Jump to content

Äääääääntligen! Ordning i skolan!


SlewME
 Share

Recommended Posts

Ett bra och nödvändigt beslut. Läraren ska vara en auktoritet och det är i princip bara i den svenska skolan som detta inte fungerar. Jag hoppas att de dessutom förändrar betygssystemet asap och inför sifferbetyg fr.o.m. mellanstadiet.

Redigerad av Umberto
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 209
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Ett bra och nödvändigt beslut. Läraren ska vara en auktoritet och det är i princip bara i den svenska skolan som detta inte fungerar. Jag hoppas att de dessutom förändrar betygssystemet asap och inför sifferbetyg fr.o.m. mellanstadiet.

Hur kan ett system där det nästan förväntas att lärare och elever skall tycka "illa om varandra" vara ett bättre alternativ?

Tycka illa om kanske inte är det mest väl valda orden men ungdomar vill inte bli tillsagda eller tillrättavisade, det är bara så.

Föredrar ni helt ärligt det framför som det är idag när elever kan vara med och bestämma om saker osv. ? Nu pratar jag inte bara om saker som mobiltelefoner och dyl. Jag trivs i alla fall bättre som skolan ser ut idag.

Redigerad av Qouad
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hur kan ett system där det nästan förväntas att lärare och elever skall tycka "illa om varandra" vara ett bättre alternativ?

Tycka illa om kanske inte är det mest väl valda orden men ungdomar vill inte bli tillsagda eller tillrättavisade, det är bara så.

Föredrar ni helt ärligt det framför som det är idag när elever kan vara med och bestämma om saker osv. ? Nu pratar jag inte bara om saker som mobiltelefoner och dyl. Jag trivs i alla fall bättre som skolan ser ut idag.

Ja. Elever tycker inte bara saker med läraren, utan även med sin polare i bahamas. :unsure:

Fortfarande så motverkar inte lagen att elverena inte ska få tycka, förstår inte vad du får det ifrån. Lagen ger rätt att beslagta saker som stör lektionsundervisningen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ja. Elever tycker inte bara saker med läraren, utan även med sin polare i bahamas. :unsure:

Fortfarande så motverkar inte lagen att elverena inte ska få tycka, förstår inte vad du får det ifrån. Lagen ger rätt att beslagta saker som stör lektionsundervisningen.

De skall införa en lag som säger att "råd" eller liknande där elever är i majoritet inte får förekomma.

Har inte sagt att de skall införa en sådan lag, det jag säger är att det är åt det hållet vi är påväg.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

De skall införa en lag som säger att "råd" eller liknande där elever är i majoritet inte får förekomma.

Har inte sagt att de skall införa en sådan lag, det jag säger är att det är åt det hållet vi är påväg.

:unsure:

Källa?

Bara för att man förbjöd mobiler så betyder inte det att aga blir tillåtet (för att kräma på extra). :ph34r:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Håller helt med dig på punkt 1. Man behöver inte ens svara under lektionen.

Förutsätter att du inte förespråkar mp3s under genomgångar? eller bör det vara okej då ocskå?

Nej då, mp3 kan tillåtas vid enskilt arbete, inte under genomgångar och grupparbeten.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

:unsure:

Källa?

Bara för att man förbjöd mobiler så betyder inte det att aga blir tillåtet (för att kräma på extra). :ph34r:

Pratade om två olika saker där, först om lagen om att förbjuda elevmajoritet i råd och styrelser och sedan om elevers rätt att påverka i skolan, ursäkta om jag var otydlig.

--

@"Källa?"

Det har stått båda i min lokala tidning och i diverse andra, KLICK <- Där har du en.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Pratade om två olika saker där, först om lagen om att förbjuda elevmajoritet i råd och styrelser och sedan om elevers rätt att påverka i skolan, ursäkta om jag var otydlig.

--

@"Källa?"

Det har stått båda i min lokala tidning och i diverse andra, KLICK <- Där har du en.

I artikeln pratar man om gymnasium som är styrda av elever, med en elevstyrelse. Väldigt få gymnasium som har det.

"Regeringen sätter stopp för elevstyrda gymnasier.

– Med det här systemet kan eleverna rösta ned rektorn. Det är fel princip. Eleverna ska ha inflytande i skolan, men de ska inte

bestämma över sina rektorer och lärare, säger Jan Björklund (fp)."

Vet inte hur du kan tycka att det låter bra - med en maktlös rektor. Givetvis kommer eleverna kunna bestämma, men lärare och rektor har det slutgiltiga ordet.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

I artikeln pratar man om gymnasium som är styrda av elever, med en elevstyrelse. Väldigt få gymnasium som har det.

"Regeringen sätter stopp för elevstyrda gymnasier.

– Med det här systemet kan eleverna rösta ned rektorn. Det är fel princip. Eleverna ska ha inflytande i skolan, men de ska inte

bestämma över sina rektorer och lärare, säger Jan Björklund (fp)."

Vet inte hur du kan tycka att det låter bra - med en maktlös rektor. Givetvis kommer eleverna kunna bestämma, men lärare och rektor har det slutgiltiga ordet.

Hur jag kan säga att det låter bra? Funkar alldeles utmärkt här.

Det är bara vårat program som denna styrelse bestämmer över, men så som jag förstått det hela kommer även detta förbjudas.

Rektorn är inte maktlös, han är bara en av flera som bestämmer istället för ensam.

För att dra en liknelse.

Borde Reinfeldt bestämma allt själv? Ska vi inte ha folkomröstningar? Vi "vanliga" människor kan ju inget om politik, nej, låt politiker och främst Fredrik Reinfeldt bestämma allt själva.

Förre skolministern Ibrahim Baylan (s) har besökt flera gymnasier med elevmajoritet. Hans erfarenheter är â€väldigt godaâ€.

– Skolan har en uppgift att också fostra demokratiska individer. Det går inte bara att göra det

i teorin.

Han tycker att Jan Björklunds syn på skolan är â€gammaldags och lite mossigâ€.

– Han hade säkerligen varit en väldigt bra skolminister på 1950-talet. Men i en modern skola ska eleverna känna sig delaktiga.

:unsure:

Redigerad av Qouad
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Pratade om två olika saker där, först om lagen om att förbjuda elevmajoritet i råd och styrelser och sedan om elevers rätt att påverka i skolan, ursäkta om jag var otydlig.

--

@"Källa?"

Det har stått båda i min lokala tidning och i diverse andra, KLICK <- Där har du en.

Tror du att alla elever vet vad som är bäst för dem själva? Nog för att elever ska få vara med och påverka, men inte så det strider mot vad man vet är bra och dåligt. Skolans regler, mm, är utarbetade av experter, folk som vet vad som är bra och dåligt i en skola.

Redigerad av Jacker
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, jätte bra, för det kommer ju inte störa lektionen mer när lärare och elev kommer bråka om att läraren skall ta mobiltelefonen från den som påstås störa lektionen.

Det är väl för fan det de gör idag, tills den 1a augusti det vill säga.

"Sluta prata i telefon! Du stör de andra!"

"Vafan? Du har ingen rätt att sno min mobil, trots att jag stör och förstör för trettio andra elever här plus dig som lärare som nån gång kommer duka under och förtidspensioneras/sjukskrivas för att du inte orkar med jobbiga ungar som jag!"

Men det är så du vill ha det? Inte såhär, då?

"Ge mig telefonen, du stör. :ph34r:

Okej då... *mutter, mutter* :unsure: "

Jag gillar inte allt det här som alliansen håller på att göra med den svenska skolan. Det blir bara mer och mer som "förr i tiden", att lärare får mer att bestämma över. Visst skall lärarna vara de som bestämmer, till en gräns.

För att ta ett annat exempel så förbjuder de styrelser med elevmajoritet. Fler prov verkar de kämpa hårt för att införa också.

Allt för att få skolan att gå tillbaka till det stadiet när vi elever inte har något att säga till om, utan förväntas sitta tysta och intresserat lyssna på allt lärarna säger.

Det funkar inte idag...

Med hjälp av ingen lag...

Du tror inte att det finns en anledning till att äldre idag säger "på min tid var det ordning"? Lärare har för lite rättigheter, det är de som SKA ha makten över elever förutsatt att de fattar kloka beslut. Du måste haft en jäkla massa dåliga beslut från dina lärare eftersom du är så mycket emot det här.

På min föra skola öppnade lärarna alla skåp med huvudnyckeln bäst de ville. "Så länge vi inte rotar i era personliga saker är skåpen skolans egendom".

Så länge de hade anledning att rota, så stöder jag dem. Ville de bara jävlas eller hålla er under piskan så är det kränkande.

Klart som fan att de inte ska tycker jag.

Inte allt-utan att rådfråga/diskutera med elever i alla fall.

Nu pratar jag inte om att prata i mobil, det ska man naturligtvis inte få göra, men säg till personen det gäller att ta det efter lektionen och gå vidare med lektionen.

Vad gäller MP3-spelare tror jag bestämt att gymnasiet är frivilligt och huruvida jag vill lära mig något är väl upp till mig? Jag stör ingen om jag lyssnar på musik som ingen annan hör.

Jag varken pratar i mobil eller lyssnar på musik under lektionstid, men tycker inte det är fel att vara tillgänglig på mobilen eller lyssna på mp3.

Jag går på universitet och där är det hur frivilligt som helst att komma till föreläsningar eller inte. Det finns inget som stör så jävla mycket som att telefonerna ringer i ett kör när man försöker skriva ner vad föreläsaren säger. 200 elever sitter i en sal och är stressade nog när de försöker hinna skriva allt, se vad det står i den stora salen och samtidigt hänga med på vad föreläsaren menar med det de säger. Att tio telefoner ska ringa under 90 minuters tid är vansinnigt frustrerande och respektlöst. Du snackar om gymnasier, men det är precis samma sak där.

Jag är inte intresserad av att lära mig allt i skolan...tror knappast att du var det heller.

Slipp då, pucko. Andra kanske vill det, och då ska inte du finnas där och förstöra bara för att du vill flunka.

Vafan :lol: ge fan i min mobil!!

Om du inte stör med den, så får du ju ha kvar den såklart.

Föredrar ni helt ärligt det framför som det är idag när elever kan vara med och bestämma om saker osv. ? Nu pratar jag inte bara om saker som mobiltelefoner och dyl. Jag trivs i alla fall bättre som skolan ser ut idag.

Elevdemokrati är bra och viktigt, men inte när de förstör för sig själva och för andra, utan att inse det själva.

Störiga ungjävlar utan respekt och hänsyn till varken lärare eller medelever ska fråntas rättigheter som bestraffning, eller åtminstone ska lärare och skolor se till att jobbiga ungar inte stör andra. Det här är ett stort steg på vägen. Det behövs bättre ordning i skolorna, och som det är idag så är lärare helt handfallna vad gäller att inskränka felares rättigheter. Det de som mest fått göra hittills är att bli arga, men det hjälper inte. Så länge som lärare inte har något att säga till om, så kommer skolorna fortsätta vara så dåliga som de är idag.

:)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hur jag kan säga att det låter bra? Funkar alldeles utmärkt här.

Det är bara vårat program som denna styrelse bestämmer över, men så som jag förstått det hela kommer även detta förbjudas.

Rektorn är inte maktlös, han är bara en av flera som bestämmer istället för ensam.

För att dra en liknelse.

Borde Reinfeldt bestämma allt själv? Ska vi inte ha folkomröstningar? Vi "vanliga" människor kan ju inget om politik, nej, låt politiker och främst Fredrik Reinfeldt bestämma allt själva.

:unsure:

Först och främst, Ibrahim Baylan är en riktig skit. Han för en politik jämförbar med barn som pratar om turtles i skolan.

Allt kan inte vara demokratiskt. På ett företag är det inte demokrati, däremot finns en ledning. På en skola bör det inte vara demokratiskt, där finns också en ledning. Därmot bör man lyssna på var eleverna har att säga - ett elevråd!

Det är skillnad på ett helt land och en skola.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Gafflar folk i mobilen under en lektion är det självklart att den ska bort... själv andvänder jag min till exempelvis uträkningar i matten när vi inte har tillgång till minräknare (läraren glömmer lätt :unsure:). Mp3-spelare bör också beslagtas, efter varningar om att individen spelat på hög volym som stör omgivningen.

Men så har det alltid varit på vår skola, iofs inte till slutet av veckan...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tror du att alla elever vet vad som är bäst för dem själva? Nog för att elever ska få vara med och påverka, men inte så det strider mot vad man vet är bra och dåligt. Skolans regler, mm, är utarbetade av alla experter, folk som vet vad som är bra och dåligt i en skola.

Jag säger inte att jag tycker att 25 elever i klass nv06a ska sitta och bestämma hur de vill att allt ska vara på skolan.

Det jag säger är att om rektor, lärare och en grupp elever samlas 1 gång i veckan och tillsammans tar beslut om saker, varför skall då eleverna nödvändigtvis vara en minoritet?

Citerar min lärare:

"Barnsligt, det spelar ju ingen roll. Det är ju inte lärare mot elever, vi är en grupp som tar beslut bara" -ungefär så sa han och det tycker jag absolut är vettigt.

- Nu kanske jag har fått en felaktig syn då det enda jag sett med egna ögon är hur det fungerar på ett program. Det är trots allt samma sak men i en mindre skala.

----

Edit:

Det är väl för fan det de gör idag, tills den 1a augusti det vill säga.

"Sluta prata i telefon! Du stör de andra!"

"Vafan? Du har ingen rätt att sno min mobil, trots att jag stör och förstör för trettio andra elever här plus dig som lärare som nån gång kommer duka under och förtidspensioneras/sjukskrivas för att du inte orkar med jobbiga ungar som jag!"

Men det är så du vill ha det? Inte såhär, då?

"Ge mig telefonen, du stör. :ph34r:

Okej då... *mutter, mutter* :unsure: "

-Om du tror att elever kommer ge sin mobil till läraren så enkelt, så visst...jag tror inte det.

Du tror inte att det finns en anledning till att äldre idag säger "på min tid var det ordning"? Lärare har för lite rättigheter, det är de som SKA ha makten över elever förutsatt att de fattar kloka beslut. Du måste haft en jäkla massa dåliga beslut från dina lärare eftersom du är så mycket emot det här.

-Har haft många lärare som satt sig "över" oss elever, på gymnasiet är det inte så längre och jag trivs mycket bättre med dessa lärare.

Så länge de hade anledning att rota, så stöder jag dem. Ville de bara jävlas eller hålla er under piskan så är det kränkande.

-Han misstänkte att eleven hade tagit ett antal pennor från lärarrummet.

Jag går på universitet och där är det hur frivilligt som helst att komma till föreläsningar eller inte. Det finns inget som stör så jävla mycket som att telefonerna ringer i ett kör när man försöker skriva ner vad föreläsaren säger. 200 elever sitter i en sal och är stressade nog när de försöker hinna skriva allt, se vad det står i den stora salen och samtidigt hänga med på vad föreläsaren menar med det de säger. Att tio telefoner ska ringa under 90 minuters tid är vansinnigt frustrerande och respektlöst. Du snackar om gymnasier, men det är precis samma sak där.

-I extremfall kan det hända 2-3 gånger i veckan i min klass. Inget som stör mig

Slipp då, pucko. Andra kanske vill det, och då ska inte du finnas där och förstöra bara för att du vill flunka.

-Vadå slipp? Bara för att jag inte är intresserad av vartenda litet ord mina lärare säger betyder det inte att jag inte tar ansvar för mina studier, går på lektionerna och gör mina läxor.

Om du inte stör med den, så får du ju ha kvar den såklart.

Elevdemokrati är bra och viktigt, men inte när de förstör för sig själva och för andra, utan att inse det själva.

-Vad är det som säger att det måste sluta i att de "förstör för sig själva och andra"?.

Störiga ungjävlar utan respekt och hänsyn till varken lärare eller medelever ska fråntas rättigheter som bestraffning, eller åtminstone ska lärare och skolor se till att jobbiga ungar inte stör andra. Det här är ett stort steg på vägen. Det behövs bättre ordning i skolorna, och som det är idag så är lärare helt handfallna vad gäller att inskränka felares rättigheter. Det de som mest fått göra hittills är att bli arga, men det hjälper inte. Så länge som lärare inte har något att säga till om, så kommer skolorna fortsätta vara så dåliga som de är idag.

:)

Redigerad av Qouad
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag säger inte att jag tycker att 25 elever i klass nv06a ska sitta och bestämma hur de vill att allt ska vara på skolan.

Det jag säger är att om rektor, lärare och en grupp elever samlas 1 gång i veckan och tillsammans tar beslut om saker, varför skall då eleverna nödvändigtvis vara en minoritet?

Citerar min lärare:

"Barnsligt, det spelar ju ingen roll. Det är ju inte lärare mot elever, vi är en grupp som tar beslut bara" -ungefär så sa han och det tycker jag absolut är vettigt.

- Nu kanske jag har fått en felaktig syn då det enda jag sett med egna ögon är hur det fungerar på ett program. Det är trots allt samma sak men i en mindre skala.

Varför ska nödvändigtvis lärarna och rektor, som är utbildade i att lära ut och styra en skolverksamhet, vara en minoritet?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Lärarna får väl vissa lite mer jävla anamma också och markera att det inte är ok med mobil på lektionerna, inget smsskrivande eller "jag har lektion...ringer upp snart", det sist nämnda var det värsta jag visste när jag gick i skolan och hade genomgång.

Mp3 tycker jag att dom kan få ha, en del jobbar bättre med musik (jag är själv en av dom), men det ska ju fortfarande inte störa dom andra, dom som inte kan jobba med musik.

Jag måste ha mp3n på matten, går inte annars >_<

Detta spelar mig ingen roll, skulle aldrig få för mig att ha mobilen på annat än ljudlös om jag nu har med den, pinsamt ifall det ringer ju (w00t) Däremot så ringer det väl nån gång i veckan till andra, men det är inget som stör mig :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...