Jump to content

Svenska mynt och sedlar


kicken
 Share

Recommended Posts

En googling visade att Astrid har droppat riktigt sköna citat.

"Allt stort som skedde i världen skedde först i någon människas fantasi." <--- Den bettar jag på.

"Denna dagen ett liv."

"Två ting hade vi som gjorde vår barndom till det den var – trygghet och frihet."

"Något budskap har jag inte. Men jag vill gärna sprida en allmän tolerans för mänskligt vansinne."

Bonus: "Ni frågar vilken färg jag föredrar. Äsch, det beror väl på var den sitter! Jag föredrar en vit ros framför en blå näsa. Därmed inget ont sagt om blått!" :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

"Allt stort som skedde i världen skedde först i någon människas fantasi." <--- Den bettar jag på.

Bonus: "Ni frågar vilken färg jag föredrar. Äsch, det beror väl på var den sitter! Jag föredrar en vit ros framför en blå näsa. Därmed inget ont sagt om blått!" :D

Första är bra, och lär nog bli den. Fast andra hade varit ännu bättre. Briljant!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

En googling visade att Astrid har droppat riktigt sköna citat.

Du glömde den här!

"Jag tror att ni har glömt en sak. Och det är att jag är en gammal människa som är döv och halvblind och nästan helgalen. Och den har ni gjort till årets svensk! Vi får akta oss för att sprida ut det, för att då kommer dom att tro att hela Sverige är på det sättet..."

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Du glömde den här!

"Jag tror att ni har glömt en sak. Och det är att jag är en gammal människa som är döv och halvblind och nästan helgalen. Och den har ni gjort till årets svensk! Vi får akta oss för att sprida ut det, för att då kommer dom att tro att hela Sverige är på det sättet..."

Vilken underbar självdistans den kvinnan hade! :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Alfred Nobel eller Astrid Lindgren skulle vara mina kandidater. Helst den förstnämda, då Nobelpriset är något mycket fint och betydelsefullt som belönar och utmärker de som faktiskt gör världen bättre genom deras arbete. Tyvärr verkar det inte som att svenskar kan uppskatta dess betydelse. Men Lindgren skulle inte vara ett så mycket sämre val och hon lär det nog bli av jämställdhetsskäl.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men Lindgren skulle inte vara ett så mycket sämre val och hon lär det nog bli av jämställdhetsskäl.

Det ligger nog en del i det. Sedan tycker jag mig minnas att det har höjts röster mot att kvinnor pryder sedlarna med låga valörer.

Å andra sidan så kan det ju hända att riksbanken helt byter ut några av de nuvarande facen också. Det har ju hännt många gånger förr att sedlar får nytt utseende. Gustaf II Adolf var ju på 100-lappen ett tag till exempel.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det ligger nog en del i det. Sedan tycker jag mig minnas att det har höjts röster mot att kvinnor pryder sedlarna med låga valörer.

Men herregud. Nån måtta får det väl vara. Vi har fem sedlar:

20: En författarinna. Wow.

50: En sångerska som ingen i det moderna samhället vet vem det är.

100: Carl von Linné. Utan tvekan Sveriges viktigaste och bredaste forskare och grundaren av det binomiala systemet för hur arter ska döpas. Används fortfarande 340 år efter hans död, för att inte tala om sedan det uppfanns. Vilken kvinna skulle tagit denna plats? Personligen hade Linné gärna fått 500-sedeln för mig.

500: Har jag inte så mycket att säga till om varken för eller emot, men det är en av alla våra kungar på 500-lappen och jag vet då ingen historisk eller nutida kvinna som borde knipa "andraplatsen".

1000: Sveriges viktigaste kung. Vilken man eller kvinna skulle ha fått tusingen om inte Vasa?

Summa summarum:

1- Vilken historisk kvinna har varit viktigare än de män vi har på våra sedlar?

2- Vilken historisk kvinna har varit såpass viktig att hon borde ha fått 1000-lappen (viktigare än Vasa) eller 500-lappen?

Redigerad av Henkibojj
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men herregud. Nån måtta får det väl vara. Vi har fem sedlar:

20: En författarinna. Wow.

50: En sångerska som ingen i det moderna samhället vet vem det är.

100: Carl von Linné. Utan tvekan Sveriges viktigaste och bredaste forskare och grundaren av det binomiala systemet för hur arter ska döpas. Används fortfarande 340 år efter hans död, för att inte tala om sedan det uppfanns. Vilken kvinna skulle tagit denna plats? Personligen hade Linné gärna fått 500-sedeln för mig.

500: Har jag inte så mycket att säga till om varken för eller emot, men det är en av alla våra kungar på 500-lappen och jag vet då ingen historisk eller nutida kvinna som borde knipa "andraplatsen".

1000: Sveriges viktigaste kung. Vilken man eller kvinna skulle ha fått tusingen om inte Vasa?

Summa summarum:

1- Vilken historisk kvinna har varit viktigare än de män vi har på våra sedlar?

2- Vilken historisk kvinna har varit såpass viktig att hon borde ha fått 1000-lappen (viktigare än Vasa) eller 500-lappen?

Personligen anser jag att Lindgrens bedrifter som författare är i nivå med von Linnés insatser för vetenskapen - i synnerhet om man beaktar den svenska aspekten i det hela. Få personer har fångat den svenska folksjälen och kulturen lika träffsäkert och genuint som Astrid Lindgren. Hennes sagor har betytt väldigt mycket för generationer av barn och det fortsätter de att göra, inte bara i Sverige utan också ute i Europa och i världen. Å andra sidan tycker jag att det är ganska onödigt att försöka "rangordna" och jämföra betydelsefulla personers livsverk på det här viset. Lindgren och Lagerlöf har gjort något betydande för kulturen, von Linné och Polhem för vetenskapen, och kungarna för staten och politiken. Punkt. Det är bra att flera discipliner finns representerade på sedlarna och att det inte BARA är kungar eller BARA vetenskapsMÄN på dem.

Redigerad av Umberto
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Personligen anser jag att Lindgrens bedrifter som författare är i nivå med von Linnés insatser för vetenskapen - i synnerhet om man beaktar den svenska aspekten i det hela. Få personer har fångat den svenska folksjälen och kulturen lika träffsäkert och genuint som Astrid Lindgren. Hennes sagor har betytt väldigt mycket för generationer av barn och det fortsätter de att göra, inte bara i Sverige utan också ute i Europa och i världen. Å andra sidan tycker jag att det är ganska onödigt att försöka "rangordna" och jämföra betydelsefulla personers livsverk på det här viset. Lindgren och Lagerlöf har gjort något betydande för kulturen, von Linné och Polhem för vetenskapen, och kungarna för staten och politiken. Punkt. Det är bra att flera discipliner finns representerade på sedlarna och att det inte BARA är kungar eller BARA vetenskapsMÄN på dem.

Men det är ju rätt coolt att som i Amerika kunna kalla pengar för dead presidents: "Jag har ont om döda kungar i fickan för tillfället". Så om vi tar bort Linne, Lind och Lagerlöf och sätter dit V-Gurra, Sten Sture och Erik av Pommern istället så kommer det uttrycket att bli det nya svarta, jag lovar!

  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men det är ju rätt coolt att som i Amerika kunna kalla pengar för dead presidents: "Jag har ont om döda kungar i fickan för tillfället". Så om vi tar bort Linne, Lind och Lagerlöf och sätter dit V-Gurra, Sten Sture och Erik av Pommern istället så kommer det uttrycket att bli det nya svarta, jag lovar!

Döda författare annars. Selma, Astrid, Strindberg, Moberg, Harry och Moa Martinsson på en sedel och Karin Boye?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men det är ju rätt coolt att som i Amerika kunna kalla pengar för dead presidents: "Jag har ont om döda kungar i fickan för tillfället". Så om vi tar bort Linne, Lind och Lagerlöf och sätter dit V-Gurra, Sten Sture och Erik av Pommern istället så kommer det uttrycket att bli det nya svarta, jag lovar!

"Snacka med Selma" tycker jag emellertid är ett rätt ballt uttryck. naughty_1182473_1.gif

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Personligen anser jag att Lindgrens bedrifter som författare är i nivå med von Linnés insatser för vetenskapen - i synnerhet om man beaktar den svenska aspekten i det hela. Få personer har fångat den svenska folksjälen och kulturen lika träffsäkert och genuint som Astrid Lindgren. Hennes sagor har betytt väldigt mycket för generationer av barn och det fortsätter de att göra, inte bara i Sverige utan också ute i Europa och i världen. Å andra sidan tycker jag att det är ganska onödigt att försöka "rangordna" och jämföra betydelsefulla personers livsverk på det här viset. Lindgren och Lagerlöf har gjort något betydande för kulturen, von Linné och Polhem för vetenskapen, och kungarna för staten och politiken. Punkt. Det är bra att flera discipliner finns representerade på sedlarna och att det inte BARA är kungar eller BARA vetenskapsMÄN på dem.

Sant; jag menar inte att Lindgren är otillräcklig för att hamna på en sedel. Tvärtom förespråkar jag att få henne på 200-lappen då det är en värdig valör och hon är en god representant för Sverige. Vad jag däremot måste påpeka är att hon omöjligen kunde ha fått någon annan plats på våra sedlar eftersom hon vid införandet av 50-lappen (mitten av 90-talet) fortfarande levde. Det vore underligt att trycka sedlar eller mynt med någon levande person på, annat än den nuvarande kungen/annan rojalitet. Varför Jenny Lind fick 50-lappen är mig ett mysterium. Sedeln är vacker, javisst, men varför just hon? Vad har hon för plats i den svenska kulturen, eller hos den svenska folksjälen? Vad har hon för internationell roll? Ingen.

Att Victoria skulle få 200-sedeln är jag starkt emot, om Astrid är ett alternativ. Fjäskeri och ett bortkastat tillfälle att få någon mer unik människa som pryder våra pengar.

Döda författare annars. Selma, Astrid, Strindberg, Moberg, Harry och Moa Martinsson på en sedel och Karin Boye?

Moa Martinsson hade jag glömt. Hon hade gärna fått femtiolappen för mig. Karin Boye vet jag alldeles för lite om.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Låter som du tycker det är en rättighet att få ha 10.000-lappar ;) Valfrihet och en sån här sak går inte riktigt ihopa, skulle bli mycket jobb om alla skulle få sin vilja igenom ;>

Att alla får sin vilja igenom är inte viktigt. Att jag får min vilja igenom, det är viktigt serru. :P

Heliga Birgitta tycker jag kan vara roligt att ha på 200-lappen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...