Jump to content

Bilkörning och körkortssnack


Kebab
 Share

Recommended Posts

Har det nånsin varit så. De olika sätt jag vet om är:

När morsan va liten skrev man efter uppkörningen samma dag.

När farsan va liten gjorde man typ som det har blivit nu. Teorin först men klara man den inte fick man en ny chans när som och kunde köra upp även utan avklarad teori.

När jag bokade fick man boka båda samtidigt om man nu ville och det spelade ingen riktig roll vilket man gjorde eller klara först. Båda var dock giltiga i 2 månader enligt de nya bestämmelserna.

Som det är nu minns jag inte riktigt men är det inte så att man får båda på samma dag och klarar man inte teorin men klarar uppkörningen så får man göra om teorin inom två månader?

Det är ett rätt nytt påfund, eller nytt och nytt, dom har infört det igen, när jag tog mitt körkort för 4 år sedan var jag tvungen att först skriva teori för att få köra upp, jag fick alltså inte köra upp innan jag klarade det.

Dom återinförde det för att så många kuggade och väntetiderna blev så långa eller nått sånt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Höh, förra veckan när jag körde till malmö var jag ensam på motorvägen och tänkte pressa bilen lite, blev ett nytt litet rekord för mig, kändes som bilen hade lite till men ska nog vänta tills de blir lite varmare innan jag försöker igen :lol:

Körde om ~6 bilar på 11 mil, aldrig haft de så chill :)

Sen svängde jag av motorvägen för att plocka upp Adrian G, kommer i 60 på avfartsrampen som är typ en bro, helt plötsligt släpper bakhjulen och jag kämpar som fan att få rätt på bilen och lyckas precis.. Smal en-filig väg med räcken på båda sidorna.. Så jävla nära att repa bilen

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Höh, förra veckan när jag körde till malmö var jag ensam på motorvägen och tänkte pressa bilen lite, blev ett nytt litet rekord för mig, kändes som bilen hade lite till men ska nog vänta tills de blir lite varmare innan jag försöker igen :lol:

*bild*

Körde om ~6 bilar på 11 mil, aldrig haft de så chill :)

Sen svängde jag av motorvägen för att plocka upp Adrian G, kommer i 60 på avfartsrampen som är typ en bro, helt plötsligt släpper bakhjulen och jag kämpar som fan att få rätt på bilen och lyckas precis.. Smal en-filig väg med räcken på båda sidorna.. Så jävla nära att repa bilen

haha, visst är de så jävla sunkigt att ligga 200 ena stunden och sen dra ner till 110Km/h, känns ju som man kör 50! :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är feg, så jag har bara kört 120-130. :naughty: Det var förresten i måndags, på väg till svenstavik för att fota med en klasskompis. Nästan själv på en raksträcka som är nån kilometer lång typ. Men så var det halt också, ville inte riskera något. :naughty:

Snarare smart än fegt.

Finns ingen anledning att ligga i 200+, någonsin. Blir bara svårare att kontrollera bilen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är bra. :naughty:

Snarare smart än fegt.

Finns ingen anledning att ligga i 200+, någonsin. Blir bara svårare att kontrollera bilen.

Absolut, håller med er båda.

Men kör man på raka fina vägar så är man bra sugen på att trycka plattan i mattan. :naughty:

Som tur är finns det inhägnade områden för sådant.

Edit: Man kanske skulle vara med på något av de årliga streetracen för att testa. :hmm:

Redigerad av RavenE
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Absolut, håller med er båda.

Men kör man på raka fina vägar så är man bra sugen på att trycka plattan i mattan. :naughty:

Som tur är finns det inhägnade områden för sådant.

Edit: Man kanske skulle vara med på något av de årliga streetracen för att testa. :hmm:

Streetrace är skräp.

Du behöver en motorväg, förslagsvis en väldigt tidig sommarmorgon. Torr vägbana, flerfiligt utan bilar, bra sikt. Då kan man dra plattan i mattan utan att bry sig ett skit.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Du behöver en motorväg, förslagsvis en väldigt tidig sommarmorgon. Torr vägbana, flerfiligt utan bilar, bra sikt. Då kan man dra plattan i mattan utan att bry sig ett skit.

Ungefär sådär sa faktiskt en av körlärarna jag hade att man skulle göra, "om man nu nödvändigtvis ville köra så fort" som han uttryckte sig. :naughty:

Själv förstår jag inte riktigt det där med "fartens tjusning". Tycker det är mycket skönare att glida fram i 70 t.ex. på en fin landsväg en sommardag istället, mer elegant och kontrollerat. Fast jag är väl lite tråkig av mig...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Gjorde min halkbana i tisdags... nu måste jag vänta tills 14:e innan jag har min stadskörning och sedan 15:e för repetitionslektion... efter den får jag boka :lol:

Ang. hastigheter: Som läraren vid halkbanan sa "Jag förstår att ni vill leka med era bilar i framtiden, men välj rätt tillfälle". Detta gäller både att leka med halkan som att trycka på pedalen enligt mig. Kommer köra för fort och jag kommer leka i snön, men aldrig så att jag utsätter någon annan för fara. ..har legat i 140-150 med pappa i bilen, men då var det tom motorväg (och någon omkörning).

...jag längtar!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...