Jump to content

Äääääääntligen! Ordning i skolan!


SlewME
 Share

Recommended Posts

Vill du ha hemsamtal och/eller behöva gå till rektorn för att du är ett storande moment i klassrummet?

Gör som du blir tillsagt istället och lämna den jäkla iPoden i skåpet.

Låt dom ringa hem. För det första har jag alltid mobilen på helt ljudlöst på lektionerna så den kan de inte klaga på. Och iPoden lyssnar jag bara på medans jag arbetar (och bara i ena örat) och inte under genomgångar. Alltså ser inte jag att jag gör något fel eftersom att jag tar ur luren ur örat så fort läraren öppnar munnen. Och har inte på så högt att det hörs ut, alltså stör det inte. Så, varför ska de då ta någon av dom ifrån mig? :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 209
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Låt dom ringa hem. För det första har jag alltid mobilen på helt ljudlöst på lektionerna så den kan de inte klaga på. Och iPoden lyssnar jag bara på medans jag arbetar (och bara i ena örat) och inte under genomgångar. Alltså ser inte jag att jag gör något fel eftersom att jag tar ur luren ur örat så fort läraren öppnar munnen. Och har inte på så högt att det hörs ut, alltså stör det inte. Så, varför ska de då ta någon av dom ifrån mig? :)

Kör samma här..

WÖRD tror jag man säger... :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Låt dom ringa hem. För det första har jag alltid mobilen på helt ljudlöst på lektionerna så den kan de inte klaga på. Och iPoden lyssnar jag bara på medans jag arbetar (och bara i ena örat) och inte under genomgångar. Alltså ser inte jag att jag gör något fel eftersom att jag tar ur luren ur örat så fort läraren öppnar munnen. Och har inte på så högt att det hörs ut, alltså stör det inte. Så, varför ska de då ta någon av dom ifrån mig? :)

Vilka här har nångång blivit störda av att en mp3-spelare låter i halva klassrummet? Mig har det i alla fall hänt ett antal gånger, och även om du med 100 000% säkerhet aldrig nååågonsin har lyssnat på så hög ljudnivå, så kan mp3-spelare under lektionstid störa skolarbetet!

För att inte tala om ringande mobiler, men Xersize är såklart felfri och aldrig glömmer att ändra till ljudlös.

(svara inte på detta om du inte har något tillförande att säga, jag talar mer generellt än om dig personligen, tack)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vilka här har nångång blivit störda av att en mp3-spelare låter i halva klassrummet? Mig har det i alla fall hänt ett antal gånger, och även om du med 100 000% säkerhet aldrig nååågonsin har lyssnat på så hög ljudnivå, så kan mp3-spelare under lektionstid störa skolarbetet!

För att inte tala om ringande mobiler, men Xersize är såklart felfri och aldrig glömmer att ändra till ljudlös.

(svara inte på detta om du inte har något tillförande att säga, jag talar mer generellt än om dig personligen, tack)

Nej, det var både hånande och om mig personligen så jo, svarar nu.

Vi har testat det typ två gånger per termin i åttan och nian. Vi får olika tester och ena gången ska man ha musik i öronen andra gången ska man inte ha det. Fick alltid bäst resultat med musik.

De ungdomar som inte stör andra men förstör för sig själva genom att lyssna på musik får själva inse det. Om en unge lyssnar på musik hela tiden och hans betyg är dåliga så vet han och lärarna ju inte om det beror på musiken eller inte, eftersom att han alltid lyssnar på den. Han måste då själv kolla upp det genom att arbeta utan musik ett tag och se om det blir skillnader.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, det var både hånande och om mig personligen så jo, svarar nu.

Vi har testat det typ två gånger per termin i åttan och nian. Vi får olika tester och ena gången ska man ha musik i öronen andra gången ska man inte ha det. Fick alltid bäst resultat med musik.

De ungdomar som inte stör andra men förstör för sig själva genom att lyssna på musik får själva inse det. Om en unge lyssnar på musik hela tiden och hans betyg är dåliga så vet han och lärarna ju inte om det beror på musiken eller inte, eftersom att han alltid lyssnar på den. Han måste då själv kolla upp det genom att arbeta utan musik ett tag och se om det blir skillnader.

Jo, jag förstår att jag lät arrogant, men så var ditt svar nu heller inte meningslöst :)

De ungdomar som inte stör andra men förstör för sig själva genom att lyssna på musik får själva inse det.

Det beror på hur gammal eleven är, du går i högstadiet, right? I den åldern och lägre så vet inte ungdomar sitt eget bästa och behöver regler. Från, säg, gymnasiet och uppåt tycker jag att det är okej att själv välja om man vill ha musik eller ej, men innan dess bara om läraren tillåter (tex som på mattelektioner med eget arbete, men knappast med en lur i örat under genomgång)

Redigerad av The Dude
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Du har faktiskt en bra poäng, det kan jag inte säga emot. Desvärre ska jag börja på gymnasiet den 20:e, vilket jag skrev i tidigare inlägg, men det är helt öväsentligt.

Men måste bara se om jag har fattat rätt: Om en elev i tillexempel högstadiet eller gymnasiet har lyssnat på musik på varje lektion sen flera år tillbaka har lite haltaskiga betyg så ska lärarna ta ifrån honom hans musik, trots att de inte vet om det beror på musiken? De kan ju alltid be honom/säga till honom att testa några lektioner utan musik och se om det går bättre, sämre eller likadant. Går det sämre så kan han självklart ha kvar sin musik, även om det går precis likadant.

Går det dock bättre utan musik så tror jag att han fattar själv att han borde sluta lyssna på musik och arbeta samtidigt. Annars är han verkligen korkad och får skylla sig själv.

Hoppas att du förstår hur jag tänker nu :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 years later...

Äntligen har lärare rätt att beslagta mobiler, mp3 m.m. enligt en ny lagstiftning idag. Beslaget föremål kan enligt Aftonhoran hållas till slutet av veckan.

Vad anser ni?

Jag anser det vara befogat. Man ska inte prata i telefon eller ta med sig discot till skolan. Skolan är en arbetsplata där man ska vara för att lära sig saker, inte ett dagis. Minns själv då jag gick i plugget, någon lirare kunde få för sig att ta upp mobilen och börja snacka mitt i genomgången - skottpengar på den personen!

Läs mer.

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/stor...1083544,00.html

Håller fullständigt med.I skolan ska man lära sig något och inte tramsa med mobiler och annat.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...