Jump to content

Bilkörning och körkortssnack


Kebab
 Share

Recommended Posts

Jag körde en polares bil med handbromsen idragen i drygt 3 kilometer, märktes faktiskt knappt något.

Så nu är ju frågan hur effektiv en handbroms är om man kan köra med den i utan att veta om det :mf_doof:

Morsans bil är trevlig och låter mig veta att handbromsen är i med hjälp av världens mest irriterande ljud :(

Farsans däremot kan vi inte ställa på garageuppfarten utan växel i för att handbromsen tar ungefär lika mycket som en smörkniv under däcket.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm, våran V70 kommer du ingen vart med handbromsen i. Ska man inte spänna den efter ett tag när den blir slö?

Våran V70 (med nyfixade både handbromsar och vanliga bromsar) råkade jag glömma handbromsen i och körde några kvarter. Kom på det eftersom jag såg varningslampan. Men det beror ju också på hur hårt man drar i den.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

När jag skulle skjutsa hem två vänner för några veckor sedan så upptäckte killen i baksätet att det går att lyfta lite på vår handbroms, så att varningslampan lyser utan att handbromsen är i. Fan vad roligt de hade åt mig som plötsligt blev skitskraj över en blinkande varningslampa. :mellow: Såg ju självklart att det var handbromslampan, men när jag kände på handbromsen så var den ju inte i... :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Våran V70 (med nyfixade både handbromsar och vanliga bromsar) råkade jag glömma handbromsen i och körde några kvarter. Kom på det eftersom jag såg varningslampan. Men det beror ju också på hur hårt man drar i den.

Jo men den bilen jag körde med så var handbromsen idragen helt vilket borde betyda att den bör spännas? Trodde man inte ens kunde köra med handbromsen i :mellow:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...
Tips på bra bilmusik? :angry:

Update: Bilköp kan vara på gång, och uppkörning närmar sig :unsure:

The Proclaimers - 500 miles. :)

(kunde inte låta bli att posta det här klippet)

[youtube-old]Uj_f2hgFuCg[/youtube-old]

Här är hela låten + rätt video:

http://www.youtube.com/watch?v=O3tNylJr7Z4

Oh, lycka till på uppkörningen! Vad funderar du på för bil? :unsure:

Redigerad av RavenE
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

The Proclaimers - 500 miles. :unsure:

(kunde inte låta bli att posta det här klippet)

http://www.youtube.com/watch?v=Uj_f2hgFuCg

Här är hela låten + rätt video:

http://www.youtube.com/watch?v=O3tNylJr7Z4

Oh, lycka till på uppkörningen! Vad funderar du på för bil? :unsure:

Hahaha, tja, i så fall väljer jag nog Mimikrys svenska version (500 mil) :angry:

Jättemycket tack, tips? :)

Tittar just nu främst på en Saab 9-3. Var ute och provkörde den och blev väldigt positivt överraskad.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jättemycket tack, tips? :)

Tittar just nu främst på en Saab 9-3. Var ute och provkörde den och blev väldigt positivt överraskad.

Tips.. tja. Se det som en vanlig körlektion, tänk inte på att det faktiskt är uppkörningen (även fast det är svårt). Jag hade en körlektion precis innan uppkörningen, och det tror jag hjälpte väldigt mycket att få ner nervositeten. Så det är ett tips! Kör med samma lärare som du kört med förut, den personen känner du och slappnar automatiskt av mer. :unsure:

Åfan! Trodde du skulle säga någon äldre, "slamsigare" bil. :angry:

Men dom är fina! Hoppas du blir nöjd med den, om du köper den. :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tips.. tja. Se det som en vanlig körlektion, tänk inte på att det faktiskt är uppkörningen (även fast det är svårt). Jag hade en körlektion precis innan uppkörningen, och det tror jag hjälpte väldigt mycket att få ner nervositeten. Så det är ett tips! Kör med samma lärare som du kört med förut, den personen känner du och slappnar automatiskt av mer. :angry:

Åfan! Trodde du skulle säga någon äldre, "slamsigare" bil. :)

Men dom är fina! Hoppas du blir nöjd med den, om du köper den. :unsure:

Har en lektion dagen innan med samma lärare som jag haft mina tidigare (det blir min 7'e). Hoppas att jag får en kontrollant som pratar, att sitta tyst och inte kunna prata/skämta med honom kommer göra mig nervös.

Haha, vadan detta? :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hahaha, tja, i så fall väljer jag nog Mimikrys svenska version (500 mil) :angry:

Jättemycket tack, tips? :)

Tittar just nu främst på en Saab 9-3. Var ute och provkörde den och blev väldigt positivt överraskad.

Vad för 93a? familjen har en 93a linear sport sedan 05-06, eller något. Galet skön.

Ang, uppkörningskontrollanten så är det ofta så att, vill du att de ska snacka så gör de de annars håller de trut.

haha kommer ihåg på min uppkörning så åker vi på en ganska trafikerad "buss-gata" med korsningar, övergångsställen, busshållsplatser å all skit i världen. Så ställer hon fråga "aha, va gör du på din linje då?" den enda jag kommer ihåg att jag inte hade koll på nånting när jag skulle svara på detta. Det enda jag gjorde var att röra huvudet fram och tillbka för att se ut om jag hade koll på alla trafikanter, medans jag förklarade vad jag gör för något.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad för 93a? familjen har en 93a linear sport sedan 05-06, eller något. Galet skön.

Ang, uppkörningskontrollanten så är det ofta så att, vill du att de ska snacka så gör de de annars håller de trut.

haha kommer ihåg på min uppkörning så åker vi på en ganska trafikerad "buss-gata" med korsningar, övergångsställen, busshållsplatser å all skit i världen. Så ställer hon fråga "aha, va gör du på din linje då?" den enda jag kommer ihåg att jag inte hade koll på nånting när jag skulle svara på detta. Det enda jag gjorde var att röra huvudet fram och tillbka för att se ut om jag hade koll på alla trafikanter, medans jag förklarade vad jag gör för något.

En coupé 2.0T från -99. 185 hästar att släppa lösa :w000t:

Du menar att om han/hon märker att jag vill hålla igång ett samtal agerar han/hon därefter? Haha, det är antagligen en del av testet? Alltså att man ska kunna koncentrera sig på körning i sådana situationer trots medpassagerare och dyl.

Nä, men det brukar vara så att första bilen oftast blir en lite slamsigare/billig/inte-så-fin bil. ^_^

Sätter du försäkringen på dina föräldrar?

Jo, det stämmer nog. Men jag har ärvt "Ska det va ska det vara ordentligt"-tänk av farsgubben.

Överväger det.

@ZcruweN: Läste en liknande kurs, det är jättebra om du frågar mig! Vi fick boken genom den kursen, så inskrivningen blev 300:- billigare. :)

Redigerad av Mathias
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Du menar att om han/hon märker att jag vill hålla igång ett samtal agerar han/hon därefter? Haha, det är antagligen en del av testet? Alltså att man ska kunna koncentrera sig på körning i sådana situationer trots medpassagerare och dyl.

Well, sånt lär man ju sig med tiden. Och det kan knappast finnas ett krav på att man ska kunna föra en konvers.

de frågar; "vill du att jag ska prata eller vara tyst?"

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Well, sånt lär man ju sig med tiden. Och det kan knappast finnas ett krav på att man ska kunna föra en konvers.

de frågar; "vill du att jag ska prata eller vara tyst?"

Nej, det menade jag inte. Men du ska väl veta dina gränser och säga "vänta lite, så svarar jag när vi kört förbi den här biten".

Jaha, vad skönt. Det beror nog lite på vem man får, Stela Gunilla 50+ kanske det är skönare att inte prata med. Om det blir en konversation som inte är naturlig alls kommer det ju bara störa.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...