Jump to content

Fallout 3


Umberto
 Share

Recommended Posts

Men vilket av spelen har mest frihet?

Fallout 3, tycker jag. Där kan man typ göra precis vad man vill i vilket takt man vill. De flesta quest har olika sätt att klara dem på utan att man känner sig tvingad till ett visst sätt. Main Questen känns inte påtvingad (iallafall inte så långt som jag spelat) så det känns inte brottom att fortsätta. Och spelets har några riktigt långa roliga quests. Samt man kan typ plocka upp allt och sälja det. Man kan mörda folk utan att få hela staden mot en och man blir inte alltid anfallen om de kommer på en med att stjäla utan de tar bara tillbaka grejorna. Och man måste inte alltid döda motståndare utan de kan bli rädda och fly om man visar sig riktigt övermäktig.

Sedan kommer Fallout 2 som också har mycket frihet.

På vilket sätt är tvåan sämre?

Det har lite med smaken att göra. Fallout 2 tycker jag är ett väldigt svårt spel att ta på alvar för typ allt känns som parodi och komik. Medans Fallout 1 och 3 är ett postapokalyptiskt äventyrs drama så är Fallout 2 en postapocalyptisk parodi och det känns som att den mer eller mindre driver med sig själv eller Fallout 1.

Visst ska Fallout ha sjuk humor och parodi men jag tycker att det gick till överdrift i Fallout 2

Fast samtidigt vet jag att många har Fallout 2 som favorit just pga det och anser att Fallout 1 och 3 är för alvarliga.

Sedan var det lite andra saker i Fallout 2 som jag inte gillade, t ex att man spelade en rätt korkad Tribal (oavsett vilken Intelligens man valde) och alla extrema buggar och ofärdiga quest där man måste ladda ned en massa patchar för att kunna spela det riktigt.

Annars har Fallout 3 rätt mycket samma themes som Fallout 2 med t ex mycket om rasism och om alla har rätt att existera i världen vad man än är.

Missförstå mig nu rätt, jag älskar Fallout 2 men Fallout 1 och 3 kommer före.

Redigerad av Crusader
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Fallout 3, tycker jag. Där kan man typ göra precis vad man vill i vilket takt man vill. De flesta quest har olika sätt att klara dem på utan att man känner sig tvingad till ett visst sätt. Main Questen känns inte påtvingad (iallafall inte så långt som jag spelat) så det känns inte brottom att fortsätta. Och spelets har några riktigt långa roliga quests. Samt man kan typ plocka upp allt och sälja det. Man kan mörda folk utan att få hela staden mot en och man blir inte alltid anfallen om de kommer på en med att stjäla utan de tar bara tillbaka grejorna. Och man måste inte alltid döda motståndare utan de kan bli rädda och fly om man visar sig riktigt övermäktig.

Sedan kommer Fallout 2 som också har mycket frihet.

Det har lite med smaken att göra. Fallout 2 tycker jag är ett väldigt svårt spel att ta på alvar för typ allt känns som parodi och komik. Medans Fallout 1 och 3 är ett postapokalyptiskt äventyrs drama så är Fallout 2 en postapocalyptisk parodi och det känns som att den mer eller mindre driver med sig själv eller Fallout 1.

Visst ska Fallout ha sjuk humor och parodi men jag tycker att det gick till överdrift i Fallout 2

Fast samtidigt vet jag att många har Fallout 2 som favorit just pga det och anser att Fallout 1 och 3 är för alvarliga.

Sedan var det lite andra saker i Fallout 2 som jag inte gillade, t ex att man spelade en rätt korkad Tribal (oavsett vilken Intelligens man valde) och alla extrema buggar och ofärdiga quest där man måste ladda ned en massa patchar för att kunna spela det riktigt.

Annars har Fallout 3 rätt mycket samma themes som Fallout 2 med t ex mycket om rasism och om alla har rätt att existera i världen vad man än är.

Missförstå mig nu rätt, jag älskar Fallout 2 men Fallout 1 och 3 kommer före.

Aha, okej. Tack för att du tog dig tid att skriva. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Började lira det här i fredags kväll, och har lirat i 28 timmar nu :)

Men spelet är helt sjukt. Finns inget som jag inte älskar med det, har inte stött på en enda bugg, aldrig crashat eller någonting! ^_^

Känslan när man steg ut från Valve 101 för första gången är HELT obeskrivbar. Att se allt söndersprängt överallt, barnvagnar och 3hjulingar ståendes lite här och där, radioaktivt vatten...

Grafiken, miljöerna och känslan är helt fängslande, och när jag väl har börjat spela så går det inte slita sig.

Jag mår nästan dåligt IRL för att dom har fått mig att leva in i spelet så otroligt mycket. Jag brukar gå omkring och tänka på hur dom har det inne i Valve 101, vart ens tjejbarnkompis har tagigt vägen, osv! Har inte kunnat slänga bort några grejer jag fick tag i inne i Valve 101. Det går helt enkelt inte, det är dom enda minnena jag har från det! Och nyss, efter att ha spelat i 27 timmar ungefär, så hittade jag mer ammunition till BB gun! Det första vapnet man fick av sin far, när man fylde 13! :)

Jag är fast i det här spelet, och det har bara blivit så i ett spel tidigare, och det är Oblivion. Att de har samma tillverkare är säkerligen inte en slump.

Och som ni som har lirat detta spel ett tag nu vet, så pratar Three Dog, på radiostationen GNR, om hur man har gjort saker. Som när jag räddade, och hittade ett nytt hem åt en grapp så sa han det i radion efteråt, och sa att jag var en bra människa osv till alla lyssnare. Nu för några minuter sen så började han snacka om det här!!!

"Som ni alla vet så har en kille tagigt sig ut från Valve 101, och nu är han inte ensam! Hans kompis/barn (kommer inte ihåg) har också tagigt sig ut, och besökte mig förut för att fråga efter dig! Så James (Mitt namn) om du hör det här meddelandet, så vet du om att han letar efter dig!"

Nån som har en aning om hur man får tag på den här personen!? :)

Men jag har också några mer frågor.

Vart tog ens tjejkompis vägen? Hon man kunde välja att skydda i början av spelet när killgänget retades med henne!? Har för mig att hon sa att hon skulle lämna Valvet med mig!?

Vart får man tag på hunden!?

Iaf, Det får betyget 10/10 av mig! Helt perfekt. Det enda man skulle kunna bättra är väl dialogerna, men de är fortfarande görbra!

Redigerad av FoxtroT
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Började lira det här i fredags kväll, och har lirat i 28 timmar nu :)

Men spelet är helt sjukt. Finns inget som jag inte älskar med det, har inte stött på en enda bugg, aldrig crashat eller någonting! ^_^

Grafiken, miljöerna och känslan är helt fängslande, och när jag väl har börjat spela så går det inte slita sig.

Jag mår nästan dåligt IRL för att dom har fått mig att leva in i spelet så otroligt mycket. Jag brukar gå omkring och tänka på hur dom har det inne i Valve 101, vart ens tjejbarnkompis har tagigt vägen, osv! Har inte kunnat slänga bort några grejer jag fick tag i inne i Valve 101. Det går helt enkelt inte, det är dom enda minnena jag har från det! Och nyss, efter att ha spelat i 27 timmar undegär, så hittade jag mer ammunition till BB gun! Det första vapnet man fick av sin far, när man fylde 13! :)

Jag är fast i det här spelet, och det har bara blivit så i ett spel tidigare, och det är Oblivion. Att de har samma tillverkare är säkerligen inte en slump.

Och som ni som har lirat detta spel ett tag nu vet, så pratar Three Dog, på radiostationen GNR, om hur man har gjort saker. Som när jag räddade, och hittade ett nytt hem åt en grapp så sa han det i radion efteråt, och sa att jag var en bra människa osv till alla lyssnare. Nu för några minuter sen så började han snacka om det här!!!

"Som ni alla vet så har en kille tagigt sig ut från Valve 101, och nu är han inte ensam! Hans kompis/barn (kommer inte ihåg) har också tagigt sig ut, och besökte mig förut för att fråga efter dig! Så James (Mitt namn) om du hör det här meddelandet, så vet du om att han letar efter dig!"

Nån som har en aning om hur man får tag på den här personen!? :)

Samt vart tog ens tjejkompis vägen? Hon man kunde välja att skydda i början av spelet när killgänget retades med henne!?

Fy skäms, du har inte hängt med i storyn.

Man får BB gun när man fyller 10.

Killen som har tagit sig ut är din pappa (det är han du leter efter...), och han heter också James.

Tjejkompisen är kvar i Vault 101, och sköter förmodligen sina plikter som overseer, om du dödade hennes

pappa

dvs.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Fy skäms, du har inte hängt med i storyn.

Man får BB gun när man fyller 10.

Killen som har tagit sig ut är din pappa (det är han du leter efter...), och han heter också James.

Tjejkompisen är kvar i Vault 101, och sköter förmodligen sina plikter som overseer, om du dödade hennes

pappa

dvs.

Som ja råkade skjuta huvudet av xD

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Fy skäms, du har inte hängt med i storyn.

Man får BB gun när man fyller 10.

Killen som har tagit sig ut är din pappa (det är han du leter efter...), och han heter också James.

Tjejkompisen är kvar i Vault 101, och sköter förmodligen sina plikter som overseer, om du dödade hennes

pappa

dvs.

Jodå! Men trodde inte spelet skulle vara så lyckat som jag tycker nu, så typ bara drog igenom början lite snabbt, sket i dialogerna osv.

Jaha, men jag vet ju att han har rymt, det var ju därför jag gjorde det. Men trodde det var nån annan som rymt efter MIG, döpte mig själv till James i början.

Okej! Jag slog ihjäl hennes farsa, japp! Och efter att jag gjorde det, så sa ju hon tjejen "varför gjorde du det, nu kommer inte jag kunna prata med dig...". Hade hon följt med ut om jag inte dödat honom?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jodå! Men trodde inte spelet skulle vara så lyckat som jag tycker nu, så typ bara drog igenom början lite snabbt, sket i dialogerna osv.

Jaha, men jag vet ju att han har rymt, det var ju därför jag gjorde det. Men trodde det var nån annan som rymt efter MIG, döpte mig själv till James i början.

Okej! Jag slog ihjäl hennes farsa, japp! Och efter att jag gjorde det, så sa ju hon tjejen "varför gjorde du det, nu kommer inte jag kunna prata med dig...". Hade hon följt med ut om jag inte dödat honom?

Nej, jag tror faktiskt inte att hon hade följt med. Det skulle nog bli rätt lätt om man hade en kompanjon sådär i början. Men du kan ju alltid prova.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

En sak jag är imponerad över är questen. Det finns ofta flera lösningar, allt är inte alltid bara svart eller vitt och kan få oanade senare effekter. Och allt går inte alltid bra.

T ex Those!, som är ett av mina favoritquest.

Med jättemyrorna som sprutar eld (Härlig hyllning till klassiska filmen Them!). Man ska leta upp en pojkes pappa bara för att upptäcka att pappan är död. Sedan upptäcker man att en vetenskapsman ligger bakom det hela och kan då välja med att hjälpa honom med hans expriment som kan leta till att folk slipper de Jättemyrorna för gott eller förstöra det vilket leder till att alla som dött pga det har dött helt förgäves.

Bästa exemplet är klart questen Tenpenny Tower.

Ghouls vill leva i det lyxiga tornet och de förnäma människorna där vägrar. Man kan antingen döda alla Ghouls åt människorna, hjälpa Ghouls att invadera tonet och döda människorna eller hitta en fredlig lösning genom att övertala folket i tornet att Ghouls inte är annat än sjuka människor och helt ofarliga och vänliga.

Givetvis tog jag, som så många andra, det sista alternativet och kände mig väldigt glad över att ha besegrat rasismen och gladdes över hur människorna axeptera att ha Ghouls boende där.

Sedan, en dag senare, återvänder man bara för att finna att Ghouls har mördat alla människorna på natten och dumpat liken i en källare.

Då kändes det rätt sugit. Den "goda fredliga" lösningen visade sig inte alls vara så bra som man trodde. Kändes rätt sugit måste jag erkänna då där var några människor i tornet som jag verkligen gillade och då man visste att mitt handlande orsakade den här tragedin.

Men sedan finns det också quests som har sämmre valmöjligheter. Som t ex i Underworld när

barägaren ber en att mörda en konkurerande Ghoul och man bara kan välja att antingen göra det eller inte göra det men man kan inte varna den andra Ghoul eller föra barägaren till rättvisa.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har spelat detta underbara spel i en vecka eller så och nu börjar jag bli intresserad av att installera nån skön mod, så jag undrar om ni har något att rekommendera? Har kollat Fallout 3 Nexus hemsida och där var inget som direkt tilltalade mig, men jag kollade väl inte extremt noga heller för den delen. Finns det någon bra mod i stil med Oscurus Oblivion Overhaul-mod till Fallout 3 tex?

Spoiler nedanför kanske, glömde hur man gör sånna spoilertags :rolleyes:

Fett sugit att man inte kan fortsätta spela när man gör klart main storyn, visst man behöver ju inte göra klart den, men jag är sån att jag hade tyckt om att gå runt och utforska och veta att ja klarat main storyn redan. Det råkar inte finnas nån mod som fixar det förresten ? :o

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...