Jump to content

Resetråden


RavenE
 Share

Recommended Posts

Och det här? Blev det Amsterdam? :wub:

Nja, det blev inte Amsterdam... :P Jag valde bort det efter att ha diskuterat med några brudar som var där i fjol men som var mindre nöjda med sin vistelse. Amsterdam verkar vara en sån där "a nice place to visit, but I wouldn't want to live there"-plats.

Istället blev det Prag och jag kommer att åka dit i januari nästa år. Jag hade tänkt åka redan i höst men min professor ville att jag skulle gå några kurser här hemma under hösten innan jag åker. Om jag trivs kan jag dock stanna där hela 2011 och när jag kommer tillbaka har jag sedan "bara" masteruppsatsen kvar att skriva för att ta examen.

Redigerad av Umberto
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Någon (P-C?) som har tips på billigt boende, som inte är för sjaskigt, i Berlin?

:D

Om du inte har lust att bo i ockuperade hus så finns det billiga hostel. AO finns i både väst och syd och kostar 21 euro natten tror jag. Mest schyssta backpackers där, trevlig stämning. Sist jag var där hyrde jag en lägenhet via http://www.all-berlin-apartments.com/ som var relativt billigt med kök och dusch. Sen finns det ett vid namn Alcatraz och ett annat som heter Pegasus. Googla!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 weeks later...

I sommar ska jag ut och tågluffa i en månad med en vän eller två. Ingenting är inhandlat än, men det är 100% säkert att det kommer bli av - vi ska bara spika datum i stort sett. Tänkte leva så billigt som möjligt, det innebär att vi håller oss borta från stora städer och hostels så mycket vi bara kan. Tält, stormkök och vad det nu är man behöver, är vad vi främst kommer leva på. Jag vill spendera minst en vecka uppe i Alperna och vandra runt, men jag vill se mer av Frankrike, som jag inte fick nog av i somras. Nackdelen är att jag kommer missa många vänners studenter, men jag kan inte lägga resan senare eftersom att jag åker till Italien med familjen i mitten av Juli och jag vill vara hemma ett par dagar mellan resorna för att få vila ett tag.

Någon här som har luffat?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

I sommar ska jag ut och tågluffa i en månad med en vän eller två. Ingenting är inhandlat än, men det är 100% säkert att det kommer bli av - vi ska bara spika datum i stort sett. Tänkte leva så billigt som möjligt, det innebär att vi håller oss borta från stora städer och hostels så mycket vi bara kan. Tält, stormkök och vad det nu är man behöver, är vad vi främst kommer leva på. Jag vill spendera minst en vecka uppe i Alperna och vandra runt, men jag vill se mer av Frankrike, som jag inte fick nog av i somras. Nackdelen är att jag kommer missa många vänners studenter, men jag kan inte lägga resan senare eftersom att jag åker till Italien med familjen i mitten av Juli och jag vill vara hemma ett par dagar mellan resorna för att få vila ett tag.

Någon här som har luffat?

Tågluffade 22 dagar förra sommaren, var ute i augusti. Riktigt fint.

Har för övrigt lite ångest inför vår Berlinresa den 6 maj, askmolnet får fan ge sig snart.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tågluffade 22 dagar förra sommaren, var ute i augusti. Riktigt fint.

Just det! Hur mycket spenderade du på resan totalt, ungefär? Jag tänker att jag nästan kan leva lite väl överflödigt för tre veckors tältning på 15.000 kronor, om vi dessutom ska hålla oss utanför städerna där de flesta turisterna är. Några allmänna tips vore fint, ifall du har det? haha

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Just det! Hur mycket spenderade du på resan totalt, ungefär? Jag tänker att jag nästan kan leva lite väl överflödigt för tre veckors tältning på 15.000 kronor, om vi dessutom ska hålla oss utanför städerna där de flesta turisterna är. Några allmänna tips vore fint, ifall du har det? haha

Med interrailkortet inräknat (typ 3000) och flyg hem från Italien, och sen kan vi ha med i tankarna att jag inte höll särskilt hårt i mina pengar, att vi inte lagade särskilt mycket mat alls själva, att vi för det mesta befann oss i storstäder, att vi bodde på vandrarhem alla nätter utom två, att jag köpte en del kläder och att vi betalade tilläggsavgifter på vissa tågsträckor (dock inte särskilt många, men ska du reserva sittplats, och rätt ofta plats överhuvudtaget, på vissa sträckor kan det krävas en hundring eller två. Nattåg kostar alltid extra.) så hamnade det nog på ungefär 14-15000.

Vill du träffa skönt folk är att bo på vandrarhem någonting jag rekommenderar, det är socialare än att tälta liksom. Behöver inte kosta mer än 100-150 per natt om du bokar i hyfsad tid.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

I sommar ska jag ut och tågluffa i en månad med en vän eller två. Ingenting är inhandlat än, men det är 100% säkert att det kommer bli av - vi ska bara spika datum i stort sett. Tänkte leva så billigt som möjligt, det innebär att vi håller oss borta från stora städer och hostels så mycket vi bara kan. Tält, stormkök och vad det nu är man behöver, är vad vi främst kommer leva på. Jag vill spendera minst en vecka uppe i Alperna och vandra runt, men jag vill se mer av Frankrike, som jag inte fick nog av i somras. Nackdelen är att jag kommer missa många vänners studenter, men jag kan inte lägga resan senare eftersom att jag åker till Italien med familjen i mitten av Juli och jag vill vara hemma ett par dagar mellan resorna för att få vila ett tag.

Någon här som har luffat?

Tänk på att övriga länder i Europa inte har allemansrätt och du tillåts inte tälta hur som helst. Tältar ni i djupaste alperna är det väl knappast någon som kommer och knackar på er tältdörr klockan tre på natten men risken finns ju att ni åker på böter om ni tältar på fel ställe. Det går att komma undan rätt billigt om man väljer rätt vandrarhem och man ska inte underskatta tillgången till toalett, dusch, kök, etc. Kan ju verka kul att tälta men har man svettandes vandrat hela dagen och inte duschat på en vecka kan det vara skönt att ta en dusch och gå ut och köpa något att äta istället för att sätta sig och laga till makaroner och köttbullar i ett stormkök som får all mat att smaka t-sprit. Precis som Tweak sa, är det också mer socialt att bo på vandrarhem. Jag tågluffade förra sommaren och klarade mig absolut under 15000, dock rörde jag mig mest i centrala och östra delarna, är ju något dyrare i väst.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tänk på att övriga länder i Europa inte har allemansrätt och du tillåts inte tälta hur som helst. Tältar ni i djupaste alperna är det väl knappast någon som kommer och knackar på er tältdörr klockan tre på natten men risken finns ju att ni åker på böter om ni tältar på fel ställe. Det går att komma undan rätt billigt om man väljer rätt vandrarhem och man ska inte underskatta tillgången till toalett, dusch, kök, etc. Kan ju verka kul att tälta men har man svettandes vandrat hela dagen och inte duschat på en vecka kan det vara skönt att ta en dusch och gå ut och köpa något att äta istället för att sätta sig och laga till makaroner och köttbullar i ett stormkök som får all mat att smaka t-sprit. Precis som Tweak sa, är det också mer socialt att bo på vandrarhem. Jag tågluffade förra sommaren och klarade mig absolut under 15000, dock rörde jag mig mest i centrala och östra delarna, är ju något dyrare i väst.

Mhm, att bo åtminstone några nätter på vandrarhem tycker jag verkligen ni ska göra alltså. Finns bättre saker att spara in på än boende och man kan ju, som sagt, komma undan riktigt billigt.

Vart var du, GTA3_freak? Är väldigt sugen på att tågluffa i Östeuropa framöver.

Redigerad av Tweak
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Mhm, att bo åtminstone några nätter på vandrarhem tycker jag verkligen ni ska göra alltså. Finns bättre saker att spara in på än boende och man kan ju, som sagt, komma undan riktigt billigt.

Vart var du, GTA3_freak? Är väldigt sugen på att tågluffa i Östeuropa framöver.

Jag stannade i Tyskland, Tjeckien, Slovakien, Österrike, Ungern och Kroatien, så det var ju inte way öst som typ Ukraina eller Bulgarien.

Var var du själv?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

När det kommer till allemansrätten är vi väl medvetna om vad som gäller. Skulle vi befinna oss i en by med mycket skog/mark runt omkring är det bara så enkelt att tidigare under dagen gå och knacka dörr och fråga ifall det är okej att vi slår upp tältet några hundra meter bort samtidigt som vi garanterar att inte föra oväsen. Några få nätter på vandrarhem kommer det säkert bli, men vårat mål är som sagt att vara så oberoende av husrum som möjligt. Att tvätta sig i sjöar/bäckar och tvätta kläder i tvättomater är ingenting vi har någonting emot, men om det krävs så är det klart att vi tar in någonstans för en natt eller så. Spendera pengar på kläder eller allmänt onödiga saker är ingenting jag har planerat, och trots att vi kommer försöka hålla oss undan storstäderna känns det som att notan kommer gå på någonstans runt där eran gick..

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

När det kommer till allemansrätten är vi väl medvetna om vad som gäller. Skulle vi befinna oss i en by med mycket skog/mark runt omkring är det bara så enkelt att tidigare under dagen gå och knacka dörr och fråga ifall det är okej att vi slår upp tältet några hundra meter bort samtidigt som vi garanterar att inte föra oväsen. Några få nätter på vandrarhem kommer det säkert bli, men vårat mål är som sagt att vara så oberoende av husrum som möjligt. Att tvätta sig i sjöar/bäckar och tvätta kläder i tvättomater är ingenting vi har någonting emot, men om det krävs så är det klart att vi tar in någonstans för en natt eller så. Spendera pengar på kläder eller allmänt onödiga saker är ingenting jag har planerat, och trots att vi kommer försöka hålla oss undan storstäderna känns det som att notan kommer gå på någonstans runt där eran gick..

Även om det är ganska uppenbart så tycker jag du borde komma ihåg att ta med lite extra pengar utifall någonting oplanerat händer.

Säg att du behöver 15000, ta med några tusenlappar extra ifall nåt skulle hända. :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Även om det är ganska uppenbart så tycker jag du borde komma ihåg att ta med lite extra pengar utifall någonting oplanerat händer.

Säg att du behöver 15000, ta med några tusenlappar extra ifall nåt skulle hända. :lol:

Bättre ringa hem isf, ofc bör man ha cash i en strumpa eller något, i nödfall.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag stannade i Tyskland, Tjeckien, Slovakien, Österrike, Ungern och Kroatien, så det var ju inte way öst som typ Ukraina eller Bulgarien.

Var var du själv?

Vi var i Tyskland, Belgien, Holland, Frankrike och Italien. Var typ Tjeckien, Österrike, Schweiz, Bosnien osv jag syftade på. :lol:

Angående pengagrejen är ett bra tips att dina föräldrar har dina pengar på sitt konto och för över några tusen i veckan, så vore det inte hela världen om du tappade bort kortet eller så.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 weeks later...
Igår satt jag och chillade vid datorn, en kompis skrev och sa hur jävla bra Delphic var och vi måste se dem live. Jag blev taggad, gick in på deras hemsida, såg att de spelade i Berlin lördag den 8 maj. Nu är det bokat, jag och fyra kompisar kör en fyradagarsweekend i Berlin. :cry:

Och nu är jag hemma!

Onsdag:

Rullade mot Skavsta runt 22 efter fotbollsträning och Kalmar FF-match. Framme runt 03, chillade i bilen ett tag, gick in och sov på stolar till halv 5, gick igenom säkerhetskontrollen, köpte öl och lyfte vid 07.

Torsdag:

Pissväder i Berlin. Hittade efter en stunds letande till vårt hostel Sov till 17. Åt enorma mängder thaimat på en mysig kvartersrestaurang mittemot. Drack öl och John Dorian-drinkar. Stack till u-bahn för att åka till en bordtennispub, att dricka öl och spela pingis lät askul.. Den var stängd. Åkte hem igen, var allmänt trötta, men frågade om pubar och fick veta att ett pubdistrikt låg i närheten. Tog taxi dit. Köpte öl som smakade tvål. Gick hem och sov. Överlag en dålig dag. :cry:

Fredag:

Vaknade, åt frukost, blev utkörda när vi glömt check out-tiden. Åkte till vårt nya hostel, som var sjukt nice, väldigt mycket bättre. Framförallt var det större och mer festinriktat, bodde en jävla massa folk där. Checkade in och gick på stan ett tag, köpte ett par shorts på HM. Köpte sprit och träffade ett par svenska tjejer, snackade med dem och bjöd över dem senare på kvällen. Gick hem, tappade upp iskallt vatten i duschen och en papperskorg som vi kylde ölen i. Åt pizza på rummet och förfestade.

Runt 23 kom tjejerna som nu var sex stycken. De var faktiskt jävligt roliga och spottade inte direkt i glaset. Fick för oss att dra tidernas mest ambitiösa lögn så jag bytte på min mobil namn på en kompis till Magnus. Han smsar vid typ tolv och skriver "Pratade precis med Håkan, det är klart. Grattis grabbar". Jag stänger av musiken, ber alla vara tysta, säger att jag just fått sms från vår manager och förklarar lugnt för alla att "killar, vi är bokade till Emmaboda!". Som bestämt blir alla helt galna av glädje, skriker och hoppar runt, hämtar Sambuca för att fira och en kompis började fejkgråta av glädje, haha. Tjejerna köper det helt och hållet, frågar om de de kan få höra oss, vi spelar upp det franska, relativt okända, bandet Mondrian och säger att det är vi. Därifrån är minnet suddigare men vi stack i alla fall till Weekend, en nattklubb på typ 14:onde och 15:onde våningen i en skyskrapa, och kom efter en sjuk natt hem därifrån någon gång på morgonen. Vaknade dagen efter och undrade varför i helvete det låg massa tjejer i vårt rum och hur brandsläckaren på bordet kommit dit.

Lördag:

Bakfylla. Vi var fem stycken som åkte, en däckade på rummet innan vi gick ut och säger på lördagsmorgonen "Killar, det är rätt sjukt att vi åker till Berlin och inte ens lämnar hotellrummet" varpå vi får förklara att vi, till hans förtret, faktiskt varit ute hela natten.. Segar mest på rummet, sticker till stan runt 16-17, kollar runt lite, äter mat, inhandlar alkohol. En av mina närmsta vänner pluggar i Berlin så hon mötte upp på kvällen och förfestade, sen åkte vi till en jävligt schysst semi-industrilokal för att se Delphic som stod för en riktigt bra spelning.

Söndag:

Vi tänkte köra en riktig shoppingdag så vi mötte upp tidigare nämnda kompis som skulle agera guide. Allt var stängt, men vädret var verkligen grymt bra så vi åkte till East Side Gallery, köpte glass, kollade runt där och åkte sedan och åt. På kvällen tog vi det bara lugnt, städade rummet och somnade tidigt.

Måndag:

Upp 05.30, lämnade rikligt med dricks till den söta städerskan, tog oss till flygplatsen, köpte billig taxfreesprit, åkte hem. Bilade hem, hemma runt 15.

Överlag en riktigt lyckad resa.

Kan också rekommendera Dr. Pong och 100% Absinth vid Eberswalder Str. (S-bahn)!

Oh, såg det där nu. Hittade det på andra vägar, men var tyvärr stängt hursomhelst. :confused: Såg förresten massa posters från Bang Bang Club, den verkade onekligen fet.

Redigerad av Tweak
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Och nu är jag hemma!

Runt 23 kom tjejerna som nu var sex stycken. De var faktiskt jävligt roliga och spottade inte direkt i glaset. Fick för oss att dra tidernas mest ambitiösa lögn så jag bytte på min mobil namn på en kompis till Magnus. Han smsar vid typ tolv och skriver "Pratade precis med Håkan, det är klart. Grattis grabbar". Jag stänger av musiken, ber alla vara tysta, säger att jag just fått sms från vår manager och förklarar lugnt för alla att "killar, vi är bokade till Emmaboda!". Som bestämt blir alla helt galna av glädje, skriker och hoppar runt, hämtar Sambuca för att fira och en kompis började fejkgråta av glädje, haha. Tjejerna köper det helt och hållet, frågar om de de kan få höra oss, vi spelar upp det franska, relativt okända, bandet Mondrian och säger att det är vi. Därifrån är minnet suddigare men vi stack i alla fall till Weekend, en nattklubb på typ 14:onde och 15:onde våningen i en skyskrapa, och kom efter en sjuk natt hem därifrån någon gång på morgonen. Vaknade dagen efter och undrade varför i helvete det låg massa tjejer i vårt rum och hur brandsläckaren på bordet kommit dit.

Hahaha! :confused:

Det låter som en sjukt kul resa!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Låter riktigt nice Tweak.

Vad sweet, Las Vegas bokat i September, 14 dagar för 950:-, trodde dom skämta först, men 950:- slutade hotellet på.

Aaa det kändes som igår.....

Och nu är det dags igen.

Bokade hotell igår, 6-16 September, förra gången bodde vi i slutet av strippen, den här gången bor vi i början av strippen, det var ändå där vi hängde mest.

Excalibur är det som är som vi ska bo på.

Hotellet sitter ihop med Mandalay Bay, Luxor, New York New York och MGM Grand.

Jag och en polare och några till kommer bo där, resten av gänget bokade in sig på Hooters för ett tag sedan som ligger lite bakom strippen, men vi fick ett riktigt bra erbjudande så vi tog det här.

Hotellet gick på 1100:- per person för 10 nätter.

Den här gången är vi ännu fler som åker, just nu är vi uppe i 22 pers tror jag.

Vi har ännu inte bestämt om vi ska åka någon annanstans typ San Francisco igen, eller något annat, jag skulle inte ha något emot att åka dit igen, älskade den staden, men man vill ju inte direkt köra en repris från förra året, finns ju andra städer också.

Jag uppdaterar eftersom.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Och nu är det dags igen.

Bokade hotell igår, 6-16 September, förra gången bodde vi i slutet av strippen, den här gången bor vi i början av strippen, det var ändå där vi hängde mest.

Hotellet gick på 1100:- per person för 10 nätter.

Fan så fint det låter. Hur kommer det sig att det är så sjukt billigt?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...