Jump to content

Drickbart


MyStiC
 Share

Recommended Posts

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Hur ska glögg förvaras? Blir glögg i oöppnad flaska gammal? Hur länge håller den om flaskan öppnats?

Frågar egentligen rent generellt, men i mitt specialfall hittade jag en flaska alkfri blossa som varit öppnad i säkert en månad, likväl gick bäst före-datumet ut sista februari. Var jag dum som drack det som fanns kvar? Smakade inte illa när jag väl värmt den :P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

e78313e1.jpg

Gick från att aldrig ha druckit whisky till att köpa en flaska Tullamore dew till att köpa en Bowmore Enigma och en Highland Park 12-årig. Jag lär mig whisky den hårda vägen. :ph34r:

Kan än en gång rekommendera vingrossen.com förresten. De ger ett seriöst intryck med snabb leverans och inte nog med att de skickade med två glas rödtjut, jag fick även en droppkork på köpet! Den sistnämnda hade de i sortimentet tills för några veckor sedan och jag hade tänkt köpa en för 70 spänn. När jag lade beställningen så fanns de inte kvar så jag bifogade ett meddelande i ordern där jag skrev att jag gärna hade köpt en ifall den fanns kvar... :shifty: Så då fick jag visst en på köpet och sådant är ju alltid trevligt!

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kan än en gång rekommendera vingrossen.com förresten. De ger ett seriöst intryck med snabb leverans och inte nog med att de skickade med två glas rödtjut, jag fick även en droppkork på köpet!

Hurpass snabb leverans?

Tänk att jag, som älskar att beställa från nätet, aldrig har beställt sprit från nätet! Jag gick in på sidan och det var ju löjligt mycket billigare än Systembolaget. mellow_1183292_0.gif

Edit: Ahh, men frakten verkar svindyr? Det är klart, om man beställer tillsammans med några vänner blir det ju värt det. Hur mycket gick din frakt på?

Redigerad av Siana
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Gick från att aldrig ha druckit whisky till att köpa en flaska Tullamore dew till att köpa en Bowmore Enigma och en Highland Park 12-årig. Jag lär mig whisky den hårda vägen. :ph34r:

Kan än en gång rekommendera vingrossen.com förresten. De ger ett seriöst intryck med snabb leverans och inte nog med att de skickade med två glas rödtjut, jag fick även en droppkork på köpet! Den sistnämnda hade de i sortimentet tills för några veckor sedan och jag hade tänkt köpa en för 70 spänn. När jag lade beställningen så fanns de inte kvar så jag bifogade ett meddelande i ordern där jag skrev att jag gärna hade köpt en ifall den fanns kvar... :shifty: Så då fick jag visst en på köpet och sådant är ju alltid trevligt!

Åh! Både Laphroaig och Bowmore Enigma är helt underbara. Speciellt Enigma. Hittade den inte på bolaget sist, men jag kommer fortsätta sökandet.

Kul att du har börjat dricka whisky, förresten! Du har mycket njutning framför dig.

Edit: Själv sitter jag just nu på en lite halvtråkig Jameson. Fast min mormor hade alltid med sig en flaska Jameson varje gång hon kom hit, så det är någonting speciellt med den ändå. Ska se till att ha en Laphroaig tills dess att jag är klar med min GMU dock.

Redigerad av felshoe
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hurpass snabb leverans?

Tänk att jag, som älskar att beställa från nätet, aldrig har beställt sprit från nätet! Jag gick in på sidan och det var ju löjligt mycket billigare än Systembolaget. mellow_1183292_0.gif

Edit: Ahh, men frakten verkar svindyr? Det är klart, om man beställer tillsammans med några vänner blir det ju värt det. Hur mycket gick din frakt på?

Kollade lite på frakten men orkar inte tänka, så jävla trött. Hur fungerar det? Vad ligger frakten på?

Frakten kostar 245 kronor för ett kolli (sex flaskor), alltså ~40 kronor per flaska. Det finns billigare internetsidor men eftersom de flesta skickar sina grejer med fraktbolaget Locadi, vilka har åkt fast i tullen några gånger, så anses de sidorna inte vara lika säkra.

För jag antar att ni inte riktigt vet vad som gäller när man handlar sprit på internet och jag känner mig manad att informera er lite eftersom det är jag som talar så varmt om det. :P (Och bear with me för jag har druckit av alla fyra whiskysorterna och ett gäng öl på det)

Det är inte olagligt att beställa sprit från Tyskland. Men det är inte helt okej heller, för såhär ligger det till. Som ni kanske minns så var det mycket skriverier om huruvida det var lagligt eller inte för kanske fyra-fem år sedan och då ville regeringen/riksdagen/vem det nu är sådant berör få det att bli otillåtet eftersom det inte skulle vara bra för det svenska spritmonopolet och allt det där. De fick dock backa lite eftersom det stred mot EU-stadgarna som säger att man ska ha rätt att importera saker inom EU-länderna osv. Svenska myndigheter var ju givetvis inte nöjda med det, så de lyckades få det bestämt att sidan man handlar på inte får fixa med frakten till Sverige; man ska alltså i deras värld beställa något på internet och sedan åka ner och hämta det. Men det är helt okej att fixa så att ett fraktbolag hämtar upp ens saker och kör hem dem till Sverige... :rolleyes:

I praktiken (i alla fall på vingrossen) funkar det så att det är de som fixar med allt bara att man via länk går in på fraktbolagets hemsida och betalar frakten separat. Man behöver alltså själv aldrig ha kontakt med dem, utan adress för upphämtning och allt går av sig självt ändå. Så lätt är det alltså för dem att gå runt hela grejen. :lol:

OBS: Man är egentligen skyldig deklarera och betala svensk skatt på spriten man importerar. Men det är det givetvis inte någon som gör. Och man har egentligen redan betalat tysk skatt på det och det borde ju räcka eftersom vi är medlemmar i EU, men jag har svårt att tro att man skulle vinna den tvisten.

Det jag nämnde ovan om att vissa fraktbolag har blivit tagna i tullen handlar helt enkelt om att de har kikat igenom lastbilarna och insett att de är fulla med "oskattad" sprit. Detta har mig veterligen bara hänt ett par gånger och följderna då har varit att man får hem ett brev där det står att vill man ha grejerna så får man betala 200 kronor per liter 40%-ig sprit i skatt och straffavigt. Det är bara företaget Locadi som har blivit haffade, troligtvis eftersom de verkar vara väldigt stora när det gäller spritleverans och att de helt enkelt enbart har sådant i bilarna som går till Sverige.

Man får alltså väga oddsen och nackdelarna mot fördelarna och bestämma ifall man vågar eller inte. Personligen tror jag det är hur lugnt som helst, men å andra sidan vet man ju aldrig när tullen får för sig att retas.

Väl mött! MVH nöjd vingrossist.

Åh! Både Laphroaig och Bowmore Enigma är helt underbara. Speciellt Enigma. Hittade den inte på bolaget sist, men jag kommer fortsätta sökandet.

Kul att du har börjat dricka whisky, förresten! Du har mycket njutning framför dig.

Jag tror att Bowmore Enigma, liksom Bowmore Surf vilken också finns på Vingrossen, är mer av en "tax free-whisky" som inte säljs på systemet. Vet dock inte hur den skiljer sig från Bowmores vanliga 12-åriga, det kanske är samma.

Jodå, det är kul! Har en bra bit att gå, men i goda vänners lag är den drycken fan svårslagen.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för infon Kebab.

Lite knivig situation där, för att faktiskt tjäna på affären måste man beställa en del för att "ta igen" frakten, men samtidigt blir beställningen då större och svider desto mer om den blir haffad. pinch_1182596_0.gif

Jag ska förvisso till Tyskland i maj så egentligen behöver jag inte beställa på ett tag. :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...