Jump to content

ÖL!


Complex
 Share

Recommended Posts

Vidrigt, eller okej den går väl ner...

Vad har ni för erfarenheter av Peroni eller Guinness? Jag gillar dem.

Peroni har jag druckit någon gång, men tyckte den var som en i mängden. "Den går väl ner"

Guinness kan jag tycka är gött ibland. Många nybörjare tycker att det är en tung och mäktig bärs, medan mer erfarna öldrickare tycker att det enda tunga med den är den mörka färgen. Själv tycker jag att den får oförtjänt med skit från "ölkännare". Visst, den är egentligen ganska smaklös, framför allt om man jämför med andra porter-/stout-öl, men jag tycker den är mysig att dricka ute på en pub.

--------------

Nu vill jag tipsa om Lindemans Apple som är så gött att man vill dricka det jämt och ständigt! Trodde aldrig att jag skulle fastna för en fruktöl, men den här är ruskigt god! Tror det är runt 25% äpplejuice i den vilket gör att den får mycket smak av äpple, nästan så att det blir som en rejält mustig cider. Testa gärna om ni får tag på den!

Lindemans-Apple_1247181_0.jpg

Redigerad av Kebab
  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Guinness är riktigt trevlig. Den bör dock helst avnjutas på Irland (På tapp). "Stout doesn't travel well" som ordspråket säger.

Om jag har vägarna förbi Ön så ska jag givetvis utforska denna sägen!

Peroni har jag druckit någon gång, men tyckte den var som en i mängden. "Den går väl ner"

Guinness kan jag tycka är gött ibland. Många nybörjare tycker att det är en tung och mäktig bärs, medan mer erfarna öldrickare tycker att det enda tunga med den är den mörka färgen. Själv tycker jag att den får oförtjänt med skit från "ölkännare". Visst, den är egentligen ganska smaklös, framför allt om man jämför med andra porter-/stout-öl, men jag tycker den är mysig att dricka ute på en pub.

--------------

Angående Peroni så var det exakt vad jag tyckte förra helgen efter att ha druckit den för första gången, men gav den en chans till och tycker den är väldigt fin. Guinness på flaska "Extra stout" är mycket bra, tycker den vanliga är lite för svag (om man vill bli full dvs) så denna normalstarka är perfekt. Drick med måtta, ni som kan!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är en sådan som tycker om Guinnes riktigt mycket. Drack fyra igår. :mf_doof:

Köpte Guinnes för första gången när jag var i London senast, och föll för den direkt. Tror bara jag drack Guinnes resten av den kvällen. :P

Här hemma har jag testat både burken, flaskan och på tappkran. Tapp är godast, men inte alls lika härlig som den var i London. Mellan burk och flaska vet jag inte riktigt, men rent spontant skulle jag säga att flaskvarianten är lite godare.

Har börjat utforska den mörka delen av ölhyllorna sedan jag upptäckte att jag gillar mörk öl. Men jag är inte så bevandrad när det kommer till de hyllorna, så är det någon som har lite tips om mörk öl som är vanlig på systemet man kan testa?

Redigerad av eXotic
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 months later...

Jag dricker inte alls lika ofta som jag gjorde förut. Hade ett uppehåll på över 7-8 månader eller vad det nu var. Numera så har jag fastnat för lite "finare" ölsorter. S:t erika IPA är min nuvarande favorit och även andra indian pale ale. Lancaster bomber är ett trevligt öl med.. Det kan ha lita att göra med att jag dagligen äter metadon och Oxynorm mot smärta. Och det säger ju sig själv att det inte är specielt bra att blanda tunga opioider med alkohol. Så de gångerna jag gör det så är det i måttliga mängder. Och då väljer jag hellre att köpa få goda sorter än massa skitöl. Kan inte fatta att man tänkta att fler öl för pengarna var bättre än få godare sorter förut.. Sen dricker jag inte sprit heller förutom wiskey eller coniac i måttliga mänder vid speciella tillstälningar.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag dricker inte alls lika ofta som jag gjorde förut. Hade ett uppehåll på över 7-8 månader eller vad det nu var. Numera så har jag fastnat för lite "finare" ölsorter. S:t erika IPA är min nuvarande favorit och även andra indian pale ale. Lancaster bomber är ett trevligt öl med.. Det kan ha lita att göra med att jag dagligen äter metadon och Oxynorm mot smärta. Och det säger ju sig själv att det inte är specielt bra att blanda tunga opioider med alkohol. Så de gångerna jag gör det så är det i måttliga mängder. Och då väljer jag hellre att köpa få goda sorter än massa skitöl. Kan inte fatta att man tänkta att fler öl för pengarna var bättre än få godare sorter förut.. Sen dricker jag inte sprit heller förutom wiskey eller coniac i måttliga mänder vid speciella tillstälningar.

Jobbigt då att goda öl är så djävulskt starka! ;)

Idag plockade jag upp ännu en Stone Imperial Russian Stout. Finns den kvar nära er så köp; jag har nog inte smakat en fetare ölfavorit.

http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?searchquery=stone&sortfield=Default&sortdirection=Ascending&hitsoffset=0&page=1&searchview=All&groupfiltersheader=Default&artikelId=752037&varuNr=11865&filters=searchquery%2c

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jobbigt då att goda öl är så djävulskt starka! ;)

Idag plockade jag upp ännu en Stone Imperial Russian Stout. Finns den kvar nära er så köp; jag har nog inte smakat en fetare ölfavorit.

http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?searchquery=stone&sortfield=Default&sortdirection=Ascending&hitsoffset=0&page=1&searchview=All&groupfiltersheader=Default&artikelId=752037&varuNr=11865&filters=searchquery%2c

Har aldrig själv köpt något öl i den prisklassen. Men har funderat på det nu ett par gånger då jag ändå köper så få öl och så få gånger om årer, (i jämförelse med förut iaf.) Då kan man lika gärna prova på dom där dyrgriparna och köpa en åt gången eller 2 st. För då har man ju gjort det sen och slipper fundera på om de var prisvärda eller ej.

Och med tankte på den höga % så räcker det gott och väl med en elller 2.

Preach. Lyckades plocka en sån här liten rackare i somras, 9.6 stadiga procent. Helt makalös.

---

Börjar nog brygga eget framöver! Blir till att köpa hem det stora ölbryggningskitet från PGW och komplettera med vad som behövs.

Har själv gått och suktat efter ett sånt där ölkit eller liknande i flera år bara för att få testa på. Fick testa en kompis överjästa öl på 17% för några år sen och fick då avsmak för det hela.. Men någon gång i framtiden så ska jag prova på det, det är ett som är säkert.

Är det föresten någon här som testat flying dog? Har fått tips om att det ölet ska vara gott för sin höga %. Nu när jag sökte på systemets hemsida så verkar det som att det finns flera sorters. Men någon av dom kanske någon här har testat? http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/?searchquery=flying+dog&sortfield=Default&sortdirection=Ascending&hitsoffset=0&page=1&searchview=All&groupfiltersheader=Default&filters=searchquery%2c

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har aldrig själv köpt något öl i den prisklassen. Men har funderat på det nu ett par gånger då jag ändå köper så få öl och så få gånger om årer, (i jämförelse med förut iaf.) Då kan man lika gärna prova på dom där dyrgriparna och köpa en åt gången eller 2 st. För då har man ju gjort det sen och slipper fundera på om de var prisvärda eller ej.

Och med tankte på den höga % så räcker det gott och väl med en elller 2.

Jag tycker absolut det kan vara värt det. Att köpa en flaska vin för 80 kr är ju inga konstigheter och dessa öler är också stora flaskor som man kan dela med många eller suga länge på!

Tänkte bara poängtera också, så att ingen blir avskräckt av ordet, att om ölen är överjäst egentligen inte är så relevant. Det har med jäsningstemperaturen att göra ifall jästen hamnar på toppen eller botten av jäskaret. Sen kan man dessutom göra öl av typen ale (vanligen = överjäst öl) med jäst som lik förbannat sjunker till botten efter jäsning. Att den som du pratade om däremot nådde 17% säger ju att bryggarna ville åt något extremt, säkert inget man är sugen på så ofta!

Flyging Dog har man ju druckit några gånger. De brukar vara väldigt beska och kraftigt humlade, precis som trenden säger att det ska vara om man vill vara HIPP. Jag är inte frälst.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 months later...
  • 3 weeks later...

Sitter här och dricker en engelsk pale ale som heter Marston's Pedigree. Det är en rödvit 33 cl burk från bolaget. Först var jag skeptisk till en öl som heter samma som ett hundmatsmärke men det var också därför jag blev nyfiken på den och köpte en burk. Väldigt gräddigt skum, ungefär som en Kilkenny och varken för besk eller för söt för min smak. Kommer köpas igen! :)

Redigerad av Arvid
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Sitter här och dricker en engelsk pale ale som heter Marston's Pedigree. Det är en rödvit 33 cl burk från bolaget. Först var jag skeptisk till en öl som heter samma som ett hundmatsmärke men det var också därför jag blev nyfiken på den och köpte en burk. Väldigt gräddigt skum, ungefär som en Kilkenny och varken för besk eller för söt för min smak. Kommer köpas igen! :)

Burkens design har fått mig att tro att det är vattnig smaklös fulöl. Låter värt ett test!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Sitter här och dricker en engelsk pale ale som heter Marston's Pedigree. Det är en rödvit 33 cl burk från bolaget. Först var jag skeptisk till en öl som heter samma som ett hundmatsmärke men det var också därför jag blev nyfiken på den och köpte en burk. Väldigt gräddigt skum, ungefär som en Kilkenny och varken för besk eller för söt för min smak. Kommer köpas igen! :)

Jag får aldrig dricka den utan att bli retad för namnet... ^_^

Brukar köpa den till fest. Tycker att den påminner mycket om Newcastle, fast med göddigare skum och något godare.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...