Jump to content

MSN messenger vs. Facebook-chatten


aikjonas12
 Share

Recommended Posts

Satt och tänkte tillbaka på tiden då MSN var the shit, den chatt-klient som alla använde.

Idag har MSN hamnat i skuggan av Facebook, MSN går mot en allt mer avtynande tillvaro. När jag loggar in på MSN är det på sin höjd 5-6 personer inloggade, mot standard 50-100 på den "gamla goda tiden".

Det är med viss nostalgi jag ser tillbaka på MSN-tiden. Jag vet inte om det beror på att man själv vuxit upp, eller för att sättet att chatta har förändrats iom Facebook.

Detta gäller kanske inte för alla, men jag upplever att man i stort sätt alltid har ett ärende eller något speciellt man vill säga när man chattar med någon på Facebook. För några år sedan satt man på MSN och snackade i timmar om absolut ingenting. Ibland med någon man knappt känner "IRL".

Var det inte ganska mysigt att sitta och snacka med vänner och randoms?

Nu måste man vara mer eller mindre IRL-vän med de man lägger till på Facebook, om man inte vill framstå som helt tappad bakom flötet.

Någon som känner igen sig i detta? Vad är för- och nackdelar med facebook-chatten respektive MSN messenger, bortsätt från de rent tekniska bitarna?

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Imo

Skype > MSN > Facebook chatten

Men med det du säger så är det inget jag riktigt känner igen mig i, dom enstaka gångerna jag loggar in på msn så sitter samma gamla vanliga där inne för mig och facebook chatten enligt mig är så sjukt jävla sär så den vägrar jag använda, inte när det inte går att "poppa ut" den som det gick förut.

Jag tycker hela Facebook grejen är så konstig egentligen, vad är det som är så jävla speciellt med just Facebook?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hah, jag har använt Facebookchatten kanske 2-3 gånger. Är alltid utloggad på den annars, man vill ju inte verka "beroende" :rolleyes:

MSN har också precis som du säger, blivit väldigt få som använder och jag har inte bara slutat vara där själv, har inte ens en klient installerad längre. Nuförtiden pratar jag över Skype och Steam, om det är något nödfall så använder jag facebooks meddelandefunktion, men aldrig chatten.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag och en vän höll ut ganska länge på MSN och var högst aktiva där fram till snart ett år sedan. Sen kom facebook och förstörde :P Redan då var det i stort sett bara han på min lista som var inloggad ofta på MSN. Sedan hade jag inte så många personer på min lista från början heller. Saknar MSN för alla flumkvällar man haft där. Använder inte facebook-chatten så jag har inte direkt ersatt MSN med något heller.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

MSN är mitt primära program för att chatta.

Facebook för övrig kommunikation och för att nå folk som inte längre använder msn, men föredrar endå att dra till andra sidor

där mer mångsidigt folk förekommer när jag känner för att vara social.

Hatar att prata, för jag är sämre på att bygga upp meningar när jag pratar än när jag skriver. :confused:

Så Skype och Vent är längst ner på listan.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

MSN är överlägset FB-chatten i varendaste liten aspekt man kan räkna upp. Jag ser inte varför MSN ska utdateras av FB-chatten utom av ren lathet. MSN är ju en chattklient som utvecklats i åratal just för att ge så många funktioner som möjligt. Jag har aldrig använt Skype men det borde ha fler fördelar än MSN eftersom det är mer telefoni-anpassat.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...