Jump to content

Jag söker namnet till ... -tråden


Arman
 Share

Recommended Posts

Saxofonriff. :doh:

Kan det väl för fan visst heta. Ett riff är inget annat än en återkommande melodislinga som utgör grunden av en låt.

In various popular music styles, riff refers to a brief, relaxed phrase repeated over changing melodies. It may serve as a refrain or melodic figure, often played by the rhythm section instruments or solo instruments that form the basis or accompaniment of a musical composition. Though they are most often found in rock music, Latin, funk and jazz, classical music is also sometimes based on a simple riff, such as Ravel's Boléro. Riffs can be as simple as a tenor saxophone honking a simple, catchy rhythmic figure, or as complex as the riff-based variations in the head arrangements played by the Count Basie Orchestra.

http://en.wikipedia.org/wiki/Riff#Riff

Huruvida saxofonmelodin i låten är ett riff eller ej kan debatteras, däremot, för det är egentligen inte mer än en introslinga som inte återkommer. Ett saxofonsolo, skulle jag säga, som råkar sammanfalla med melodin väldigt starkt eftersom det är byggt på samma ackord.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kan det väl för fan visst heta. Ett riff är inget annat än en återkommande melodislinga som utgör grunden av en låt.

http://en.wikipedia.org/wiki/Riff#Riff

Huruvida saxofonmelodin i låten är ett riff eller ej kan debatteras, däremot, för det är egentligen inte mer än en introslinga som inte återkommer. Ett saxofonsolo, skulle jag säga, som råkar sammanfalla med melodin väldigt starkt eftersom det är byggt på samma ackord.

Vaknat på fel sida eller?

Hävdade aldrig att Kebab hade fel. Däremot så låter "saxofonriff" väldigt dumt och även om det är korrekt använt så är det inget som låter bra.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 months later...

Tänkte höra med er om ni kunde hjälpa mig. Har haft en låt i skallen vet inte hur länge kompisen spelade upp den men jag är helt 100 på att det finns en liknande låt med samma refräng/gitarr spel.

Det är mellan 0:04 - 0:25 samt 0:59 - 1:20 gitarr spelet påminner om en annan låt med exakt likadant gitarr spel men kommer inte på den låten :/

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...