyggande, åt minstone till dess att vi har bättre energikällor.

Jag måste läsa på lite mer antar jag! :)

En röst på mp är ju tyvärr en röst på kommunism i år. Rösta på Alliansens gröna istället, rösta på C! :yes:

//Alliansen

Nja, det är ganska kört nu. Jag tyckte iallafall att miljöpartiet var det parti som passade mig bäst i år med tanke på hur min närmsta framtid kommer att se ut. Vi får se vad jag tycker vid nästa val då jag haft mer tid att sätta mig in i de olika partierna och antagligen är i en helt annan situation än jag är nu.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Okej. Men alltså, en officer är en person som är utbildad för att träna vuxna män till att vara med i en armé, till den benhårda disciplin som krävs för att på liv och död kriga mot andra människor. Hur i helvete skulle denna person vara bättre på att förstå gruppsykologin bland 7-18-åringar, än säg... En barnmorska, en lärare med dussintals år på nacken, eller en rektor, för den delen? Nej, jag tror att den Björklundska disciplinen som håller på att sprida sig i hela skolan är av godo.

Jag tänker inte argumentera emot att barnmorskor troligtvis har större kunskaper om barns gruppsykologi än officerare för det har de säkert. Det har du rätt i. MEN då det gäller ordning och disciplin är det officeren som vinner. Alla gånger. Jag kommer, de facto, inte på ett enda yrkesområde där ordning, disciplin och organisation är mer framträdande än inom det militära och dessa värden ser jag för tillfället som viktigare att införa i den svenska skolan än all världens flumpsykologi.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

En röst på mp är ju tyvärr en röst på kommunism i år. Rösta på Alliansens gröna istället, rösta på C! :yes:

Det är så tröttsamt hur du alltid spelar på kommunistskräcken... Det är bara ogrundad smutskastning att kalla den politik som V går till val på idag för kommunism, samma när du skriver att folk som är vänster är stalinister.

Angående bloggen så är den vinklad för att den belyser det faktum att Alliansen är favoriter i nyhetsrapporteringen, det är ju hela bloggens syfte. Hur skulle den kunna belysa detta utan att vara vinklad?

---

Kom just hem från vallokalen. V / V / V blev det. Kommun och landsting har jag verkligen ingen aning vad som skiljer de olika rödgröna åt, så det fick bara bli samma hela vägen.

Redigerad av The Dude
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är så tröttsamt hur du alltid spelar på kommunistskräcken... Det är bara ogrundad smutskastning att kalla den politik som V går till val på idag för kommunism, samma när du skriver att folk som är vänster är stalinister.

Angående bloggen så är den vinklad för att den belyser faktum att Alliansen är favoriter i nyhetsrapporteringen, det är ju hela bloggens syfte. Hur skulle den kunna belysa detta utan att vara vinklad?

---

Kom just hem från vallokalen. V / V / V blev det. Kommun och landsting har jag verkligen ingen aning vad som skiljer de olika rödgröna åt, så det fick bara bli samma hela vägen.

Det om bloggar-stalinisten var ju inte seriöst menat men jag håller fast vid att det finns många kommunister och kommunistsympatisörer i de vänsterpartistiska leden.

Redigerad av Umberto
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Såg just Aftonbladets löpsedel idag när jag var och handlade, någon mer som sett den?

Minns inte exakt vad som stod på den längre, men det var en stor hand och så stod det lite att de var emot främlingsfientlighet mm. Rätt intressant.

Att hålla på och debattera om hurvida media är vänster- eller högervriden är förövrigt en hopplös disskussion som inte leder någonstans då man aldrig har några grunder att stå på, imo.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, det var det jag tänkte att det måste finnas något system för det. Då ska jag aldrig förtidsrösta om det är så att ens namn och personnummer läggs ihop med rösten. (Nog nojjig att man lämnar DNA när man slickar på kuvertklistret och använder fingrarna > fingeravtryck)

Plasthandskar och medtaget vatten till nästa val haha.

Varje person har ju ett visst nummer i valkretsen (om jag inte minns fel) och när du röstar bockas ditt nummer av. När man sedan räknar röster märker man om ditt nummer redan är förbockat och i så fall räknas bara din sista röst. Jag tror dock inte att ditt nummer kan kopplas till dig av dom som räknar.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Såg just Aftonbladets löpsedel idag när jag var och handlade, någon mer som sett den?

Minns inte exakt vad som stod på den längre, men det var en stor hand och så stod det lite att de var emot främlingsfientlighet mm. Rätt intressant.

Att hålla på och debattera om hurvida media är vänster- eller högervriden är förövrigt en hopplös disskussion som inte leder någonstans då man aldrig har några grunder att stå på, imo.

I stort sett alla stora tidningar har samma budskap på löpet idag, mycket opartiskt :confused:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Varje person har ju ett visst nummer i valkretsen (om jag inte minns fel) och när du röstar bockas ditt nummer av. När man sedan räknar röster märker man om ditt nummer redan är förbockat och i så fall räknas bara din sista röst. Jag tror dock inte att ditt nummer kan kopplas till dig av dom som räknar.

För att de ska ta bort just din/min förtidsröst gäller det ju att de vet vilken röst som är just din/min? Valberedare(rätt ord?) har ju listor som de bockar av där namn och val-nr står. Jag tror nu att det är så som ilskna Axel skrev tidigare att de inte bryr sig/slänger förtidsrösten+röstkort om man väljer att rösta igen.

Det verkar ju inte omöjligt att registrera förtidsväljare förutsatt att man har tillgång till sedlarna+korten (stora kuvertet där de samlar dem) samt att man såklart måste ha viljan för detta...

-

Valvaka, SVT eller annan?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker det var en rätt lustig, lite studenttrashig, stämning hos sverigedemokraterna. Skål och bröl om; SD SD SD, när vallokalsundersökningen nådde ut i rutan. 4.6 är inte godkänt, minst 5 och förhoppningsvis upp emot 8%.

TV4s ValU

M=27,2

C=7,0

FP=6,9

KD=7,1

(Allys=48.2)

S=32,7

V=5,9

MP=7,8

(The Horde=47.7)

SD=4,1

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...