Jump to content

Äääääääntligen! Ordning i skolan!


SlewME
 Share

Recommended Posts

Äntligen har lärare rätt att beslagta mobiler, mp3 m.m. enligt en ny lagstiftning idag. Beslaget föremål kan enligt Aftonhoran hållas till slutet av veckan.

Vad anser ni?

Jag anser det vara befogat. Man ska inte prata i telefon eller ta med sig discot till skolan. Skolan är en arbetsplata där man ska vara för att lära sig saker, inte ett dagis. Minns själv då jag gick i plugget, någon lirare kunde få för sig att ta upp mobilen och börja snacka mitt i genomgången - skottpengar på den personen!

Läs mer.

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/stor...1083544,00.html

Redigerad av SlewME
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 209
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Hah! Så rätt! Finns det något mer störande en då det börjar pipa i någons telefon eller mp3-spelare som börjar spela musik under en lektion?

Hah, det är ju guld värt att få se folk skämmas lite! :unsure:

Men visst, det här är nog ett bra beslut. Själv har jag dock aldrig störts så mycket av att en telefon ringer någon gång då och då - detsamma verkar gälla lärarna på skolan.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Bra idé. Finns några problem dock.

- Man ska få ta telefonen ur handen på en elev. Men man får inte använda tvång, säger Andrén.

Kroppsvisitering får inte heller göras. Inte heller får man rota i elevens väska.

Lägga telefonen i fickan eller väskan när läraren kommer - löst?

Däremot får skolpersonal söka igenom elevernas skåp i jakten på föremål som bedöms som olämpliga.

Känns lite kränkande

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, jätte bra, för det kommer ju inte störa lektionen mer när lärare och elev kommer bråka om att läraren skall ta mobiltelefonen från den som påstås störa lektionen. Bara för att det finns en lag/regel kommer elever inte släppa ifrån sig sin mobiltelefon/mp3-spelare självmant.

Jag gillar inte allt det här som alliansen håller på att göra med den svenska skolan. Det blir bara mer och mer som "förr i tiden", att lärare får mer att bestämma över. Visst skall lärarna vara de som bestämmer, till en gräns.

För att ta ett annat exempel så förbjuder de styrelser med elevmajoritet. Fler prov verkar de kämpa hårt för att införa också.

Allt för att få skolan att gå tillbaka till det stadiet när vi elever inte har något att säga till om, utan förväntas sitta tysta och intresserat lyssna på allt lärarna säger.

Det funkar inte idag...

Med hjälp av vilken lag då? :unsure:

Med hjälp av ingen lag...

På min föra skola öppnade lärarna alla skåp med huvudnyckeln bäst de ville. "Så länge vi inte rotar i era personliga saker är skåpen skolans egendom".

Redigerad av Qouad
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, jätte bra, för det kommer ju inte störa lektionen mer när lärare och elev kommer bråka om att läraren skall ta mobiltelefonen från den som påstås störa lektionen. Bara för att det finns en lag/regel kommer elever inte släppa ifrån sig sin mobiltelefon/mp3-spelare självmant.

Jag gillar inte allt det här som alliansen håller på att göra med den svenska skolan. Det blir bara mer och mer som "förr i tiden", att lärare får mer att bestämma över. Visst skall lärarna vara de som bestämmer, till en gräns.

För att ta ett annat exempel så förbjuder de styrelser med elevmajoritet. Fler prov verkar de kämpa hårt för att införa också.

Allt för att få skolan att gå tillbaka till det stadiet när vi elever inte har något att säga till om, utan förväntas sitta tysta och intresserat lyssna på allt lärarna säger.

Det funkar inte idag...

Klart som fan att lärarna ska bestämma i skolan. Prata i telefon får du göra hemma, du har inget i skolan att göra om du inte är itnresserad i alla fall (pratar om gymnasiet).

I sinom tid kommer eleverna snart fatta att det inte är okej att sitta och lulla under en lektion, därmed slipper man både mobiler och tjafs med läraren - barnsjukdommar finns alltid!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Lärarna får väl vissa lite mer jävla anamma också och markera att det inte är ok med mobil på lektionerna, inget smsskrivande eller "jag har lektion...ringer upp snart", det sist nämnda var det värsta jag visste när jag gick i skolan och hade genomgång.

Mp3 tycker jag att dom kan få ha, en del jobbar bättre med musik (jag är själv en av dom), men det ska ju fortfarande inte störa dom andra, dom som inte kan jobba med musik.

Redigerad av Kiedis
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Klart som fan att lärarna ska bestämma i skolan. Prata i telefon får du göra hemma, du har inget i skolan att göra om du inte är itnresserad i alla fall (pratar om gymnasiet).

I sinom tid kommer eleverna snart fatta att det inte är okej att sitta och lulla under en lektion, därmed slipper man både mobiler och tjafs med läraren - barnsjukdommar finns alltid!

Klart som fan att de inte ska tycker jag.

Inte allt-utan att rådfråga/diskutera med elever i alla fall.

Nu pratar jag inte om att prata i mobil, det ska man naturligtvis inte få göra, men säg till personen det gäller att ta det efter lektionen och gå vidare med lektionen.

Vad gäller MP3-spelare tror jag bestämt att gymnasiet är frivilligt och huruvida jag vill lära mig något är väl upp till mig? Jag stör ingen om jag lyssnar på musik som ingen annan hör.

Jag varken pratar i mobil eller lyssnar på musik under lektionstid, men tycker inte det är fel att vara tillgänglig på mobilen eller lyssna på mp3.

Jag är inte intresserad av att lära mig allt i skolan...tror knappast att du var det heller.

Redigerad av Qouad
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)
Lärarna får väl vissa lite mer jävla anamma också och markera att det inte är ok med mobil på lektionerna, inget smsskrivande eller "jag har lektion...ringer upp snart", det sist nämnda var det värsta jag visste när jag gick i skolan och hade genomgång.

Mp3 tycker jag att dom kan få ha, en del jobbar bättre med musik (jag är själv en av dom), men det ska ju fortfarande inte störa dom andra, dom inte kan jobba med musik.

Håller helt med dig på punkt 1. Man behöver inte ens svara under lektionen.

Förutsätter att du inte förespråkar mp3s under genomgångar? eller bör det vara okej då ocskå?

@Qouad.

Bra, då kör vi på Qouads linje att eleverna ska bestämma i skolan - tydligen det du förespråkar, av texten att döma.

Angående att pedagogiskt försöka prata med elever har bevisligen inte fungerat då det åter igen ringer i den där jävla mobilen vid nästa lektion. Oavsett om du inte är intresserad av att få en utblidning så är kanske andra det.

Du slösar bort den skatt jag betalar in. Vill inte betala för någon med den attityden, då är det bättre att du sitter hemma och lullar.

Redigerad av SlewME
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...