Jump to content

Tråden om saker du alltid velat veta! v.2


Henkibojj
 Share

Recommended Posts

Riktigt oklart. Är elementen i lägenheten el eller vatten?

Vatten. Du menar att om jag slår på handdukstorkaren och känner att värmen "stiger" genom rören så kan jag anta att det är varmvatten i den? Den blir nämligen så varm att man bränner sig om man nuddar den!

Här är något jag verkligen ALLTID velat veta. Vad FAN gör de vid 5:30? Vilket instrument går i baktakt? Skiftar trummorna fas också eller bara gitarrerna?

De lirar (troligtvis) ojämna fraser, alltså fraser som i våra öron inte tar slut när takten tar slut utan fortsätter något slag till, vilket gör att det blir en slags naturlig förskjutning. Baktaktskänslan du nämner börjar vid 05:41 right? Där låter det som att de börjar den frasen på "fyra och" i föregående takt (lyssna på var trummisen slutar filla och börjar kompa) vilket gör att soundet fuckas upp en del.

Jag är i och för sig ingen fan av Metallica såatteh...

Edit: Det är inte sant, det har gjort mycket bra skit, fast det här lät så sjukt... garage... typ.

Redigerad av Jazz
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

De lirar (troligtvis) ojämna fraser, alltså fraser som i våra öron inte tar slut när takten tar slut utan fortsätter något slag till, vilket gör att det blir en slags naturlig förskjutning. Baktaktskänslan du nämner börjar vid 05:41 right? Där låter det som att de börjar den frasen på "fyra och" i föregående takt (lyssna på var trummisen slutar filla och börjar kompa) vilket gör att soundet fuckas upp en del.

Jag är i och för sig ingen fan av Metallica såatteh...

Edit: Det är inte sant, det har gjort mycket bra skit, fast det här lät så sjukt... garage... typ.

Ja, 5:41 är det konstiga stället. Det känns som att hans fill inte går till slutet av en jämn takt utan fortsätter och så börjar deras nya fras där hans fill är slut och ett vanligt komp börjar, så det är mycket möjligt att det är en ojämn fras. Jag tror att det från första till sista ton (där sången börjar) går jämnt upp, så att de kör ett antal ojämna fraser tills de är på banan igen. Som att göra fyra takter stortrioler i ett instrument i en låt som annars går i fyrtakt. Eller, ja.

Klippet var en hobbyändrad version av originalet, eftersom elbasen är sjukt nedmixad (Metallica-historia: de gillade egentligen aldrig den basist som ersatte originalmedlemmen eftersedan denne dog) och därför låter det rätt mycket garage. Skivan i sig vågar jag annars är en av de två, kanske tre, bästa.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vatten. Du menar att om jag slår på handdukstorkaren och känner att värmen "stiger" genom rören så kan jag anta att det är varmvatten i den? Den blir nämligen så varm att man bränner sig om man nuddar den!

Eh, nej det menade jag inte, men det låter inte otroligt! Jag sitter bara och chansar här nu, men om handdukstorken har vatten i sig så borde den ha två rör som går in i väggen och båda borde bli varma när du sätter igång den...

Calling StellHell

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Eh, nej det menade jag inte, men det låter inte otroligt! Jag sitter bara och chansar här nu, men om handdukstorken har vatten i sig så borde den ha två rör som går in i väggen och båda borde bli varma när du sätter igång den...

Calling StellHell

Hej, lol.naughty_1182473_1.gif

Har torken strömbrytare eller blir varm när man tänder lampan är det en eltork. Vattenburen har ett in- och utlopps-rör. Detta kan vara synligt eller infällt i väggen, men om det är infällt och det nu blir för varmt för att känna på kan man lyssna efter rinnande vatten i rören. När den sätts på så rusar vattnet in i rören och spolar ut det gamla vattnet.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...

Alltså... hur kan gangnam style blivit så stort? Minns bara att jag såg videon på wimp för ett tag sedan och tänkte att det var det sämsta på wimp på länge. Har försökt att bli klokare genom att läsa artikeln på wikipedia, men jag lämnas fortfarande med frågan vad fan det är som gör att den förtjänar 480 miljoner views på youtube.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Alltså... hur kan gangnam style blivit så stort? Minns bara att jag såg videon på wimp för ett tag sedan och tänkte att det var det sämsta på wimp på länge. Har försökt att bli klokare genom att läsa artikeln på wikipedia, men jag lämnas fortfarande med frågan vad fan det är som gör att den förtjänar 480 miljoner views på youtube.

Människor är dumma.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Alltså... hur kan gangnam style blivit så stort? Minns bara att jag såg videon på wimp för ett tag sedan och tänkte att det var det sämsta på wimp på länge. Har försökt att bli klokare genom att läsa artikeln på wikipedia, men jag lämnas fortfarande med frågan vad fan det är som gör att den förtjänar 480 miljoner views på youtube.

"Förtjänar" är egentligen inte helt rätt ordval eftersom videor med stor kontrovers också kan bli populära (exempelvis Rebecca Black och Justin Bieber).

Här är primära demografin för videon:

Kvinna, 13-17 år

Man, 13-17 år

Man, 18-24 år

Om vi förmodar att det är fler 18-åringar än 24-åringar i den sista demografin gissar jag att du inte kommer bli tilltalad av den på samma sätt som dessa personer.

En av anledningarna till att den är populär är förmodligen rakt upp ner att folk gillar låten, och att den hyfsat lätt sätter sig på huvudet. Andra tycker väl om hur knäpp videon är. Dansen i videon är även väldigt ikonisk och lätt att imitera (kommer du ihåg hur alla dansade numa numa-dansen en gång i tiden?).

Kombinera detta med att det är en musikvideo. Nästan alla mest sedda videor på YT är musikvideor, av den enkla anledning att man tenderar att lyssna på en låt fler gånger än man ser en video.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Alltså... hur kan gangnam style blivit så stort? Minns bara att jag såg videon på wimp för ett tag sedan och tänkte att det var det sämsta på wimp på länge. Har försökt att bli klokare genom att läsa artikeln på wikipedia, men jag lämnas fortfarande med frågan vad fan det är som gör att den förtjänar 480 miljoner views på youtube.

"Förtjänar" är egentligen inte helt rätt ordval eftersom videor med stor kontrovers också kan bli populära (exempelvis Rebecca Black och Justin Bieber).

Här är primära demografin för videon:

Kvinna, 13-17 år

Man, 13-17 år

Man, 18-24 år

Om vi förmodar att det är fler 18-åringar än 24-åringar i den sista demografin gissar jag att du inte kommer bli tilltalad av den på samma sätt som dessa personer.

En av anledningarna till att den är populär är förmodligen rakt upp ner att folk gillar låten, och att den hyfsat lätt sätter sig på huvudet. Andra tycker väl om hur knäpp videon är. Dansen i videon är även väldigt ikonisk och lätt att imitera (kommer du ihåg hur alla dansade numa numa-dansen en gång i tiden?).

Kombinera detta med att det är en musikvideo. Nästan alla mest sedda videor på YT är musikvideor, av den enkla anledning att man tenderar att lyssna på en låt fler gånger än man ser en video.

instämmer med ovanstående talare, helt korrekt analys ! !

däremot! wimp levererade när jag http://www.wimp.com/thatvoice/ <- idiotisk titel (även om hennes röst är fett najs) med det är versionen som är sjuukt bra

har nu lyssnat igenom LSDs senaste EP ett antal gånger, ett väldigt fräscht sound som jag inte kan påstå av att det finns för mycket - riktigt najs band, riktigt najs

dock idiotisk titel på klippet, lol, "dat voice"

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

4239610

Tänk matte. Vad heter det när det är ett nedsänkt nummer bakom ett tal?! Är det ett upphöjt så är det ju upphöjt, men vadfan. Jag läste bara matte A. Vad heter skiten?! :<

Det brukar kallas index, men när det står bakom ett tal är jag osäker. Kanske syftar det på att talet är en tiopotens, alltså har basen 10 till skillnad från exempelvis sekunder/minutrar på klockan som har basen 60.

Redigerad av The Dude
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det brukar kallas index, men när det står bakom ett tal är jag osäker. Kanske syftar det på att talet är en tiopotens, alltså har basen 10 till skillnad från exempelvis sekunder/minutrar på klockan som har basen 60.

Om det är rätt vet jag inte. Min googling gav mig inte speciellt mycket kött på benen. Här är exemplet jag försöker lista ut.

10010101(nedsänkt 2a)=

2^7 * 1+

2^6 * 0+

2^5 * 0+

2^4 * 1+

2^3 * 0+

2^2 * 1+

2^1 * 0+

2^0 * 1 =

128 + 16 + 14 + 1 = 149(nedsänkt tia). Förstår bara inte vad fan tian gör där.

Redigerad av Gof
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om det är rätt vet jag inte. Min googling gav mig inte speciellt mycket kött på benen. Här är exemplet jag försöker lista ut.

10010101(nedsänkt 2a)=

2^7 * 1+

2^6 * 0+

2^5 * 0+

2^4 * 1+

2^3 * 0+

2^2 * 1+

2^1 * 0+

2^0 * 1 =

128 + 16 + 14 + 1 = 149(nedsänkt tia). Förstår bara inte vad fan tian gör där.

Positionssystem

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om det är rätt vet jag inte. Min googling gav mig inte speciellt mycket kött på benen. Här är exemplet jag försöker lista ut.

10010101(nedsänkt 2a)=

2^7 * 1+

2^6 * 0+

2^5 * 0+

2^4 * 1+

2^3 * 0+

2^2 * 1+

2^1 * 0+

2^0 * 1 =

128 + 16 + 14 + 1 = 149(nedsänkt tia). Förstår bara inte vad fan tian gör där.

Digitalteknik? I sådana fall kallas det du tänker på för Modulo.

Den nedsänkta siffran visar bara vad för slags Modulo som talet du har använder sig av. Modulo-2 räknar från 0 till 1 och börjar sedan om på 0 igen. Vilket är just hur binära system fungerar, du kan ju aldrig få en tvåa någonstans till exempel.

Vad tian gör i svaret visar att du har svarat på Modulo-10, vilket är det vardagliga sättet att räkna på. (0 - 9, sedan börjar det om från 0 igen.)

Krångligare än så är det inte.

Redigerad av eXotic
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Digitalteknik? I sådana fall kallas det du tänker på för Modulo.

Den nedsänkta siffran visar bara vad för slags Modulo som talet du har använder sig av. Modulo-2 räknar från 0 till 1 och börjar sedan om på 0 igen. Vilket är just hur binära system fungerar, du kan ju aldrig få en tvåa någonstans till exempel.

Vad tian gör i svaret visar att du har svarat på Modulo-10, vilket är det vardagliga sättet att räkna på. (0 - 9, sedan börjar det om från 0 igen.)

Krångligare än så är det inte.

Ah, att den nedsänkta tian representerar base10 (likadant som nedsänkt 2a representerar base2) listade jag ut efter tobbes länk. Kan vara bra att veta att det kallas för Modulo i framtiden. ty!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...