Jump to content

Maten du aldrig lärt dig tycka om


aikjonas12
 Share

Recommended Posts

  • Inlägg 96
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Paprika. De flesta av mina vänner har någon slags överdriven förkärlek till paprika, gissa om jag blr utstirrad och dumförklarad när jag säger att det är bland det värsta jag vet.

Potatissallad har jag aldrig fått i mig. Skulle verkligen vilja uppskatta det, är ju perfekt att ta med om man är ute och grillar gott kött.

Broccoli. Känner jag smaken/lukten av broccoli tomkräks jag.

Ärter och majs. Små snuskiga ting som bör landsförvisas.

Det finns fler exempel men detta är de fem värsta.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tomat (har faktiskt aldrig ätit ens en hel skiva), paprika (inte här heller), ärtor, brocollie (aldrig smakat, men lukten äcklar mig), alla sorters lökar förutom vitlök (som bara är okej på vitlöksbröd), oliver (åt första gången idag faktiskt!), selleri, det mesta i grönsaksväg är oätligt för min del. Det enda jag faktiskt gillar är vanlig isbergssallad, gurka (ibland) och morot. Resten är vidrigt alltihop, och hur mycket jag än försöker så lär jag mig aldrig att tycka om det.

I ren matväg har jag aldrig tyckt om soppor. Varje gång jag ser en skål med soppa tänker jag genast på fattigdom och medeltiden. Det ger mig ångest, och jag klarar inte av att äta det bara. Eller, äta och äta, det är också en av orsakerna till att jag inte får i mig det. Jag kan inte bli mätt på en soppa, det är för mycket grönsaker och buljong, vatten etc. För lite mat, helt enkelt.

Jag tycker om väldigt lite, och det är så sjukt synd för jag kan aldrig äta hos mina vänner eller på restaurang. Är det för mycket grönsaker och grejer i maten som inte är 'mat' så blir det oätligt för mig. Det var ungefär ett år sedan jag lärde mig äta på Donken.. Fy. Hatar att jag är så kräsen, verkligen. Det är pinsamt!

Edit: Potatissallad! Vidrigt. Efter att ha försökt äta det så kommer jag aldrig någonsin våga mig på den där rödrosa salladen som många äter (är det rödbetssallad?)

Redigerad av felshoe
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Paprika. De flesta av mina vänner har någon slags överdriven förkärlek till paprika, gissa om jag blr utstirrad och dumförklarad när jag säger att det är bland det värsta jag vet.

Potatissallad har jag aldrig fått i mig. Skulle verkligen vilja uppskatta det, är ju perfekt att ta med om man är ute och grillar gott kött.

Broccoli. Känner jag smaken/lukten av broccoli tomkräks jag.

Ärter och majs. Små snuskiga ting som bör landsförvisas.

Det finns fler exempel men detta är de fem värsta.

Ja fyfan, har heller aldrig ätit potatissallad, kall mat äcklar mig så in i tusan! Risifrutti likadant!

Jag tycker faktiskt om kokta grösaker :doh: , kan vara för att vi äter köttsoppa ibland :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Krossade tomater sabbar den godaste köttfärssåsen. :doh:

Verkligen!

Ananas - Iiischabahuaasfsfa! Den äckligaste maten som finns på denna jord.

Inte den äckligaste, men fasen vad sötslibbigt det är.. Uppskattas ej!

Kom på några till jag kanske inte hatar, men gärna hoppar över.

Dåligt gjord/billig potatissallad - Kleggkleggklegg, mår lite illa när jag tänker på det.

Kassler och rostbiff - Överlägset mest dödstråkiga köttet man kan äta om man inte gör något av det.

Instämmer. Potatissallad är bara god när mamma gör den - köpt går bort. Och kassler är verkligen tråkigt. Rostbiff har jag aldrig ätit ( :whistling: ), men det känns inte som att jag direkt har missat något där.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad många som inte står ut med grönsaker av olika slag, råa grönsaker som tomater, paprika och gurka i färska sallader är något av det bästa tillvalet till mat tycker jag. Broccoli är ett undantag. Jag har i övrigt mycket svårt för pulversåser (varm bearnaisepulversås, brunsås på påse :whistling: ). På senare år har jag också fått allt svårare för butikskorv (sån korv som man kan köpa på marknad eller finns på julbord är en annan femma) och vanliga köttbullar (kalkon eller kycklingköttbullar är win!). Rostbiff åt jag mycket förr, men den har inte kännts färdiggrillad i affärerna på senare tid, så den är också förpassad. Samtidigt har jag lärt mig uppskatta svamp... mmm smörstekta skogschampinjoner, kantareller, svart trumpetsvamp, och försiktigt närmat mig olika fiskar, förr var det enda jag kunde tänka mig sprödbakade torskar. :doh:

Redigerad av Misterwhoopee
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

5. Pulvermos. Har testat det en gång och aldrig igen, till stor del en principsak nu antar jag. Sunkighetsnivå astronomiskt hög.

Bah. Är man ungkarl så är man. :whistling:

Gravad lax

:doh:

----

Det finns ju mycket som man inte är så jätteförtjust i men två "maträtter" höjer sig över mängden:

Svamp. All typ av svamp, det är det bland det värsta jag vet. Smaken är för jävlig men det äckligaste av allt är den gummilika konsistensen. Urk! icon8_700622_0.gif

(Kokt) broccoli. Det är en total omöjlighet för mig att äta broccoli eftersom jag omedelbart kräks upp fanskapet.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Typ,

Bönor

Ärtsoppa - jag kan äta det om jag verkligen verkligen måste, men kommer Aldrig tycka om det.

Korvstroganoff - för mig funkar det bara inte

Blodkorv - usch ?

Finns ju mer jag vägrar äta och inte ens vill lära mig tycka om, men kommer inte på just nu .

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

:whistling:

Alltså jag är ett stort fan av lax annars; grillad, stekt eller ugnsbakad, men den gravade är för levande och för slemmig. Brukar ta lite när det serveras men ångrar mig alltid. Broccoli har jag också börjat ogilla, det blir för det mesta så torrt i munnen.

Men ärligt talat tror jag att man kan lära sig njuta av allt om man bara får det tillagat på ett adekvat sätt och under njutbara förhållanden (set & settings så att säga :doh:) och tillräckligt många gånger.

Jag är själv uppvuxen i en extremt matintresserad familj och lagar väldigt mycket god mat nu också när jag bor med min syster. Hon äter nästan bara vegetariskt och då blir det genast mer avancerat att skapa en måltid som känns komplett. Men roligare! Jag tror det är av ointresse till mat som så många ogillar massor av råvaror.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kul tråd! Måste säga att jag tycker om det mesta när man ser den här tråden. Blir fan hungrig bara av att läsa! :whistling:

Förstår inte hur ni inte klarar er utan grönsaker! För mig går det mesta ner men jag försöker undvika kokt fisk (på senare tid), papaya, Kalles kaviar och frukt i sallad, speciellt russin och apelsin.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...