Jump to content

Resetråden


RavenE
 Share

Recommended Posts

Jag åker på tågluff på torsdag med två kompisar, sen möter vi upp två tjejkompisar i Paris lite senare också. Rutten är än så länge Berlin - Amsterdam - Paris - något annat vid Frankrikes atlantkust - Barcelona - något vid Frankrikes medelhavskust - Rom/Florens och sen kanske försöka ta sig till Sarajevo men förmodligen börja åka hemåt, kanske förbi Prag eller så.

Det ska bli sjukt kul men jag känner mig lite väl oförberedd, kanske är resplanen för ambitiös när det gäller avstånd och sådär. Vi är hursomhelst ute i typ 26 dagar, ska använda 22-dagars interrailkort men aktiverar dem inte förräns vi lämnar Berlin.

Folk som tågluffat: Vad bör jag tänka på? Tips och smågrejer som gör mycket nytta?

Det ska bli kul och intressant att läsa om! Det är prat om att vi blir ett gäng som åker ut på tågluff nästa sommar, vi funderar på 30-dagars interrailkortet.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Folk som tågluffat: Vad bör jag tänka på? Tips och smågrejer som gör mycket nytta?

Nice, låter som en grymt kul resa :o

Se till att ha en väl förberedd necessär - bortsett från det grundläggande är det bra att ha t ex våtservetter, vätskeersättning, förstoppningspiller, alvedon. Någon slags vitamintabletter skadar inte heller, en sund och mångsidig kost brukar inte vara prio ett när man åker bort på långa resor av denna kaliber. Be om hjälp på apoteket, de kan säkert komma med fler råd och tips än jag!

Ett 'mamma'-tips, men ändå; sprid ut kontanterna på kroppen. Långa tågresor är att vänta, så ta med dig en/ett par böcker, öronproppar, uppblåsbar nackkudde (billigt, tar ingen plats, och det är inte kul att vakna efter en tiotimmarstågtripp med nackvärk). Det skadar inte att kolla upp vandrarhemsituationen dit man ska (och om man har rutten någotsånär planerad - boka rum. det kanske tar bort lite av spontaniteten och charmen, men det är fruktansvärt skönt att ha en sängplats garanterad, och slippa trava igenom en främmande stad i timmar med en fet ryggsäck, letandes efter vandrarhem), men det brukar ofta finnas sån information på tågstationer, i deras info-center.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nice, låter som en grymt kul resa :o

Se till att ha en väl förberedd necessär - bortsett från det grundläggande är det bra att ha t ex våtservetter, vätskeersättning, förstoppningspiller, alvedon. Någon slags vitamintabletter skadar inte heller, en sund och mångsidig kost brukar inte vara prio ett när man åker bort på långa resor av denna kaliber. Be om hjälp på apoteket, de kan säkert komma med fler råd och tips än jag!

Ett 'mamma'-tips, men ändå; sprid ut kontanterna på kroppen. Långa tågresor är att vänta, så ta med dig en/ett par böcker, öronproppar, uppblåsbar nackkudde (billigt, tar ingen plats, och det är inte kul att vakna efter en tiotimmarstågtripp med nackvärk). Det skadar inte att kolla upp vandrarhemsituationen dit man ska (och om man har rutten någotsånär planerad - boka rum. det kanske tar bort lite av spontaniteten och charmen, men det är fruktansvärt skönt att ha en sängplats garanterad, och slippa trava igenom en främmande stad i timmar med en fet ryggsäck, letandes efter vandrarhem), men det brukar ofta finnas sån information på tågstationer, i deras info-center.

Tusen tack, Axel! Vi har faktiskt bokat vandrarhem i Berlin, Amsterdam och Paris redan, skönt nog.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nyss hemkommen från en liten weekendvisit till Tredje riket. Jävligt najs land ändå, Tyskland. Klart underskattat. Jag vet inte om det beror på språket eller det fascistiska arvet men allt känns så... "ordentligt" och "rejält" där på nåt vis. :yes:

Jag åker på tågluff på torsdag med två kompisar, sen möter vi upp två tjejkompisar i Paris lite senare också. Rutten är än så länge Berlin - Amsterdam - Paris - något annat vid Frankrikes atlantkust - Barcelona - något vid Frankrikes medelhavskust - Rom/Florens och sen kanske försöka ta sig till Sarajevo men förmodligen börja åka hemåt, kanske förbi Prag eller så.

Det ska bli sjukt kul men jag känner mig lite väl oförberedd, kanske är resplanen för ambitiös när det gäller avstånd och sådär. Vi är hursomhelst ute i typ 26 dagar, ska använda 22-dagars interrailkort men aktiverar dem inte förräns vi lämnar Berlin.

Folk som tågluffat: Vad bör jag tänka på? Tips och smågrejer som gör mycket nytta?

Det är bra att ni tågluffar, man ska ta chansen när man är i er ålder. När jag själv var ung (haha.. . :( ) och nybliven student hade jag små planer på att, tillsammans med två kamrater, bege mig ut på de europeiska järnvägsrälsarna men pga olika kombinationer av sommarjobb, värnplikt, komfort och ekonomi blev det aldrig mer än en avlägsen tanke.

Ni åker i augusti, dvs den månad då stora delar av folket på kontinenten är på semester - förbered er alltså på "semesterpriser" och trängsel på tåg och boenden.

Det här vet ni säkert redan - men var beredda på att på tågen betala extraavgifter för platsbiljetter osv. Ibland verkar det som att folk tror att om man har ett interrailkort kan man gratis hoppa på och åka med vilka tåg som helst, hur som helst.

Res med nattåg (ev. sovkupé) om det är möjligt, då kan ni sova samtidigt som ni avverkar långtråkiga tågresor - två spyflugor i en smäll= win.

Östeuropa=billigt. Västeuropa=dyrt.

Ha inte för bråttom; ni vill ju(?) se Europa, inte Europas järnvägssystem.

Res lätt.

"Flasha" inte med plånböcker, mobiler, ipods, kameror etc. Var diskreta och undvik att se "vilsna" ut. Men det visste ni.

Bon voyage!

Nice, låter som en grymt kul resa :o

Se till att ha en väl förberedd necessär - bortsett från det grundläggande är det bra att ha t ex våtservetter, vätskeersättning, förstoppningspiller, alvedon. Någon slags vitamintabletter skadar inte heller

En näve kondomer kan också vara bra att inkludera i necessären ifall man ämnar sysselsätta sig med dylika förströelser. Man vill ju inte gärna få med sig något otrevligt reseminne när man återvänder hem. :o

Redigerad av Umberto
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

En näve kondomer kan också vara bra att inkludera i necessären ifall man ämnar sysselsätta sig med dylika förströelser. Man vill ju inte gärna få med sig något otrevligt reseminne när man återvänder hem. :naughty:

True, jag tänkte att det inkluderades i 'det grundläggande'. Men det kan inte läggas nog med vikt på, könssjukdomar är bajs. Har jag hört.

Vad gjorde du i Tyskland, om man får fråga? Och mer bestämt var i Tyskland var du?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad gjorde du i Tyskland, om man får fråga? Och mer bestämt var i Tyskland var du?

Vi (jag och min goda... väninna :naughty: ) var i hansastaden Rostock i nordtyskland, det var tänkt att vi skulle åkt en sväng ner till Berlin men tidsschemat var tajt som det var (och resan ner och tillbaka skulle tagit 3+3 h) så vi struntade i det. Vi var till Rostock Zoo (där jag f.ö. för första gången i mitt liv fick se en livs levande elefant \o/), gick lite på stan, i butiker, ett restaurangbesök, ett krogbesök och övernattning på Radisson. Sen flög vi hem på söndagen. Inga konstigheter.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hemma igen efter min första bilsemester någonsin.

Vi tog färjan till Kiel, för att genast bege oss ner mot Holland och Groningen. Där stannade vi över dagen, traskade runt i staden och så. Otroligt många kyrkor i den staden måste jag säga - bara från mitt hotellfönster kunde jag se sex stycken inom en ganska liten radie.

Dagen efter åkte vi vidare till Amsterdam bara för att få se det litegrann. Drack lite öl, gick runt på torgen, tittade på Anne Franks hus och köpte whiskey. Själv kände jag att jag inte ville spendera en hel dag i Amsterdam då det är för mycket att se på så kort tid. Vi råkade komma in på en gata där storvuxna halvnakna prostituerade satt i fönsterna, och det var en sådan kontrast jämfört med PK-Sverige. Coffee-shops, horhus, svamp-butiker.

Vi lämnade Amsterdam och åkte in i Belgien. Hamnade i utkanten av en liten by på ett hotell som med största sannolikhet användes av högt uppsatta SS-soldater under andra världskriget. Man svängde av från motorvägen och åkte in i en jättefin allé med stora, pompösa träd. Själva hotellet var renoverat och moderniserat, men det hade utan tvekan legat något fint hus där innan. Alla fick känslan av att de 'finare' nazisterna bodde där.

Vaknade tidigt och åkte vidare, denna gången in i Frankrike. Vi skulle till invasionskusten som jag alltid har velat se. Vi började med att hitta ett fint hotell i närheten av Omaha Beach, och tog sedan bilen ett par få kilometer till stranden. Vandrade runt på kyrkogården ett tag, och den var otroligt vacker. Perfekt uppradade vita kors, grönt gräs. En grupp amerikanska soldater på permission från Irak/Afghanistan var där och blev guidade av en amerikan som förmodligen jobbade där. Han berättade att de fortfarande hittar rester av soldater från kriget utspridda över Normandie, den senaste bara för ett par månader sedan. Dessa personer står oftast med på listan över MIA's, men får då en egen gravplats bland de andra. 2005 hittade de även en soldat från första världskriget (!), som de kunde identifiera och begrava på en annan begravningsplats.

Efter att ha gått runt bland alla kors ett tag gick jag ner till stranden, och den var enorm! Det var ebb, och vi snackar minst hundra meter av helt öppen strand som soldaterna var tvungna att springa upp för för att ens komma i närheten av säkerhet. Det var en konstig känsla som drog igenom mig när jag stod där och tänkte på hur många som faktiskt hade dött där.

Regnet öste ner den dagen, så vi åkte sedan tillbaka till hotellet för att hänga där resten av kvällen.

Nästa dag bjöd på bättre väder, och det var ju tur - då skulle vi nämligen spendera ännu mer tid utomhus. För mig var den här resan en resa i krigets spår, så vi åkte in till St. Mere Eglisé för att titta på staden som amerikanerna hoppade in i. Gick på museum, tittade på en C-47a som hade blivit renoverad och parkerad i en hangar.

Fortsättning följer, måste titta på bilder och minnas lite!

Pt.2

När vi var klara i Normandie åkte vi ner (?) till Mont st. Michel för att titta på det enorma klostret ute på den där halvön. Hade sett en del bilder på det, men fattade inte hur enormt det var förränn jag stod och tittade upp på det. Har för mig att det är 150 meter upp till kyrktornets topp. På dagarna gör lågvattnet att man kan gå flera kilometer ut på havets botten till en ö. Lite senare kommer vattnet in igen och gör klostret till en egen halvö igen. Otroligt häftigt att se!

Nu hade ungefär halva resan gått, och vi skulle in i Belgien igen. Åkte runt 60 mil dagen efter, och kom in till Bastogne vid fem-tiden. Det var jag som ville se staden och skogen som ligger en bit utanför, och att gå runt i skogen var sannerligen en unik upplevelse. För er som inte vet så höll amerikanerna skogen kring Bastogne i en månad, vintern 44-45. De var totalt omringade av tyskar som nästan dagligen skickade artilleripjäser mot dem, och ungefär 80.000 amerikanska soldater dog den månaden. Träden i skogen står uppradade på perfekta rader, så man kan se hur långt som helst in. Skyttegravar och ännu större hål i marken efter artillerianfall finns fortfarande kvar, så känslan av att det faktiskt hade hänt någonting där var större än på något annat krigsfält jag har varit på.

Resten av resan spenderades i Tyskland, där vi även besökte Bergen Belsen. För mig var det väldigt jobbigt att gå runt där och titta på alla massgravar med tusentals begravda judar, lyssna på intervjuer med överlevare från lägret och läsa om hur genomruttna SS-soldaterna där var. Usch.

Redigerad av felshoe
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Uppdatering på min Las Vegas resa igen.

Vi skiter troligtvis i Los Angeles, av två anledningar.

1: Den stan är stor, man får typ välja ut ett område att utforska, om man nu som vi bara ska vara där en dag. Ingen av oss kunde enas om vad vi ville se, jag och två till rösta på Hollywood och Universal Studios, några rösta på Santa Monica, några på Beverly Hills och några på Downtown.

Och som sagt, den stan är känns för stor för att vi ska splittra oss och säga "vi möts här om ett par timmar". Så LA får bli ett eget resmål känns det som just nu.

2: Vi studerade kartan lite närmare, 210 mil på 2 dagar, 210 mil på två dagar är tungt att köra, oavsett hur många vi är som byter av varandra, och ska vi dessutom stanna och kolla på grejer?, kommer kännas stressigt när vi har så mycket bokat och planerat i Las Vegas.

Så den nya turen ser ut så här (om någon bryr sig)

Flyger från Sthlm 7 september kl 13 till Philadelphia, från Philadelphia till Las Vegas, framme ca 20:00 lokal tid.

Dagen efter kl 06:00 flyger vi till San Francisco, för det var en stad som vi alla enades om att vi ville se, och alla ville se samma saker, och till ytan är den mindre, så där kan vi hinna med en massa känns det som.

Sen hyr vi en bil och kör ner till Las Vegas, det är ca 100 mil, på vägen är det tänkt att vi ska se soluppgången i den där parken som felshoe tipsa om, det är våran "reseledares" idè, han har sett den tidigare och sa att det var det vackraste han sett typ.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Så den nya turen ser ut så här (om någon bryr sig)

Flyger från Sthlm 7 september kl 13 till Philadelphia, från Philadelphia till Las Vegas, framme ca 20:00 lokal tid.

Dagen efter kl 06:00 flyger vi till San Francisco, för det var en stad som vi alla enades om att vi ville se, och alla ville se samma saker, och till ytan är den mindre, så där kan vi hinna med en massa känns det som.

Sen hyr vi en bil och kör ner till Las Vegas, det är ca 100 mil, på vägen är det tänkt att vi ska se soluppgången i den där parken som felshoe tipsa om, det är våran "reseledares" idè, han har sett den tidigare och sa att det var det vackraste han sett typ.

Låter riktigt, riktigt härligt! Hur länge blir ni borta?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Drar till Tyskland imorrn, kommer tillbaka på kvällen den 30'de! Träffa furfag och dra runt, åkta till nån vargpark och glo, Europa-Park, upp till alperna i några dagar sen kanske segla med katamaran i Schweiz/Italen för att sen avsluta med Eurofurence i Suhl.

Det är vad som är på schemat iaf, får se vad mer som händer :3

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...