Jump to content

Resetråden


RavenE
 Share

Recommended Posts

Härligt! Vi har precis bokat in tre veckors bilande i USA med familjen, fast vi åker först i juli. Hur ser er rutt ut?

Vad roligt!

Vi åker som sagt till Miami och stannar fyra dagar.

Sedan tar vi oss genom hela södra USA och upp till San Francisco.

Vi har inte direkt bestämt några stopp, men Houston, New Orleans, (kanske Austin), Roswell (whoop!), Grand Canyon, Las Vegas, (kanske Santa Fee), Los Angeles och sist SF.

Sen flyger vi från SF till New York och har de fyra sista dagarna där.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad roligt!

Vi åker som sagt till Miami och stannar fyra dagar.

Sedan tar vi oss genom hela södra USA och upp till San Francisco.

Vi har inte direkt bestämt några stopp, men Houston, New Orleans, (kanske Austin), Roswell (whoop!), Grand Canyon, Las Vegas, (kanske Santa Fee), Los Angeles och sist SF.

Sen flyger vi från SF till New York och har de fyra sista dagarna där.

Sweet. Vi åker från Chicago till L.A, och håller oss nog på Route 66 så mycket vi kan (Pappas barndomsdröm). Kommer göra små avstickare lite här och var, och vi tar oss till norra Kalifornien och SF via Nevada istället för att åka direkt till L.A.

Det ska bli skitkul att få se all öken, och äntligen äntligen äntligen få fara till Kalifornien. Och att få spendera tre veckor utanför Sverige och i världens härligaste land.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hur har du råd? :o Jag och några kompisar funderar väldigt löst på att köpa ett sånt där tågkort och dra runt i västeuropa några veckor till sommaren. Skulle vara sjukt kul kan jag tänka mig.

Har råd eftersom det inte är så jättedyrt, haha. Jobbade jävligt mycket förra sommaren och fick lite pengar av farmor när hon sålde sitt hus så jag har klarat mig länge på det.

Hur länge var ni ute? Får man fråga vad notan hamnade på? Och viktigast av allt: redogör lite! :o

Vi var ute i 22 dagar med tio resdagar och det räcker gott och väl. Vi använde bara åtta, så att betala extra för fritt resande är riktigt onödigt. Jag gjorde av med 5500 + 2600 som kortet + nattåg till Berlin kostade. Så det var billigt, men då ansträngde jag mig ju verkligen för att hålla i pengarna.

Resan:

Berlin

Kommer till vårt hostel där vi bokat tiobäddars sovsal, har blivit nåt fel med bokningarna så ägaren leder oss ett par kvarter därifrån till vår egen lägenhet! Riktigt soft, två rum och kök och två badrum. Kostade oss 90 kronor natten. Sov hela dagen och festade på kvällen, träffade under omständigheter ingen av oss minns en snubbe som vi drog runt hela Berlin med, hans vänner hade en bil som de körde runt oss i till olika ställen, sjukt roligt. Dagen efter sightseeade vi lite och utgång på kvällen till en grymt rolig klubb. Kom hem vid sex, tog tåget till Prag klockan åtta.

Prag

Väldigt slitna, förstås. Delade rum med fem svinsköna tyskar, två tjejer, tre killar, och när vi precis köpt middagsmat och vill lägga oss tidigt sitter de och förfestar. De tjatar med oss på fem minuter, springer till affären och köper sprit och hänger med till en jävligt cool klubb, hela den var en stor labyrint och var helt inredd med massa mekanik och maskiner. Coolt på fyllan. Efterfestade sedan med tyskarna på rummet, min kompis avrundade kvällen med att sno upp en brandsläckare på rummet. Plötsligt hörs en smäll och alla börjar hostan och ögonen tåras, idioten har dragit av pulversläckaren på rummet så alla för löpa till fönsterna. Vakten kommer såklart, stor tjeckisk kille, vi säger att det inte var vi, får följa med till receptionen, vi säger att de inte har några bevis, de visar övervakningskamerafilmer på min kompis som gapskrattandes springer genom korridoren och gömmer brandsläckaren. 2000 kronor i böter och taskig stämning resterande dager blev resultatet.

Andra dagen gick vi runt hela stan, fikade på Café Louvre där Kafka brukade hänga, drack öl på torget i Old Town. På kvällen bastade vi och badade i den iskalla poolen vårt hostel hade i källaren. Tredje dagen var vi på Lego(!!)-museum.

Orkar inte skriva mer, haha.. Kanske fortsätter en annan gång. Men Budapest var typ bäst på hela resan, Zagreb var helt sjukt fint och tjejerna var nog de vackraste jag sett, Pula var inget vidare för det var dåligt väder, Florens, Paris och Amsterdam var också riktigt roligt.

  • Gilla 4
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Drygt en månad kvar innan jag åker till Kraków Polen. Auschwitz ska besökas och funderar på att svänga förbi Oskar Schindlers fabrik som ligger i Kraków. Kan bli spännande och kul att se!

Auschwitz är en upplevelse man inte glömmer. Nu minns jag inte hur det ligger till, men det är ju Auschwitz med Arbeit macht frei-skylten, och sedan har vi Birkenau, med tågspåren, porten och skorstenar från barackerna på typ 20 fotbollsplaner eller så. Enormt, i alla fall. Ska du till båda?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Auschwitz är en upplevelse man inte glömmer. Nu minns jag inte hur det ligger till, men det är ju Auschwitz med Arbeit macht frei-skylten, och sedan har vi Birkenau, med tågspåren, porten och skorstenar från barackerna på typ 20 fotbollsplaner eller så. Enormt, i alla fall. Ska du till båda?

Får se när vi kommer dit, hur stort det är. Men jag vill helst se allt som går att se där. Är ett mål i livet att besöka och se allt med egna ögon.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Får se när vi kommer dit, hur stort det är. Men jag vill helst se allt som går att se där. Är ett mål i livet att besöka och se allt med egna ögon.

Kul, hittade det här inlägget av en slump nyss!

1 - Köpa en cool bil. :)

2 - Bli en bra skate:are. ;)

3 - Få ett yrke jag gillar, blir gärna skateboard proffs. ;)

4 - Skaffa en familj, en vacker fru. :P

5 - Bo i ett fint hus.

6 - Tjäna bra pengar.

7 - Vill bli en bra far, och lära mina barn allt jag kan. (Alltså inte så mycket). ^_^

8 - Vill gärna besöka Auschwitz, eller något annat ställe från andra världskriget. (Intresserad av det).

9 - Vill kunna säga "när jag var liten" som ni kanske har hört från något släkting eller sådant :P

10 - Hjälpa till på något stort sätt.

Finns säkert något som jag skulle ändra, men nu kommer jag inte på det :P

Jag önskar att jag kunde stryka något på min lista också!

Redigerad av Kebab
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vi kör på...tredje året i rad!!

6 september åker vi, kommer hem två och halv vecka senare lite drygt, Vi kommer även ta en tripp till San Diego i början av våran resa, hyr en bil i år igen och åker dit, kommer åka genom L.A och Highway 1 ner till San Diego, jag ska även försöka få med mig några stycken att åka upp till Orange County (The O.C) Den 8 september, Kings of Leon och Band of Horses spelar där då, vi missar dom precis i Vegas, O.C är ca en timmes bilfärd från San Diego.

Planerna är som dom varit dom senaste åren, festa, semestra och ha riktigt jävla roligt, Las Vegas börjar man kunna lite nu, vilka nattklubbar man ska gå till, vilka restauranger man ska äta på, vart man ska shoppa kläder osv...bästa av allt! allt är sjukt billigt i Vegas, det är väl en stor del till att man åker tillbaks varje år, man kan ha Vegas som grund, sen dra till L.A, San Francisco, San Diego, eller någon annan närliggande storstad utan att det svider i plånboken.

San Diego ska faktiskt bli riktigt intressant att se, hört mycket gott om den stan, skulle vilja åka tillbaks till San Francisco också, och det ligger väl lite i planerna, men vi får se hur mycket tid vi får över.

Boende den här gången då? Jag bott på ganska många hotell i Vegas nu (Stratosphere, Rio, Excalibur och Hooters), har inga problem med att flytta runt lite, varje hotell har ju som alla vet ett eget tema. Men i år tänkte vi hålla oss till ett, då är det klart att dom inte hade rum till oss under hela våran vistelse, så nu kommer vi ju få flytta runt ändå, men som sagt det gör inte så mycket.

Vi börjar på det nyöppnade City Center, vi kommer bo delen som heter Aria.

las-vegas-hotel-aria_1209722_1.jpg

Sen åker vi till San Diego, där har vi faktiskt inte bokat något hotell än.

Sen när vi kommer tillbaks så checkar vi in på Imperial Palace.

imperial_palace_las_vegas_1209722_2.jpg

Sen dom sista dagarna kommer vi spendera på hotellens hotell. Caesars Palace.

cp-21_1209722_3.jpg

Pris på detta (utan San Diego) 7100:-, otroligt billigt om ni frågar mig, och eftersom dollarn är så låg just nu så kommer man kunna nästintill dubbla den summan fickpengar jag tänkte ha med.

Redigerad av Kiedis
  • Gilla 7
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Pris på detta (utan San Diego) 7100:-, otroligt billigt om ni frågar mig, och eftersom dollarn är så låg just nu så kommer man kunna nästintill dubbla den summan fickpengar jag tänkte ha med.

7100???!!! :crazy::crazy::wacko::o Det låter för bra för att vara sant! Hur i h-e går det ihop? Hur kan det vara så billigt? Tänker ni cykla dit?

Gamblar ni förresten mycket när ni är där?

Redigerad av Umberto
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hur mycket pengar går det åt under en vecka i, säg Ayia Napa? Klarar man sig på en femhunka om dagen?

Det beror på vad du ska göra, utelivet är inte speciellt billigt. Inte de krogar vi besökte i alla fall. Däremot så var nog spriten och ölen billigare i affärer om jag minns rätt.

Huruvida priset på mat låg till har jag inget minne av, jag tänker oftast inte så mycket utan hivar bara upp slantarna. :P

Var ska du bo förresten?

Redigerad av eXotic
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hur mycket pengar går det åt under en vecka i, säg Ayia Napa? Klarar man sig på en femhunka om dagen?

Drick varsamt på dagen, festa på rummet och ta bara ett par drinkar och en gyroskebab på kvällen/natten så kommer du långt. De flesta krogar bjuder även på sprit om man kommer in och köper nått. Se till att besöka en krog som ligger nere i en källare, minns inte namnet men det är kallt och svalt där nere.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det beror på vad du ska göra, utelivet är inte speciellt billigt. Inte de krogar vi besökte i alla fall. Däremot så var nog spriten och ölen billigare i affärer om jag minns rätt.

Huruvida priset på mat låg till har jag inget minne av, jag tänker oftast inte så mycket utan hivar bara upp slantarna. :P

Var ska du bo förresten?

Inget är bokat än, det är snarare en del av kompisgänget som försöker tjata med mig. ^_^

Drick varsamt på dagen, festa på rummet och ta bara ett par drinkar och en gyroskebab på kvällen/natten så kommer du långt. De flesta krogar bjuder även på sprit om man kommer in och köper nått. Se till att besöka en krog som ligger nere i en källare, minns inte namnet men det är kallt och svalt där nere.

Jo, det känns som att jag borde kunna klara mig på 200 kronor om dagen i matpengar och kanske 300-350 på dryck ifall det är så bra erbjudanden som alla säger.

Får se hur jag gör, det handlar mest om att att jag vill ha ett hum om hur mycket som kommer gå åt där nere innan jag bestämmer mig. Själva resan kostar 3000 vilket inte alls känns så mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...