Jump to content

Äääääääntligen! Ordning i skolan!


SlewME
 Share

Recommended Posts

Med hjälp av vilken lag då? >_<

Så de har aldrig haft rätt till det? (w00t)

På min högstadieskola funkade det så som på Qouads:

På min föra skola öppnade lärarna alla skåp med huvudnyckeln bäst de ville. "Så länge vi inte rotar i era personliga saker är skåpen skolans egendom".
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 209
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Kom att tänka på en sak igår. Vi elever får inte prata i mobilen, SMS'a eller dyl då vi riskerar att få den beslagtagen. Detta, pga att lärarna anser att den stör på lektionen. Men läraren får sitta med mobilen på och prata, till och med spela spel. Detta stör verkligen lektionen. Borde inte vi elever då kunna "beslagta" lärarens mobil om den stör lika mycket som våra mobiler? Vi kan ju åtminstone få hämta en behörig lärare som kan beslagta mobilen. Om vi inte får störa lektionen med mobiler, då ska ta mig fan inte lärare få det heller.

Redigerad av Renard
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det hjäler väl inte så mycket om eleven inte lämmnar saken frivilligt till läraren det är bara att hålla fast den så får de inte ta den.

på våran skola har vi egna hänglås på skåpen, lärarna har alldrig fått rota i skåpen eller ens försökt vad jag vet.

Det var en låååång diskussion

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ett sådant system ÄR bättre. Efter att ha bott ett antal år i Finland (jag gick dock grundskolan hemma i Sverige) kan jag se att det finska (med svenska ögon sett, "auktoritära") skolsystemet är klart överlägset det svenska och Sverige borde definitivt ta efter den finska skolmodellen.

Jag tar mig friheten och sprider lite "osvensk kultur" (© The Dude) och referar till några artiklar i ämnet:

Lärarna bakom succén för skolorna i Finland

I Finland råder lugn och ro i skolan

Ojojoj, eleverna i dom finska skolorna är verkligen mycket bättre än dom som går här i Sverige (inte alla, men en väldigt stor del). Även jag tycker att vi borde ta efter det systemet som används i Finland.

Jag känner själv att vi har fått påverkat våran skolgång för mycket och det har gjort väldigt många ungdomar slöa och endast gå i skolan för att få börja jobba istället för att lära sig.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kom att tänka på en sak igår. Vi elever får inte prata i mobilen, SMS'a eller dyl då vi riskerar att få den beslagtagen. Detta, pga att lärarna anser att den stör på lektionen. Men läraren får sitta med mobilen på och prata, till och med spela spel. Detta stör verkligen lektionen. Borde inte vi elever då kunna "beslagta" lärarens mobil om den stör lika mycket som våra mobiler? Vi kan ju åtminstone få hämta en behörig lärare som kan beslagta mobilen. Om vi inte får störa lektionen med mobiler, då ska ta mig fan inte lärare få det heller.

Känner igen det där med lärarna. Min fotolärare får minst 2-3 samtal varenda lektion som han går ut ur rummet för att "ta". Får vi elever då ta den ifrån honom? Vore bra >_<

*Nu ska jag läsa om den finska skolan, hej (w00t)*

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Värdelöst. Jag har då aldrig störts av vare sig mobiler eller mp3-spelare.

Över min döda kropp att de tar iPoden utan en svärdfajt.

De borde ju inte ta den ifall den inte stör, vilket den inte gör om man har bra hörlurar så det inte hörs ut eller har låg volym (vilket suger, musiken är till för att stänga ute ljudet av alla andra som skriker och har sig).

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

De borde ju inte ta den ifall den inte stör, vilket den inte gör om man har bra hörlurar så det inte hörs ut eller har låg volym (vilket suger, musiken är till för att stänga ute ljudet av alla andra som skriker och har sig).

Ja, halva klassen sitter ju ändå som en skock apor och pladdrar, då är det skönt att sitta och ta't lugnt med ett par låtar och varva ned.

Men Jan Björklund anser väl att musik enbart är att spinna vinylskivor i hemmets trygga vrå.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, halva klassen sitter ju ändå som en skock apor och pladdrar, då är det skönt att sitta och ta't lugnt med ett par låtar och varva ned.

Men Jan Björklund anser väl att musik enbart är att spinna vinylskivor i hemmets trygga vrå.

Helt rätt. Ser fram emot lektioner med vikarier eftersom då kommer fjortismaffian skrika sig stumma, vilket innebär att jag kan köra på högsta volym >_<

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker som en del redan skrivit, att det är bra.

Om man är lite smart så spelar man inte musik med Ipoden på högsta volym så att det hörs i hela klassrummet. Om man verkligen måste ha mobilen på så ha på ljudlös ffs.. Saken är löst för dem som inte vill ha sina saker beslagtagna. >_<

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker att det är helt snedvridet.

Hatar den här mentaliteten bland vuxna att de tycker att de kan bestämma grejer bara för att det är barn.

Hade min fröken på komvux tagit min mobiltelefon för att jag skickar ett sms under lektionstid så hade jag kastat ut henne genom fönstret!

Det hade liksom varit helt otänkbart, men är det en unge i högstadiet, går det bra...

Att inte sitta och ringa under lektion, det skall vara självklart för en, annars saknar man socialkompetens. Men att sitta och lyssna på mp3 eller skicka ett sms diskret skall vara helt okej, så länge det inte stör någon. (och under prov, givetvis)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Orkar inte läsa igenom alla sidor och så men kan lärarna söka igenom mitt och min polares klädskåp utan att vi kan göra nåt?

Kroppsvisitering får inte heller göras. Inte heller får man rota i elevens väska.

Däremot får skolpersonal söka igenom elevernas skåp i jakten på föremål som bedöms som olämpliga.

Verkar så. Idiotiskt.

Redigerad av Qouad
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...