Jump to content

Äääääääntligen! Ordning i skolan!


SlewME
 Share

Recommended Posts

Du har ju redan börjat, så varför ska du sluta nu?

Tjaa, tror alla vet vad jag tycker nu, därför kan jag sluta nu. :rolleyes:

Är det verkligen mycket begärt att sitta stilla och lyssna på en lektion? Ja tydligen. Därför har denna lag införts.

Jag fattar inte varför du pratar som att jag har svårt att vara tyst på lektioner, jag är inte rädd för att bli av med mina grejer, som sagt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 209
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Hela grejen handlar om just respekt för andra människor.

En mp3spelare kan störa alla i ett klassrum, och speciellt på en redovisning eller ett föredrag. Här visar man respekt mot dom som faktist vill lyssna och har inte på musik, alternativt har det så lågt så ingen annan hör, och du fortfarande hör vad dom andra säger utan problem.

En telefon som ringer är ändå det värsta som kan hända. Detta är ett praktexempel på att elever helt saknar respekt för andra.

Många svarar i telefonen som det är inget och kan prata länge utan att bry sig. Detta skulle aldrig hända i en biosalong eller liknande. Samma sak som att man inte sitter och rapar/fiser vid ett matbord, att inte prata med mat i munnen, att inte ha huvudbonad i en kyrka a.s.o.

Allt sånt saknar dagens ungdomar till större del, och det är fan skamligt. Alla har nog någon gång fått ett samtal på sin mobil under lektionstid, men jag hoppas inte alla har svarat på samtalet.

Har jag fått samtal och även glömt stänga av ljudet på mobilen så har jag snabbt slängt upp telefonen, varpå jag avslutat samtalet och satt på ljudlös. Därefter har jag bett om ursäkt.

Är ljudlös på när det ringer låter jag den ligga i fickan och inte låtsas om att det ringer.

Praktexempel på hur fel det är när det ringer på någons telefon, därpå personen glatt svarar och pratar högt och länge i telefonen. Det är just dessa personer som kommer få lida pin pga. denna lag.

Lärarna Quoad snackar om är dom där "idioterna" som kommer försöka ta telefonerna för även de elever som inte svarar och ber om ursäkt för dom glömt sätta på ljudlös.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hela grejen handlar om just respekt för andra människor.

En mp3spelare kan störa alla i ett klassrum, och speciellt på en redovisning eller ett föredrag. Här visar man respekt mot dom som faktist vill lyssna och har inte på musik, alternativt har det så lågt så ingen annan hör, och du fortfarande hör vad dom andra säger utan problem.

En telefon som ringer är ändå det värsta som kan hända. Detta är ett praktexempel på att elever helt saknar respekt för andra.

Många svarar i telefonen som det är inget och kan prata länge utan att bry sig. Detta skulle aldrig hända i en biosalong eller liknande. Samma sak som att man inte sitter och rapar/fiser vid ett matbord, att inte prata med mat i munnen, att inte ha huvudbonad i en kyrka a.s.o.

Allt sånt saknar dagens ungdomar till större del, och det är fan skamligt. Alla har nog någon gång fått ett samtal på sin mobil under lektionstid, men jag hoppas inte alla har svarat på samtalet.

Har jag fått samtal och även glömt stänga av ljudet på mobilen så har jag snabbt slängt upp telefonen, varpå jag avslutat samtalet och satt på ljudlös. Därefter har jag bett om ursäkt.

Är ljudlös på när det ringer låter jag den ligga i fickan och inte låtsas om att det ringer.

Praktexempel på hur fel det är när det ringer på någons telefon, därpå personen glatt svarar och pratar högt och länge i telefonen. Det är just dessa personer som kommer få lida pin pga. denna lag.

Lärarna Quoad snackar om är dom där "idioterna" som kommer försöka ta telefonerna för även de elever som inte svarar och ber om ursäkt för dom glömt sätta på ljudlös.

Precis, tänk er de få gånger som alla ni har stått inför klassen och redovisat ett arbete i form av en uppsats eller en bokrecension. Då är det plötsligt jätteviktigt för er att folk är uppmärksamma, inte tittar åt nåt annat håll eller ner i bänkarna. Att nån längre bak sitter med telefonen och messar eller har hörlurar i öronen, eller allra skamligast, sitter och mumlar i telefonen med en tjejkompis. Mer brist på hänsyn får man leta efter.

Ni fattar inte att lärarna har bokrecension varje dag, varje lektion, varje timme. Inför varje lektion har de (om de är seriösa) förberett sig på vad de ska säga, hur de ska säga det och vilka frågor som han/hon kan tänkas behöva svara på. Jag skulle som lärare bli jätteledsen om jag under en föreläsning/genomgång såg att 90% av eleverna = alla utom flitiga Lisa sitter med en mp3-spelare i öronen och sitter och ritar motorcyklar i anteckningsblocket. Verkligen brist på hänsyn, och jag skulle med öppna armar ta emot ett sånt här lagförslag.

Nu är det ju inte alltid denna situation som gäller, jag kan också tänka mig undantag. Om det är en mattelektion där man ska räkna fritt så är det såklart OK med mp3-spelare, men mobiler ska man aldrig prata i om man inte sagt till läraren innan att man väntar ett vikigt samtal. Då får man gå ut när det ringer.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det borde väl vara rätt självklart att man inte ska störa i skolan. Tycker egentligen att sådant ska man väl inte enns behöva lagstifta om. Frågan är väl varför man inte har med sig det synsättet hemifrån? Finns undantag då jag tycker det är ok att använda mobil under lektionstid, och det är om man väntar på viktiga samtal och går ut direkt när det ringer. Till annat finns raster. Mp3 har jag personligen aldrig störts av.

Vet dock inte hur bra den här lagen kommer fungera. Tycker bara "hårdare nypor" verkar slå tillbaka ännu hårdare. Man får väl se. Även om det är bra att det händer något i skolan tycker jag ofta major Björklund går för hårt fram.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det borde väl vara rätt självklart att man inte ska störa i skolan. Tycker egentligen att sådant ska man väl inte enns behöva lagstifta om. Frågan är väl varför man inte har med sig det synsättet hemifrån? Finns undantag då jag tycker det är ok att använda mobil under lektionstid, och det är om man väntar på viktiga samtal och går ut direkt när det ringer. Till annat finns raster. Mp3 har jag personligen aldrig störts av.

Vet dock inte hur bra den här lagen kommer fungera. Tycker bara "hårdare nypor" verkar slå tillbaka ännu hårdare. Man får väl se. Även om det är bra att det händer något i skolan tycker jag ofta major Björklund går för hårt fram.

Egentligen så är det väl bara vi svenskar som är lite mjukisar inom detta område...

I Japan så är detta redan fullt tillåtet. Beslagta allt som kan störa lektionen i upp till 1 vecka. Tror att det är tillåtet att ta en mobil (el. annat störade objekt) från en elevs väska också, är inte säker på det sista dock.

Vad jag vet så får lärare beslagta störande föremål i USA också.

Förresten, jag undrar hur dem har det i Tyskland... där förbjuds ju nästan alla spel med omoraliskt våld :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Så idiotiskt. Lärarna ska inte röra elevernas privata ägodelar. Visst, det är väl okej att avvisa en elev från lektionen om han/hon stör men inte ska dom ta deras telefoner osv..

Själv hade jag ju aldrig lämnat ifrån mig telefonen om en lärare försökt ta den av mig när jag gick i skolan.

Egentligen helt tandlös lag, bara att hålla hårt i grejerna, vad ska läraren göra? Bruka våld för att ta telefonen?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Så idiotiskt. Lärarna ska inte röra elevernas privata ägodelar. Visst, det är väl okej att avvisa en elev från lektionen om han/hon stör men inte ska dom ta deras telefoner osv..

Själv hade jag ju aldrig lämnat ifrån mig telefonen om en lärare försökt ta den av mig när jag gick i skolan.

Egentligen helt tandlös lag, bara att hålla hårt i grejerna, vad ska läraren göra? Bruka våld för att ta telefonen?

Det är ju du, eleven som är idioten, inte läraren.

Kommer du till en lektion, så är det läraren som har sista ordet. Kommer du dit och är respektlös, och stör andra på deras arbetsplats så ska dom ha rätt att få dig att sluta.

Ljudlöst ska vara standard i skolan. Man svarar aldrig i ett klassrum. Väntar man viktiga samtal ska man meddela detta innan, och gå ut när man pratar.

Tänk på att folk har lätt för att bli störda, och en ringsignal kan göra att dom inte kommer kunna arbeta i ro under resten av lektionen. Men om man ska tro din kommentar är du en sån där elev som skulle kläcka "Meh, vafan. Äru dum i huvet eller? Kan du inte jobba för en sån liten grej, höhö.. tönt."

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ju du, eleven som är idioten, inte läraren.

Kommer du till en lektion, så är det läraren som har sista ordet. Kommer du dit och är respektlös, och stör andra på deras arbetsplats så ska dom ha rätt att få dig att sluta.

Inte alls olikt polisen, moderatorer/administratörer, mammor & pappor osv.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tänk på att folk har lätt för att bli störda, och en ringsignal kan göra att dom inte kommer kunna arbeta i ro under resten av lektionen. Men om man ska tro din kommentar är du en sån där elev som skulle kläcka "Meh, vafan. Äru dum i huvet eller? Kan du inte jobba för en sån liten grej, höhö.. tönt."

Om någon annan blir störd är det sista jag bryr mig om..

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag förstår mig inte på resonemanget med att en mp3a kan störa andra? Bra hörlurar har inget ljud som åker utåt. Visst, alla har inte bra hörlurar. Men principen.. Har man så högt så att andra hör om de sitter i öronen, då skall man inte ha mp3spelare för då kommer man bli döv vid 14 - 20 års ålder.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

För er är det ett samhällsintresse, för oss är det dit vi måste gå.

Dit du måste gå om inte vill bli white trash- junkie som bor på en parkbänk, tror Jorden är platt och att världen av någon anledning kretsar ikring dig. Skolan är långt ifrån bara tillför att man ska få en utbildning, utan finns också där för att man ska kunna få den kunskap man förtjänar, utan kunskap skulle människan inte klara av att leva civiliserat och i harmoni.

Mordos: Hurvida man blir döv eller inte av hög volym är inte relevant. Spelar man så pass högt att det stör ska läraren tillfälligt kunna beslagta den.

Redigerad av Jacker
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...