Jump to content

ÖL!


Complex
 Share

Recommended Posts

Någon som brygger egen öl?

Jag har inte gjort det på egen hand än men är väldigt intresserad så har lärt mig mycket om det. Problemet är att hitta en kastrull för vörtkokningen som jag skulle vilja ha i rostfritt stål, cirka 25 liter för att det ska kännas värt att dra igång en batch samt att den ska passa i ugnen så att man kan hålla jämn temperatur.

Cider har jag gjort en gång hos mina föräldrar och det är ju lite simplare tillvägagångssätt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Inte öl för tillfället, men jag och ett par polare har haft ett kar med mjöd på jäsning nu i 2 månader. Ska bli spännande fram i vår och se om det blir drickbart.naughty_1182473_1.gif

Låter intressant! Svårt?

Jag har inte gjort det på egen hand än men är väldigt intresserad så har lärt mig mycket om det. Problemet är att hitta en kastrull för vörtkokningen som jag skulle vilja ha i rostfritt stål, cirka 25 liter för att det ska kännas värt att dra igång en batch samt att den ska passa i ugnen så att man kan hålla jämn temperatur.Cider har jag gjort en gång hos mina föräldrar och det är ju lite simplare tillvägagångssätt.

Samma här, samma här. Fast jag har väl inte samlat på mig SÅ mycket kunskap men känner att jag är redo att testa i alla fall. Det blir nog att prova egenbryggning någongån de kommande månaderna. Det ska bli intressant, alltid bra med fler hobbies.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har inte gjort det på egen hand än men är väldigt intresserad så har lärt mig mycket om det. Problemet är att hitta en kastrull för vörtkokningen som jag skulle vilja ha i rostfritt stål, cirka 25 liter för att det ska kännas värt att dra igång en batch samt att den ska passa i ugnen så att man kan hålla jämn temperatur.

Problem? http://www.pgw.se/patina-kittel-24-l.html

Finns även större och mindre, men den 24-liters kitteln verkar perfekt för ditt ändamål. Huruvida det finns billigare kittlar någon annanstans har jag inte forskat närmre i, eftersom det här var en snabb googling efter minimal efterforskning i Flashbacks forum gällande hembryggning (närmre bestämt detta inlägg).

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det borde väl vara färdigjäst på under en månad? Men lagringen efteråt kanske bidrar positivt till smaken, så är helt klart fallet med cider i alla fall. Det behöver stå ca. ett år efter jäsningen på flaska eller damejeanne för att bli ultimat.

Jäsning i 6 veckor, sen fyllde vi på med mer honung, så det är inne på omgång 2. Ingen tid spikad när det ska hällas upp, men sen ska det gotta till sig på flaska(pet-dunk) ett tag till efter det.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Staropramen är min standardöl på systemet eller om jag ska beställa på krogen. Brukar även köpa med ett par Red Stripe som är goda att varva med. När jag känner för att köpa lite allt möjligt brukar en och annan Anton56 och TT slinka med. När jag pluggade och köpte mer "sup-öl" körde jag på Arboga och Tuborg rätt mycket. Super fortfarande rätt ofta på Tuborg eftersom det tillsammans med Carlsberg är vad som serveras på jobbet på fredagarna, och vi alla vet att Tuborg > Carlsberg... wink_684833_0.gif

Jag är medveten att majoriteten av ölen jag nämnde är ganska mainstream. Jag har inget emot att vidga mina vyer så jag tar gladeligen emot fler förslag på goda ljusa lager. smile_1181703_0.gif

Edit: Bisarr grej på tal om öl förresten, när vi var i London för ett par månader sedan beställde min kompis en Newcastle på en pub och bartendern visste inte vad det var för något... wtf? ohmy_1182776_0.gif

Redigerad av Siana
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Någon som brygger egen öl?

Min polare bryggde den här APA:n och det blev MYCKET godare än väntat. Smakade vid olika tillfällen, och trots att allt var från samma batch så var det varierande smakupplevelser. Någon var alldeles för grumlig (han goofade lite vid buteljeringen och fick med jästresterna) och någon hade för lite kolsyra, men de som var bra smakade riktigt gott! Han ska göra en till färdigsats och sedan ge sig på att köpa råvarorna för sig och följa ett recept istället, för färdigsatserna är egentligen inte riktigt försvarsbara i prisväg.

Jag är medveten att majoriteten av ölen jag nämnde är ganska mainstream. Jag har inget emot att vidga mina vyer så jag tar gladeligen emot fler förslag på goda ljusa lager. smile_1181703_0.gif

Brooklyn lager! Godaste lagern på systemet!

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är medveten att majoriteten av ölen jag nämnde är ganska mainstream. Jag har inget emot att vidga mina vyer så jag tar gladeligen emot fler förslag på goda ljusa lager. smile_1181703_0.gif

Ljus lager är knepigt då ingen annan öltyp har så djupa dalar, men kan ge lite tips på sådant jag inte tackar nej till:

Aguila är en Colombiansk bira som är ruskigt prisvärd, hyfsat svag med sina 4.0%, men helt klart en trevlig öl.

Brutals Brewings Sir Taste-A-Lot är även den en prisvärd öl, återigen svag med sina 4.5%.

En lite mer pricey öl är Yellow Cab Lager, men det är det värt!

Krusovice är i slutändan en stabil Tjeckisk lager, personligen gillar jag den inte längre.

Både Nils Oscar God Lager, S:t Eriks Pilsner och Wisby Pils är svenska hantverk utan märkligheter!

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Min polare bryggde den här APA:n och det blev MYCKET godare än väntat. Smakade vid olika tillfällen, och trots att allt var från samma batch så var det varierande smakupplevelser. Någon var alldeles för grumlig (han goofade lite vid buteljeringen och fick med jästresterna) och någon hade för lite kolsyra, men de som var bra smakade riktigt gott! Han ska göra en till färdigsats och sedan ge sig på att köpa råvarorna för sig och följa ett recept istället, för färdigsatserna är egentligen inte riktigt försvarsbara i prisväg.

Har en vän som har gjort precis samma sak som det du beskrev, dock har jag aldrig smakat något han gjort. Bra att ha någon som har lite koll i alla fall.

EDIT: Förövrigt så gillar jag verkligen Sigtunas "Organic Ale". Köpt den ett par gånger på syetemet nu, uppskattad.

Redigerad av Frenzy
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 weeks later...

Aguila är en Colombiansk bira som är ruskigt prisvärd, hyfsat svag med sina 4.0%, men helt klart en trevlig öl.

Håller med till 100%! Ibland vill man bara ha en ytterst normal ljus lager, då är Aguila toppen. Att det är en mellanöl ser jag som ett plus i detta sammanhang.

Jag är annars taggad på Nebuchadnezzar som snart kommer till ordinarie sortiment på bolaget. Dels har den ett jävligt fett namn men den är också den bästa ölen ifrån Sverige enligt ratebeer.com

Frenzy: uppdatera gärna hur det går i processen!

Redigerad av The Dude
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Fräckt! Vad följer du för recept? Vilken typ av öl blir det?

Det blir en IPA, jag följer lilla köksbryggeriets recept. Efter denna satsen blir det nog att experimentera lite själv.

Ska du använda den till en nominering? #nominering

Haha, borde kanske? Men nejtack!

Frenzy: uppdatera gärna hur det går i processen!

Ölet står i sin damejeanne och puttrar på. Nästa steg blir att göra sockerlösning (för kolsyra) och tappa på flaskor, men det är först om två veckor!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 weeks later...

Beror helt på vad för tillfälle man ska dricka ölen till skulle jag säga. Jag kan tycka att en lätt lager är alldeles utmärkt en varm sommardag. Sen att en mustig Ale passar grymt till grytor.

Men min favorit just nu är Brewdogs Ipa. Sen finns det en köttbutik på Birgerjarlsgatan som säljer en egen öl som heter Lennart & Bror som är jäkligt god också, även den är en IPA. Dock så görs den i ett mikrobryggeri så de får inte in så många varje månad.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...

Ölet står i sin damejeanne och puttrar på. Nästa steg blir att göra sockerlösning (för kolsyra) och tappa på flaskor, men det är först om två veckor!

Har nu smakat det färdiga resultatet och jag är nöjd. På Onsdag kommer nästa batch att sättas, efter det kommer jag nog ta ut svängarna mer. Är på konstant jakt efter en större kastrull (typ 20-30 L) och jakten har inte gått så bra än. Har inte råd just nu att punga upp 1000 spänn för en, men förhoppningsvis så kommer jag att hitta någon snart nog. Tanken är i alla fall att kunna brygga 15-20 liter i månaden.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har nu smakat det färdiga resultatet och jag är nöjd. På Onsdag kommer nästa batch att sättas, efter det kommer jag nog ta ut svängarna mer. Är på konstant jakt efter en större kastrull (typ 20-30 L) och jakten har inte gått så bra än. Har inte råd just nu att punga upp 1000 spänn för en, men förhoppningsvis så kommer jag att hitta någon snart nog. Tanken är i alla fall att kunna brygga 15-20 liter i månaden.

Oj, 15-20 liter! Då kommer du börja följa recept istället va, och inte bara köra en färdigsats?

Edit: Tills igår hade jag inte druckit öl på över en månad (!). Nu sitter jag här och smuttar på en Lindemanns Apple (testade en som inte var kylskåpskall och det är inte lika gott, smakar surare).

Igår drack jag en Morbergs lager-follis och den smakade exakt som jag hade förväntat mig. Blask som bara passar på sommardagar. Hade faktiskt högre förväntningar på den, inte bara för att den bär Pära Morberg namn, utan också för att den bryggs av ett tyskt bryggeri. 5/10 rekommenderas ej.

Drack även en Nils Oscar Bordsöl, 2,7 %. Mycket smakrik för att ha så låg alkoholhalt. Kan inte säga så mycket mer om den eftersom jag var lite distreaherad av Battlefield medan jag drack den, men ifall man vill lägga 16 spänn på en folköl så rekommenderar jag den!

Redigerad av Kebab
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...