Jump to content

Drickbart


MyStiC
 Share

Recommended Posts

  • 2 months later...
  • 2 months later...

Cognac (konjack), svårt att lära sig dricka? Någon som gillar det här?

Vad är skillnaden på Hennessy och cognac? Eller är Hennessy ett annat ord för cognac?

Cognac är gott, men jag är långt ifrån någon expert inom området. Jag skulle inte kalla det svårt, åtminstone inte för min del. Det är en väldigt likeable smak.

Hennessy är, vad jag vet, ett märke som gör cognac. Jag har blandat drinkar av det bakom baren, men aldrig smakat. Jag har aldrig druckit cognacsdrinkar alls, för den delen, utan som avec till kaffet efter maten.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det här inlägget är tillägnat Kebab, som precis fattat tycke för rödtjut (eller?)! Det var faktiskt jättegott.

Det har ju fått hur mycket fina recensioner som helst, och jag vill gärna smaka. Men lite segt att man måste köpa det i ett kolli om sex stycken...

Redigerad av Kebab
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 months later...

Under fredagens midsommarbravader smakade jag på Patrón Añejo och jag har för mig att jag i mitt kraftigt berusade tillstånd tyckte att den föll mig i smaken. Funderar på att beställa hem en flaska genom Systembolaget men tänkte höra om någon av er har erfarenhet av tequilan i fråga. Lurade mina sinnen mig eller är det en trevlig smakupplevelse?

patron_anejo_1237730_0.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 month later...

Jag har en ganska dålig förmåga att vidhålla ett lager Drickbart hemma, det mesta tar liksom slut. Nu har jag dock fått en flaska inte ska ta slut innan vintern i alla fall, som en ryggrad att bygga ett spritförråd kring. Jag jobbar med och dricker whisky 5 dagar i veckan nu under sommarsäsongen och har från att inte brytt mig så mycket byggt upp ett ganska stort intresse för drycken.

Flaskan i fråga är en "Glenfarclas 105" och smakar för bra för att slentriandricka upp framför GTAsajten (vilket är vad jag gör i skrivande stund, fan!). Det är en skotsk maltwhisky som jag införskaffade med bara namnet som referens, Glenfarclas, det ligger så bra i munnen. Alkoholhalten är 60% vilket innebär att den inte är nedspädd med vatten sen den tappats från ekfaten och det är ju trevligt. Jag tror att den är till största del sherryfatslagarad och resten bourbonfat. Mycket sötma och fruktighet samtidigt som rökigheten från torv finns där men utan att ta över på något sätt. Russin, bränt socker, äpple, honung, kryddighet. Riktigt mumsmums.

Ovärd att köpa i Sverige dock då literpriset här är en bit över 900 kr, har man vägarna förbi Bordershop betalar man en tredjedel!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt lager whiskey består för tillfället av en Glenlivet 12 Years, Black Ribbon 10 Years och en Highland Park 10 Years. Är jävligt sugen på att införskaffa en Lagavulin 16 Years då jag hört otroligt mycket bra om den, men priset sitter lite i vägen.

The Dude, några tips på prisvärd whiskey?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en ganska dålig förmåga att vidhålla ett lager Drickbart hemma, det mesta tar liksom slut. Nu har jag dock fått en flaska inte ska ta slut innan vintern i alla fall, som en ryggrad att bygga ett spritförråd kring. Jag jobbar med och dricker whisky 5 dagar i veckan nu under sommarsäsongen och har från att inte brytt mig så mycket byggt upp ett ganska stort intresse för drycken.

Flaskan i fråga är en "Glenfarclas 105" och smakar för bra för att slentriandricka upp framför GTAsajten (vilket är vad jag gör i skrivande stund, fan!). Det är en skotsk maltwhisky som jag införskaffade med bara namnet som referens, Glenfarclas, det ligger så bra i munnen. Alkoholhalten är 60% vilket innebär att den inte är nedspädd med vatten sen den tappats från ekfaten och det är ju trevligt. Jag tror att den är till största del sherryfatslagarad och resten bourbonfat. Mycket sötma och fruktighet samtidigt som rökigheten från torv finns där men utan att ta över på något sätt. Russin, bränt socker, äpple, honung, kryddighet. Riktigt mumsmums.

Ovärd att köpa i Sverige dock då literpriset här är en bit över 900 kr, har man vägarna förbi Bordershop betalar man en tredjedel!

Literpris är en dålig jämförelse på whiskey då det är till större del 700ml. 650:- för en flarra tycker jag låter som ett ganska okej pris ändå. Drack Glenfarclas 12y på stående fot ur flaskan igår när polaren kom förbi huset på väg hem till sig och bjöd på en hutt. Helt okej, men endå en väldigt vanlig speyside.

Cask Strength whiskey är kul, men något jag personligen skulle dricka på destilleriet eller på provning. Är allt för ovan för att vattna min egen whiskey till ett perfekt resultat. Att sen dricka en 50%+ whiskey är bara jobbigt att dricka.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

The Dude, några tips på prisvärd whiskey?

Nja, jag har rätt dålig koll på whiskysorter i allmänhet.

Cask Strength whiskey är kul, men något jag personligen skulle dricka på destilleriet eller på provning. Är allt för ovan för att vattna min egen whiskey till ett perfekt resultat. Att sen dricka en 50%+ whiskey är bara jobbigt att dricka.

Som jag ser det är perfekt resultat när man tycker den är som godast vilket man uppnår helt enkelt genom att ta lite vatten i taget och smakar sig fram. Förändringen av smaken som sker när man tillsätter vatten tycker jag också är en berikande aspekt.

Eftersom smak är individuellt så finns det inget som säger att destilleriets nedvattning till 40, 43, 47 procent (eller vad det nu kan vara) är perfekt för just dig.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nja, jag har rätt dålig koll på whiskysorter i allmänhet.

Som jag ser det är perfekt resultat när man tycker den är som godast vilket man uppnår helt enkelt genom att ta lite vatten i taget och smakar sig fram. Förändringen av smaken som sker när man tillsätter vatten tycker jag också är en berikande aspekt.

Eftersom smak är individuellt så finns det inget som säger att destilleriets nedvattning till 40, 43, 47 procent (eller vad det nu kan vara) är perfekt för just dig.

Just det jag menar. När jag vattnar min egen cask jag har hemma blir det alltid för starkt eller för svagt. Har helt enkelt inte orken att vattna den så det blir allt som oftast att jag undviker att ta från den whiskeyn.

(Edradour Straight from the Cask. min whiskey)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...