Jump to content

Jag söker namnet till ... -tråden


Arman
 Share

Recommended Posts

Lyssnade på en låt snabbt på radion för några dagar sen. Det var typ "kyrkliknande toner" (vet inte hur man bäst förklarar) som spelades i en alternativ rocklåt lät det som där en kille och tjej sjöng. Någon som vet vilken det kan ha varit?

Den är inte vidare rockig, så det är säkert inte den. Men det kan vara värt att chansa, The Pogues - Fairytale of New York?

Redigerad av eXotic
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...

Vilken jävla låt är det som går ungefär så här? Har haft hjärnsläpp i flera veckor nu...och det är inte Canon Rock!

Har för mig att det är ett intro till en gammal power-ballad, i stil med Scorpions eller någonting för jag har i skallen en skönsjungande mansröst efter melodin.

E: LÖST, DET ÄR MOTT THE HOOPLE - ALL THE YOUNG DUDES.

Redigerad av Ma__Cipriani
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...

Har sökt namnet på en film jag såg för nått år sedan, länge nu.

Filmen börjar med att

1) en tjej lämnar sitt hus och åker ner till hamnen och möter upp sina vänner

2) de seglar iväg på havet

3) nånting händer här, minns inte vad men de ser ett stort fartyg

4) de tar sig ombord på det övergivna fartyget

5) någon på fartyget dödar dem en efter en

6) tjejen är ensam kvar och lyckas döda den som dödat hennes vänner och det är hon själv.

7) hon står på skeppets brygga och ser sig själv och sina vänner ta sig ombord på skeppet

8) hon börjar döda sig själv och sina vänner (historien upprepar sig själv alltså)

Filmen slutar med att hon lyckas bryta tidslopen och ta sig hem igen

Nån som vet filmen film det är? Gggah får spel på att inte veta.

Tack

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är hennes man som tar sig ombord på en sunkig båt.

I filmen jag efterlyser är det hela gänget som tar sig på ett stort fraktfartyg. Och de gör drt om och om och om igen. Det är en tidslop.

Bra gissning annars :)

Triangle.

Du kanske bara minns fel, men så som du beskrev slutet är fel. Jag ska inte säga vad som händer, om du inte vill. Så kan du se den igen och fräscha upp minnet. :)

Redigerad av eXotic
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Triangle.

Du kanske bara minns fel, men så som du beskrev slutet är fel. Jag ska inte säga vad som händer, om du inte vill. Så kan du se den igen och fräscha upp minnet. :)

Där har vi den fan vad bra. Tack hur kom du på vilken det va?

Nä minns slutklämmen, ville inte avslöja om nån ville se den bara.

Ganska kass film men skönt att se lite b-filmer när man jobbar tycker jag.

Stort tack igen

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag söker också en film men jag har väldigt lite att gå på...

Svensk rulle från 80-talet tror jag. Har för mig att huvudpersonen var Gösta Ekman men jag verkar inte hitta det jag söker ändå.

Hur som helst, tror att huvudpersonen var på flykt från lagen och hamnar i en byggnad där det ska vara ett möte för forskare, och han lånar en tysk(?) forskares identitet och måste hålla en slags föreläsning men blir väldigt uppskattad trots att några viktiga personer i "publiken" supit till och somnat. Sen smiter han iväg för att söka en person och sluter upp med sina två kompisar, och de hamnar ute i skogen på något slags hem och en av sköterskorna/vårdarna/mattanterna är troligen den de söker...och sen stängde jag av TV'n av något skäl.

Kan ha visats på TV4 film för 1½ år sedan.

Som sagt, inte mycket att gå på men jag ville gärna se klart den.

E: Asch, valde nog fel tråd men vi kör på det här.

Redigerad av Ma__Cipriani
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 weeks later...

Jag söker också en film men jag har väldigt lite att gå på...

Svensk rulle från 80-talet tror jag. Har för mig att huvudpersonen var Gösta Ekman men jag verkar inte hitta det jag söker ändå.

Hur som helst, tror att huvudpersonen var på flykt från lagen och hamnar i en byggnad där det ska vara ett möte för forskare, och han lånar en tysk(?) forskares identitet och måste hålla en slags föreläsning men blir väldigt uppskattad trots att några viktiga personer i "publiken" supit till och somnat. Sen smiter han iväg för att söka en person och sluter upp med sina två kompisar, och de hamnar ute i skogen på något slags hem och en av sköterskorna/vårdarna/mattanterna är troligen den de söker...och sen stängde jag av TV'n av något skäl.

Kan ha visats på TV4 film för 1½ år sedan.

Som sagt, inte mycket att gå på men jag ville gärna se klart den.

E: Asch, valde nog fel tråd men vi kör på det här.

Det här påminner väldigt mycket om en gammal svensk TV-serie som gick i repris runt nyår 2014 och heter "De tre från Haparanda". Den är från 1974, och det är inte Gösta Ekman, men hans bror Stefan Ekman som spelar huvudrollen. Den handlar om tre personer som är oskyldigt misstänkta för ett mord och hotas av utvisning till Ryssland. Det du beskriver med föreläsningen låter otroligt likt det som händer i en av de sista delarna. Dock sändes den på SVT och var ingen film så jag kan ha helt fel. Om det är rätt kan du ju alltid hoppas på att den läggs upp i Öppet arkiv. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...
  • 6 months later...

Forumiter! Nu behöver jag er hjälp! Jag ska skriva en artikel om svenska repliker i Hollywood-filmer/serier och har problem med att hitta två scener jag tänker på.

Det första klippet jag letar efter har jag sett på youtube för många år sen men hittar det inte längre. Det är nog från en ganska kass amerikansk kriminalserie. Huvudpersonen (förmodligen) ska ringa till en svensk myndighet och låtsas att han kommer från Dagens Nyheter. Han introducerar sig ungefär "Hej, jaug heiter Jan-Olav...". Känns det igen?

I det andra klippet har jag för mig att Will Ferrell försöker sig på svenska. Vad jag minns så är det i en sit-com och jag tror han nämner något om björnar.

Kan ni hjälpa mig vore det jäääättegulligt!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...