Jump to content

Studentliv


Mathias
 Share

Recommended Posts

Alla som lever studentliv (högskola/universitet): Vad kostar det att leva som ni gör/månad?

Nämn gärna vad ni betalar för boende och så, men mest intressant är mat, vad ni spenderar på kläder/nöjen osv.

Hur mycket studielån tar ni? Hur länge räknar ni med att ni behöver ha de att betala tillbaka på?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

7000 får jag i lån och bidrag tillsammans, och det behövs. Det funkade bra förut, men det senaste halvåret har jag slutat tänka på vad jag köper, vilket har resulterat i att jag har förlorat ~20k i sparpengar. :naughty:

Det är helt sjukt. Förr så käkade jag bara varm mat en gång om dagen tex och jag tänkte hela tiden på vad jag hade råd med. Nu orkar jag inte det längre och då går det som det går.

Hyran ligger på typ 1800.

Redigerad av L_Voll
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag får ungefär 7800 kr tror jag. En stor del av pengarna (drygt 3000 kr) går till hyra, så det är rätt tungt Varje månad köper jag kläder, försöker hålla mig under 1000 kr dock. Därefter spenderas mycket på mat och festande. Just nu lever jag så att jag klarar mig på det jag har att spendera varje månad, får varken skulder eller speciellt mycket pengar över. De gånger jag har mycket pengar över blir det lätt att jag spenderar lite onödigt mycket på uteluncher och utekvällar.

Klarar man sig helt utan att äta ute och inte festar jättemycket, då får man säkerligen pengar över med fullt bidrag och lån.

Kan tillägga att jag just nu inte alls har nån tanke på hur jag ska lägga upp betalandet av skulderna.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag får ungefär 7800 kr tror jag. En stor del av pengarna (drygt 3000 kr) går till hyra, så det är rätt tungt Varje månad köper jag kläder, försöker hålla mig under 1000 kr dock. Därefter spenderas mycket på mat och festande. Just nu lever jag så att jag klarar mig på det jag har att spendera varje månad, får varken skulder eller speciellt mycket pengar över. De gånger jag har mycket pengar över blir det lätt att jag spenderar lite onödigt mycket på uteluncher och utekvällar.

Klarar man sig helt utan att äta ute och inte festar jättemycket, då får man säkerligen pengar över med fullt bidrag och lån.

Kan tillägga att jag just nu inte alls har nån tanke på hur jag ska lägga upp betalandet av skulderna.

Är det inte CSN som "för det åt dig" genom att dra av en procentsats på din framtida lön?

Redigerad av Sniper
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

7000 får jag i lån och bidrag tillsammans, och det behövs. Det funkade bra förut, men det senaste halvåret har jag slutat tänka på vad jag köper, vilket har resulterat i att jag har förlorat ~20k i sparpengar. :naughty:

Det är helt sjukt. Förr så käkade jag bara varm mat en gång om dagen tex och jag tänkte hela tiden på vad jag hade råd med. Nu orkar jag inte det längre och då går det som det går.

Hyran ligger på typ 1800.

Vart försvinner alla dina pengar? Du har låg hyra och tar fullt lån och bidrag. Du äter varm mat två (?) gånger om dagen, ändå har du förlorat 20 000 i sparpengar under sex månader => varje månad betalar du 10 333 kronor... för hyra och två mål mat om dagen? :naughty:

Själv tar jag fullt bidrag och lån, men använder det i princip bara till mat och hyra. Shopping har aldrig varit min grej, men jag köper ju kläder då och då ändå förstås. Och då menar jag en gång var femte månad ungefär, jag tycker verkligen att shopping är urtrist.

2490:- Hyra

130:- Bredband

120:- telefon, ungefär

Vad maten går på vet jag inte, men jag är inte så prismedveten och storhandlar aldrig. Som jag ser det är det bättre att leva fullt och smådyrt än att leva halvt för att spara några slantar varje månad.

Varje månad sätter jag in ungefär 4000 till sparkontot och har aldrig nånsin varit i närheten, ens på tvåtusen när, av att överskrida månadens inkomst.

Anledningen till att jag tar fullt är att jag en dag kan komma att stängas av från CSN, och vad gör man då om man tagit såpass lite att man precis klarar sig varje månad och inte har nån buffert? Slutar plugga, antar jag. Skulle det vara så att jag under alla år framöver fortfarande får CSN kan jag fortfarande använda de pengarna för att skaffa hus, familj etc i framtiden eftersom lånet är det billigaste som man kan få tag på. Och använder jag inte upp pengarna kan jag ju (antagligen?) klumpbetala en del av lånet på direkten istället för att låta räntan spädas på under femtio år framöver.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har aldrig riktigt tänkt på att överskottet ju faktiskt går att spara, så att man kan antingen klara sig de månader som extrautgifter förekommer, men det är ju en självklarhet. Kan man förresten göra så att man lever på fullt lån, sparar allt som blir över och sedan efter avslutade studier betalar tillbaka en större summa i form av ihopsparade pengar (semesterlön, fonder som jag har redan nu osv.)?

Är det smartare att ta mindre lån och ta av sina sparpengar redan från början?

Angående boende: När man tänker studentboende tänker säkert många fler än jag på något litet, halvdant, "så länge". Om jag får en hyra på 3'5-4 tusen om jag delar på en nybyggd 2'a/3'a med perfekt läge för mina planer i livet, är det värt det då?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Är det smartare att ta mindre lån och ta av sina sparpengar redan från början?

Nej, varför det? Jag tycker inte det. Det överlån jag tar är en trygghet jag kan luta mig tillbaka på, till ett pris av väldigt låg ränta. Slösar jag inte pengarna, förlorar jag inget mer än räntan. Som jag ser det är det bättre att ha ett kapital och leva på inkomsten, än att leva på kapitalet och sedan varken ha något kapital eller nån inkomst när studierna är slut. Sparpengar kan du ha hela livet - studielån och -bidrag får du bara under de år du studerar. Lånlånlåna säger jag, priset är inget annat än räntan. Lånpengarna (är det 5000 i månaden?) är ju givetvis inte dina och måste betalas av nån gång förstås, men sålänge du sparat pengarna ifråga är det inga problem att lämna tillbaka dem när det blir dags.

Men fråga CSN själva, eller någon av dina föräldrar. Det kan hända att jag är något naiv i min ekonomi, men lever jag sunt på de pengar jag får utan att kasta pengarna i sjön bör jag inte ha problem i framtiden.

Angående boende: När man tänker studentboende tänker säkert många fler än jag på något litet, halvdant, "så länge". Om jag får en hyra på 3'5-4 tusen om jag delar på en nybyggd 2'a/3'a med perfekt läge för mina planer i livet, är det värt det då?

Hur menar du?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vart försvinner alla dina pengar? Du har låg hyra och tar fullt lån och bidrag. Du äter varm mat två (?) gånger om dagen, ändå har du förlorat 20 000 i sparpengar under sex månader => varje månad betalar du 10 333 kronor... för hyra och två mål mat om dagen? :naughty:

Jag vet faktiskt inte, det är helt efterblivet. Det värsta är att jag inte har fått något jobb i sommar så jag hade verkligen behövt alla pengar.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet faktiskt inte, det är helt efterblivet. Det värsta är att jag inte har fått något jobb i sommar så jag hade verkligen behövt alla pengar.

Go go lyxfällan! Nejrå, men du borde försöka göra en enklare budget och skriva ner dina inköp och utgifter, då skulle det inte finnas några frågetecken om var pengarna hamnar.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag får en hyra på 3'5-4 tusen om jag delar på en nybyggd 2'a/3'a med perfekt läge för mina planer i livet, är det värt det då?

Det tycker inte jag.. Det är ju tamigtusan lika mycket som vår hyra på 125 m2 mitt inne i Linköping kostar! Känns rätt onödigt att ha en sådan stekig lägenhet när man är så ung.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle vara kul å veta vad samtliga pluggar till :naughty:

Själv har man funderat och kommit fram till börja plugga HT2010, fast inte riktigt säker på vad

funderat lite kring juridik, bara de att det är så sjukt svårt att komma in, även tittat lite på kriminologi och rättsvetenskap

någon som har någon erfarenhet av dessa ämnen?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle vara kul å veta vad samtliga pluggar till :naughty:

Biologiprogrammet, inriktning etologi och djurbiologi. Egentligen ett fyraårigt program men i och med Bolognaprocessen skrotas det, så man "ska "antingen gå tre eller fem år. Jag ska gå fem, men eftersom det finns krav på att 100% måste vara avklarat innan femte årets början (egentligen redan fjärde, men vi får fördelar iom att vi är sist ut) kan det hända att jag måste ta "sabbatsår", där jag läser om vissa kurser och i mellanperioderna försöker hitta kvällsjobb eller nåt.

Jag går tredje året nu och håller på för fullt med kandidatexamensarbetet. När femte (sjätte?) året är avklarat får jag den akademiska titeln Master.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ni som läser till civilingenjör, är ni oroliga för hur arbetsmarknaden kommer se ut när ni är färdigutbildade?

Min rektor har skrämt mig rejält med att berätta att det examineras 10 miljoner kinesiska civilingenjörer varje år och de jobbar flitigare och för mindre pengar än de svenska...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Biologiprogrammet, inriktning etologi och djurbiologi. Egentligen ett fyraårigt program men i och med Bolognaprocessen skrotas det, så man "ska "antingen gå tre eller fem år. Jag ska gå fem, men eftersom det finns krav på att 100% måste vara avklarat innan femte årets början (egentligen redan fjärde, men vi får fördelar iom att vi är sist ut) kan det hända att jag måste ta "sabbatsår", där jag läser om vissa kurser och i mellanperioderna försöker hitta kvällsjobb eller nåt.

Jag går tredje året nu och håller på för fullt med kandidatexamensarbetet. När femte (sjätte?) året är avklarat får jag den akademiska titeln Master.

Jaha, där ser man, äntligen händer det nåt. Sverige har länge legat efter övriga Europa med sina märkliga 4-åriga magisterprogram.

Btw Master vad?

Ni som läser till civilingenjör, är ni oroliga för hur arbetsmarknaden kommer se ut när ni är färdigutbildade?

Min rektor har skrämt mig rejält med att berätta att det examineras 10 miljoner kinesiska civilingenjörer varje år och de jobbar flitigare och för mindre pengar än de svenska...

Säg inte att du också tänker bli ingenjör... :mellow:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Såg du inte Henrik härsén klippen?

Oj, såg att jag qouta fel, det var din förra post jkag mena

Ah, tack för att du påminde mig. Såg första filmen, men sedan hade jag inte tid att se det andra och glömde bort det.

Det är alltså de här klippen vi talar om:

Seriöööööst så heftigt vad som händer i världen.

se den andra också, mycket bättre!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...