Jump to content

Maten du aldrig lärt dig tycka om


aikjonas12
 Share

Recommended Posts

Tomat (har faktiskt aldrig ätit ens en hel skiva), paprika (inte här heller), ärtor, brocollie (aldrig smakat, men lukten äcklar mig), alla sorters lökar förutom vitlök (som bara är okej på vitlöksbröd), oliver (åt första gången idag faktiskt!), selleri, det mesta i grönsaksväg är oätligt för min del. Det enda jag faktiskt gillar är vanlig isbergssallad, gurka (ibland) och morot. Resten är vidrigt alltihop, och hur mycket jag än försöker så lär jag mig aldrig att tycka om det.

I ren matväg har jag aldrig tyckt om soppor. Varje gång jag ser en skål med soppa tänker jag genast på fattigdom och medeltiden. Det ger mig ångest, och jag klarar inte av att äta det bara. Eller, äta och äta, det är också en av orsakerna till att jag inte får i mig det. Jag kan inte bli mätt på en soppa, det är för mycket grönsaker och buljong, vatten etc. För lite mat, helt enkelt.

Jag tycker om väldigt lite, och det är så sjukt synd för jag kan aldrig äta hos mina vänner eller på restaurang. Är det för mycket grönsaker och grejer i maten som inte är 'mat' så blir det oätligt för mig. Det var ungefär ett år sedan jag lärde mig äta på Donken.. Fy. Hatar att jag är så kräsen, verkligen. Det är pinsamt!

Edit: Potatissallad! Vidrigt. Efter att ha försökt äta det så kommer jag aldrig någonsin våga mig på den där rödrosa salladen som många äter (är det rödbetssallad?)

Haha, samma för mig på allt du skrev. Jag kan verkligen inte äta sånt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 96
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Ursäkta om jag kommer och förstör lite, men, en sak som jag faktiskt lärt mig gillar under en lång period är LÖK. Nästan alla sorter, favoriten är röd. :doh: Jag tror detta beror på att man vill ha en snabb kebabrulle och inte orkar säga till dem att man helst skippar löken.. man får ju med det ändå... -.-

Dressing av olika slag jobbar vi på... Får se hur det går. Än sålänge så smakar det äckelpäckel. :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Är denna frågan verkligen väsentlig för barn/ungdommar? vadå "aldrig lärt er tycka om"? Ni har ju för fan 4/5-delar kvar av era liv att lära er tycka om mat.

Äter i stort sätt allt, undantag för oliver och ananas och mandelmassa.

Jag lider med dig felshoe, du går miste om mycket livsnjutning.

Säger han som inte gillar sushi :/

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Svamp. All typ av svamp, det är det bland det värsta jag vet. Smaken är för jävlig men det äckligaste av allt är den gummilika konsistensen. Urk! icon8_700622_0.gif

Håller med, finns inget värre än svamp. Kantareller är bland det värsta som finns. Är heller inget större fan av stroganoff av alla dess slag. En annan grej som är vedervärdigt äckligt är couscous...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Är denna frågan verkligen väsentlig för barn/ungdommar? vadå "aldrig lärt er tycka om"? Vi har ju för fan 4/5-delar kvar av era liv att lära er tycka om mat.

Äter i stort sätt allt, undantag för oliver och ananas och mandelmassa.

Säger han som inte gillar sushi :/

Fix'd. :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tomat (har faktiskt aldrig ätit ens en hel skiva), paprika (inte här heller), ärtor, brocollie (aldrig smakat, men lukten äcklar mig), alla sorters lökar förutom vitlök (som bara är okej på vitlöksbröd), oliver (åt första gången idag faktiskt!), selleri, det mesta i grönsaksväg är oätligt för min del. Det enda jag faktiskt gillar är vanlig isbergssallad, gurka (ibland) och morot. Resten är vidrigt alltihop, och hur mycket jag än försöker så lär jag mig aldrig att tycka om det.

I ren matväg har jag aldrig tyckt om soppor. Varje gång jag ser en skål med soppa tänker jag genast på fattigdom och medeltiden. Det ger mig ångest, och jag klarar inte av att äta det bara. Eller, äta och äta, det är också en av orsakerna till att jag inte får i mig det. Jag kan inte bli mätt på en soppa, det är för mycket grönsaker och buljong, vatten etc. För lite mat, helt enkelt.

Jag tycker om väldigt lite, och det är så sjukt synd för jag kan aldrig äta hos mina vänner eller på restaurang. Är det för mycket grönsaker och grejer i maten som inte är 'mat' så blir det oätligt för mig. Det var ungefär ett år sedan jag lärde mig äta på Donken.. Fy. Hatar att jag är så kräsen, verkligen. Det är pinsamt!

Edit: Potatissallad! Vidrigt. Efter att ha försökt äta det så kommer jag aldrig någonsin våga mig på den där rödrosa salladen som många äter (är det rödbetssallad?)

Jag känner verkligen igen mig. Det är nog lättare att räkna upp vad jag gillar än ogillar.

Men mina värsta fiender är:

Banan - går inte att äta, skulle kräkas.

Broccoli - samma sak som ovan.

Svamp - skogens cancer, varför ska man äta den?

Skaldjur - suga ut inälvor från insekter som kryper runt på havsbotten är inte tilltalande.

Rå fisk, typ sill och gravad lax - sliskigt

Mögelost - att lära sig tycka om mögel är bara konstigt.

Ananas

Fikon

Ärtor

Bönor

Rödbetor

Kål

Vitbroccoli

Papaja

Mango

Grapefrukt

Blodapelsin

Potatissallad lärde jag mig äta för några år sedan. Hade nog inte smakat innan. Tomat ska jag lära mig äta detta år, har det i köttfärssås, då är det lugnt. Förra året lärde jag mig äta paprika, men det är fortfarande lite obehagligt. Ett av mina livsmål är att lära mig tycka om min ärkefiende banan.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Wow, som jag trodde då.. Så inga grytor eller såser, bara kött/fisk/fågel tillsammans med ris/pasta/potatis?

nej, spelar ingen roll vad som är till, äter allt för sig, dvs potatis själv osv.

Äter du såsen för sig? Grönsakerna?

sås och kött, grönsaker är man ju som sallad så!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Är otroligt glad att jag fått en så pass bra uppväxt ur matsynvinkel att jag nästan kan uppskatta allt. Är otroligt trött på människor som bara klagar och klagar på hur äckligt saker är. Såklart finns det ju mindre goda saker men de flesta som totalvägrar något gör det ju bara för sakens skull, man har bestämt sig för att inte tycka om det... Okej om man smakar och sen avvisar men de flesta går efter gamla upplevelser som de egentligen inte kan komma ihåg. Det mesta handlar om hur det tillagas och vilket humör man är på när man äter det (särskilt första gången).

Saker jag inte alls gillar på något sätt går att räkna på en hand:

Pölsa - Mosa ihop de sunkigaste delarna på djuret och gör det till någon klibbig sörja som påminner om avföring... Nej säger jag bara!

Inlagda rödbetor - Jag tycker rödbetor är helt okej men är de inlagda så är de så fruktansvärt sunksliskiga... Bort!

Brysselkål - Gillar inte smaken alls, vilket är synd då de oftast ser rätt smarriga ut!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...