Jump to content

Svenska mynt och sedlar


kicken
 Share

Recommended Posts

Jag gillade "Det avlånga landet". Nåväl...

post_1235065_0.jpg

WEBB_Inspiration-2012_Bak_Low_press480_1235060_8.jpg

Jag med! Fast baksidorna du postade där hör till "Inspiration 2012".

"Nära i bild" var helt okej också.

Edit: Satan vad tråkiga prototyperna av mynten ser ut.

1krona_110321_tum_1235067_2.jpg

2krona_110321_tum_1235067_3.jpg

5krona_110321_tum_1235067_4.jpg

Får hoppas att de får lite festligare detaljer senare.

Redigerad av Siana
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag med! Fast baksidorna du postade där hör till "Inspiration 2012".

"Nära i bild" var helt okej också.

Edit: Satan vad tråkiga prototyperna av mynten ser ut.

Får hoppas att de får lite festligare detaljer senare.

Kan hålla med om att mynten ser lite tomma ut men jag gillar också det "rena" utseendet som prototyperna har så jag tror det blir bra hur som helst. Men kommer storlekarna på mynten bevaras, eller rättare sagt skillnaderna i storlek?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hur mycket tror ni bilderna på nya sedlarna kommer skilja sig mot den färdiga produkten?

Känns ju lite farligt med fotografiska motiv? Eller har andra detaljer på sedlarna blivit så säkra att man kan ha mer lättförfalskade motiv?

Jag tror väl inte att säkerhetsdetaljerna ska vara sämre på de nya sedlarna, direkt. Vad jag vet har de nuvarande sedlarna med silverfolie aldrig förfalskats. Och är bilderna vi sett verkligen slutprodukten? De kanske skrivs ut med linjetecknad teknik (som alla motiven är idag) och det skulle förvåna mig om ingen typ av hologram dyker upp på den färdiga sedeln.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror väl inte att säkerhetsdetaljerna ska vara sämre på de nya sedlarna, direkt. Vad jag vet har de nuvarande sedlarna med silverfolie aldrig förfalskats. Och är bilderna vi sett verkligen slutprodukten? De kanske skrivs ut med linjetecknad teknik (som alla motiven är idag) och det skulle förvåna mig om ingen typ av hologram dyker upp på den färdiga sedeln.

Jag tänkte att säkerhetsdetaljer som silverfolie är så säkert att man kan släppa på andra säkerhetskrav (linjetecknade motiv t.ex).

Men jag tror nog också att det kommer bli linjetecknat, om inte annat tycker jag inte att det passar med fotografiska bilder på en sedel. Föredrar om det tecknas med samma teknik som idag.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...