Jump to content

Studentliv


Mathias
 Share

Recommended Posts

  • 1 month later...
Spoiler
Usch :(

Jag är så trött på mitt exjobb och studier över huvud taget. Jag har framläggning på fredag och massvis med föräldrar kommer vara där tillsammans med tårta, skumpa, stolta leenden, gruppfoton, diplom och rosor. Själv känner jag ingen som helst stolthet över mitt projekt då det bytt inriktning flera gånger och för varje förändring som skett har vi fått skära av något från originalidén, som gör att det hela "vetenskapliga" med min studie och resultaten inte alls går att lita på i mitt tycke, och definitivt inte publicera i sitt nuvarande skick. Alla andra har varit färdiga sedan februari-mars med bara mindre förändringar fram tills nu, och den parallellkurs vi går som går ut på att presentera exjobbet på olika sätt, har bara satt käppar i hjulet för mig att bli klar med arbetet till att börja med.

Som ni hört många gånger så har jag inte haft den bästa tiden i mitt liv när jag varit på det här universitetet och fastän jag inte har särskilt många vänner (kvar?) så kommer de få som faktiskt finns här ytterligare försvinna. Själv står jag kvar med ett ofärdigt exjobb, en ofullständig kandidatexamen med en massa kompletteringar som hindrar mig från att ta varken kandidat- eller masterexamen. Jag hade som mål att ha fixat alla småsaker fram till december, men det sket sig för att det tog för lång tid att jobba på lab. Dessutom, eller i första hand, har jag haft väldigt jobbiga personliga problem (se LP&U) att brottas med som bara hindrat mig från att lyfta ett finger. Tidsplanen är att man ska jobba 40 timmar i veckan i totalt 60 veckor med det här projektet. Jag undrar om jag fått ihop 80 timmar ens på hela året. Den research man ska göra för att bilda en konkret uppfattning om relevansen i sitt projekt, har jag nästan inte ens påbörjat och den skulle ha varit färdig i februari för att löpande utökas. Istället har jag suttit på onsdagsmöten hela året, skamsen som en hund varenda gång och lyssnat på hur långt de andra kommit medan jag själv inte orkat göra nåt annat än att grubbla över mina relationsproblem, min studietid och varför projektet gått så dåligt. Vidare tar jag själv på mig statistiska och metodmässiga brister i projektet, fastän jag själv absolut inte kunde jobba bättre med grunddatat. Jobbade som en idiot i somras med datainsamling, jobbade som en idiot på lab och försökte därefter fixa data som andra myndigheter inte pusslat ihop särskilt väl själva. Så småningom gick luften ur och jag flydde till tevespelen istället för att jag inte orkade mer, som om arbetsmoralen inte var låg redan från början.

Nu i sommar kommer jag alltså behöva komplettera både mitt exjobb och gamla kurser från 2008, och hur stor studiemotivation jag har då är svårt att säga. Jag vill verkligen härifrån men orken är slut. För mycket relationsproblem, för många dåliga minnen, för mycket studieångest och alldeles för enformigt liv under de senaste fem åren har tagit knäcken på mig. Jag orkar helt enkelt inte med det här längre.

Framläggningen på fredag kommer gå bra, det vet jag, för jag är duktig på att hålla tal inför andra. Det är bara det att vetskapen att jag fortfarande inte är färdig när alla andra är det får mig jävligt melankolisk och eftersom jag själv vet vilka enorma vetenskapliga luckor som finns i mitt projekt (som jag påtalat för handledare som viftar bort problemen) så känns det som att jag egentligen borde stå där med teatersmink och clownnäsa i jämförelse med alla andras projekt. Det spelade ingen roll att jag nästan körde ihjäl mig i somras, för projektet blev rena skämtet iallafall. Vet inte om det berodde på omständigheterna eller att jag inte orkat göra något pga mina egna, personliga omständigheter, men tråkigt känns det oavsett. Jag orkar inte jobba för jag måste göra något annat, och jag kan inte göra något annat förrän jag är klar. Jag kommer inte känna mig lycklig förrän jag flyttar härifrån, och jag kan inte flytta förrän jag tagit examen.

Så jävla jobbigt. Och då har det ändå "löst sig" med de värsta problemen jag har. Här är min standardnivå för hur jag känner mig. Det är ingen som vet, för det är ingen som känner mig på riktigt här. Jag blir så less på det här. Alla andra har flyttat och jag är ensam kvar. Jag har överlevt såhär långt men det innebär ju inte att jag är lycklig på nåt sätt; jag har inte känt mig munter på flera år. Med huvudet ovan vattenytan, som bäst. Och då bara några veckor i taget. Jag skojar runt och tjoar och tjimmar med klasskompisar och grannar, men egentligen är jag bara heldeppig hela tiden och jag vet inte vem jag ska berätta det för. Kurator, ja, men det vore inte fel att ha en kompis också.


-

EDIT: Ähem... Ja. Alltså. Det där var väl skrivet i en rejäl svacka av självförtroende och studiemotivation. Framläggningen gick skitbra, jag fick hur mycket beröm och handslag som helst av både lärare och klasskamrater. Det vetenskapliga i mitt projekt har väl sina brister enligt den Internationella Standarden, men det går absolut att lappa ihop eller åtminstone förklara varför bristerna finns och sedan påtala standardursäkten "framtida studier får inkludera en ändring av...".

Vet inte att jag har så mycket att tillägga här egentligen, utom att jag kan fixa ihop exjobbet utan alltför stora problem och att jag i augusti förhoppningsvis har tagit igen alla gamla småsaker som ska kompletteras, så jag kan ta ut mina examina. Nu är det sommar och sol och presentationen (och därför också en hemsk massa prestationsångest inför andras projekt) är över. Klart att både jag och handledarna vill få en färdig uppsats så snart som möjligt, men "är det redan försent så är det heller inte bråttom" är en devis jag ofta går efter. Man får se till att inte använda den i för stor utsträckning, bara. :) Redigerad av Henkibojj
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 months later...

Det finns ingen student här som har lite kurslitteratur att sälja? Det jag är ute efter är lite böcker om psykologi.

Smith E. E., Nolen-Hoeksema, S., Fredrickson, B. L., Loftus, G. R., Bem, D.J. & Maren, S., Atkinson & Hildgard's Introduction to Psychology, Cengage Learning, senaste upplagan

Pervin, L.A. & Cervone, D., Personality: Theory and Research, Hoboken, NJ: John Wiley & Sons., senaste upplagan

Taylor, S.E, Peplau, L.A, & Sears, D.O., Social Psychology, New Jersey, Prentice Hall, senaste upplagan, 0132017083

Baldwin, John.D. & Baldwin Janice. I., Behavior Principles in Everday Life, Prentice Hall, senaste upplagan

Breedlove, S.M., Rosenzweig, M.R., & Watson, N.V., Biological Psychology; An Introduction to Behavioral, Cognitive, and Clinical Neuroscience, Sunderland Massachusetts, Sinauer Associates, senaste upplagan

Skinner, B. F., Bortom frihet och värdighet, Norstedts Akademiska Förlag,

...är ett axplock av de böcker jag behöver. Chansen att någon här säljer detta material kanske inte är så stor men det är ändå värt ett försök.

Jag tar gärna emot lite tips om hur/vart man bör införskaffa sig nämnda litteratur. Tydligen skulle massa tvåor sälja sina böcker men jag har ännu inte kommit i kontakt med någon. Är fullständigt grön inom detta och har lite panik...! :P Hur gick alla ni andra tillväga?

Redigerad av Eudoros
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns ingen student här som har lite kurslitteratur att sälja? Det jag är ute efter är lite böcker om psykologi.

Smith E. E., Nolen-Hoeksema, S., Fredrickson, B. L., Loftus, G. R., Bem, D.J. & Maren, S., Atkinson & Hildgard's Introduction to Psychology, Cengage Learning, senaste upplagan

Pervin, L.A. & Cervone, D., Personality: Theory and Research, Hoboken, NJ: John Wiley & Sons., senaste upplagan

Taylor, S.E, Peplau, L.A, & Sears, D.O., Social Psychology, New Jersey, Prentice Hall, senaste upplagan, 0132017083

Baldwin, John.D. & Baldwin Janice. I., Behavior Principles in Everday Life, Prentice Hall, senaste upplagan

Breedlove, S.M., Rosenzweig, M.R., & Watson, N.V., Biological Psychology; An Introduction to Behavioral, Cognitive, and Clinical Neuroscience, Sunderland Massachusetts, Sinauer Associates, senaste upplagan

Skinner, B. F., Bortom frihet och värdighet, Norstedts Akademiska Förlag,

...är ett axplock av de böcker jag behöver. Chansen att någon här säljer detta material kanske inte är så stor men det är ändå värt ett försök.

Jag tar gärna emot lite tips om hur/vart man bör införskaffa sig nämnda litteratur. Tydligen skulle massa tvåor sälja sina böcker men jag har ännu inte kommit i kontakt med någon. Är fullständigt grön inom detta och har lite panik...! :P Hur gick alla ni andra tillväga?

Jag går iofs bara på gymnasiet men...random bokhandel på Internet (typ Adlibris eller Bokus)? Bokhandel på campus?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag går iofs bara på gymnasiet men...random bokhandel på Internet (typ Adlibris eller Bokus)? Bokhandel på campus?

Begagnat = billigare. ;)

Edit: Ah, såg inte att han frågade i slutet på inlägget.

Edutoros: Har din skola en anslagstavla eller liknande på hemsidan? Den är rätt populär när man vill hitta saker på LiU åtminstone.

Redigerad av eXotic
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Antikvariat förresten. Jag älskar bokantikvariater. Jag var inne i en idag som såg rätt liten ut från gatan men väl därinne aldrig tog slut. När man trodde att "här är det en vägg" så var det bara mer böcker!! Underbart. Efter ett tag kändes det som att man skulle hitta öppningen till Narnia när som helst. I alla fall, till exempel den jag besökte idag hade en hel hylla för psykologi-litteratur, så antikvariat äger alltid och även i din situation.

Exotic: Var på LiU idag!!11 hälsade på min storebror som pluggar kulturvetenskap där (men nu jobbar han för filosofiska fakulteten ett år istället).

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns ingen student här som har lite kurslitteratur att sälja? Det jag är ute efter är lite böcker om psykologi.

Smith E. E., Nolen-Hoeksema, S., Fredrickson, B. L., Loftus, G. R., Bem, D.J. & Maren, S., Atkinson & Hildgard's Introduction to Psychology, Cengage Learning, senaste upplagan

Pervin, L.A. & Cervone, D., Personality: Theory and Research, Hoboken, NJ: John Wiley & Sons., senaste upplagan

Taylor, S.E, Peplau, L.A, & Sears, D.O., Social Psychology, New Jersey, Prentice Hall, senaste upplagan, 0132017083

Baldwin, John.D. & Baldwin Janice. I., Behavior Principles in Everday Life, Prentice Hall, senaste upplagan

Breedlove, S.M., Rosenzweig, M.R., & Watson, N.V., Biological Psychology; An Introduction to Behavioral, Cognitive, and Clinical Neuroscience, Sunderland Massachusetts, Sinauer Associates, senaste upplagan

Skinner, B. F., Bortom frihet och värdighet, Norstedts Akademiska Förlag,

...är ett axplock av de böcker jag behöver. Chansen att någon här säljer detta material kanske inte är så stor men det är ändå värt ett försök.

Jag tar gärna emot lite tips om hur/vart man bör införskaffa sig nämnda litteratur. Tydligen skulle massa tvåor sälja sina böcker men jag har ännu inte kommit i kontakt med någon. Är fullständigt grön inom detta och har lite panik...! :P Hur gick alla ni andra tillväga?

Ää, bara chilla så löser det sig! Nästan alla brukar vänta tills efter första veckan med att skaffa kurslitteratur! Brukar inte vara någon panik :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Begagnat = billigare. ;)

Edit: Ah, såg inte att han frågade i slutet på inlägget.

Edutoros: Har din skola en anslagstavla eller liknande på hemsidan? Den är rätt populär när man vill hitta saker på LiU åtminstone.

Jag har tyvärr inte hittat någon anslagstavla. Har sökt kontakt med en från studentkåren nu och frågat vart jag ska vända mig för att hitta begagnade böcker.

Ää, bara chilla så löser det sig! Nästan alla brukar vänta tills efter första veckan med att skaffa kurslitteratur! Brukar inte vara någon panik :)

Skönt att höra, tack! Har varit extremt stressad de senaste dagarna så det är skönt att veta att åtminstone en punkt är lugn. Är som tidigare sagt helt grön inom detta och ingen i familjen kan hjälpa mig då ingen har gått på universitet. :(

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har tyvärr inte hittat någon anslagstavla. Har sökt kontakt med en från studentkåren nu och frågat vart jag ska vända mig för att hitta begagnade böcker.

Skönt att höra, tack! Har varit extremt stressad de senaste dagarna så det är skönt att veta att åtminstone en punkt är lugn. Är som tidigare sagt helt grön inom detta och ingen i familjen kan hjälpa mig då ingen har gått på universitet. :(

Har ni någon mottagning? Där träffade iaf jag flera äldre som sålde begagnat. Någon av bokhemsidorna (adlibris osv) vet jag har en begagnatavdelning också, men jag har aldrig handlat därifrån utan istället använt kthbok.com

Tack för påminnelsen förresten! Hade helt glömt av att leta böcker innan rusningen.

Redigerad av spajdermän
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har ni någon mottagning? Där träffade iaf jag flera äldre som sålde begagnat. Någon av bokhemsidorna (adlibris osv) vet jag har en begagnatavdelning också, men jag har aldrig handlat därifrån utan istället använt kthbok.com

Tack för påminnelsen förresten! Hade helt glömt av att leta böcker innan rusningen.

Japp, vi har mottagning innan. Pratade med ordförande i studenkåren och han gav samma tips som dig, att vänta in mottagningen och försöka knyta lite kontakter. Tydligen var det väldigt många som ville sälja böcker.

Får pendla till Skövde från Falköping dom första veckorna/månaderna. Så jävla ruttet, men aja. Bara 15 min med tåg, så jag överlever väl.

(bygg mer lägenheter, fittskövde)

Äsch, 15 minuter är ingenting! Tids nog får du säkert tag i något. Vad är det du ska plugga?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...