Jump to content

Tråden om saker du alltid velat veta! v.2


Henkibojj
 Share

Recommended Posts

Jao, jag tänkte främst på min telefon, en Galaxy S2, men jag har även en LCD-teve och en dataskärm som vore intressant att få veta något om också.

Wikipedia->Galaxy S2->Display->AMOLED->???->profit

Där står det att :"display consumes 0.3 watts while showing white text on a black background, but more than 0.7 watts showing black text on a white background". Detta eftersom de svarta pixlarna faktiskt är avslagna :)

För att veta någon mer om din LCD-tv eller datorskärm så måste man veta vilken modell det är. Annars finns all information i min förra post.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kan någon förklara för mig hur http://www.swestream.se/ fungerar?

Hur kan filmer som inte ens kommit ut på bio redan finnas ute för streaming, med tex dessutom?!

Det kan väl inte vara olagligt eftersom man inte laddar ner, men hur kan de lägga ut filmerna innan premiärer? Är DET lagligt? Hur finansieras det? Var fasen får de filmerna ifrån? Vem står bakom sajten???

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kan någon förklara för mig hur http://www.swestream.se/ fungerar?

Hur kan filmer som inte ens kommit ut på bio redan finnas ute för streaming, med tex dessutom?!

Det kan väl inte vara olagligt eftersom man inte laddar ner, men hur kan de lägga ut filmerna innan premiärer? Är DET lagligt? Hur finansieras det? Var fasen får de filmerna ifrån? Vem står bakom sajten???

Finns inte en enda film som inte har haft premiär.

Texten görs väl av glada amatörer.

Praktiskt taget lagligt vid streaming, men har du kvar cachefilerna är det upphovsrättsbrott.

Siten bäddar bara in filmer från andra uppladdningssidor.

Redigerad av mr_tobbe
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kan någon förklara för mig hur http://www.swestream.se/ fungerar?

Hur kan filmer som inte ens kommit ut på bio redan finnas ute för streaming, med tex dessutom?!

Det kan väl inte vara olagligt eftersom man inte laddar ner, men hur kan de lägga ut filmerna innan premiärer? Är DET lagligt? Hur finansieras det? Var fasen får de filmerna ifrån? Vem står bakom sajten???

Det är självklart inte lagligt att lägga ut filmer utan uppehovsrättshavarens tillstånd!

Det är faktiskt inte ovanligt att filmer kommer ut att ladda ner före de släpps på bio. Det är helt enkelt någon i produktionen av filmen som laddar upp den på internet, svårare än så är det ju inte.

Siten du pratar om laddar inte upp filmer själv till internet direkt från orginal, det är andra personer som gör det. Har du någonsin använt piratebay?!?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Japp!

Men vad är skillnaden?

Varför har man en sajt där det laddas upp filmer som sedan folk kan streama, istället för en sajt där folk laddar upp som man sedan helt enkelt kan ladda ner?

Varför göra sig besväret? Är det mer lagligt att bara streama den olagligt uppladdade filmen, eller är det bara för att ja, konkurrera på ett annat sätt med andra om att bli en stor sajt?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men vad är skillnaden?

Varför har man en sajt där det laddas upp filmer som sedan folk kan streama, istället för en sajt där folk laddar upp som man sedan helt enkelt kan ladda ner?

Varför göra sig besväret? Är det mer lagligt att bara streama den olagligt uppladdade filmen, eller är det bara för att ja, konkurrera på ett annat sätt med andra om att bli en stor sajt?

För att det är bekvämt såklart...

Vice, du vet att om du funderar på frågorna du ställer här i 2 minuter kommer du kunna komma på svaret...

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men vad är skillnaden?

Varför har man en sajt där det laddas upp filmer som sedan folk kan streama, istället för en sajt där folk laddar upp som man sedan helt enkelt kan ladda ner?

Varför göra sig besväret? Är det mer lagligt att bara streama den olagligt uppladdade filmen, eller är det bara för att ja, konkurrera på ett annat sätt med andra om att bli en stor sajt?

Men ååååååååååååååååhhhhhhhhh. När du inte har tillgång till en torrentklient, om du tillexempel bara kommer åt internet genom en telefon eller surfplatta, eller om nätverket har restriktioner och du inte kan ansluta via VPN är det användbart.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vet ni inte svaren så behöver ni inte komma med spydigheter.

Försök vara lite trevlig istället för att komma med spydigheter.

Jag har hitintills inte fått svar på en ena av mina frågor.

Du är ju på riktigt helt omöjlig ibland. Du har fått utförliga svar från fyra olika forumiter och ingen av dem har varit spydig, tonläget har höjts eftersom du anklagat folk för att vara spydiga när de försöker hjälpa dig. Vet du ens vad det ordet betyder?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men vad är skillnaden?

Varför har man en sajt där det laddas upp filmer som sedan folk kan streama, istället för en sajt där folk laddar upp som man sedan helt enkelt kan ladda ner?

Varför göra sig besväret? Är det mer lagligt att bara streama den olagligt uppladdade filmen, eller är det bara för att ja, konkurrera på ett annat sätt med andra om att bli en stor sajt?

Det har inte så mycket med lagligheten att göra som med bekvämligheten.

Tänk dig om YouTube bara bestod av länkar till videos du kunde ladda ner, till exempel!

Ingen försöker vara taskig mot dig Vice., det är bara lite lustiga frågor du ställer.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Så sammanfattat kan man alltså säga att det är en sajt där man riskfritt kan se filmer då man inte laddar ner något. Utan risken enbart är hos de som driver och laddar upp/till på sajten`?

Till 99.99999%, finns dock inga rättsmål mot någon som streamat något olagligt så det skulle kunna vara olagligt.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Så sammanfattat kan man alltså säga att det är en sajt där man riskfritt inom en juridisk gråzon antagligen inte skulle bli dömd, så länge man inte distribuerar vidare eller aktivt sparar cachefilen av filmen. Utan risken enbart är hos de som driver och laddar upp/till sajten, men kanske främst hos den personen som lade upp filen på en uppladdningssida, eftersom att siten enbart bäddar in länkar till filmer.

  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Upphovsrätten hindrar inte webbsurfande. Att bara titta på eller lyssna på upphovsrättsligt material är inget som faller in under upphovsmannens ensamrätt. Så länge man bara surfar på internet framställer man inte någon upphovsrättsligt relevant kopia. Däremot uppkommer en mängd "tillfälliga kopior" i samband med surfande, men det finns en bestämmelse som säger att sådana tillfälliga kopior får framställas. Det innebär att så länge man inte sparar ner material på hårddisken, på en diskett eller liknande eller skriver ut det, så berörs man inte alls av kravet på lovlig förlaga.

Streamad film är inte olagligt. Dock är ju dessa lagar troligen utformade för att skydda gemene surfare för att åka dit om webbläsaren sparar bilder eller musik som är lagligt publicerat. Knappast så att man uttryckligen valt att göra denna typ av streams lagliga.

Redigerad av Mathias
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 month later...

Finns det någon firma i Göteborg som sysslar med muralmåleri? Jag har ett tema som jag vill kladda upp på väggen men känner att jag behöver lite hjälp. Det enda jag har hittat hittills efter sökning är företag som enbart verkar syssla med helt vanligt måleri, en färg utan motiv. Och några graffitigangsters som gärna sätter några osmakliga tags på ens väggar.

Hjälp!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...