Jump to content

Studentliv


Mathias
 Share

Recommended Posts

Letade just efter rätt tråd för rapportering av SOF 2009 och detta måste ju vara den bästa.

:ph34r:Långpost :o, så läs om du är intresserad. (Resten slipper...)

Spoiler
Henki, jag var precis ute och kollade en stund på Kårtegen, och visst fan var det ni som var utklädda till Turtles och stod still ganska länge i korsningen S:t Larsgatan/Storgatan? Kunde inte se någon stråhatt. :angry:

Ganska ösigt arrangemang egentligen, synd att jag inte hann/hinner se hela.

Nejdå. Vi gick först av alla och spelade marschmusik; Turtles var långt bakom oss. (De var nr 11, vi var nr 2 men nr 1 var så få så vi blev i princip de som ledde kårtegen.) Efter Stora Torget stod vi uppe på backen och spelade jam. Förmodligen var det vi som stoppade upp kårtegen så att du inte såg annat än Turtles under fem minuter. Videos below, bitch! biggrin_1107735_0.gif

FY FAN VAD ROLIGT DET VARIT!!!!!!!!

Onsdag:

Spelning på Trappan i Norrköping. Kom dit vid halv niotiden men skulle inte spela förrän elva. Hamburgare, öl och stå och frysa backstage tills dess, men det var trevligt ändå. Spelningen kom och gick och den dög väl men inget märkvärdigt. Satte mina låtar utan problem, vad jag minns. Det är ju så att vi i orkestern (utom dirigenten) vet inte om vilka låtar det blir förrän allra tidigast en kvart innan spelningen - och oftast är det så att ingen vet något alls förrän sista cymbalslaget på förra låten slagits och alla ropar "VILKEN LÅT? VA? VILKEN LÅT?", varefter man får nån låt till svar och då gäller det att man kan den. Annars är det kört. Jag har ju två andra trummisar vid min sida så det är ingen fara om jag inte kan dem. Men en av dem försvinner nu och är den andre inte närvarande vid nåt tillfälle gäller det att man tränat.

Kom hem vid två och stupade i säng med lysena tända, oborstade tänder och ingen väckarklocka satt. Vaknar nån timme senare och märker att man fortfarande har all mundering på sig. Fixar och donar och kommer i säng halv fyra.

Torsdag:

Egentligen grillning vid 13 och middag vid 18, men jag var tvungen att skriva klart en preliminär version av examensarbetet tills fredagen, så det blev inget sånt. Mycket hårslitande senare ger man upp vid tre på natten när man nästan ramlar in i tangentbordet och går istället och lägger sig.

Fredag:

Upp sju, skriva vidare. Spelning på ett pensionärshem på förmiddagen, den gick idiotkasst. En jäkla tur att publiken inte brydde sig och att det inte gör oss nåt eftersom vårt rykte lär leva kvar oskadat. Men det gick verkligen dåligt, den sämsta under mina tre månader. Folk hamnade i baktakt, jag sabbade en låt mot slutet och satte halva orkestern i baktakt medan hälften fortsatte, och så försökte jag åtgärda det men det var redan försent.

Vi gycklar och har oss när låtarna spelas, och det finns ett gyckel som går ut på att kasta ett ägg mellan två personer så långt som möjligt tills det spricker och nån blir kladdig. Jag utsågs till den som slapp bli det men bollade med en som just då inte hade nåt bollsinne så ägget hade kommit rakt i ansiktet på en pensionär om jag inte gjort en Ravelli och touchat det så det istället kom på rullstolshjulet. Usch. Inte snyggt för helhetsbilden.

Går hem runt halv tolv och skriver klart, blir färdig ett. Inte nån jättebra rapport men det var ju bara preliminärt.

Sill-lunch på skolan vid ett. Potatis, sill, knäckebröd och öl. Och snaps. Ujjjj, vad snaps det gick åt. Inte till mig utan till vår orkesterfadder som var tänkt att guida oss på festivalområdet (för vi har ju aldrig varit där förr, eller nåt... :huh: ) blev bjuden på en snaps av alla i orkestern som var närvarande - totalt omkring 20 snaps. Han gick hem och lade sig sen biggrin_1107735_0.gif

Åkte hem och styrde lite innan kvällen.

Middag halv sex på festivalområdet, därefter en mycket kort spelning för att få spelschemat på fötter igen. Med 40 orkestrar kan det lätt bli tajt. Vi spelade en låt (jag hade aldrig kört den låten förr, inför publik åtminstone) så det var jäkla kul att jag satte den.

Packa instrument, kånka iväg, för att sedan packa upp rubbet igen halv nio. Sen en 45 minuter lång spelning i ett folktätt öltält. Jag minns inte mycket annat än att det gick jäkligt bra och att vi hade kul. :)

Packa instrument, bära iväg.

Mat. Öl. Sångbattle mot andra orkestrar. Öl. ;)

Bära och packa upp instrument, spelning kl ett på natten. Den här gången var öltältet helt idiotsmockat och allt gick skitbra vad jag minns. Återigen, "vad jag minns" - återigen: Öl. biggrin_1107735_0.gif Jag har en inspelning på mobilen dock, vad jag hört hittills så gick det supersweet. Av en senare inspelning när jag åkte hem hör jag att jag var rätt full :lol: (lol) var det iallafall en jävligt bra spelning.

En annan orkester som jag har för mig kommer från Växjö.

Hem kvart över tre, i säng strax därefter om det nu inte gick som i onsdags (vilket är mycket möjligt. Jag minns inte :P ).

Lördag:

Oj, var det igår? Det känns fortfarande som om det var i morse. Frukost med min sektion vid nio, jag släpade mig upp nån timme dessförinnan men fick inte i mig nåt annat än en gainer för att hålla mig på fötter. Med "frukost" räknade jag med sprit och öl, men se där. De överraskade med helt vanlig frukost. Visserligen med champagne på slutet men jag drack inget. Sparade mig till kvällen istället.

Samling vid tiotiden för en tjugominutersspelning på ett litet torg i stan. Jag har för mig att jag inte körde nån låt på den här spelningen, vilket inte gjorde så mycket efter gårdagen. Apropå det fick vi ett telefonsamtal från vår orkesterfadder FÖRST NU där han sa att han skulle komma och guida oss vid tretiden. Shit, tjugo snapsar och full i ett dygn... :D Snacka om att supa ner nån. biggrin_1107735_0.gif

Lunch vid en lokal badplats vid tolv inför paraden. Drack och lastade på mig festis-drycker inför en lång och svettig marsch. Vi började kl ett och var framme vid festivalområdet vid halv tre. Jag kan egentligen inte så många marschvirvlar men vi kör marschlåtar och mellan dem spelar vi mellanmarscher som loopas om och om igen tills folk skickat vidare vilken låt det blir och dirigenten signalerar inslag. Överlag gick marschen smärtfritt men tärde på ork, svett och muskler. Mitt på stora torget körde vi signaturlåten och gick sen vidare uppför backen där vi körde ett jam.

Väl framme vid parken lade sig alla och vilade en stund, jag började sy på märken. Hann med ett litet tills morsan och bror min tog mig hem till mormor. Morsan tyckte det gick långsamt med märkena så på en halvtimme sydde hon två medaljer och ett märke, under samma tid som jag hade sytt ett futtigt. Det krävde många stygn, skyller jag på :P

Sen iväg till festivalområdet igen vid fem för middag. Lyssnade på de gamla i orkestern, dvs de som "avgått". Jäklar, vad skickliga de är.

Bära instrument och packa upp för en tiominutersspelning som... inte sket sig, men den gick inte så bra som jag ville. Glömde bort ett trumsolo för jag tyckte det lät som att låten var slut. Istället blir det en pinsam tystnad på hela orkestern i tre sekunder. Det har hänt tre gånger nu och folk börjar bli förbannade :D

Bära iväg grejer för att några minuter senare ha en 45 minuter lång spelning inför ett SJUKT packat öltält. Jag har för mig att det var den här spelningen som gick så jäkla vansinnigt bra, eller så var det den i fredags, eller så var det båda eller ännu fler. Ska jag vara ärlig så minns jag inte vilka dagar som gick hur och exakt vilka låtar vi spelade, men jag minns helgen som helhet och ruset man får av att ha spikat en låt till 100%. För er som inte kan spela instrument eller aldrig varit inför publik: Tänk Guitar Hero eller Rockband på Expert och du sätter varenda not inför 2000 människor. Och det är DU som gör det, eftersom andra i orkestern kan spela fel om de vill, men det är DU som ser till att hela orkestern på 40 personer kan spela så bra som de gör. Typ. (Tänk dig sedan nederlaget när du försatt 40 pers i baktakt... fy fan.)

IMG_2017_1107735_4.jpg

Mmmm.

Hursomhelst, efter spelningen som jag har för mig gick skitbra var det mat. Och öl. Nu var klockan elva på lördagkvällen och efter tre dagars aktiviteter (konstant ståendes eller gåendes eller spelandes) var man jävligt sliten. Jag åkte hem och sov en timme men blev knappast piggare. Drack vatten och ruskade liv i mig. Bära grejer. Packa upp instrument. Tog mig till öltältet igen klockan ett och hade en spelning som gick bra den med, vad jag minns, men jag spelade inte många låtar eftersom det även fanns en massa gamla medlemmar på scenen som tog de få låtar jag kunde ur spelningens repertoar. Det gjorde mig inte mycket, jag hade nog tabbat ändå. Men jag hade jäkligt kul och just då kändes det som det viktiga. Spela kan man göra fler gånger.

Packar instrument och på väg bort från scenen undrar en ur från Växjös orkester "jävlar, hur många är ni egentligen?". "Över hundratjugo", säger jag men kom på att det bara gällde kårtegen. På scenen var vi kanske 50-60 men hans "jävlar!" till svar var nog så berättigat.

Tar mig en sista titt på festivalområdet innan jag halv tre åker hem i kalla natten. Öronen ringer, ölen har satt sina spår och allt gående, bärande, spelande och kånkande likaså. Kommer hem strax innan tre och har ingen mat hemma. Klämmer i mig en knapp liter gainer och en tallrik gröt innan man går och lägger sig vid fyrahaket. Har dessförinnan närapå somnat flera gånger under den där litern och sätter klockan på 12:45 inför söndagens spelning, men vaknar långt dessförinnan.

Söndag:

Ingen mat hemma nu heller. På nåt sätt har maten fortfarande inte tagit sig från butiken och in i mitt skåp under tiden jag sov. Iväg och handla, äta frukost halv två och sen sitta och sy märken i 40 minuter på baksidan av huset, tyst och skönt och bara fågelkvitter. Mmmm. Iväg till stora familjeparken för en tjugominutersspelning som gick supersweet. Kravet på en var förstås inte lika högt eftersom publiken nu bestod av barnfamiljer och pensionärer, men det var oerhört, oerhört tillfredsställande att efter nästan en veckas spelningar och aktiviteter sätta alla de tre låtar jag haft problem med till ett-fucking-hundra procent som avslutning på festivalen. Ända in i sista slaget spikade jag låtarna, till och med signaturlåten. Vi är orkesterfestivalens största orkester och fick därmed inleda och avsluta festivalen. Jag fick den allra första och allra sista låt och nailade båda till 100%. Vansinnigt härlig känsla. :)

IMG_2037_1107735_5.jpg

Europaturné om två veckor. Nästa SOF, nästa år: Uppsala! :)

EDIT: Lade till en spoilerbox så ni ska slippa textväggen. Det här är ett inlägg jag så smått skäms över pga längden, för sådär jättespännande läsning var det ju faktiskt inte. :>

Redigerad av Henkibojj
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 months later...

Pff, Studielån! Ska bestämma i dagarna huruvida jag vill ta bidrag + fullt lån eller ej. Jag räknar på att jag ska plugga i fem år, jag kommer ha en hyra på ~3150kr under de fem åren, och när jag tar examen som civilingenjör räknar jag med att jag får ett jobb med bra lön. Är det lika bra att jag tar fullt lån? Kan man betala tillbaka en del under sin studietid om man skulle finna sig med lite extra pengar över?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Pff, Studielån! Ska bestämma i dagarna huruvida jag vill ta bidrag + fullt lån eller ej. Jag räknar på att jag ska plugga i fem år, jag kommer ha en hyra på ~3150kr under de fem åren, och när jag tar examen som civilingenjör räknar jag med att jag får ett jobb med bra lön. Är det lika bra att jag tar fullt lån? Kan man betala tillbaka en del under sin studietid om man skulle finna sig med lite extra pengar över?

Bara tanken av studieskulder får mig att må dåligt. Så mycket pengar :(

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Pff, Studielån! Ska bestämma i dagarna huruvida jag vill ta bidrag + fullt lån eller ej. Jag räknar på att jag ska plugga i fem år, jag kommer ha en hyra på ~3150kr under de fem åren, och när jag tar examen som civilingenjör räknar jag med att jag får ett jobb med bra lön. Är det lika bra att jag tar fullt lån? Kan man betala tillbaka en del under sin studietid om man skulle finna sig med lite extra pengar över?

Jag ska hålla mina hästar åtminstone det första året så att jag får känna om allt känns rätt, då riskerar jag ingenting. Tar alltså bara bidrag och bor hemma.

Det är ju inga katastrofala räntor på studielån så att ta fullt ut hela tiden är nog inga problem ändå för dig.

---

Ni som går naturvetenskapligt, hur mycket pengar går det åt till böcker per termin? I min litteraturlista står det även något om obligatoriska kompendium som köps i skolan, pratar vi bläck- och papperssavgift eller dyrare?

Laddade hem "Physics for Radiation Protection" häromdagen, kollade även upp priset sedan på Amazon, $250 på Amazon liksom...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ni som går naturvetenskapligt, hur mycket pengar går det åt till böcker per termin? I min litteraturlista står det även något om obligatoriska kompendium som köps i skolan, pratar vi bläck- och papperssavgift eller dyrare?

Laddade hem "Physics for Radiation Protection" häromdagen, kollade även upp priset sedan på Amazon, $250 på Amazon liksom...

Jag har fått köpa lite kompendium i skolan och kostar typ 10 spänn.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Pff, Studielån! Ska bestämma i dagarna huruvida jag vill ta bidrag + fullt lån eller ej. Jag räknar på att jag ska plugga i fem år, jag kommer ha en hyra på ~3150kr under de fem åren, och när jag tar examen som civilingenjör räknar jag med att jag får ett jobb med bra lön. Är det lika bra att jag tar fullt lån? Kan man betala tillbaka en del under sin studietid om man skulle finna sig med lite extra pengar över?

Jag har en liknande situation och kör på fullt lån. Jag skulle kunna klara mig med mindre lån, men väljer hellre möjligheten att kunna spendera lite under min studietid istället. Räntan är som sagt låg och jag planerar att betala allt efter studierna.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ni som går naturvetenskapligt, hur mycket pengar går det åt till böcker per termin? I min litteraturlista står det även något om obligatoriska kompendium som köps i skolan, pratar vi bläck- och papperssavgift eller dyrare?

Laddade hem "Physics for Radiation Protection" häromdagen, kollade även upp priset sedan på Amazon, $250 på Amazon liksom...

~500 per kurs, i snitt 4-5 kurser per termin. Jag köper aldrig utan lånar på bibliotek. Har köpt cirka fem böcker på tre år och sålt dem ASAP för nästan fullpris.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ska hålla mina hästar åtminstone det första året så att jag får känna om allt känns rätt, då riskerar jag ingenting. Tar alltså bara bidrag och bor hemma.

Det är ju inga katastrofala räntor på studielån så att ta fullt ut hela tiden är nog inga problem ändå för dig.

---

Ni som går naturvetenskapligt, hur mycket pengar går det åt till böcker per termin? I min litteraturlista står det även något om obligatoriska kompendium som köps i skolan, pratar vi bläck- och papperssavgift eller dyrare?

Laddade hem "Physics for Radiation Protection" häromdagen, kollade även upp priset sedan på Amazon, $250 på Amazon liksom...

Det finns en stor andrahandsmarknad på av böcker, se till att vara snabb med att fråga elever högre klasser om de vill sälja sina gamla. Sen finns det köp&sälj-sidor också för studentlitteratur. Jag la kanske 1500 kr totalt på skolböcker hela förra året.

Ang. lån & bidrag Axel så skulle jag rekommendera att ta fullt, iaf om du inte bor hemma. Jag har också det vanliga på 7600 eller vad det är och det går åt mer än så, trots att jag inte är särskilt slösig. Om man kollar på summan på kontot jag började med i höstas och vad jag har nu så har jag bara gått några tusen minus, men sen har jag också fått i princip allt här hemma av föräldrarna. Möbler, köksutrustning, strykjärn, krukväxter, dammsugare, laptop och annat som annars kostar mycket pengar när man flyttar till ett nytt ställe. Detta plus julklappspengar på 7000 som nu är borta på levnadskostnader.

Hyran är 5500 - 900 kr bostadsbidrag + el på 400 kr i månaden + bredband på 300 kr, delat på 2 = 2650 kr i månaden.

Jag kom hem till Stockholm idag igen efter typ 3 månader på Öland, känns fantastiskt bra att vara här igen! Börjar en intensivkurs i Matte 1 som jag kuggade i höstas på måndag sen drar mottagningsförberedelserna igång om ett par veckor! Ska bli fint!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Mottagningen börjar om ett par veckor :whistling:

Och tack för rådet (tackleberry, dude, tobbe, m fl) - jag tar fullt lån, så får jag se hur jag ska planera min ekonomi efter hand.

Dude, du har inga böcker att sälja?

Ja juste, om en vecka menar jag. Den 10:e. Allt blir så tight, jag vill ha mer tid!

Nej har tyvärr en del kvar på ett antal kurser där jag behöver böckerna, och sen är det ett par jag vill behålla för bokhyllan. Men jag kan säkert hooka upp dig med någon som vill sälja t.ex. matteböcker.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 year later...

Bumptibumpeti

Vi är ju i alla fall ett par som har börjat plugga på universitetet nu i år. Hur går det för er? Har ni fixat bostad? Räcker pengarna? Mycket plugg?

Själv kan jag inte direkt klaga på något av ovanstående; bor hemma och måste säga att 2600 kronor räcker ganska långt då. Och i matten nu hetsar vi igenom A- och B-boken, och även fast man fastnar ibland så har man ju gjort allt det där förr. :P Biologi A är inte supersvårt heller, men ganska tråkigt...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag förstår inte hur folk kan klaga på sin studentekonomi om det inte är så att de antingen bor väldigt dyrt eller festar som galningar. Jag har haft studieuppehåll sen januari tills sista juli och på 2½ år byggde jag upp en ekonomibuffert på 50 facking tusen jag legat och latat mig på under våren, och det gick bara åt hälften under en hel vår av hyror och utgifter. Vart tar folks pengar vägen?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag förstår inte hur folk kan klaga på sin studentekonomi om det inte är så att de antingen bor väldigt dyrt eller festar som galningar. Jag har haft studieuppehåll sen januari tills sista juli och på 2½ år byggde jag upp en ekonomibuffert på 50 facking tusen jag legat och latat mig på under våren, och det gick bara åt hälften under en hel vår av hyror och utgifter. Vart tar folks pengar vägen?

Kuggade på min uppkörning ju. Dags att skjuta en tusing till nästa. :(

I övrigt är det väl studentlitteratur, laptops mm som folk införskaffar.

Mitt studentliv rullar väl på, blir tight med ekonomin som sagt, men i övrigt är det ju ett trevligt ställe jag bor på. Stan är tyvärr inte jätte-röj, blir inte mycket festande med heta tjejer här inte. Gott om pensionärer och nördar finns däremot.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag förstår inte hur folk kan klaga på sin studentekonomi om det inte är så att de antingen bor väldigt dyrt eller festar som galningar. Jag har haft studieuppehåll sen januari tills sista juli och på 2½ år byggde jag upp en ekonomibuffert på 50 facking tusen jag legat och latat mig på under våren, och det gick bara åt hälften under en hel vår av hyror och utgifter. Vart tar folks pengar vägen?

Lunch kostar cirka 80 kr/dag.

Fika/Kaffe kostar minst 50 kr/dag.

Sedan varierar det också mycket beroende på var man studerar.

Studentlitteraturen kostar också en hel del för de flesta studenter.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Lunch kostar cirka 80 kr/dag.

Fika/Kaffe kostar minst 50 kr/dag.

Sedan varierar det också mycket beroende på var man studerar.

Studentlitteraturen kostar också en hel del för de flesta studenter.

Vad fan dricker du för jävla kaffe?

Sedan är det inte så många studenter som köper lunch varje dag, utan tar istället med sig matlådor vilket gör det hela bra mycket billigare. Jag köper lunch 2 - 3 gånger i veckan och jag är rätt ensam i min klass om att göra det så pass ofta.

(Men Zenits lunch är så jäkla god så man kan inte låta bli. :mf_doof: )

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Lunch kostar cirka 80 kr/dag.

Fika/Kaffe kostar minst 50 kr/dag.

Sedan varierar det också mycket beroende på var man studerar.

Studentlitteraturen kostar också en hel del för de flesta studenter.

Var är det du studerar nu igen? Det är inte det typiska studentbeteende iaf, så jag gissar på Handels? Standardstudenten tar som sagt med sig matlåda och kaffethermos, eller köper kaffe men inte för 50 spänn! Hoho.

Lunch på Bullens Café nära KTH: 55kr, inkl kaffe och man blir proppmätt. Själv cyklar jag hem varje lunch och sparar massa pengar, men det är förstås inte alla som kan.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...