Jump to content

MSN messenger vs. Facebook-chatten


aikjonas12
 Share

Recommended Posts

Håller med Herr Aikjonas12 i varenda punkt.

Bara för ett och ett halvt år sedan satt jag alltid vid MSN, men jag märkte att desto mindre och mindre kom online. Sedan skaffade jag Facebook förra vintern och jag har nog inte loggat in på MSN på i alla fall ett par månader. Förr var det alltid extremt många inloggade, men aldrig mer. Det är FB-chatten alternativt IRC, Mumble och Skype som gäller.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 year later...

http://www.svd.se/naringsliv/digitalt/microsoft-skrotar-live-messenger_7651844.svd

Microsoft skrotar Live Messenger

Senast i mars nästa år skrotar Microsoft tjänsten Windows Live Messenger. Istället går mjukvarujätten över till att enbart använda Skype. Det rapporterar BBC.

Nyheten kommer 18 månader efter Microsofts köp av webbtelefonibolaget Skype för motsvarande 54 miljarder svenska kronor. Köpet väckte en del frågor eftersom Microsofts plöjt ned både energi och pengar på att utveckla den egna tjänsten Live Messenger i samma riktning som Skype, rapporterar BBC.

Windows Live Messenger (WLM) skrotas i hela världen, med undantag för Kina där Messenger kommer finnas kvar. WLM lanserades 1999 då under namnet MSN Messenger. Med tiden kom tjänsten att utvecklas från enbart textbaserade meddelande till att även att omfatta foton, videosamtal och spel. Under 2009 hade Microsoft 330 miljoner aktiva användare, rapporterar BBC. Antalet användare har däremot fallit kraftigt i år jämfört med 2011.

– När ett och samma företag har konkurrerande produkter är det ofta bättre att fokusera på en enda”, säger Brian Blau analytiker på konsultföretaget Gartner till BBC. Microsoft ser samtidigt över lösningar som ytterligare kan integreras i folks vardag.

– Messenger verkar inte kunna bli en lämplig kommunikationsplattform för TV eller Xbox-konsolen till skillnad mot Skype, sägar Blau som även noterat att Microsoft valt att integrera Skype i programvaran för sin nya smartphone. För att underlätta den kommande övergången erbjuder Microsoft ett särskilt verktyg för att kunna flytta över sina kontakter i Live Messenger till Skype.

Snipp, snapp, snut.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag antar att man kommer kunna logga in på skype med sin hotmail och att de gamla kontakterna följer med dit. Det kanske man redan kan förresten?

Hur som helst har jag varit MSN-fri i mer än ett år nu och jag kan inte säga att jag saknar det. Borde kanske logga in bara för att se vilka som hänger där. :P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag antar att man kommer kunna logga in på skype med sin hotmail och att de gamla kontakterna följer med dit. Det kanske man redan kan förresten?

Hur som helst har jag varit MSN-fri i mer än ett år nu och jag kan inte säga att jag saknar det. Borde kanske logga in bara för att se vilka som hänger där. :P

Cama lite med Sandra kanske? ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...