Jump to content

Studentliv


Mathias
 Share

Recommended Posts

Hur många är det från forumet som studerar nu? Var det någon av er som startade sina studier direkt efter gymnasiet? Flyttade du?

Jag studerar högskola, tog ett år emellan, flyttade.

Hur det känns och hur det känns. Det är skola helt enkelt.

Jag vill bli av med det så fort som möjligt så att börja direkt efter gymnasiet var ingen främmande tanke. Visst hade det varit skönt med ett friår, men under det året hinner man tappa så jäkla mycket har jag märkt på andra klasskamrater. Så om man inte vill börja om från början igen (Inte riktigt, men det känns tydligen nästan som det.) så är det en fördel att hoppa vidare direkt efter gymnasiet.

Beror ju på inriktning lite också. Är det t e x civilingenjör är det absolut bäst att köra på direkt medan allt fortfarande är färskt. Är det något du ändå inte sysslat med tidigare (Digital Compositing i mitt fall) spelar det ju ingen större roll.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag studerar högskola, tog ett år emellan, flyttade.

Beror ju på inriktning lite också. Är det t e x civilingenjör är det absolut bäst att köra på direkt medan allt fortfarande är färskt. Är det något du ändå inte sysslat med tidigare (Digital Compositing i mitt fall) spelar det ju ingen större roll.

Njae, det är visserligen sant.

Fast, civilingenjör kan du inte bara säga. Det finns hur många olika områden som helst. :P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Njae, det är visserligen sant.

Fast, civilingenjör kan du inte bara säga. Det finns hur många olika områden som helst. :P

Fast alla civilingenjörlinjer innehåller väl matte/fysik, och ifall man har de kunskaperna färskt i minnet så borde det ju inte vara lika tungrott i början. ^_^

Edit: Det här är ju givetvis olika från person till person. Vissa kanske "tjänar" mer på att ta ett lökår för att ladda batterierna, andra kanske har kraften att ånga på och kör på direkt efter studenten. I vilket fall så är det ju klart att man klarar av studierna i vilket fall, bara man satsar lite. :yes:

Redigerad av Kebab
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 months later...
  • 1 month later...
  • 2 months later...

Jag har ansökt via CSN om studiebidrag, gör jag något mer?

Du kommer troligen behöva bekräfta att du studerar genom att skriva (egentligen kryssa i) en studieförsäkran hos CSN. Den går däremot inte att göra förrän terminen officiellt börjat och du registrerat dig för terminsstarten, vilket är upp till varje universitet att erbjuda.

Jag själv har sökt och godkänts för bidrag på CSNs hemsida, men de väntar på att jag ska försäkra att jag faktiskt pluggar och har registrerat mig. Det kan jag tyvärr inte göra förrän terminsstarten (fastän jag nu pluggar).

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...