Jump to content

Svenska mynt och sedlar


kicken
 Share

Recommended Posts

Man brukar ju säga att Axel Oxenstierna har varit den mest inflytelserika mannen i svensk politik genom tiderna.

Skulle funka:

axel_oxenstierna_1197970_0.jpg

Det vore rätt fräckt. I like! :)

Malmsteen var den sämsta idé jag hört på länge. Om det ska till artister (varför?!) så finns det fler än så, och om man nu får med Jenny Lind (vem nu hon var) så finns det andra svenska artister som är framstående.

Bellman

Vreeswijk

Vem som helst utom en dryg rockmusiker från 80-talets tidiga dagar

Andra jag kan tänka mig är Nils Poppe, Tage Danielsson, Martin Ljung eller Povel Ramel (fast bara åsynen av hans mindre förtjusande nuna skulle väl skrämma bort de flesta från att använda sedeln).

Men Oxenstierna är det bästa jag hört hittills.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det vore rätt fräckt. I like! :)

Malmsteen var den sämsta idé jag hört på länge. Om det ska till artister (varför?!) så finns det fler än så, och om man nu får med Jenny Lind (vem nu hon var) så finns det andra svenska artister som är framstående.

Bellman

Vreeswijk

Vem som helst utom en dryg rockmusiker från 80-talets tidiga dagar

Andra jag kan tänka mig är Nils Poppe, Tage Danielsson, Martin Ljung eller Povel Ramel (fast bara åsynen av hans mindre förtjusande nuna skulle väl skrämma bort de flesta från att använda sedeln).

Men Oxenstierna är det bästa jag hört hittills.

Povel Ramel som är så söt?!

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Astrid Lindgren är i min mening det självklara och minst kontroversiella valet och hon förtjänar en plats på 200 kr-sedeln; jag blir uppriktigt förvånad om riksbanken bestämmer sig för någon annan person. Kanske man kan smyga in griseknoen, Båtsman och Herr Nilsson på baksidan då? Det vore ganska trevligt! Vi ska dessutom komma ihåg att Lindgren är kvinna vilket väger nog så tungt i jämställdhetsiverns tidevarv. Det enda verkliga alternativ jag ser till Lindgren är om de väljer att göra en sedel utan personer på - dvs något naturmotiv, ett slott eller kanske midsommarstänger eller liknande... Abba i glittrig sjuttiotalsmundering skulle iofs vara ännu en möjlighet men jag tror inte de vill pryda sedlarna med levande personer, undantaget Hans Majestät Konungen.

karl-xii-i-bender_77179438_1198069_0.jpg

Gustav_II_Adolf_of_Sweden_1198379_1.jpg

Redigerad av Umberto
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Varför tog de bort 10000-sedeln? Kan vara bra att ha när man vill göra större inköp.

Jag tror det var för att slippa förfalskningar, och att de helt enkelt inte användes så ofta.

Ser mycket fram emot 200-sedeln. 500-lappar är otympliga och 100-lappar behöver man ofta några av vid ett normalt inköp. Om det nu blev Lindgren som pryder den, vilket väl är troligt, vad skulle det vara för microtext på sedeln? "Jonatan, jag är rädd!" ? :P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Inte så kul om man ska köpa begagnat. Sen tycker jag att valfriheten ska finns, om jag vill gå omkring med 10000 i fickan så ska jag få det.

Låter som du tycker det är en rättighet att få ha 10.000-lappar ;) Valfrihet och en sån här sak går inte riktigt ihopa, skulle bli mycket jobb om alla skulle få sin vilja igenom ;>

Redigerad av GiZmo
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...