Jump to content

Resetråden


RavenE
 Share

Recommended Posts

Det är känslan av att kliva in på en klassisk brittisk pub, ta sig en öl och börja snacka fotboll med Simpa och grabbarna. Det är känslan av att kunna åka tunnelbana till King's Cross. Att läsa brittiska tidningar, nyheter och magasin dag in och dag ut. Att promenera genom Hyde Park och filosofera över livet.

Många sanna ord i det inlägget. Jag valde lite snabbt ut det jag älskar med att vistas i London, även om jag själv bara som högst varit där en vecka i sträck.

Du anar inte hur avundsjuk jag är för dig som faktiskt får bo i denna underbara stad och uppleva allt det där vareviga timme, vareviga dag, samtidigt som jag bara måste känna glädje med dig för just samma sak.

Underbart inlägg kicken, du fick mig att, om möjligt, längta tillbaka ännu mer till London. Hoppas resan i vår blir av, annars kommer jag dö av längtan.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 weeks later...

Yes det stämmer, denna rutten hade vi ungefär:

post-1487-062243100 1286742026.jpg

Vad jag kan rekommendera beror ju på vad ni är ute efter.

Dykning, sol, bad, fest chill = södra Thailand, t.ex. on Koh Tao.

Tubing (se youtube*), chill med backpackers, marijuana, magic mushrooms, spårad fest = Vang Vieng (Laos)

Bästa storstaden, galet och intensivt, mycket kultur = Hanoi eller Ho Chi Minh City (Vietnam)

Leva extremt billigt och bohemiskt, se resterna av Pol Pots regim, skjuta AK-47 = Kambodja, Phnom Penh och landsbygd

Chilla vid riverside bungalows och åka moppe på landsbygden = Pai (Norra Thailand)

Bli fullständigt mättad på historiska monument = Angkor Wat (Kambodja)

Jag och några vänner vill åka en liknande resa framåt hösten. Jag har hittat enkelbiljett ner för 3600 med SAS. Hur som helst: Hur länge var du borta? Vad låg din budget på?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag och några vänner vill åka en liknande resa framåt hösten. Jag har hittat enkelbiljett ner för 3600 med SAS. Hur som helst: Hur länge var du borta? Vad låg din budget på?

Var borta 5 Sep till 5 Dec, alltså tre månader! Tror jag brände runt 27000kr (flygbiljetten t/r för 5600 inräknat) och då levde vi medelbilligt kan man väl säga. Vi åt ju på restaurang varje dag och festade i princip hela tiden fast vi kostade inte på oss någon lyx, förutom sista natten i Bangkok då vi tog in på ett riktigt schyst hotell.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Var borta 5 Sep till 5 Dec, alltså tre månader! Tror jag brände runt 27000kr (flygbiljetten t/r för 5600 inräknat) och då levde vi medelbilligt kan man väl säga. Vi åt ju på restaurang varje dag och festade i princip hela tiden fast vi kostade inte på oss någon lyx, förutom sista natten i Bangkok då vi tog in på ett riktigt schyst hotell.

27000. Ganska saftigt.. Låt gå för att jag inte är sugen på att tälta på en del ställen i Asien, men billigare än så måste gå att komma undan. Inte bara för att det är just billigare, utan för att det är roligare då. Man uppskattar bekvämlighet mer. Sedan tror jag att vi kommer vara borta ett par veckor mindre än er. Åtta nio veckor, kanske.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

27000. Ganska saftigt.. Låt gå för att jag inte är sugen på att tälta på en del ställen i Asien, men billigare än så måste gå att komma undan. Inte bara för att det är just billigare, utan för att det är roligare då. Man uppskattar bekvämlighet mer. Sedan tror jag att vi kommer vara borta ett par veckor mindre än er. Åtta nio veckor, kanske.

Det går såklart att komma undan mycket billigare men man får valuta för pengarna man bränner där! Uppskattningsvis kostade saker i genomsnitt 1/5 av priset i Sverige.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

27000. Ganska saftigt.. Låt gå för att jag inte är sugen på att tälta på en del ställen i Asien, men billigare än så måste gå att komma undan. Inte bara för att det är just billigare, utan för att det är roligare då. Man uppskattar bekvämlighet mer. Sedan tror jag att vi kommer vara borta ett par veckor mindre än er. Åtta nio veckor, kanske.

Ifall du vill resa runt i Asien och leva billigt kan du lätt klara dig på en hundring eller mindre om dagen men det är ju superbilligt redan från början så att gå runt och jaga priser i alltför stor utsträckning är ju inte särskilt skoj. När man kommit från Indonesien till Australien får man helt klart perspektiv på hur sjukt billigt grejer var, känner mig dum i huvudet som kunde bry mig om ifall ett boende kostade 50 eller 70 spänn per natt. Och sen tror jag inte Indonesien är i närheten av lika billigt som Laos, Kambodja, Vietnam osv. Efter chocken Australiens priser innebar även om vi kommit undan rätt billigt här med, bara att nöjen osv kostar så sjukt mycket mer, blir det riktigt fint att återvända till Asien imorgon. Thailand nästa!

Gjorde för övrigt en liten blunder när jag bokade flyg till Thailand. Fanns två flyg samma dag, kollade inte så noga utan valde det som var några hundralappar billigare. Stort misstag, visade det sig igår när jag kollade detaljer. Flyger klockan 06, då tågen inte går till flygplatsen i Sydney - måste alltså övernatta där. Efter några timmars sömn där flyger jag till Melbourne på någon timme, väntar 4 timmar där, flyger sen till Singapore, mellanlandar där och väntar i 5-6 timmar, och sen flyger jag till Phuket. Totalt tar det typ 24 timmar. Det andra flyget, som gick samma dag, avgick 15.00 och var framme nio timmar senare. Utan mellanlandningar. :(

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Är det någon som kört roadtrip genom USA?

Route66 tänker vi på.

Jag och en polare (kanske 2 till) har tänkt att åka hela Maj.

Flyga till NY, softa där några dagar, ta sig vidare till Chicago och hyra/köpa/transportera en bil genom USA till LA.

Vi tror prislappen kommer landa runt 40-50 tusen.

Faan vad kul att vara ute och resa med den budgeten!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 weeks later...

Är det någon som kört roadtrip genom USA?

Route66 tänker vi på.

Jag och en polare (kanske 2 till) har tänkt att åka hela Maj.

Flyga till NY, softa där några dagar, ta sig vidare till Chicago och hyra/köpa/transportera en bil genom USA till LA.

Vi tror prislappen kommer landa runt 40-50 tusen.

Så där grabbar.

Då var biljetterna bokade.

7 maj flyger vi från Oslo till Miami

Vi kommer vara i Miami i kanske 6-7 dagar.

Hyr sedan en bil med slutdestination San Francisco (vi har till 11 juni på oss)

Kommer åka södra Usa (Austin, New Orleans, Houston, Las Vegas, Grand Canyon)

Kommer svänga förbi Roswell också.

11 juni flyger vi från San Francisco till New York och spenderar sista tiden där tills:

15 juni flyger vi tillbaka till Oslo

Okej, till det roliga med det här:

Alla dessa TRE flygbiljetter kostade oss 6500 kronor var.

  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Så där grabbar.

Då var biljetterna bokade.

7 maj flyger vi från Oslo till Miami

Vi kommer vara i Miami i kanske 6-7 dagar.

Hyr sedan en bil med slutdestination San Francisco (vi har till 11 juni på oss)

Kommer åka södra Usa (Austin, New Orleans, Houston, Las Vegas, Grand Canyon)

Kommer svänga förbi Roswell också.

11 juni flyger vi från San Francisco till New York och spenderar sista tiden där tills:

15 juni flyger vi tillbaka till Oslo

Okej, till det roliga med det här:

Alla dessa TRE flygbiljetter kostade oss 6500 kronor var.

Shit!!

Hur fan fick du det så jävla billigt?

Aeroflot?? :lol: :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vill resa ensam i sommar till en stad som erbjuder upplevelser. Jag är 18. Jag har runt 30k+ budget. Jag har redan varit i NYC. Vart ska jag åka?

Res runt i Asien.

Tokyo är en av mina personliga drömmar. Dock väldigt dyrt. men tänk vad det erbjuder.

Annars Thailand, ett stensäkert kort.

Även Usa som Kartemorfar skall till låter kul, men då skall man nog vara fler. Modigt av dig att åka själv. Respekt på det. Men du kommer träffa nån under resan. garanterat

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Är det någon som kört roadtrip genom USA?

Route66 tänker vi på.

Jag och en polare (kanske 2 till) har tänkt att åka hela Maj.

Flyga till NY, softa där några dagar, ta sig vidare till Chicago och hyra/köpa/transportera en bil genom USA till LA.

Vi tror prislappen kommer landa runt 40-50 tusen.

Pro-tip: Om ni ska köpa en bil, börja på västkusten istället. Bilar därifrån är mer attraktiva på östkusten än vice versa. Min pappa har en kollega som köpte bil och begick det misstaget.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...