Jump to content

Julen


VickeX
 Share

Julfrågor!  

94 röster

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

VickeX: Du har precis samma relation till julen som jag!

Jag har så många roliga minnen från alla jular vi har haft! :wub: Jag är fortfarande barnsligt förtjust i julen.

Nu ska jag berätta hur min julafton brukar se ut.

Jag vaknar tidigt och farmor (som brukar sova i mitt rum) snarkar högt. Jag vill inte tända nån lampa för då skulle jag väcka henne men jag öppnar morgonpresenterna ändå. sedan går jag in till mina föräldrars sovrum och får en morgonpresent till.

Och sen, JULFRUKOSTEN! En så fruktansvärt härlig stund med god mat och man sitter och tänker på att det är julafton! :D Men efter det börjar den sega väntan på att klockan ska bli 3. Fast man går ju nästan hela tiden och kollar på julklapparna under granen! :doh: Klockan 3 åker vi till mormor och morfar och tittar på Kalle Anka och dricker julmust och äter pepparkakor, bullar och clementiner. Vid ungefär klockan 16:30 åker vi hem igen men farmor och hennes syster (båda bor hos oss över julen) och ca 10 minuter senare kommer gästerna. Dem består av: mormor, morfar, min morbror och min mammas morbror. Sammanlagt är vi 10 st som firar jul tillsammans. Alla de tidigare nämnda + mamma, pappa, William (min lillebror) och jag. När alla har samlats i vardagsrummet och pratat ett tag skrapar vi alltid Trisslotter. Morfar köper alltid 100st varje jul så vi får 10 var! :) En stund efter det kommer "tomten" och vi får våra första julklappar. Sen ni, då får vi resten av julklapparna. (Som jag öppnar alldeles for fort! :confused: ) När alla är öppnade kollar jag och testar grejerna jag fått och sen är det dags för julmaten. Mmm, julmaten! Älska! :wub: Vid ungefär klockan 11 åker gästerna hem och jag väntar till morgondagen då vi alltid åker till min mammas morbror.

Det är min julafton det. :wub:

Längta! :wub:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Längta! :confused:

Ja vi har precis samma relation till julen, vist har vi... Dock tycker jag det är konstigt att du kan öppna julklapparna före ni äter, men det är ju bara så jag är uppfostrad och så, så det är väl därför jag tycker så.

JUL JUL JUL. :wub: Vi har fått lite snö idag igen... Vi fick för några dagar sedan men den smällte bort.

Jag kan riktigt känna i luften när man är ute och går att det är vinter. Det är så skönt när man längtar efter julen. Då vet man att den inte är allt för långt borta. Vi har inga planer alls för våran jul ännu. Men det kommer väl.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Bara jag som önskar mig bilar i julklapp?:wub: varit så förra julen :D fick en bil av pappa och en av mamma :doh: 740 och mazda b2600 :) i år önskar jag mig en amerikask bil. gjordej ag förra julen med, men det är ju som de 8 åringa flickorna som får fel fockhus i julklapp :confused: och vad är tråkigare än mjuka paket? då är det alltid kläder och kläer HATAR jag att få i julklapp, farmor och faster har kukdålig smak i kläder. ofta jag skulle gå runt i en röd/svart rutig flanell skjorta? eller en tröja med texten BMW power på? (dom vet jag gillar bilar, men inte att jag HATAR BMW) oj oj oj :) eller för några år sen när jag fick en batman pyjamas fast jag var 16, den var till och med för liten :) använde den aldrig och nu är den borta :) hoppas jag iallafall :)

oj vad jag älskar julen :wub: men hatar kylan och snön :wub:

eller den gången jag skruvade sönder väckarklockan som skulle ringa när kalle anka började, och pappa sa att det inte skulle bli nån kalle anka då, för inte kalle visste när han skulle dyka upp i TVn utan klockan, vad rädd jag var då :wub:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är inget större "fan" av julen. Julklappar är väl kul, men inte lika kul som när man var liten. Nu vill jag helst bara ha pengar jag själv kan spendera.

Vad jag tycker om med julen är de timmar innan man åker iväg på morgonen. I min familj skiter vi i "inte förrän vi sett kalle anka", istället öppnar vi våra innan vi åker till släkten. Ingen brådska att göra sig i ordning, julmat till frukost. Då främst julskinka med ett ORDENTLIGT lager stark senap. Bara lite härlig julmusik och mys med familjen.

Vad jag ogillar är just som tidigare nämnts att man helt plötsligt ska börja spendera massa pengar och vara så snälla mot varandra för att det råkar vara julafton. Sen ogillar jag verkligen vinter och kyla.

Humm...för att fatta mig kort är det enda bra med julen all god mat (främst skinkan) och myset på morgonen med hela familjen. Resten är mest skit.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag avskyr den kommersiella prägel som julen har fått. Det märks väldigt tydligt t.ex. med att "julen" nu börjar i oktober-november för att sedan gå igenom en lång build-up med stress, stök, köphysteri, kaos, reklam, kommersialism, julhälsningar till folk man inte känner, julsånger, glögg, mat, förväntningar, elljusstakar - you name it. Bara för att sedan kulminera kring 23-24. BOOM!

Och sedan, ja sedan är det typ över. Satans Wall Street-hedningar! Julen varar till 13.1 ffs! rant_835417_0.gif

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Wham! - Last Christmas

All the way, baby.

The Pogues - Fairytale of New York

Lyssnat på den varje jul så länge jag kan minnas, alltid på pappas gamla LP-spelare. Den är underbar. :D

-----

Första julen utan farmor, inser jag nu. Blir aldrig sig likt. :confused: Men första julen med min kusins unge. Vad fan ger man en unge på 11 månader i julklapp?

Håller förövrigt med Umberto här uppe.

EDIT: :wub:

Redigerad av KvaddadPadda
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jul ja. Vi firar nog jul på det tråkigaste sättet någonsin, och jag älskar det. Inga släktingar är hos oss och inga vänner, det är bara vi i familjen. Min julafton börjar alltid med att jag sover så länge jag bara orkar, sen duschar jag så länge jag bara orkar. När det är klart är det lagom med tid för att jag ska hinna äta frukost och borsta gaddarna innan Kalle Anka börjar. Efter en del goa skratt och oftast massa klagomål över klippet från en ny film av Disney går pappa på toa och gör sitt, medans mamma kollar till maten i ugnen. Det tar ca 5 minuter, och efter det är det julklappsutdelning. Allting ligger under granen, och det går oftast snabbt att få sina paket samt öppna dom. För några år sedan startade mamma något som skulle komma att bli en julklappstradition i familjen. Hon hade köpt en liiiten liten klädnypa som min lillebror fick, och hans uppgift var att till nästa år ge den till någon annan familjemedlem. Det blev jag, och nu har den klädnypan varit borta i snart tre år, dock hittade jag den för inte så längesedan, så det är alltså min tur att äntligen få dela med mig av det goda.

Det hela med julklappar är en rätt speciell grej i våran familj. Vi får oftast många julklappar i förväg eftersom att jag och min lillebror alltid önskar oss saker vi inte kan vänta på att få (så bortskämda som vi är). Sen händer det oftast att vi kommer överens om vad dom ska köpa till oss, så många paket som ligger där under granen kan vara helt förutsägbara, och det är alla medvetna om. Julen 2003 t.ex, bestämde vi att jag skulle få biljetter till den då kommande Metallica-konserten på Ullevi, och detta året har vi bestämt att vi ska ge oss själva en resa till New York.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Äntligen tillbaka. ^_^

Jag var klar redan vid 16:30, men inte resten av familjen. Segt. Men nu är allt inhandlat, ut och hugga gran imorgon, skriva rim och slå in paket. På lördag kommer man väl bli tvingad till att förbereda mat. Håhåjaja...

Tihi, blev lite sugen när jag läste det där! :confused:

Alla andra verkar alltid öppna sina paket så snabbt. Är det bara i min familj som vi går i tur och ordning med julklappsöppnandet, så hela processen tar typ två timmar? :lol:

Rekordet ligger på fyra timmar. Ja, ni hörde rätt. Fyra timmars julklappsöppnande. :naughty:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...