Jump to content

ÖL!


Complex
 Share

Recommended Posts

Den (Melleruds) verkade nice enligt beskrivningen, och priset var bra också! Köpte bara en, hoppas att jag kan få fatt på fler ifall den visar sig vara en hit. Ctrl Alt Delete ska jag smaka på imorgon. Stora förhoppningar! Har emellertid aldrig druckit Altbier innan, så jag vet inte alls vad jag kan förvänta mig.

Utöver dessa två köpte jag Innis & Gunn Irish Whiskey Cask. Mest för att den såg så exklusiv ut i sin kartong; jag är vanligtvis inget fan av deras öl (efter att ha fördruckit mig på Rum Casken :( .

Vad tyckte du om de båda?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Öl för kungar!

post-10893-0-38517400-1330975601.jpg

Tripel, i det här fallet inte bara för jäsningsprocessen, utan även för de tre olika sädesslagen man använt. Malt från vete, havre och korn. Resultatet är slående. Jag är helt tagen.

Westmalle dubbel, som ses i bakgrunden, är min tidigare favorit. Men nu får den se sig slagen.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad tyckte du om de båda?

Vårpils kan jag inte riktigt ge ett ärligt uttalande om; jag drack den kraftigt kyld så jag kände att all smak höll sig undan. Var dock nere på systemet idag och köpte fyra till innan den tar slut. Den var ju väldigt drickbar/enkel när den var kall så om inte annat så blir det förfestdricka på fredag.

Ctrl Alt Delete däremot... Vilket öl! Okej, jag ska vara ärlig och säga att jag inte riktigt kunde säga hur den skiljer sig från deras vanliga India Ale, vilken jag gillar starkt. Lite mindre humlebeska och lite maltigare, kanske? Hur som helst så ligger de i samma prisklass, så ifall ni mot förmodan får tag på en flaska (tog slut löjligt snabbt i Linköping) och väljer mellan den och en annan Ale så är det bara att hugga! Har några flaskor till som jag ska inmundiga i goda vänners gemenskap. Ska nog haffa en flaska Nils Oscar India Ale och köra blindtest också. :P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 months later...

Nu finns det två öl vilka jag bara har smakat en gång, men ändå vågar säga ligger på min topp fem-lista. Den ena är O'hara's Irish Pale Ale:

276756_162302813838061_4280849_n_1238459_0.jpg

Köpte den på ett ölställe här i stan. Den andra ären Keller Bier från St Georgen Bräu:

IMG_8897_1238459_1.jpg

Haffade den på systemet i våras och inmundigade den väl kyld under en sen kvälls BF3-spelande. Har sedan dess varit förbannat på mig själv för att jag bara köpte en...

Hoppas få tag på dem snart igen!

Vidare så har Nils Oscar gjort en folköl med namnet "Bordsöl", vilken jag verkligen skulle vilja testa. Säljs än så länge bara på någon ICA i Nyköping. :confused:

post_1238459_2.jpg

Redigerad av Kebab
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nu finns det två öl vilka jag bara har smakat en gång, men ändå vågar säga ligger på min topp fem-lista. Den ena är O'hara's Irish Pale Ale:

http://profile.ak.fbcdn.net/hprofile-ak-snc4/276756_162302813838061_4280849_n.jpg

Köpte den på ett ölställe här i stan. Den andra ären Keller Bier från St Georgen Bräu:

http://4.bp.blogspot.com/-wGEl3c58fIQ/T1ubKxmpLsI/AAAAAAAAGJ8/LwaV9G_OXvM/s1600/IMG_8897.JPG

Haffade den på systemet i våras och inmundigade den väl kyld under en sen kvälls BF3-spelande. Har sedan dess varit förbannat på mig själv för att jag bara köpte en...

Hoppas få tag på dem snart igen!

Vidare så har Nils Oscar gjort en folköl med namnet "Bordsöl", vilken jag verkligen skulle vilja testa. Säljs än så länge bara på någon ICA i Nyköping. :confused:

http://blogg.alltommat.se/olmedmera/files/2012/05/Nils-Oscar-Bords%C3%B6l.jpg

Har hört gott om O'hara's men Keller Bier har jag faktiskt aldrig hört talas om. Blir att kolla på jobbet imorgon om den finns att beställa hem!

På tal om alkohol så fick vi förra veckan hem en flaska Amarone (rött vin från distriktet Amarone i Italien) från 1962. Det var en kund som hade beställt den. Fantastiskt läckert att hålla i den och man blev sugen på att dra hem en och spara bara för att.

Redigerad av Eudoros
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hett tips för de hängivna ölfantaster som finns där ute är att kolla in sidan http://www.ratebeer.com/search.php En utomordentlig sida där man får reda på det mesta om de flesta öler som finns att köpa. Perfekt sida om man vill ha lite kött på benen innan man testar ny öl.

La själv iväg en beställning idag på lite roliga öler som jag ännu inte testat. De öler jag beställde var Kwak, St. Bernardus Tripel, Brooklyn Local 1 och så Spaten München (Finns inte på vårt lilla bolag. :P)

Redigerad av Eudoros
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Säga vad man vill om Systembolaget, men utbudet på öl i butikerna här i öllandet Irland bleknar i jämförelse. Brukar inte hitta mycket spännande på hyllorna.

Här är det helt klart Pubarna som gäller, och har fastnat för mikrobryggeriet Porterhouse's pubar, där de förutom de vanliga ölsorterna serverar en rad olika egentillverkade drycker.

Senast testade jag en Porterhouse Red Ale:

Orange/röd klart Ale som påminner om Smithwicks / Kilkenny Draught. Något tydligare beska och arom vilket är bra. Hade kunnat få smaka ännu lite mer. 3.5/5 toasters! (Lite pluspoäng för att det är lokalbryggt)

Tackar för tipset om RateBeer. Undrar just om Westvleteren 12 (topprankad) finns att få tag på i Irland.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Deras IPA är också rätt schyst om jag minns rätt.

Har druckit den, men kan inte minnas vad jag tyckte... Deras Brown Ale drack jag emellertid på ett evenemang på campus och tyckte den var smaskens! Det verkar rent generellt som att Brooklyn's Brewery är väldigt omtyckt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Drack tamejfan en av de godare öler jag någonsin druckit igår. Den heter Tjockhult Tjinook och bryggs av Nynäshamns Ångbryggeri. Det är en skapelse framställd av barerna Akkurat och Oliver Twist (Stockholm), så de två barerna är de enda ställena där det går att lägga vantarna på den. Säljs inte styckesvis utan det är tapp på plats som gäller.

Jag hade hypat ölen som fan innan jag fick möjlighet att testa eftersom en vän till mig fullkomligt öst lovord över den, och jag kan glatt konstatera att den den inbefriade alla högt ställda förväntningar. Den var verkligen supergod. Rätt mild i smaken och otroligt lättdrucken. Beskan är inte för påtaglig utan den uppfattas snarare som rätt len, men rätt förvånande så har den ändå en fin fyllighet. Alkoholhalten är ganska snäll (5.10%) så det bidrar givetvis också till att den är så pass lättdrucken. Om jag minns rätt hade de gett den benämningen American Pale Lager.

Summa summarum så rekommenderar jag er varmt att testa den om ni har vägarna förbi Akkurat eller Oliver Twist!

Redigerad av Eudoros
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 month later...

Köpte en Cabbies Ginger Beer

Tror den funkar bättre på stranden en varm sommardag i ett glas med is.

Fantastiskt söt och lättdrucken - inte som en öl "ska" vara, men den hade en intressant stickande eftersmak av ingerfäran.

Ugh, helgerån att ha is i ölen! ;) Vill du testa en väldigt annorlunda öl så ska tipsar jag dig om Früli. Jag kan inte påstå att den är jättegod men det är minst sagt en annorlunda och rolig smakupplevelse.

Redigerad av Eudoros
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Is?

Det var nog första gången jag hört någon nämna att ha is i en öl. :P

Ugh, helgerån att ha is i ölen! ;) Vill du testa en väldigt annorlunda öl så ska tipsar jag dig om Früli. Jag kan inte påstå att den är jättegod men det är minst sagt en annorlunda och rolig smakupplevelse.

Den har en väldigt säregen smak, så man ska nog inte banna is bara för att så har det alltid varit. Klart det inte passar med en kraftig stout eller andra konventionella ölsorter. Till och med på alla annonsbilder för Crabbies så serveras den med is.

Har sett Früli på några pubar, inte vågat mig på den ännu dock. Kanske får ge den en chans. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Deras IPA är också rätt schyst om jag minns rätt.

Jävligt smakrik! Gillade skarpt! Brooklyn Brewery gör verkligen bra bärs alltså...

Jag drack Samuel Adams oktoberfestöl igår och den smakade, till min förvåning, rövare och baroner alltså. Riktigt urken, kändes som att de hade bryggt den på gamla äpplen. :ermm: Måste vara första gången som jag ogillar en öl från Samuel Adams.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...