Jump to content

ÖL!


Complex
 Share

Recommended Posts

Idag ska jag testa på dessa! Ska bjuda pappa på Estrella och Gösser Dark också, vill att han ska sluta dricka dålig, svensk lager. <_<

Single Hop, Kalasjulölen och Brown Ale är verkligen toppen! Estrella och Gösser däremot är väl inte särskillt goda? Inis&Guinn faller mig inte i smaken heller, alldeles för söt öl.

Jag köpte också en julöl idag! Chouffe N'Ice, med världens fulaste etikett!

achouffe-nice-chouffe-2004_1190818_0.jpg

Smak: "Fruktig, kryddig öl med viss sötma, inslag av timjan, aprikos, citrus, ingefära och smörkola."

75ml

10%

56kr

Drack den förra året och vill minnas den smakade riktigt fint!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Idag ska jag testa på dessa! Ska bjuda pappa på Estrella och Gösser Dark också, vill att han ska sluta dricka dålig, svensk lager. <_<

Innis & Gunn smakar faktiskt bra, men inte i stora mängder. Den har den där jäst(?)smaken hos Leffe Blonde utan att bli lika mycket. Estrella vill jag minnas som ok, kanske liite mer än ok. Nils Oscar har jag fortfarande lite svårt för. IPA funkar, men det är alltid lika jobbigt när man stövlar in på CLs sektionslokal och inser att de bara har Nils Oscar.. Bah.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Single Hop, Kalasjulölen och Brown Ale är verkligen toppen! Estrella och Gösser däremot är väl inte särskillt goda? Inis&Guinn faller mig inte i smaken heller, alldeles för söt öl.

Jag köpte också en julöl idag! Chouffe N'Ice, med världens fulaste etikett!

achouffe-nice-chouffe-2004_1190818_0.jpg

Smak: "Fruktig, kryddig öl med viss sötma, inslag av timjan, aprikos, citrus, ingefära och smörkola."

75ml

10%

56kr

Drack den förra året och vill minnas den smakade riktigt fint!

Jag älskar Chouffe-etiketterna! Mer än vad jag älskar ölen... Men det jag druckit av Chouffe är ändå bra grejer! Funderar dock på att skippa den i år och satsa på Santa's little helper av Mikeller istället. Och, förstås, Brewdogs julöl.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det gör du helt rätt i är också sugen på Mikkellern. Chouffe N'Ice var inte så god som jag mindes. Spritig och en smak av disktrasa...

Däremot drack jag en gaaaalet fin julöl/imperial porter ikväll. Sieeegtunas Mohawk - Blizzard.

Screen-shot-2010-10-20-at-75005-AM-1024x595_1191019_0.png

Lätt värt sina 35kr!

Redigerad av The Dude
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 weeks later...

Det är säkert fler än jag som aldrig riktigt fastnat för veteöl, men nu har jag hittat en riktigt riktigt god sådan.

* * * Schneider Weisse Tap 6 Unser Aventinus * * *

brauereispezialitaetenavenprodukt01_1194425_0.jpg

Jag hittar den av någon anledning inte på systemets hemsida, men den finns iaf att köpa på Regeringsgatan. Den ligger på anmärkningsvärda 8,2% men jag gillar lite starkare öl och den smakar inte alls spritig eller så. Kostade 20-någonting.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vilken (ljus) lager föredrar en ölkännare/-finsmakare? Känns som att det bara är IPAs och liknande som "är drickbart" när man hör dem prata!

Jämtlands Hell är den bästa ljusa lagern i ordinarie sortiment imho.

Alkoholhalt 5,1 %

Färg Kopparröd färg.

Doft Stor, tydligt humlearomatisk doft med liten bränd ton och inslag av torkade frukter och pomerans.

Smak Stor beska. Harmonisk, tydligt humlearomatisk smak med markerad efterbeska, liten fruktig ton och inslag av honung.

Användning Serveras vid 10-12°C till smakrika, robusta rätter av nötkött eller varmrökt fisk.

Massor av ljus lager är drickbar, men ytterst sällan särskilt intressant.

Redigerad av The Dude
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Måste testa mig på lite beskare lageröl tror jag, tack för tipset!

Förresten. I mellandagarna ska jag på myshäng med mitt killgäng i en jaktstuga. Mat och dryck kommer flöda, men syftet är inte ett fylleslag som man annars kan tro när det gäller nio 20-åringar mitt ute i skogen. Nej - vi ska mysa till det rejält med öl, whisky, cigarr, köttfrosseri, drinkar, kaffe, avec... Så nog kommer det sluta i fylleslag ändå, men nu var det inte det jag skulle komma till.

Det vore skam att dricka fulöl en sådan kväll. Jag siktar på att införskaffa 10-12 öl i 15-25-kronorsklassen. Vad ska jag ha? Tar gärna emot tips! Hemskt gärna lite varierade sorter; jag har insett att det till exempel är jobbigt att dricka flera sorters ale efter varandra eftersom man blir lite mättad efter ett par och det gör att man inte riktigt känner skillnad på dem. Så lite variation uppskattas!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Måste testa mig på lite beskare lageröl tror jag, tack för tipset!

Förresten. I mellandagarna ska jag på myshäng med mitt killgäng i en jaktstuga. Mat och dryck kommer flöda, men syftet är inte ett fylleslag som man annars kan tro när det gäller nio 20-åringar mitt ute i skogen. Nej - vi ska mysa till det rejält med öl, whisky, cigarr, köttfrosseri, drinkar, kaffe, avec... Så nog kommer det sluta i fylleslag ändå, men nu var det inte det jag skulle komma till.

Det vore skam att dricka fulöl en sådan kväll. Jag siktar på att införskaffa 10-12 öl i 15-25-kronorsklassen. Vad ska jag ha? Tar gärna emot tips! Hemskt gärna lite varierade sorter; jag har insett att det till exempel är jobbigt att dricka flera sorters ale efter varandra eftersom man blir lite mättad efter ett par och det gör att man inte riktigt känner skillnad på dem. Så lite variation uppskattas!

Anderssons starköl. Riktigt kvalitativ öl. :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Måste testa mig på lite beskare lageröl tror jag, tack för tipset!

Förresten. I mellandagarna ska jag på myshäng med mitt killgäng i en jaktstuga. Mat och dryck kommer flöda, men syftet är inte ett fylleslag som man annars kan tro när det gäller nio 20-åringar mitt ute i skogen. Nej - vi ska mysa till det rejält med öl, whisky, cigarr, köttfrosseri, drinkar, kaffe, avec... Så nog kommer det sluta i fylleslag ändå, men nu var det inte det jag skulle komma till.

Det vore skam att dricka fulöl en sådan kväll. Jag siktar på att införskaffa 10-12 öl i 15-25-kronorsklassen. Vad ska jag ha? Tar gärna emot tips! Hemskt gärna lite varierade sorter; jag har insett att det till exempel är jobbigt att dricka flera sorters ale efter varandra eftersom man blir lite mättad efter ett par och det gör att man inte riktigt känner skillnad på dem. Så lite variation uppskattas!

Singha är god.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...