Jump to content

Resetråden


RavenE
 Share

Recommended Posts

Har skickat mail till Kyoto University of Art and Design nu. Väntar förväntansfullt på ett svar och blir jag antagen så drar jag till Japan i två år, med start i mars. FUCK YEAH!!!!!!

Spännande!

Hur funkar det med kurserna föresten? Måste man inte ha läst japanska en bra tid för att komma in på universitet? Eller var det bara grunderna inom hiragana och katakana som behövdes?

Lycka till ialafall!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har skickat mail till Kyoto University of Art and Design nu. Väntar förväntansfullt på ett svar och blir jag antagen så drar jag till Japan i två år, med start i mars. FUCK YEAH!!!!!!

(w00t)

Låter riktigt riktigt kul det där!

Jag önskar dig verkligen lycka till!

Art and Design; med ditt intresse för manga...

Vad ska du studera där?

... sen kan du se alla OP avsnitt i RAW :D

Redigerad av Sniper
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Spännande!

Hur funkar det med kurserna föresten? Måste man inte ha läst japanska en bra tid för att komma in på universitet? Eller var det bara grunderna inom hiragana och katakana som behövdes?

Lycka till ialafall!

Det är egentligen en del av det universitetet, Kyoto Institute of Culture and Language så det är inte ett universitet jag söker till så sätt, men det är i samma "skola". Ska du in på Universitet måste du ha bra kunskaper om Japanska (alla kurser är på japanska så du måste kunna läsa/prata/höra japanska utantill). Detta är från början en nybörjar kurs från grunden som man sen kan jobba sig upp i. När jag läst klart mina två år skulle jag kunna söka in till universitetet i sig.

:D

Låter riktigt riktigt kul det där!

Jag önskar dig verkligen lycka till!

Art and Design; med ditt intresse för manga...

Vad ska du studera där?

... sen kan du se alla OP avsnitt i RAW :D

Som sagt, glöm art and design delen, jag ska bara dit för att plugga språket.

T: Har som sagt bara skickat en intresseanmälan, tror jag ska skicka till lite andra skolor också, blev lite oimponerad av Kyoto som stad och skulle faktist gillat att bo i eller i närheten av Tokyo faktist. Fanns visst en kanonbra skola i Yokohama, som har växt ihop med Tokyo, någon mil från stadskärnan.

Eller är det någon som har något förslag på en stad i Japan jag borde kolla upp, är öppen för alla förslag. Vill hitta det perfekta stället att mysa i under två långa år. (w00t)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Eller är det någon som har något förslag på en stad i Japan jag borde kolla upp, är öppen för alla förslag. Vill hitta det perfekta stället att mysa i under två långa år. :)

Akita ska har bra skolor men det är ju en ganska bra bit ifrån Tokyo. Fortfarande på Honshu så transport dit finns nog lätt tillgängligt.

Sen har jag inte en aning hur utelivet är i Akita. Nästan något du måste fråga någon som har varit bosatt där.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Åh, har bokat en resa till Berlin för 110:- tur och retur i november. Eftersom jag och flickan inte kan fira jul som tänkt (jag kommer vara i Indien över nyår/jul) så firar vi det lite i förväg där och festar med gamla kompisar. Kommer bli asfett!

Mitt kära, Berlin - snart ses vi igen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Åh, har bokat en resa till Berlin för 110:- tur och retur i november. Eftersom jag och flickan inte kan fira jul som tänkt (jag kommer vara i Indien över nyår/jul) så firar vi det lite i förväg där och festar med gamla kompisar. Kommer bli asfett!

Mitt kära, Berlin - snart ses vi igen.

Vår klass ska åka till Berlin någon gång nu på höstterminen och gå på konstutställningar och så. Ska bli trevligt och mysigt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...
Fy satan vilken resa, sitter pa hotellet och tar en birra, skaut snart, det ar ca 50 grader varmt, sskriver mer nar jag kommer hem

Oj!

Är fortfarande ordentligt jetlaggad, har vaknat 18-19 två dagar i rad nu.

Nåväl, det har vart skitroligt, trots lite sömn så har vi hållit igång sen tidig morgon till sen natt.

Vi åkte från Arlanda kl 13 kom fram till Las Vegas ca 21 lokal tid, då vet jag inte hur många tidszoner vi åkt igenom, innan Vegas hann vi med ett kort stopp i Philadelfia, såg väl inte så mycket mer än deras enorma flygplats.

När vi kommer fram till Vegas och går ut från flygplatsen möts man av en smäll på käften....av värme, fy i helvete vad varmt det var, vi har legat mellan 40-50 grader varje dag, värre vart det i öknen, kommer till det sen.

Vi åker till hotellet och chekar in, går och äter på en restaurang på hotellet, mer hinner vi inte göra, vi var 11 st som skulle åka till San Francisco dagen efter.

Upp kl 04:00 och ut till flygplatsen, äter en pissäcklig typisk amerikansk frukost bestående av ägg, bacon, ost och ljust bröd, ihoptryckt till en varm macka, lite smått illamående sätter vi oss på planet och åker mot Los Angeles.

Där mellanlandar vi och hinner se Santa Monica, enbart för att säga att vi varit i LA, tillbaks till LAX och vidare till San Francisco, landar 08:30 för att vara exakt, efter en jävligt lång resa med deras tunnelbana kommer vi fram till halva gängets hotell i downtown, där väntar vi tills dom är klara så ska dom följa med oss till vårat hotell, vi får den briljanta idèn att GÅ!!! ja det ser ju ut som en kort bit på kartan.

Vi går och vi går, vi stannar och äter lunch vid Market Street där spårvagnarna går ifrån, sen går vi igenom nästan hela downtown upp till China Town, förbi Little Italy ner till Fishermans wharf där vi kollar på kartan och inser att vi skulle gått in till Lombart Street (kringelvägen) vi sätter oss med dom andra och tar en öl på Pier 39, sen åker dom andra tillbaks och vi åker till vårat hotell.

Vi gör oss i ordning för att gå ner till Fishermans wharf igen för att äta, vi hittar ett sportställe och sätter oss där och kollar baseball och äter, jag börjar prata svensk sport med bartendern och han frågar vad vi tycker om amerikansk sport, jag säger att en baseballmatch vore skoj att ha sett, då säger han att Giants börjar om en timme och arenan är 15 min bort, jag och mina vänner pratar ihop oss och vi frågar vad det brukar kosta, då drar han fram 5 säsongsbiljetter och säger ta dom, jag och min familj kan ändå inte gå idag, trodde han skämta men han var allvarlig, klart vikingarna ska se baseball när dom är här.

Vi lämnar en bra dricks och tackar för oss och drar mot arenen.

In i en taxi och möts av någon riktigt mysko människa säger inte ett ord på hela resan vilket är rätt ovanligt i USA, vi börjar ju dock snacka om honom rätt mycket. när vi kommer fram till arenan och lämnar pengarna så säger han "Tack så mycket, ha det så roligt", va fan...pinsamt.

Kommer in till den enorma arenan AT & T park vi har bra platser billig öl, bra drag på läktaren och jag får äntligen äta en nacho hat, äckligt men man måste testa.

Giants förlora matchen mot San Diego, men det spela inte sån stor roll var bara skoj att få upplevt en sån match.

Tillbaks till hotellet och mittemot hittar vi en lowlife bar, som vi gick in på, sen gick vi bara upp och sov.

Jag vakna kl 06:30, förvånansvärt pigg, strax efter vakna min polare, vi bestämmer oss för att gå ut på en promenad och leta upp ett frukostställe, vi går en bra bit runt om i området, ser skolbussarna komma med ungar till skolan, folk gå till jobbet, tillslut hittar vi ett ställe där vi äter på, tar sen en kaffe på det "kända" Starbucks.

Går runt lite till och möter upp resten, ner till Fishermans wharf igen som ligger rätt nära hotellet där går vi runt en stund, hittar en bar som visar Malta - Sverige, sen möter vi resten och sen sätter vi oss på en färja ut till Alcatraz.

Där fick man låna en mp3-spelare och gå runt själv medans en gammal fånge berättar hur det var på ön, mycket intressant, var besviken på att man inte fick se Al Capones cell eller Robert Strout, man fick se dom där tre killarna som rymdes cell, sen var nästan allt annat öppet för beskådning.

Efter The Rock så åkte vi och hämta våra hyrbilar, körde genom Golden Gate bron, körde tillbaks, drog till hotellet, gjorde oss i ordning för att sen dra mot downtown igen där vi alla åt på ett Irländskt ställe.

Sen åkte vi tillbaks, gick in på den där lowlife baren igen gick upp och la oss för att kl 03:00 dra ut på en roadtrip mot Las Vegas.

Sen kom det jobbiga, i våran bil var det bara jag och en till som hade körkort, han började köra, jag sov som en stock, framme i Oakland ca 2 timmar senare bytte vi vid en liten småstad, passade på att äta frulle och köpa med oss dryck och godis.

Sen kör jag genom alla möjliga landskap, åkerområden, småstäder, ännu mindre småstäder, upp för höga berg där det saknas staket, ner för bergen och in till Yosemite väldigt vackert måste jag säga, synd att delar var avstängda för skogsbranden som hade tagit sig upp till Yosemite nu.

Åker igenom och stannar ett par gånger för att "andas in dom vackra vyerna" kör ut från Yosemite och BANG öken, öken så långt ögat når och enbart raksträckor.

Efter 10 timmars körande är det tänkt att den andra ska köra dom sista 8, jag hinner precis somna här jag vaknar av att vi stannar för att den andra känner sig yr, troligtvis från värmen, han klunkar i sig 1,5 liter vatten och vi väntar, jag säger att jag kör tills han känner sig bättre, fick köra en bra bit till, genom Death Valley då han kände sig bättre.

Death Valley var ingen lek, det var pissvarmt, 58 grader visade termometern, det var enbart raksträcka, men tuff natur.

20 timmar senare rullar vi in i Las Vegas igen, parkerar bilen och äter nått, in på rummet och slocknar. Vaknar runt 15-tiden dagen efter.

Det var dom första dagarna som man kunde skriva om, jag sammanfattar Las Vegas, blir för mycket att skriva och läsa om jag skriver dag för dag.

Las Vegas är en underbar stad på alla sätt och vis, den sover aldrig, det mesta har öppet dygnet runt, och Vegas är mycket mer än strippen.

Men strippen är STOR går man den rakt fram utan att stanna så tar det ca 5 timmar, man tar alltså bit för bit, iaf om man är som oss och är ute efter att festa.

Vi gick in på alla hotell tror jag, från Encore/Whynn, till Bellagio, T.I, Circus Circus, Excalibur, New York New York, Luxor, MGM, Mandaley Bay, Rio, Caesars Palace osv.

Varje hotell är unikt på sitt sätt, du har New York med Frihetsgudinnan på ett ställe, brevid en stor Pyramid, och lite längre bort en pirat ö, sen mitt i allt ligger Vendig och Paris, varje hotell har desstom ett rätt stort shoppingcentrum med dyra märken.

Shoppinglivet: Som jag sa så är Vegas en stad som aldrig sover och man kan få tag på det mesta, det gäller även i klädväg.

Fashion Show Mall blev en favorit för mig, en bra blandning av exklusiva märken som Loui Vuitton, Dior, Armani kunde man hitta surfbutiken, hiphopbutiker, rockbutiker, skatebutiker, även Sverige var representerat av J.Lindeberg, Acne och Tiger of Sweden, i dom flesta andra hotell låg också H&M som inte alls var som det är här, mycket högre standard på H&M i USA.

En sak som man ska tänka på innan man åker till USA, säg INTE till tjejkompisar att du ska till USA, jag fick inte höra "ha det skoj" jag fick höra "gå på Victoria Secret åt mig", så jag fick en lista av 5 pers med saker jag skulle ha med mig hem, läppglans stod högt upp på listorna, vet inte vad det är med deras läppglans men det är tydligen status med det här.

Jag sprang runt halva Vegas efter den jävla butiken, för husfridens skull var man väl tvungen, jag vart argare och argare men när jag till slut hittade butiken vart jag glad, dom jobbade i underkläder :mf_doof:, jag om min kompis går in och blir snabbt omhändertagna av en platinablond tjej i 20 års åldern med sillisar, genomskinlig bh och genomskinlig stringtrosa, mycket trevlig tjej, jag ger henne lappen med allas önskemål varpå hon säger "många flickvänner?"

Finns även en massa outletts utanför stan, vi besökte 2 st som hade ca 200 butiker var, hittade en massa bra grejer som jag tog med mig till sverige, och rätt billigt, 40 dollar för ett par nike sneakers tex, 25 dollar för en Ralf Lauren tröja.

Partylivet: En sak som är väldig säker, partylivet i Sthlm kommer inte vara sig likt något mer, folk är helt enkelt mer livliga, mer fart på alla, det stod utanför varje nattklubb en siffra, på vanliga klubbar och på hotellen, det var vilken standard det var på dom, som lägst var vi inne på en 2:a och det kan jämföras med Sturecompagniet i sthlm, vi var också inne på en 5:a (det högsta) på Rio, på taket av hotellet, och det kan man inte jämföra med någon klubb i Sverige tror jag.

Men två saker jag undra över. 1, det står inte på ölflaskorna vilken procent det är. 2, beställer man en dubbeldrink så står dom och mäter upp den, det blir en 6:a, 7:a, säger man som jag sa "en Jack and Coke" så häller dom bara, sen står man där med 15 cl sprit och det är toppat med cola.

En annan grej som inte skulle få förekomma i Sverige...nakna tjejer, nästan varje klubb hade dansare som var näck eller topless, var inne på en indieklubb i downtown som också hade det, bakom varje spelbord fanns dom.

Vad gjorde vi mer? åt bra mat på olika restauranger, åkte limmo genom strippen åkte sen in på Caesars Palace, fick många ögon på oss då, hade hyrt en svit som vi festa i på Rio, såg den där showen i taket i downtown, såg fontänshowen vid Bellagios, jag somnade i solen vid poolen så jag brände mig.

Kändisspan: Såg Vince Neil från Mötley Crue vid hans nattklubb, såg även hon som ser svart i Heroes på planet mellan LA och SF.

Vi gjorde en massa andra saker också som turister gör, men kommer inte på allt nu.

Men Las Vegas och San Francisco är två underbara städer som jag mer än gärna besöker igen, har redan börjat planera lite smått inför nästa tripp.

Hade riktigt skoj.

DSC00783_1129318_0.jpg

Vad är oddsen?

DSC00801_1129318_1.jpg

När man kom ut från hotellet var det första man såg...

USASeptember2009068_1129318_2.jpg

Lombart Street.

USASeptember2009073_1129318_3.jpg

Baseball.

USASeptember2009049_1129318_4.jpg

Alcatraz.

USASeptember2009130_1129318_7.jpg

Skogsbranden.

Yosemite.

Death Valley.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Oj!

Är fortfarande ordentligt jetlaggad, har vaknat 18-19 två dagar i rad nu.

Wow! Är så sjukt sugen på att dra på en roadtrip genom USA. Det var på gång den här sommaren, men det gick åt skogen. Men vi pratar fortfarande om det. Jag har några frågor..

Hur länge var ni borta och hur mycket kostade totalt hela resan för dig? Vilka priser hade de olika övernattningsställena? Tog hela sträckan från SF till LV 20 timmar?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Wow! Är så sjukt sugen på att dra på en roadtrip genom USA. Det var på gång den här sommaren, men det gick åt skogen. Men vi pratar fortfarande om det. Jag har några frågor..

Hur länge var ni borta och hur mycket kostade totalt hela resan för dig? Vilka priser hade de olika övernattningsställena? Tog hela sträckan från SF till LV 20 timmar?

Vi var borta 11 dagar, flyg + hotell gick på 5400:-, hotellet i SF fick jag för 400:- (personalpris), hade ca 20 000 i fickpengar med mig, bilen + bensin ca 50 dollar, med alla stopp vi gjorde så tog resan mellan SF - LV typ 20 timmar, nästan 140 mil och man måste ligga i laglig hastighet för poliserna kunde verkligen stå bakom en buske och stoppa dig om man körde för fort.

Här kommer några andra bilder som jag inte fick posta igår.

Las Vegas från vårat hotell.

Showen i taket i downtown

DSC00830_1129332_4.jpg

DSC00890_1129332_5.jpg

DSC00851_1129332_6.jpg

Värt 30 dollar :mf_doof:

DSC00951_1129332_7.jpg

DSC00869_1129332_8.jpg

DSC00950_1129332_9.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

5400 är ju helt sinnessjukt billigt. Vart bokade ni flyg och hotell?

Flyget bokades via Pricerunner, hotellet skötte en polare men jag tror han bokade via www.hotels.com

Men tänk på en sak om du tänkt åka snart, 21 är den gyllene åldern, iaf om du vill ut och roa dig kvällstid, självklart finns det massor av saker att göra om man är under 21, men att smyga in på ett ställe är omöjligt, dom kollade ID på en polare som är 25 men ser ut som 30.

Indeed! Sjukt nice resa, på alla sätt. Inga större missöden eller så, bortsett från jobbig körning?

Nej inte direkt, det enda är väl att jag kunnat tänkt mig att stanna en dag till i SF, kändes som vi stressa igenom stan, även om vi hann med det mesta som stan har att erbjuda, sen att jag inte åkte berg och dalbanan på New York, men det var en sån kö, sen kosta den 14 dollar, samma sak med grejerna på vårat hotell.

Det jag vart mest sur över var dom jävla töntarna i The Killers, hade sett fram emot deras spelning, då byter dom datum på just Vegas-spelningen, dom skulle spelat den 15:e men lirade den 19:e, dagen efter vi kom hem alltså.

Redigerad av Kiedis
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad är oddsen?

*bild*

Hahaha! Jag undrar om Volvo 240 är lite kult i staterna, i Quentin Tarantinos Death Proof kan man bland annat se en (placerad så den ska synas) parkerad, fast en herrgårdsvagn då.

I övrigt låter resan som en riktigt spektakulär upplevelse.

Redigerad av Misterwhoopee
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...