Jump to content

Bilkörning och körkortssnack


Kebab
 Share

Recommended Posts

Fyfan. Fyller 20 i år och har inte ens börjat övningsköra. Finns det någon latare?

Måste komma igång med det snart. Det känns lite jobbigt att folk som är yngre kör bil nu.

Jag har börjat övningsköra väldigt smått..

Är det illa om man mycket hellre vill köra snöskoter och motorcykel istället?

Det är ju sånt måste att ha körkort nu för tiden.

Redigerad av Wu Zi Mu
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ska klara av körningen också, sedan kommer foton på bilen :naughty: Där den står nu är det både svårt att komma åt och fota och mörkt. (w00t)

Edit: JAG HAR KÖRKORT!

brb, biiiilen!

Grattis! :D

Att ta körkort är ju bara såååå 2008. :w000t:

Word.

Kej!

post-8282-1233506165_thumb.jpg

Snygg! Jag vill också ha en bil. :P

Redigerad av RavenE
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Innan var det så att man måste ha haft körtkort i fem (5) år för att få övningsköra med någon.

Har hört att det nu är så här att ens prövotid bara skall gå ut. Sedan är det fritt fram att övningsköra, så länge du har gått "utbildningen" som handledare.

Är dessa uppgifter korrekta?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Fyfan. Fyller 20 i år och har inte ens börjat övningsköra. Finns det någon latare?

Måste komma igång med det snart. Det känns lite jobbigt att folk som är yngre kör bil nu.

Jag var 21 ½ när jag rattade bil första gången, det var i början av sommaren. Jag hade inte orkat/haft råd att ta tag i det innan pga att jag inte kan köra hemma. Förhoppningsvis tar jag mitt körkort nu i vår. :naughty:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Innan var det så att man måste ha haft körtkort i fem (5) år för att få övningsköra med någon.

Har hört att det nu är så här att ens prövotid bara skall gå ut. Sedan är det fritt fram att övningsköra, så länge du har gått "utbildningen" som handledare.

Är dessa uppgifter korrekta?

Jag är 90% säker på att det stämmer korrekt rätt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

@RävjäveL: Tack så mycket :confused:

Innan var det så att man måste ha haft körtkort i fem (5) år för att få övningsköra med någon.

Har hört att det nu är så här att ens prövotid bara skall gå ut. Sedan är det fritt fram att övningsköra, så länge du har gått "utbildningen" som handledare.

Är dessa uppgifter korrekta?

Sedan när i så fall? i min körkortsbok som jag fick i september står följande:

"Du ska ha fyllt 24år och haft körkort för fordonet under sammanlagt minst fem av de senaste tio åren" (Körkortsboken #15 - 2008)

Redigerad av Mathias
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

@RävjäveL: Tack så mycket :confused:

Sedan när i så fall? i min körkortsbok som jag fick i september står följande:

"Du ska ha fyllt 24år och haft körkort för fordonet under sammanlagt minst fem av de senaste tio åren" (Körkortsboken #15 - 2008)

Ändrat ganska nydligen har jag hört. Men jag VET inte om det stämmer.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

För att godkännas som handledare ska du (enligt körkortslagen 1998:488):

ha fyllt 24 år

ha ett giltigt körkort utfärdat av en EES-stat för det fordon som övningskörningen avser och ha haft det under sammanlagt minst fem av de senaste tio åren

ha gått en introduktionsutbildning tillsammans med din eller dina elever (om övningskörningen gäller behörighet B ).

Källa: Körkortsportalen [Länk]

Redigerad av Plaisir
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Alltså. Har ni sett "Sveriges värsta bilförare" som går på TV4 nu? Andra säsongen.

Antingen så skärpte dom sig otroligt mycket vid uppkörningen, eller så var deras kontrollant mutad/full/sov.

Eller så överdriver dom något otroligt.

Se klipp här: http://www.tv4.se/2.29109

Jag tycker man stöter på stolpskott varje dag i trafiken, sorgligt nog.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Idag var jag på handledarkursen eftersom jag blivit sugen på att övningsköra sen jag åkte med en kompis och det såg skitkul ut. Gud vad roligt det var. Vi kom dit vid 17 och det slutade 22.30, perfekt sätt att spendera en onsdagseftermiddag. Blev inte bättre av den fullständigt utvecklingsstörda white trash-mamman vid namn Rosita som skulle fråga sjukt dumma saker om allt, berätta om egna minnen från sin uppkörning och kommentera varenda ord föreläsaren yttrade. Hon satt längst fram och alla människor bakom henne satt och himlade med ögonen och höll sig för skratt i fem och en halvtimme, hon förlängde helt klart hela grejen med en timme, jag och pappa höll på att dö. Kul i alla fall att alla okända människor på kursen förenades i sitt hat.

Redigerad av Tweak
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Idag var jag på handledarkursen..

Haha, minnen.

Jag tror inte nån var speciellt skärpt mot slutet.

Efter en timma satt ungdomarna och ritade i block, föräldrarna lyssnade.

Efter två timmar blev ögonlocken väldigt tunga, föräldrarna tittade på föreläsaren iaf.

Efter tre timmar sov man nästan lutande mot bänken, föräldrarna satt och ritade i blocken.

Helt onödigt lång kurs, den borde vara uppdelad i två eller bara förkortad.

Och dyr..

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Idag var jag på handledarkursen eftersom jag blivit sugen på att övningsköra sen jag åkte med en kompis och det såg skitkul ut. Gud vad roligt det var. Vi kom dit vid 17 och det slutade 22.30, perfekt sätt att spendera en onsdagseftermiddag. Blev inte bättre av den fullständigt utvecklingsstörda white trash-mamman vid namn Rosita som skulle fråga sjukt dumma saker om allt, berätta om egna minnen från sin uppkörning och kommentera varenda ord föreläsaren yttrade. Hon satt längst fram och alla människor bakom henne satt och himlade med ögonen och höll sig för skratt i fem och en halvtimme, hon förlängde helt klart hela grejen med en timme, jag och pappa höll på att dö. Kul i alla fall att alla okända människor på kursen förenades i sitt hat.

Nu börjar jag undra om det är uppgjort och ska vara en sådan med :) I mitt fall hade hon varit på handledarutbildning tidigare och satt och svarade på alla frågor :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nu börjar jag undra om det är uppgjort och ska vara en sådan med :) I mitt fall hade hon varit på handledarutbildning tidigare och satt och svarade på alla frågor :)

Nästan lite läskigt, jag hade också en WT-morsa på handledarutbildningen. Problemet med henne var att hon smaskade tuggummi, avbröt hela tiden och luktade gamla sopor. Usch.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Man har inte körkort förrens man skadat en bil

Just det ni hörde rätt. Man har inte körkort förrens man skadat en bil på ett eller annat sätt.

Näe då, det stämmer ju såklart inte.

Men jag tyckte det var kul när en vän sa det efter helgens strapatser.

Jag voltade nämligen med min fars 850. Vilket var en ganska intressant upplevelse ändå.

Enda synliga skadan på mig var mitt nagelband på högra lillfingret och sen så hade jag ett blåmärke på tummen.

I övrigt var jag hel och är ju självklart fortfarande. Vilket jag förmodligen har bältet att tacka för.

Så jag vill bara säga till er alla:

Man vet aldrig när det händer något liknande. Jag var garanterat inte inställd på att det kunde bli en liten snurr med bilen när jag satte mig i den i söndags. Så använd alltid bältet hur kort bit du än ska åka, och hur säker du än tror att du är.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...