Jump to content

Äääääääntligen! Ordning i skolan!


SlewME
 Share

Recommended Posts

Problemet med mp3-spelare är ju ffs inte att det är så högt att andra störs, utan att ungarna har dem i öronen under genomgångar. Jag förstår att det är otroligt störande för en lärare som försöker förmedla nåt till döva öron. Är det inte genomgång ska man såklart få ha sin mp3-spelare för sig själv, förutsatt att läraren inte märker att eleven ifråga inte får nåt gjort när han/hon lyssnar på musik.

Lyssna på hur mycket musik ni vill, så länge det inte är under en genomgång eller att ni struntar i att jobba bara för att ni har musik i öronen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 209
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

En gång i 3:an ringde min telefon. Alla satt och läste och det var helt tyst i klassrumet. Jag hade glömt att stänga av ljudet. Men iafl, jag gjorde den bedömningen att jag inte kommer förlora något på att lämna klassrummet och svara i telefonen, och att ingen kommer att störa sig på det. Så jag gick ut och läraren kom efter och var svinsur. Och tjohej, nu fick jag ingenting sagt..

Redigerad av L_Voll
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Löjlig lag. Säger bara till er alla: Håll hårt i era telefoner, för dom har bara rätt att ta dom, inte att ta dom. :(

1. Vad är skillnaden?

2. "Dem" heter det i objektivform, eller "de" i subjektform. Det är alltså inte rätt att säga "Dom gick dit" eftersom "dom" bara har med "dom" att göra: Domare, domherre, dömd till en dom, etc. Man ska heller inte skriva "Dem gick till skolan" eftersom det är subjektform. "Dem" passar i objektform; "Jag gav boken till dem". Således: "De gick till skolan" och "jag gav boken till dem".

:D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

2. "Dem" heter det i objektivform, eller "de" i subjektform. Det är alltså inte rätt att säga "Dom gick dit" eftersom "dom" bara har med "dom" att göra: Domare, domherre, dömd till en dom, etc. Man ska heller inte skriva "Dem gick till skolan" eftersom det är subjektform. "Dem" passar i objektform; "Jag gav boken till dem". Således: "De gick till skolan" och "jag gav boken till dem".

:D

Eftersom han pratat i mobiltelefonen under alla lektioner han varit på så har han tyvärr inte lärt sig så avancerade grejer.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

1. Vad är skillnaden?

2. "Dem" heter det i objektivform, eller "de" i subjektform. Det är alltså inte rätt att säga "Dom gick dit" eftersom "dom" bara har med "dom" att göra: Domare, domherre, dömd till en dom, etc. Man ska heller inte skriva "Dem gick till skolan" eftersom det är subjektform. "Dem" passar i objektform; "Jag gav boken till dem". Således: "De gick till skolan" och "jag gav boken till dem".

:D

1. Skrivfel. Har du aldrig förlängt en mening till dubbel uppfattning utan att se det förrens efteråt?

2. Tyvärr, måste jag väl säga så får man numera skriva dom. Du får dock inte blanda De/Dem med Dom.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)
1. Skrivfel. Har du aldrig förlängt en mening till dubbel uppfattning utan att se det förrens efteråt?

2. Tyvärr, måste jag väl säga så får man numera skriva dom. Du får dock inte blanda De/Dem med Dom.

Det gör man dock om man är efterbliven av något slag. Det ser förjävligt dumt ut.

Dom köpte knark till dom för att dom inte visste att det var olagligt. Men när domen kom blev dom ledsna och dom började skära sig i armarna. Dom såg inget fel i det dom gjorde.

Domdomdodmdodm (Det hör jag i sånda där skräckfilmer)

Nice.

Redigerad av SlewME
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det gör man dock om man är efterbliven av något slag. Det ser förjävligt dumt ut.

Dom köpte knark till dom för att dom inte visste att det var olagligt. Men när domen kom blev dom ledsna och dom började skära sig i armarna. Dom såg inget fel i det dom gjorde.

Domdomdodmdodm (Det hör jag i sånda där skräckfilmer)

Nice.

Absolut inget fel med den meningen, så sug häst. Den ser förjävlig ut, men Dom får skrivas.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Suga häst? Var exakt skrev jag att det var fel att skriva så?

Det är FEL men har blivit ACCEPTABELT pga. att folk numera är dummare i huvudet.

Språket förändras, och det är inget man ska motarbeta.

Hälfen av alla som använder de/dem istället gör det till råga på allt fel, och det suger häst.

Redigerad av The Dude
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Suga häst? Var exakt skrev jag att det var fel att skriva så?

Det är FEL men har blivit ACCEPTABELT pga. att folk numera är dummare i huvudet.

es32a48f5zj9.png

I alla fall, som The Dude sa så utvecklas språket. Självklart ser det mer intellektuellt ut att skriva de/dem precis som att till exempel skriva hafva och voro som förr i tiden men det har växt bort. Samma sak kommer förmodligen hända med de/dem som kommer att ersättas av dom. Har ingenting med att vara dum i huvudet att göra, det är snarare "dumt i huvudet" att försöka stoppa den naturliga språkutvecklingen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Språket förändras, och det är inget man ska motarbeta.

Hälfen av alla som använder de/dem istället gör det till råga på allt fel, och det suger häst.

Det går inte ens. Vad man än gör för att "motarbeta" så tar språket nya riktningar. Ta dock det jag säger med en nypa salt då jag inte sovit sen i onsdags.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...