Jump to content

Tråden om saker du alltid velat veta! v.2


Henkibojj
 Share

Recommended Posts

I mitt hushåll äter vi i snitt 2 ägg per person och dag - det är 120 ägg i månaden vilket blir ganska dyrt speciellt eftersom vi vill ha ekologiska.

Kan man i Stockholm köpa 120 ägg på en enda gång till ett bra pris? Hur gör restauranger?

Restauranger köper in via grossister som Menigo, Servera eller Martin Olsson men det är inte möjligt att köpa där som privatperson. Kolla Överskottsbolaget eller större Lidl-butiker så kanske du hittar större mängder ägg till bra pris.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

I mitt hushåll äter vi i snitt 2 ägg per person och dag - det är 120 ägg i månaden vilket blir ganska dyrt speciellt eftersom vi vill ha ekologiska.

Kan man i Stockholm köpa 120 ägg på en enda gång till ett bra pris? Hur gör restauranger?

Borde väl gå att köpa direkt från någon bondgård om sådan finns i närheten?

Redigerad av aikjonas12
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

I mitt hushåll äter vi i snitt 2 ägg per person och dag - det är 120 ägg i månaden vilket blir ganska dyrt speciellt eftersom vi vill ha ekologiska.

Kan man i Stockholm köpa 120 ägg på en enda gång till ett bra pris? Hur gör restauranger?

Någonstans i sthlm måste dom väl sälja 30-pack? Finns överallt annars i hela sverige, tror inte stockholm är ett undantag. Större än 30 är nog inte möjligt däremot.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för tipsen. 30-pack finns ju, Lidl och ÖB likaså, men inte ekologiskt vad jag har sett! I fallet ägg är det rätt viktigt enligt mig.

Jag har en känsla av att man måste känna bonden för att kunna köpa saker direkt. Vi gör så på Öland med mjölk men där är det ju oskattat och rätt mycket gråzon. Varken skatteverket eller livsmedelsverket lär godkänna sån typ av försäljning.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Denna är ju helt suverän. Har den som ringsignal nu.

Men vem är det, och finns det nån historia bakom, vad handlar det om och originalklippet?

http://www.youtube.c...h?v=vMDgekSlkD0

Oj! Vilken överraskning!

photo_1244596_0.jpg

Jim Robin Lindgren·135 videoklipp

pixel-vfl3z5WfW_1244596_1.gifPrenumerera

4 040

252 883

pixel-vfl3z5WfW_1244596_1.gif 4 429 pixel-vfl3z5WfW_1244596_1.gif 90

pixel-vfl3z5WfW_1244596_1.gifGillapixel-vfl3z5WfW_1244596_1.gifOm Dela Lägg till i pixel-vfl3z5WfW_1244596_1.gifpixel-vfl3z5WfW_1244596_1.gifpixel-vfl3z5WfW_1244596_1.gifPublicerad den 26 nov 2012

Spotify: http://open.spotify....4ARwTH8gmXJvozg

Här får man inte ha privatliv!

http://www.facebook....rullproductions

http://www.facebook....dunderpatrullen

Klipp och musik: Jim Lindgren

Alltså, Jim Lindgren från Krullproductions/Dunderpatrullen. Klippet har ingen historia eller handling.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Här har jag en klurig en...

Varför blir ena örat, eller ibland båda helt plötsligt knallrött, och jättevarmt?

Idag råkade jag ut för det, vänstra örat var jättevarmt, och rött, och det högra var normalt...? =/

Vanligast när man är varm själv, eller kommer in efter att man varit ute i kyla. Öronens kapillärer utvidgas och tillför sig mer blod för att kyla av blodet alternativt värma upp det om öronen varit kalla. Rödheten är helt enkelt en ökning av blodet i örat och blodet är ju kroppstempererat till skillnad från örat som är en yttre kroppsdel precis som näsan eller fingrarna som gärna blir kalla fortare än låt säga magen. Det är kroppens egna sätt att hålla en jämn kroppstemperatur överallt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad består det yttre laget av att tuggummi av? Finns det några tandgynnande egenskaper däri eller ligger allt fluor och xylitol i gummimassan?

Det är en glasyr som håller tuggummit mjukt inuti och även bevarar smaken. Anledningen till att dom gör så är för att få plats med fler tuggummin i en och samma påse eller dyl.

Tuggummin utan glasyr måste bli inlindade var för sig, annars klumpar dom ihop sig. (t.ex. hubbabubba)

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är en glasyr som håller tuggummit mjukt inuti och även bevarar smaken. Anledningen till att dom gör så är för att få plats med fler tuggummin i en och samma påse eller dyl.

Tuggummin utan glasyr måste bli inlindade var för sig, annars klumpar dom ihop sig. (t.ex. hubbabubba)

Aha, så om man tuggar tuggummi "efter maten - V6!" för att ha bättre tandhälsa så spelar det ingen roll om den (med mängder av saliv) upplösta glasyren... I dunno, spottas ut, gurglas, sväljs, silas... Det är gummit som är fullt av fluor?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Aha, så om man tuggar tuggummi "efter maten - V6!" för att ha bättre tandhälsa så spelar det ingen roll om den (med mängder av saliv) upplösta glasyren... I dunno, spottas ut, gurglas, sväljs, silas... Det är gummit som är fullt av fluor?

Precis. Av egen erfarenhet så tycker jag iofs att glasyren sitter på mycket av smaken i början iaf, men det kan vara en inbillning.

Skulle förövrigt vara dumt om det satt i glasyren för den försvinner på bara ett par tuggor och sväljs eller spottas ut ganska omgående.

Hur kan det inte vara någon rekyl? Förstår inte. Det är ändå en 7.62x51.

http://www.youtube.c...h?v=5ZZ_IShupic

http://www.heckler-k...view/print.html

"Special buffer reduces recoil forces and stabilises the rate of fire"

Den har ju lite rekyl, det ser du när han står upprätt med midjeskjutningen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 month later...

En LCD-skärm drar ju mer ström/batteri om den har hög bakgrundsbelysning, men drar den mer att projicera en helvit skärm än en helsvart om båda är på lägsta ljusstyrka?

Vad jag har förstått drar en LCD-monitor några procent mer när skärmen är svart, ibland mindre. Så allt som har med Blackle o.s.v. att göra gäller enbart CRT-monitorer.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad jag har förstått drar en LCD-monitor några procent mer när skärmen är svart, ibland mindre. Så allt som har med Blackle o.s.v. att göra gäller enbart CRT-monitorer.

Enligt denna länk från 2007 drar en svart 50" LCD skärm upp emot 6% mer energi och en 40" typ 3 % mer. Artikeln nämner också LED-skärmar som kan ha olika ljusstyrka på olika delar av skärmen och på så sätt spara energi. Det beror alltså på vilken typ av "backlight" du har.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...