Jump to content

Studentliv


Mathias
 Share

Recommended Posts

Får pendla till Skövde från Falköping dom första veckorna/månaderna. Så jävla ruttet, men aja. Bara 15 min med tåg, så jag överlever väl.

(bygg mer lägenheter, fittskövde)

Det är i alla fall inte särskilt långt till skolan från järnvägen. Det är å andra sidan inte särskilt långt till något inom Skövde. Hoppas du får några härliga år i staden där solen aldrig skiner! :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ah, så jävla bra. För ett par veckor sedan satt jag och pratade med en polare om hur jag hade kommit in på universitet. Han, som är fruktansvärt trött på sitt arbete, slog näven i bordet och gjorde en sen anmälan till ett program han sneglat på tidigare. Idag fick han reda på att han kom in! Nu ska han, jag och hans bror, som också ska studera, försöka hitta en lägenhet modell större vi kan dela på. Polaren har släktingar i Östersund så han har redan några krokar ute. Fan vad roligt det ska bli!

Redigerad av Eudoros
  • Gilla 5
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vill ta the high road och tänker bara söka CSN en termin i taget, alltså först endast för den kommande höstterminen. I min ansökan, ska jag ange högskolepoäng för de kurser som täckts av höstterminen och sedan in i vårterminen eller bara högskolepoäng för de kurser jag kommer avsluta under höstterminen?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vill ta the high road och tänker bara söka CSN en termin i taget, alltså först endast för den kommande höstterminen. I min ansökan, ska jag ange högskolepoäng för de kurser som täckts av höstterminen och sedan in i vårterminen eller bara högskolepoäng för de kurser jag kommer avsluta under höstterminen?

Varför söker du bara en termin i taget? Är inte det rätt onödigt. Du måste ju göra ansökningen två gånger per år istället för en. Om du dessutom av någon anledning inte skulle få tillräckligt med poäng första terminen så får du gå en bit in i andra utan pengar.

Låter rätt onödigt tycker jag.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Varför söker du bara en termin i taget? Är inte det rätt onödigt. Du måste ju göra ansökningen två gånger per år istället för en. Om du dessutom av någon anledning inte skulle få tillräckligt med poäng första terminen så får du gå en bit in i andra utan pengar.

Låter rätt onödigt tycker jag.

Det beror på lite olika anledningar, dels för att troligtvis kommer välja ett annat sätt att finansiera mina studier under 2013 men också på grund av det faktum att jag är osäker på om jag kommer fortsätta det programmet jag valt. Det kändes säkrast att söka för en termin i taget och just eftersom jag inte ville att det skulle köra ihop sig med antalet poäng så blev jag fundersam på hur många jag egentligen skulle anmäla. Om jag skulle anmäla poäng för de kurser som inte tar slut förrän under vårterminen (men börjar under höstterminen) blir det ju omöjligt att tjäna ihop tillräckligt med poäng för om man bara söker till årsskiftet, eller?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nolle-kaozet är i full gång på LiU. Det absolut bästa är festeriet som marscherar runt och spelar den här låten hela tiden:

FÖR HELVETE! NU KAN JAG INTE FÅ DEN UR HUVUDET! För att bidra med någonting till tråden kan jag säga att jag har bestämt mig för att ta ännu ett friår. Vikarierar ganska flitigt på ett gruppboende och känner att jag måste läsa upp åtminstone ett ämne innan jag kan plugga vidare på en seriös nivå, så det blir förhoppningsvis högskola om ett år istället, men vafan, 21 är ju ingen ålder!

Redigerad av antepanteboy
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det beror på lite olika anledningar, dels för att troligtvis kommer välja ett annat sätt att finansiera mina studier under 2013 men också på grund av det faktum att jag är osäker på om jag kommer fortsätta det programmet jag valt. Det kändes säkrast att söka för en termin i taget och just eftersom jag inte ville att det skulle köra ihop sig med antalet poäng så blev jag fundersam på hur många jag egentligen skulle anmäla. Om jag skulle anmäla poäng för de kurser som inte tar slut förrän under vårterminen (men börjar under höstterminen) blir det ju omöjligt att tjäna ihop tillräckligt med poäng för om man bara söker till årsskiftet, eller?

Mja, rent spontant skulle jag anmält alla kurser som börjar under höstterminen.

Men fasen, jag minns inte hur man gör. Så jag är inte helt säker. :P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hur många hp hinner du läsa klart under terminen då?

Det är det som är grejen, inte alla 41,5, utan egentligen bara de poäng för kurserna som slutar. Antingen noterar man färre HP-poäng än vad man påbörjar eller så noterar man fler HP-poäng än vad man kan slutföra. Bra där...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Första dagen av insparken är över. Är fadder detta år och allt är sjukt nice. Var en så kallad nykter fadder idag så jag såg mest till att alla hade det bra och att ingen nolla blev för full. Min nollegrupp verkar sjukt nice och alla är verkligen svinpepp! Ska inte vara nykter fadder igen förrän tisdag nästa vecka så imorn, då jävlar! Då är det dessutom beer pong och caps på Akademien (Kåren). Det lär gå åt helvete. Precis som det ska göra.

Helt underbart att årets två bästa veckor är igång igen!

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom jag hoppade av mitt förra program så saknar jag för tillfället 5,5hp för att få studiemedel enligt CSN. 5,5hp är ju tre (två och en halv om man är petnoga) veckor, är det bara att skicka en ny CSN-ansökan efter att jag pluggat i tre veckor då, eller är det någonting annat jag måste fylla i nu?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...