Jump to content

Svenska mynt och sedlar


kicken
 Share

Recommended Posts

Gott folk!

Idag presenterades de nya sedlarna.

vinnarcollage_Low_press_1235060_0.jpg

Så med denna bump vill jag uppmana:

Prata på! :)

Vad läskigt. Jag tycker nästan att de ser för moderna ut, hah.

Vilka är personerna på alla sedlar? Känner bara igen Astrid och Ingemar.

Edit: Hittade en lista.

Det jag inte gillar med de nya sedlarna är typsnittet, och att de ska vara så färgstarka.

Redigerad av VickeX
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker de nya sedlarna är skitsnygga och kommer nog sitta och beundra dem när jag väl får dem, men de nya mynten kan jag undra lite saker kring... Varför är 1- och 2-kronorna nästan likadana? De är lika tjocka båda två och storleken (19,50 mm för enkronan och 22,50 mm för tvåkronan) kan jag tycka borde varit större skillnad på. Kommer man verkligen spontant kunna se skillnaden mellan mynten? Samma färg, samma porträttsida, samma tjocklek och bara 3 mm skillnad mellan de två närmaste mynten. Varför?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kommer man verkligen spontant kunna se skillnaden mellan mynten? Samma färg, samma porträttsida, samma tjocklek och bara 3 mm skillnad mellan de två närmaste mynten. Varför?

De äldre två-kronorna med Gustav VI Adolf hade också samma motiv som de äldre enkronorna, så det kanske är av tradition. Fast storleken skiljde förståss avsevärt på dem, och det kunde nog varit bra här med. Men det är väl för att ett av målen med de nya mynten var att de skall ta mindre plats.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 years later...

Jösses, har det redan gått 2½ år sedan senaste inlägg? :o

Riksbanken presenterade idag de färdiga sedlarna. Jag tycker att de ser väldigt tomma ut och hade hoppats på den fylliga färgen med många motiv som vi såg i prototypen:

Spoiler
vinnarcollage_high_press_1263592_0.jpg

post-4777-0-97349100-1424126858.png

Jag tycker att 100- och 200-lappen är väldigt tom längst till vänster och alldeles för snabbt avkapad. Annars snyggt! Baksidorna var jääääkligt läckra! :)

Mynten har samma utseende som vi sett tidigare.

Tidplanen från förr består och vi kommer få se dem i oktober. Bara ett halvår kvar, lite drygt! :)

Bonus:

SvD gör en snygg intervju med bra kamera, ljud, frågor och beteende från reportern.

Aftonbladet gör en tafflig intervju som vanligt

Redigerad av Henkibojj
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jävligt glad att alla sedlar ska bli lika höga (66 mm). Har en plånbok som jag håller otroligt kär, men 50- och 500-lappar har alltid stuckit ut och blivit knöliga.

Anledningen till att de inte fick så fyllig färg är säkerligen för att så många påpekade att de såg ut som monopolpengar.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Förstår inte poängen med att satsa miljoner på att byta ut sedlar när målet är ett kontantlöst samhälle. Har personligen inte handskats med kontanter på minst ett års tid. Kör kort all the way

Det kontantlösa samhället ligger ju väl bortom våra nuvarande sedlars livstid och troligen även den nya uppsättningen. Vi är väldigt långt ifrån att varenda människa i Sverige (inklusive turister, småbarn och äldre) ska göra allt med kort och Swish. Det är klart man måste byta ut och förnya sedlarna nån gång.

Redigerad av Henkibojj
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Förstår inte poängen med att satsa miljoner på att byta ut sedlar när målet är ett kontantlöst samhälle. Har personligen inte handskats med kontanter på minst ett års tid. Kör kort all the way

Vi är enstudenförening med kiosk och vi tar bara kontanter eftersom det går fortare och kortavgiften är snordyr, den skulle i princip äta upp hela vår vinst.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det kontantlösa samhället ligger ju väl bortom våra nuvarande sedlars livstid och troligen även den nya uppsättningen. Vi är väldigt långt ifrån att varenda människa i Sverige (inklusive turister, småbarn och äldre) ska göra allt med kort och Swish. Det är klart man måste byta ut och förnya sedlarna nån gång.

Nä, vi är väldigt väldigt nära det.

Ett tag kunde butiker (troligtvis än) ta emot euro, men det händer i princip inte mer. Turister använder 99% av gångerna kort när de är här.

Finns ingen orsak att springa omkring med stora summor, kort är säkrare. När jag är utomlands går jag aldrig omkring med kontanter. Snacka om rånrisk...

Äldre är väl problemet som vanligt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Turister använder 99% av gångerna kort när de är här.

Det har jag svårt att tro.

Att lämna landet med enbart kortet som betalningsmedel känns ju fantastiskt dumdristigt. Om man tappar det eller om det skulle sluta fungera så sitter man ju skapligt skitigt till. Kan inte tänka mig att "99 %" av turisterna som kommer hit är så dumma att de inte har några kontanter med sig. (Nog för att många av dem är danskar, men...)

Sedan ska jag väl säga att jag personligen också tror att vi börjar närma oss ett "riktigt" kontantlöst samhälle, men det är nog ändå för långt borta för att den här förnyelsen av pengarna ska kunna anses vara onödig.

I övrigt tycker jag faktiskt att 150 miljoner låter ganska lite. Det är ju typ vad en svensk kommun tydligen kan lägga på två skepp som ingen är intresserad av.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...