Jump to content

Äääääääntligen! Ordning i skolan!


SlewME
 Share

Recommended Posts

Anledningen till att "dom" blivit accepterat är inte för att språket utvecklas, utan att det blivit alltför många som inte lärt sig att skriva rätt, så att den allmäna uppfattningen till min stora beklagan har blivit att "dom" är accepterat - "bara för att så många gör fel, fixar vi så att det fela blir rätt. Då blir det ju nästan inga som skriver fel längre! Genialiskt!"

:wub:

"Dom" ÄR FEL, men det är numera så många som skriver så, att skrivreglerna har ändrats bara för att folk inte lärt sig rätt från början. Jag tror det snarare är svensklärare eller (än värre) journalister som säger att "dom är okej, det är så många som skriver det numera" än att Svenska Akademien har ändrat på skrivreglerna.

:wub:

Förresten, i dagens Aftonbladet skrevs Norje ett tiotal gånger på fyra sidor; är det okej helt plötsligt, eller kommer det någon gång att bli korrekt stavning bara för att många idioter inte lärt sig den rätta stavningen (Norge)? Precis samma scenario. En felstavning blir så allmänt utbredd att den till slut blir accepterad och rentav inskriven som "rätt".

Länge leve den korrekta svenskan!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 209
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Anledningen till att "dom" blivit accepterat är inte för att språket utvecklas, utan att det blivit alltför många som inte lärt sig att skriva rätt, så att den allmäna uppfattningen till min stora beklagan har blivit att "dom" är accepterat - "bara för att så många gör fel, fixar vi så att det fela blir rätt. Då blir det ju nästan inga som skriver fel längre! Genialiskt!"

:wub:

"Dom" ÄR FEL, men det är numera så många som skriver så, att skrivreglerna har ändrats bara för att folk inte lärt sig rätt från början. Jag tror det snarare är svensklärare eller (än värre) journalister som säger att "dom är okej, det är så många som skriver det numera" än att Svenska Akademien har ändrat på skrivreglerna.

:wub:

Förresten, i dagens Aftonbladet skrevs Norje ett tiotal gånger på fyra sidor; är det okej helt plötsligt, eller kommer det någon gång att bli korrekt stavning bara för att många idioter inte lärt sig den rätta stavningen (Norge)? Precis samma scenario. En felstavning blir så allmänt utbredd att den till slut blir accepterad och rentav inskriven som "rätt".

Länge leve den korrekta svenskan!

Men vafan. Det är ju det som är grejen, det rätta språket är det som folket använder och det som är allmänt accepterat.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men vafan. Det är ju det som är grejen, det rätta språket är det som folket använder och det som är allmänt accepterat.

Så om alla skulle börja säga "jag gådde till skolan", "jag ätade en smörgås" eller "jag sovade bara fem timmar inatt" så skulle du inte ha nåt emot att det blev korrekt svenska?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Så om alla skulle börja säga "jag gådde till skolan", "jag ätade en smörgås" eller "jag sovade bara fem timmar inatt" så skulle du inte ha nåt emot att det blev korrekt svenska?

Språket skulle aldrug utvecklas åt det hållet eftersom språkets syfte är att vara så lättförståeligt som möjligt, och det ska gå snabbt att säga det. Inga kringelkrokar. Om du kollar genom historian har det hela utvecklats så hela tiden, voro blev var och så vidare.

Läs gärna "Världens dåligaste språk" av Fredrik Lindström :wub:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Språket skulle aldrug utvecklas åt det hållet eftersom språkets syfte är att vara så lättförståeligt som möjligt, och det ska gå snabbt att säga det. Inga kringelkrokar. Om du kollar genom historian har det hela utvecklats så hela tiden, voro blev var och så vidare.

Läs gärna "Världens dåligaste språk" av Fredrik Lindström :wub:

Titeln är ju avsiktligt provocerande, men skulle du vilja ha "dålig, dåligare, dåligaste" som komparering av adjektivet "dålig" själv? Det är det du säger, folk tycker "dåligare" är mer naturligt eftersom grundordet är "dålig". Således bör man fucka upp hela svenskan bara för att folk tycker det låter schysst.

Vill du verkligen ha blogg- och lunarstormsgästboksinläggssvenska som officiellt svenskt skriftspråk bara för att folk tycker det är smidigt? Det hoppas jag verkligen inte.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Så om alla skulle börja säga "jag gådde till skolan", "jag ätade en smörgås" eller "jag sovade bara fem timmar inatt" så skulle du inte ha nåt emot att det blev korrekt svenska?

Det är väl skillnad eftersom att dom flesta använder dom i talspråk, därför accepters det i skrivspråk. Men man säger inte gådde ätade, så därför skriver man det inte heller.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är väl skillnad eftersom att dom flesta använder dom i talspråk, därför accepters det i skrivspråk. Men man säger inte gådde ätade, så därför skriver man det inte heller.

Många skåningar säger förvrängningar av ord i stil med "gådde". Ska det bli skriftlig svenska också? I så fall kan vi väl lika gärna ändra alla svenska ord till hur de uttalas fonetiskt.

Deäväl skillnad efftershom att dom flässta annvännder dom i talspråk, därrförr akkseppteras dei skrifftspråk. Menn mann säjjer inte gådde ätade, så därrförr skriver mann de' innte heller.

Trevligt, eller? Nej.

Redigerad av Henkibojj
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Titeln är ju avsiktligt provocerande, men skulle du vilja ha "dålig, dåligare, dåligaste" som komparering av adjektivet "dålig" själv? Det är det du säger, folk tycker "dåligare" är mer naturligt eftersom grundordet är "dålig". Således bör man fucka upp hela svenskan bara för att folk tycker det låter schysst.

Vill du verkligen ha blogg- och lunarstormsgästboksinläggssvenska som officiellt svenskt skriftspråk bara för att folk tycker det är smidigt? Det hoppas jag verkligen inte.

Om du tycker att det vore uppfuckning av svenskan att ersätta "dålig sämre sämst" med "dålig dåligare dåligast" så säger du lite emot dig själv. Från början hette det faktiskt "säm, sämre, sämst". Vill du vara konservativ får du vara det fullt ut.

Och läs boken förresten, den är riktigt bra. Den tar upp hela språkförändringen som du verkar vara så emot (fast ändå inte).

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om du tycker att det vore uppfuckning av svenskan att ersätta "dålig sämre sämst" med "dålig dåligare dåligast" så säger du lite emot dig själv. Från början hette det faktiskt "säm, sämre, sämst". Vill du vara konservativ får du vara det fullt ut.

Och läs boken förresten, den är riktigt bra. Den tar upp hela språkförändringen som du verkar vara så emot (fast ändå inte).

Jag är säker på att jag skulle uppskatta boken, jag gillade hans program och vad han ..."gnäller" om. Konservativa personer är bara dumma i huvudet om de är strikt konservativa fullt ut och inte kan kompromissa. Jag tycker såklart att det är bra med språkutveckling och även låneord, jag gjorde till och med ett slutarbete i svenskan om det (som f.ö. uppskattades hos läraren :wub: ).

Jag tror dessutom att du också tycker vissa saker i svenskans utveckling (eller i vissa fall degenerering) är bra, men samtidigt finns det säkert saker du tycker är dåliga. Jag hoppas du tycker att "dom" är dåligt, eftersom du då stöder korrekt svenska men för den sakens skull inte är onödigt konservativ eller negativ till språkutveckling/förändring.

Det är klart språket ska utvecklas, men det ska inte degenereras. Läs: Bloggsvenskan får aldrig bli officiellt svenskt skriftspråk.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Beslutet är helt rätt. Alla som sätter sig imot detta beslut eller ser det som ett problem behöver inte oroa sig. Det förändrar ingenting. Eleven har fortfarande samma fria vilja. Man behöver inte ge mobilen till läraren. Förstår mig inte på människor som gör ett sådant väsen av saken.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Många skåningar säger förvrängningar av ord i stil med "gådde". Ska det bli skriftlig svenska också? I så fall kan vi väl lika gärna ändra alla svenska ord till hur de uttalas fonetiskt.

Deäväl skillnad efftershom att dom flässta annvännder dom i talspråk, därrförr akkseppteras dei skrifftspråk. Menn mann säjjer inte gådde ätade, så därrförr skriver mann de' innte heller.

Trevligt, eller? Nej.

Skåningar räknas ändå inte så det gör inget :wub:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Anledningen till att "dom" blivit accepterat är inte för att språket utvecklas, utan att det blivit alltför många som inte lärt sig att skriva rätt, så att den allmäna uppfattningen till min stora beklagan har blivit att "dom" är accepterat - "bara för att så många gör fel, fixar vi så att det fela blir rätt. Då blir det ju nästan inga som skriver fel längre! Genialiskt!"

:wub:

"Dom" ÄR FEL, men det är numera så många som skriver så, att skrivreglerna har ändrats bara för att folk inte lärt sig rätt från början. Jag tror det snarare är svensklärare eller (än värre) journalister som säger att "dom är okej, det är så många som skriver det numera" än att Svenska Akademien har ändrat på skrivreglerna.

:wub:

Förresten, i dagens Aftonbladet skrevs Norje ett tiotal gånger på fyra sidor; är det okej helt plötsligt, eller kommer det någon gång att bli korrekt stavning bara för att många idioter inte lärt sig den rätta stavningen (Norge)? Precis samma scenario. En felstavning blir så allmänt utbredd att den till slut blir accepterad och rentav inskriven som "rätt".

Länge leve den korrekta svenskan!

Ganska dåligt inlägg.

Att skriva "Norje" är ett stavfel, att använda "dom" är en förenkling för att slippa trixa med onödig grammatik.

Redigerad av The Dude
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

1. Vad är skillnaden?

2. "Dem" heter det i objektivform, eller "de" i subjektform. Det är alltså inte rätt att säga "Dom gick dit" eftersom "dom" bara har med "dom" att göra: Domare, domherre, dömd till en dom, etc. Man ska heller inte skriva "Dem gick till skolan" eftersom det är subjektform. "Dem" passar i objektform; "Jag gav boken till dem". Således: "De gick till skolan" och "jag gav boken till dem".

:wub:

Nu är du löjlig, jag skriver som jag pratar när jag bara skriver i en chatt eller ett forum..

Det jag menade är att dom (DE) "får" beslagta telefonen, men om eleven håller i den och vägrar så finns det i princip ingenting läraren kan göra. :wub:

Redigerad av minigun
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 month later...

Forskare kan ha hittat en av orsakerna till att barn mobbas. Ledsen om detta anses som onödig bumpning...

Aggressive behavior and bullying, common among schoolchildren, are likely to have multiple causes, one of which may be an undiagnosed sleep-related breathing disorder (SRBD), according to recent research.

Tänkte att någon kanske kan dra nytta av detta:

http://www.sciencedaily.com/releases/2007/...70613071205.htm

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, de kan ju alltid försöka ta min mobil eller iPod :)

Utmaning till alla lärare på S:t Eskils Gymnasium i Eskilstuna: Försök :)

Vill du ha hemsamtal och/eller behöva gå till rektorn för att du är ett storande moment i klassrummet?

Gör som du blir tillsagt istället och lämna den jäkla iPoden i skåpet.

Redigerad av The Dude
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...