Jump to content

Studentliv


Mathias
 Share

Recommended Posts

Vad fan dricker du för jävla kaffe?

Sedan är det inte så många studenter som köper lunch varje dag, utan tar istället med sig matlådor vilket gör det hela bra mycket billigare. Jag köper lunch 2 - 3 gånger i veckan och jag är rätt ensam i min klass om att göra det så pass ofta.

(Men Zenits lunch är så jäkla god så man kan inte låta bli. :mf_doof: )

Prego & Espresso House för det mesta.

Var är det du studerar nu igen? Det är inte det typiska studentbeteende iaf, så jag gissar på Handels? Standardstudenten tar som sagt med sig matlåda och kaffethermos, eller köper kaffe men inte för 50 spänn! Hoho.

Lunch på Bullens Café nära KTH: 55kr, inkl kaffe och man blir proppmätt. Själv cyklar jag hem varje lunch och sparar massa pengar, men det är förstås inte alla som kan.

SU faktiskt. Matlåda (och/eller kaffetermos) har jag inte sett en endaste som tar med.

Man kan visserligen äta för runt 60 kronor också, men då brukar det inte vara något vidare.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Lunch kostar cirka 80 kr/dag.

Fika/Kaffe kostar minst 50 kr/dag.

Sedan varierar det också mycket beroende på var man studerar.

Studentlitteraturen kostar också en hel del för de flesta studenter.

Studentlitteraturen går jag med på, men om man gör som jag så lånar man allt som går att låna. Jag har köpt typ sju böcker under fyra år, och jag har sålt hälften i andrahand. Fika? 8 kronor för en kopp kaffe med kaka. Beat that. Lunch? 65 kronor för buffé inklusive dricka och påfyllning. Matlåda kostar mindre än 20 kronor för en lite dyrare. Vill man leva på nudlar kommer man säkert under guldtian.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Studentlitteraturen går jag med på, men om man gör som jag så lånar man allt som går att låna. Jag har köpt typ sju böcker under fyra år, och jag har sålt hälften i andrahand. Fika? 8 kronor för en kopp kaffe med kaka. Beat that. Lunch? 65 kronor för buffé inklusive dricka och påfyllning. Matlåda kostar mindre än 20 kronor för en lite dyrare. Vill man leva på nudlar kommer man säkert under guldtian.

Du frågade hur folk kunde ha problem med ekonomin, han förklarade bara hur. Inte alla får kaffe med kaka för 8 kronor.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Matlåda och termos... :rolleyes: Jag har då aldrig hört på maken. Själv äter jag vanligtvis kommunistsubventionerad lunch på någon av våra många förträffliga studentrestauranger till det mycket överkomliga priset 2,60€. Ibland händer det att jag besöker privata etablissemang och då blir det förstås lite dyrare. Det allra vanligaste är dock att jag börjar så sent på dagen att jag inte behöver någon lunch.

Som en sidonotering anser jag förresten att man inte kan kalla det äkta "studentliv" om man bor hemma.

@Kapten Kebab: Vad studerar herrn?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hur löste det sig med boende för dig, spajdermän?

Jag är inte riktigt säker på hur mycket av mitt letande du har koll på men för tillfället bor jag i en studentetta på 23m^2 med min flickvän. Nog är det lite trångt, men ett massivt kliv upp ifrån husvagnen vi bodde i under mottagningsveckorna :D Den billigaste campingen i Stockholm visade sig, föga förvånande, vara otroligt skabbig och full av alkisar och pundare. Detta till trots så fungerade det helt ok eftersom man ändå var på campus från morgon till sen kväll hela veckorna.

Mitt nuvarande boende är billigt, fint och inte hemskt långt ifrån skolan. Det löste sig, helt enkelt :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

@Kapten Kebab: Vad studerar herrn?

Naturvetenskapligt basår. Var jävligt intresserad av att läsa ekonomi på gymnasiet, men det har svalnat ganska rejält. Nu har jag gjort en helomvändning och tänker satsa på ett här omkring framtidssäkrat yrke: kiropraktor. Plus att man kan ta ut ockerpriser. :naughty:

Så eftersom jag inte läste så mycket naturämnen på gymnasiet så måste jag läsa in dem nu, och jag valde att läsa på universitetet istället för på komvux.

Jag är inte riktigt säker på hur mycket av mitt letande du har koll på men för tillfället bor jag i en studentetta på 23m^2 med min flickvän. Nog är det lite trångt, men ett massivt kliv upp ifrån husvagnen vi bodde i under mottagningsveckorna :D Den billigaste campingen i Stockholm visade sig, föga förvånande, vara otroligt skabbig och full av alkisar och pundare. Detta till trots så fungerade det helt ok eftersom man ändå var på campus från morgon till sen kväll hela veckorna.

Mitt nuvarande boende är billigt, fint och inte hemskt långt ifrån skolan. Det löste sig, helt enkelt :)

Tror inte du berättade mycket mer än att du fick "väl ta in på vandrarhem eller något". Skönt att det löste sig i alla fall, jag skulle helt klart kunna tänka mig att dela på en etta med en flickvän! (Snudd på onödigt att ta en tvåa faktiskt)

Redigerad av Kebab
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men inte är det 30-kronorsfika som får 7500 i månaden att försvinna, inte.

Kan ju berätta för dig hur jag trollat bort mitt studiestöd för denna månad:

Hyra 3100

Uppkörning 1100

Teorilektion 500

Uppkörning 1100

Mobiltelefon 300

Nu är vi väl uppe vid 7000-strecket och tuggar. Sedan är det ströutgifter (t e x var vi tvungna att inhandla en lång nätverkssladd för internet, går på ett par hundra), hushållsutgifter och så mat på det.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Lunch kostar cirka 80 kr/dag.

Fika/Kaffe kostar minst 50 kr/dag.

Sedan varierar det också mycket beroende på var man studerar.

Studentlitteraturen kostar också en hel del för de flesta studenter.

Lunch- och fikaexemplet är ju extremt - som folk redan har sagt går det att spara mycket på matlåda och kaffetermos. 130kr/dag kan lätt bli typ... 30 kr/dag. ~3000kr varje månad blir till ~700kr. Dessutom får man öva sina matlagnings-skills, vilket aldrig är fel.

Själv cyklar jag hem varje lunch och sparar massa pengar, men det är förstås inte alla som kan.

Jag har nästan alltid två-tre timmar ledigt mitt på dagen, och då cyklar jag hem och äter matlåda. :mf_doof:

Jag går sju minuter hem och lagar mat. :)

Men det där är väl jättetråkigt? Eller alltså, lunch är ju godast när man äter den med folk.

Kan ju berätta för dig hur jag trollat bort mitt studiestöd för denna månad:

Nu är vi väl uppe vid 7000-strecket och tuggar. Sedan är det ströutgifter (t e x var vi tvungna att inhandla en lång nätverkssladd för internet, går på ett par hundra), hushållsutgifter och så mat på det.

Fair enough, men det är ju inte som att man tar körkort varje månad.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Linköping. :yes:

Henkibojj: Har du någon overall?

Ja, en vinröd, men jag använder den aldrig eftersom det inte finns några overallsammanhang jag tycker är roliga. Kravaller är lite överskattade. Istället använder jag min uniform jäkligt mycket.

Men det där är väl jättetråkigt? Eller alltså, lunch är ju godast när man äter den med folk.

Matlåda hindrar inte det.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, en vinröd, men jag använder den aldrig eftersom det inte finns några overallsammanhang jag tycker är roliga. Kravaller är lite överskattade. Istället använder jag min uniform jäkligt mycket.

Matlåda hindrar inte det.

Han replyade bara till folk som drar hem vid lunchtid ;)

----

Själv kör jag alltid med matlåda (lol jag har gått i en månad och försöker låta som en van student :P ). Oftast ganska gott och dessutom otroligt billigt. Jobbiga är ju att microkön är en mil lång varje lunch..

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men det där är väl jättetråkigt? Eller alltså, lunch är ju godast när man äter den med folk.

Bor just nu i ett stort hus med 7 andra studenter så jag äter med folk. ;)

Fair enough, men det är ju inte som att man tar körkort varje månad.

Sant. Däremot kan det alltid finnas en lite större utgift varje månad. Kanske behöver man en laptop, en ritplatta, en ny mobiltelefon osv. Kostnader som inte sker månadsvis men som fortfarande kan vara lika nödvändiga.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Sant. Däremot kan det alltid finnas en lite större utgift varje månad. Kanske behöver man en laptop, en ritplatta, en ny mobiltelefon osv. Kostnader som inte sker månadsvis men som fortfarande kan vara lika nödvändiga.

Har man allt det före man börjar studera så går det inte åt så mycket pengar. Vissa slösar mer, andra sparar..

Alltså, jag menar att engångsutgifterna kan vara jävligt dyra

Redigerad av kobbe
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...