Jump to content

Resetråden


RavenE
 Share

Recommended Posts

Berätta mer, det låter otroligt spännande! Vad ska du göra där? Åker du med familj/vänner?

Åker genom skolan, har valt en kurs som heter Globalt Tillägg som jag läst sen ettan på alla individuellt val-timmar och nu i trean även projektarbetestiden. Vi är sex stycken + en lärare som åker, varav fyra är nära vänner till mig. Vi ska bo hos tre olika familjer i olika delar av Sydafrika, delta i en tidsresa (vilket är en form av rollspel, nytt sätt att lära ut), besöka skolor, gå med i manifestationer mot HIV/Aids, bo på hotell i Kapstaden, besöka Robben Island, och ja, göra en massa grejer. Ska också träffa en del människor som deltog i kampen mot apartheid, satt fänglsade och så vidare.

Vårt projektarbete är förlagt i Sydafrika också, vi ska göra en film om dels resan och dels apartheid, som förmodligen kommer bli rätt flummig.

Redigerad av Tweak
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Åker genom skolan, har valt en kurs som heter Globalt Tillägg som jag läst sen ettan på alla individuellt val-timmar och nu i trean även projektarbetestiden. Vi är sex stycken + en lärare som åker, varav fyra är nära vänner till mig. Vi ska bo hos tre olika familjer i olika delar av Sydafrika, delta i en tidsresa (vilket är en form av rollspel, nytt sätt att lära ut), besöka skolor, gå med i manifestationer mot HIV/Aids, bo på hotell i Kapstaden, besöka Robben Island, och ja, göra en massa grejer. Ska också träffa en del människor som deltog i kampen mot apartheid, satt fänglsade och så vidare.

Vårt projektarbete är förlagt i Sydafrika också, vi ska göra en film om dels resan och dels apartheid, som förmodligen kommer bli rätt flummig.

Motherfucker, vad avis jag är :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Åker genom skolan, har valt en kurs som heter Globalt Tillägg som jag läst sen ettan på alla individuellt val-timmar och nu i trean även projektarbetestiden. Vi är sex stycken + en lärare som åker, varav fyra är nära vänner till mig. Vi ska bo hos tre olika familjer i olika delar av Sydafrika, delta i en tidsresa (vilket är en form av rollspel, nytt sätt att lära ut), besöka skolor, gå med i manifestationer mot HIV/Aids, bo på hotell i Kapstaden, besöka Robben Island, och ja, göra en massa grejer. Ska också träffa en del människor som deltog i kampen mot apartheid, satt fänglsade och så vidare.

Vårt projektarbete är förlagt i Sydafrika också, vi ska göra en film om dels resan och dels apartheid, som förmodligen kommer bli rätt flummig.

Låter intressant. Jag har själv funderat på att åka dit på utbyte men är lite osäker pga säkerhetsläget i landet.

Hur "manifesterar" man mot aids förresten?

nevermind

Mind.

Jag läste det där och håller med. Nu är väl Sydafrika inte ett land som har det sååå problematiskt (iaf jämfört med övriga Afrika) men bra poäng iaf.

Redigerad av Umberto
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Låter intressant. Jag har själv funderat på att åka dit på utbyte men är lite osäker pga säkerhetsläget i landet.

Hur "manifesterar" man mot aids förresten?

Manifestation kanske var fel ord? Mindes bara att det inte är en demonstration utan en marsch i syfte att uppmärksamma problemet med HIV- och aids.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Mind.

Jag läste det där och håller med. Nu är väl Sydafrika inte ett land som har det sååå problematiskt (iaf jämfört med övriga Afrika) men bra poäng iaf.

Ja, sydafrika har det ju inte hälften så hemskt som.. låt oss säga.. Somalia. Men whatever, jag tog bort eftersom jag inte hade lust att vara en bitterfitta.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Åker betald resa till Nederländerna (Maastricht) för att göra tester och intervjuer för att utbildas som flygledare om lite mindre än 3 veckor. Det bästa är att jag i princip har två heldagar i Maastricht före och efter testdagen.

Ska förhoppningsvis fira nyår i Paris också.

Grymt! Sen kan du flytta till Malmö och jobba i Danmark och vara stenrik restan av dit liv! :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...
Grymt! Sen kan du flytta till Malmö och jobba i Danmark och vara stenrik restan av dit liv! :D

Mjo, saken är den att om jag blir antagen är jag tvungen att bo i Nederländerna i cirka 6-7 år, varav 4 år i tjänst. Dock tjänar man fina pengar även under hela utbildningen.

Börjar bli rätt nervös nu, men jag har inga direkta förväntningar då det ska vara ruskigt svårt att komma in.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Mjo, saken är den att om jag blir antagen är jag tvungen att bo i Nederländerna i cirka 6-7 år, varav 4 år i tjänst. Dock tjänar man fina pengar även under hela utbildningen.

Börjar bli rätt nervös nu, men jag har inga direkta förväntningar då det ska vara ruskigt svårt att komma in.

Hoppas verkligen det går bra! Vore sjukt coolt

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Imorse väcktes jag av min pappa som med gråten i halsen frågade om jag tagit hans usb-minne eftersom "18 års arbete" hade försvunnit från hans dator, som han hade backupfiler av på just usb-minnet (jag hade tagit det). Ganska stor skillnad från att vakna i Jesus Location, Boboi, Sydafrika, ett område i vilket 40% lider av HIV/Aids, utan rinnande vatten, toalett, innertak eller någon som helst uppvärmning i huset, gå ut genom ytterdörren på väg mot skjulet tjänande som utedass och blicka ut över ett helt otroligt landskap med hus/skjul uppsmällda över kullar så långt ögat kan nå, med tillhörande småjordbruk, hönor, hundar och andra djur som går runt lite som de vill samtidigt som solen precis gått upp.

Resan var jättelyckad, har bott hos två olika svarta och en indisk familj plus tre dagar i Kapstaden, sjukt nice stad. Dagarna var verkligen fullspäckade med aktiviteter och det känns som jag varit borta i två månader, inte två veckor, men några av de bästa/roligaste/intressantaste grejerna var att intervjua helt fantastiska människor för vårt projektarbete. Bland de utmärker sig

  • Reverend Doctor Mgoyo, riktigt nära vän till både Nelson Mandela och Jacob Zuma, som var kommissionär i Sanningskommissionen då det begav sig. Han begravde också Mandelas son när denne satt i fängelse.
  • en av de första vita rektorerna att öppna sin skola för svarta, färgade och indier.
  • Themba, en man som kämpade inom undergroundrörelser under tiden ANC var förbjudet och utstått mordförsök, tortyr och förföljelse. Blev senare ANC-organisatör för ett område på någon miljon människor. Har än idag livvakt.

och några fler.

Bästa resan jag gjort.

P-C: Vad var det du skrev men radera för du inte ville vara en bitterfitta?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...