Jump to content

Vakter griper 12-åring


SilentViper
 Share

Recommended Posts

Så man bör se mellan fingrarna för att han är tolv år, trots att man beter sig som han gör?

Inte sagt att man ska se mellan fingrarna, men att sätta på handfängsel, böja hans armar i ett hårt grepp och slänga ner han på marken och trycka ett knä i ryggslutet på honom kan diskuteras om man får/ska göra mot en 12-åring. Vill inte uttala mig exakt då jag inte 1) Sett hela situationen 2) Inte har koll på hur reglerna egentligen är för sånt här. Men spontant känns det inte okej att göra så mot en tolvåring, hur stor skitunge han än är.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Inte sagt att man ska se mellan fingrarna, men att sätta på handfängsel, böja hans armar i ett hårt grepp och slänga ner han på marken och trycka ett knä i ryggslutet på honom kan diskuteras om man får/ska göra mot en 12-åring. Vill inte uttala mig exakt då jag inte 1) Sett hela situationen 2) Inte har koll på hur reglerna egentligen är för sånt här. Men spontant känns det inte okej att göra så mot en tolvåring, hur stor skitunge han än är.

Han böjer inte hans armar i ett hårt grepp, ungen har handfängsel bakom ryggen och ordningsvakten håller sin arm under ungens högerarm. Om ungen skulle kunna stå stilla skulle det göra betydligt mycket mindre ont. Angående det du säger om att vakten "slänger ner han på marken" så har du ännu en gång fel. Att det går fort är för att personen i fråga inte ska hinna reagera och parera nedtagningen (någonting som alla utbildade i handfängsel ska veta). Han håller fortfarande kvar sin arm under ungens arm håller över nacken med sin andra hand och han kan du justera och dämpa fallet bäst han vill. Angående knäet så syns det rätt tydligt att den är på rumpan och inte ryggen.

Nu säger jag inte att de här två vakterna hanterade det här på det smidigaste sättet men jag anser inte att de har begått något tjänstefel. Bara för att man är tolv år betyder det inte att man inte kan utgöra ett hot. Anledningen till att jag skrev det jag skrev var för att jag har fått en ingående utbildning i handfängsel och batong, annars hade jag knipit igen.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Folk hakar upp sig på hans ålder. Bara för han är 12 år kan han vara ett jävla praktarsel som ska lära sig veta hut den hårda vägen.

Om det skulle vara krig och denna 12 åring skulle stå framför dig, skulle du ignorera honom enbart för hans ålder?

NorthAlliSoldierKid_1221435_0.jpg

Här tycker jag personligen "Var med i leken, får leken tåla".

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Folk hakar upp sig på hans ålder. Bara för han är 12 år kan han vara ett jävla praktarsel som ska lära sig veta hut den hårda vägen.

Om det skulle vara krig och denna 12 åring skulle stå framför dig, skulle du ignorera honom enbart för hans ålder?

NorthAlliSoldierKid_1221435_0.jpg

Här tycker jag personligen "Var med i leken, får leken tåla".

Ja den där jämförelsen är inte alls jättedum...

Lära sig veta hut-argumentet alla här kör med haltar. Det enda det här leder till är att ungen förmodligen får ett ökat förakt mot auktoriteter som väktare/poliser.

Men nej nej, för all del, kör på med "ungjävlarna ska veta hut"-argumentet a la 50-talet, don't really care anymore.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Här är min syn på saken. Vakterna agerade enligt mig korrekt och de har heller inte brutit mot någon lag. Förundersökningen om tjänstefel lades ner direkt när polisen fick se filmen.

När jag gick väktarutbildningen fick vi lära oss att man ska visa särskild hänsyn när man handskas med unga lagöverträdare (LuL), vara restriktiv med våldsanvändning och skyndsamt överlämna dessa till polis efter ett gripande. Samma gäller förstås Ordningsvakter (vakterna på filmen). Handfängsel på en 12-åring kan visserligen tyckas vara brutalt men bojorna är egentligen ingenting annat än ett hjälpmedel för att göra en bråkig person lättare att hantera och transportera. Jag menar att man inte ska göra en större grej av bojandet än vad det är. Ungen i filmen sparkas och trampar vakten på tårna, situationen blir ohållbar och vakten bestämmer sig för att fängsla honom. En sista utväg som i detta fall var befogad. En vakt förväntas tåla mer skit än gemene man men det finns ju ändå gränser.

I den bästa av världar hade vakterna gått iväg med killen till någon mer avskild plats mycket tidigare, troligen triggades ju 12-åringen av att han ville spela tuff inför sina kompisar. Dock såg det ut som att vakterna ville invänta förstärkning innan de lämnade platsen (den ena ropar efter hjälp på radion) vilket i det här trängda läget var ett klokt beslut ur deras egen säkerhetssynpunkt.

Jag håller btw med Stellhell om att man inte ska haka upp sig på ålder. Det har hänt att barn mördat, de kan också bära kniv etc.

Redigerad av Arvid
  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Lära sig veta hut-argumentet alla här kör med haltar. Det enda det här leder till är att ungen förmodligen får ett ökat förakt mot auktoriteter som väktare/poliser.

Han föraktade auktoriteter redan innan han fick på käften av väktarna, det märks ju på kroppspråket och förolämpningarna. Även om föraktet kanske växte i och med denna händelse, så tror jag inte han kommer vara lika kaxig nästa gång han träffar på väktare. Detta leder till att han dels slipper lida själv i en våldsam konfrontation, och leder även till att eventuella framtida väktare slipper må dåligt av att behöva handfängsla en 12-åring.

Redigerad av Renard
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Alltså, nu vet jag inte vad ungen hade gjort för att förtjäna det där, men fortfarande. Ska man låta honom vara bara för att "han är ung"?

Är det nått allvarligt som har hänt kan man inte ge ungen en klapp på ryggen och säga "gör inte om det bara"

Det är det här jag hatar med sverige, för mycket "ajja bajja, inte göra så" istället för att folk verkligen agerar. Helt rätt gjort av dom!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

All sympati åt horungen, vakter är fittor. Juggar/zigenare/araber/etc (som naturligtvis aldrig kan anförtros uppdraget som polizei) samt mobbade svennebananer som inte klarade intagningsprovet till polisskolan tillåts utöva maktmissbruk och terrorisera ungdomar och andra människor dagarna i ända.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

All sympati åt horungen, vakter är fittor. Juggar/zigenare/araber/etc (som naturligtvis aldrig kan anförtros uppdraget som polizei) samt mobbade svennebananer som inte klarade intagningsprovet till polisskolan tillåts utöva maktmissbruk och terrorisera ungdomar och andra människor dagarna i ända.

Vadan detta förakt mot vakter? Har du själv känt dig orättvist behandlad?

Jag tror inte du kommer säga samma sak den dagen en vakt räddar ditt skinn i något sammanhang. Vakter jobbar för människors trygghet samt skyddande av egendom, den som blir "trakasserad" av en vakt har i de allra flesta fall själv gjort något fel innan.

Det finns garanterat "misslyckade poliser" inom bevakningsbranschen men det är väldigt fördomsfullt att dra alla över en kam. Många väktare/ordningsvakter ser sitt yrke som ett fritt och välbetalt jobb med kort utbildning och skulle inte alls vilja ha det stora ansvar som polisyrket innebär.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vadan detta förakt mot vakter? Har du själv känt dig orättvist behandlad?

Ja, vid ett fåtal tillfällen. Senast för några veckor sedan, dock inget allvarligt som inträffade - de gjorde sitt jobb (vilket jag förstod vid tillfället), men var sedan överdrivet "trevliga" och "förstående" efter deras solklara misstag. Knappast oväntat.

Jag tror inte du kommer säga samma sak den dagen en vakt räddar ditt skinn i något sammanhang. Vakter jobbar för människors trygghet samt skyddande av egendom, den som blir "trakasserad" av en vakt har i de allra flesta fall själv gjort något fel innan.

Det finns garanterat "misslyckade poliser" inom bevakningsbranschen men det är väldigt fördomsfullt att dra alla över en kam. Många väktare/ordningsvakter ser sitt yrke som ett fritt och välbetalt jobb med kort utbildning och skulle inte alls vilja ha det stora ansvar som polisyrket innebär.

Jag säger inte emot dig (jag är hemskt fördomsfull), men det är ju allmänt vedertaget att de OV som vandrar runt i tunnelbanan/utkommenderade vid fotbollsmatcher etc. dvs. fotsoldater (med betoning på fot - de vandrar bland folket till skillnad från vakter körandes i bilar patrullerande ett område) är allmänt jävliga att ha att göra med. Det finns naturligtvis guldkorn som är ytterst kompetenta för sitt jobb och ingen skam behövs dras över dem (som alltid när man generaliserar). Det är samma sak inom polisen, men som du säger är det ett mycket större ansvar att vara polis varvid deras misstag belyses mer än exempelvis hyenorna till ordningsvakter som i skuggan kan jaga de stackars vilsna svaga svenska fåren.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad anser ni om detta om väktarna gör mot 12 åringen?

Först vill jag bara inflika att de är ordningsvakter, inte väktare, och det är en JÄVLA skillnad!

Och för det andra tycker jag att de agerar helt rätt genom att gripa honom. Så vitt jag har förstått så sprang ungdomarna mellan tågen, klart att man ska gripas. Och om man dessutom skriker "Jag ska döda dig, jävla hora!" när man väl är omhändertagen, och om man då gör motstånd, så får man skylla sig själv och dessutom vara beredd på att även dom kommer använda kraft.

Däremot måste jag säga att hela "knä i ryggen"-saken är skandal! När jag utbildade mig till väktare så var de fruktansvärt klara med vad som händer om man har ett knä över någons rygg och vi fick lära oss att vid gripande sätta ner vårat knä över personens axel, aldrig någonsin över ryggen då det förhindrar att personen får luft!

MEN! För er som missade det så satte ordningsvakten sitt ben över svanken, nästan nere på arslet, på ungen vilket inte tillför någon skada till lungorna som ett knä över ryggen gör.

Nej, jag tycker faktiskt att ordningsvakterna agerade helt rätt och jag skulle gjort exakt detsamma. De gav honom varningar och de sa åt honom att lägga av, när han fortsatte så tog vakten ett hårdare grepp och sa åt honom igen. När killen senare började sparka så åkte han ner i backen, simple as that. Jag är mer än nöjd med deras agerande!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Pojkens mamma berättar hur sur hon är för DN. Det lustiga är att i meningarna nedan så försvarar hon snarare vakten mer än sin son. Vakten hade lättat på greppet om honom från början ifall han var lugn och sansad. Börjar han mata sparkar och ännu fler glåpord så är det på det här viset det går.

"Mamma Rosmarie Öberg är ledsen när hon pratar med DN.

– De slängde upp honom mot en vägg så att han fick skrapsår på axeln och ont i armen. Han har jätteont när han hänger där. Sedan håller Martin på och skriker på dem och försöker komma loss från greppet, han försöker sparka dem för att komma loss med armen. Då tar den ena vakten ned honom och slår honom med batongen över låret, han hade ont i två tre veckor. Han har ett knä i ryggen."

http://www.dn.se/sthlm/efter-filmen--vakterna-far-inte-jobba

Edit: Fast sedan ser hon ju ut som en WT-morsa som röker under köksfläkten och har bacon och folköl som favoritmåltid, typ.

Redigerad av felshoe
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Finns inget övervåld i det där heller. Folk som gnäller om övervåld och "vaktjävlar" etc har ingen verklighetsuppfattning och borde istället växa upp. Ungen är ett ordningsproblem eftersom han vägrar ge med sig att det han gjort bryter mot lagen och de ordningsregler som gäller när han tar sig in på SLs område. Responsen från väktarna är att omhänderta ungen tills situationen lugnat ner sig och de "åskådare" som "hjälper till" är ett direkt säkerhetshot mot vakternas arbete de är anställda och utbildade för att utföra. Batongen flyger fram - inte för att svinga vilt omkring sig, utan för att få en säkerhetszon där de kan ägna sig åt sitt jobb utan att behöva oroa sig för att någon "sympatisör" till ungen sätter en känga i nacken på dem.

Bra jobbat, mer sånt! Hade det här varit USA hade ungen blivit taze-ad och åskådarna hade blivit arresterade likaså. Har vi en ordningsmakt som inte får ingripa när det börjar bli skarpt läge kan vi lika gärna skrota hela ordningssystemet och låta ligister ta över både tunnelbana och gator.

Ordnung FTW! -_-

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...