Jump to content

Playstation Portable


VickeX
 Share

Recommended Posts

Det kan bero mycket på vem du säger det till. Ta den äldsta tanten i butiken så kommer du klara dig, men att gå till t.ex GAME-butiker och leta upp den som verkar kunna mest, lär du inte komma undan. Det kanske går, men då har du tur.

Hursomhelst ska du låtsas vara jätteamatör på sånt där, "Jag försökte uppdatera till senaste systemversionen men den gick sönder, den vill inte starta!". Använd inte ord som "bricka", "firmware", "3.03" osv. Då märker man att du ljuger.

Men det är ju bara det att jag köpte det på webhallen... :huh:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gillar inte att dubbelposta, och ifall jag bara editerar så bumpas väl inte tråden, men...

3.03-Downgrader ute nu! :lol:

Det som behövs är en opatchad LCS-skiva, se tidigare post. Det spelar ingen roll om du har en TA-082, eller "siffror i UMD-luckan". (Frågan är hur det är med TA-086...) Installera filerna, sätt igång GTA och snart har du en 1.5 firmwares-PSP, redo för homebrew. Uppgradera till 3.03 OE-C, den senaste versionen av modifierad firmware. Ska uppgradera själv snart, men bara för att jag klantade mig med en grej :huh:

Nackdelar: Den vanliga risken för bricking (som händer mer sällan numera), plus att man inte bör nergradera från 3.03, uppgradera till 3.03 igen och försöka nergradera ytterligare en gång. Då kan det gå galet. (Varför skulle man vilja uppgradera igen när man väntat så länge på detta? ;) )

Fördelar: Ugh, så mycket. Sammanfattas i att det inte finns några mjukvaruspärrar längre, och som det verkar så spelar heller inte hårdvaran nån roll. Nu har Sony fått sig en smocka så det ryker, när inte en enda av deras firmwares är homebrew-resistenta ;) Cheers!

Vad ska man ladda ner?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men det är ju bara det att jag köpte det på webhallen... :huh:

Jo, då blir det ju mer oklart hur det kommer gå. Du måste ju fortfarande skriva/ringa dem, och då pratar du ju iaf med nån. Då kan du undvika fackspråk :lol:

Vad ska man ladda ner?

I länken längst ner står det lite fler länkar, en av dem leder till qj-forumets guide till downgradern. Länk! Följ instruktionerna jättenoga, och innan du gör det måste du... ja, "låtsas" göra det för att vara säkert på att du förstår varje steg i processen. Folk som får trasiga apparater är i de absolut flesta fallen folk som inte följt stegen som man ska. Bara för att jag är snäll översätter jag och förklarar lite mer utförligt:

1. Update to 3.03 if already on 3.03 go on to the next step

2. Open the 3.03 downgrade file and copy the contents of the folder MS_ROOT to the root of your memory stick.

3. Open the 1.5 update zip and rename the EBOOT.PBP to UPDATE.PBP then copy it to /PSP/GAME/UPDATE/

Make sure not to overwrite PSP/GAME/UPDATE/EBOOT.PBP

4. Load GTA LCS

5. It should get to loading save game, clear the screen, the screen should fill with a light blue color and then reset the PSP

(If this does not happen see below)

6. Check that HEN is running by going to system settings then System Information and it should show up as system version 303 HEN

7. If it is showing up as 3.03 HEN then go to the Game menu and run the x.yz update

8. Before the downgrader does anything to your PSP it will ask for you to agree to what it is doing

If you no longer want to continue press the Right Shoulder Button (R-TRIGGER).

9. Once you have agreed to start the downgrade do not unplug the PSP

10. Once finished the PSP will ask you to press X, after pressing it will reset it self.

11. If a blue screen (BSOD) comes up saying that the settings are corrupt press X to continue.

12. Enjoy the new 1.5 PSP

Översättning, förklaring:

1. Uppdatera till 3.03. Om du redan är där, gå vidare till nr 2.

2. Öppna downgrade-filen och kopiera innehållet i MS_ROOT till roten (grundkatalogen för minneskortet, där du ser mapparna PSP och MP_ROOT) av minneskortet.

3. Öppna 1.5-uppdateringszippen och döp om filen EBOOT.PBP till UPDATE.PBP, sen kopierar du UPDATE.PBP till PSP\GAME\UPDATE. Se till att du inte skriver över EBOOT.PBP-filen som redan finns där. (Det är just därför du måste döpa om den först.)

4. Starta GTA.

5. Nu laddar den sparat spel, rensar skärmen, skärmen visar en ljusblå färg, och sedan startar PSPn om. (Händer inte detta, se nedan.)

6. Se till att HEN är igång genom att gå till Settings -> System Settings -> System Information. Här ska det stå 303 HEN.

7. Om det står så, ska du gå till Game-menyn och sedan köra igång X.YZ-uppdateringen från Memorystick.

8. Innan downgradern gör något, måste du godkänna vad den ska börja med. Godkänner du inte, tryck på R-knappen.

9. När du godkänt, starta nergraderingen och dra inte ur strömkabeln.

10. När det är klart, ska du trycka X och så startar den om sig själv.

11. Om en blå skärm kommer upp och säger att inställningar är dåliga, tryck X och fortsätt.

12. Klart! ;)

Redigerad av Henkibojj
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad är det för skillnad på 3.03 OE-C och 1.5? :wub:

1.5 är ju en officiell firmware, så trots att den är helt homebrew-kompatibel är den ändå inte det bästa. 3.03 innehåller alla officiella features som lagts till i 2.00, (2.01), 2.5, 2.6, 2.7, 2.71, 2.8, 2.81, 2.82, 3.00, 3.01, 3.02 och 3.03.

Kortfattat har 3.03 följande officiella saker som 1.5 inte har: Webbläsare, RSS, LocationFree (kräver en dyr apparat), hög PS3-kompabilitet, diverse finesser för inställningar och en massa nya codecs, plus buggfixar. Vad 3.03 OE-C har som inte 3.03 har är såklart full homebrewkompabilitet, men också stöd för full videoupplösning, några fler codecs (tror jag) och möjlighet att ändra många saker till precis som man vill ha dem. Ikonutseende, typsnitt, välkomstskärm, med mera.

EDIT: Ännu mer kortfattat:

1.5 har homebrew och väldigt lite officiella features.

3.03 har många officiella features, men inte homebrew.

3.03 OE-C har det bästa från 1.5 och det bästa från 3.03, alltså samtliga officiella features men samtidigt med fullt homebrewstöd. :teehee:

Redigerad av Henkibojj
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Henkibojj, du är min gud när det gäller sånt hära. Räkna med att jag ska adda dig på msn när jag har fått tillbaka mitt psp! :ermm:

Haha, gudars, det var vackert! Adda mig redan nu vetja. You've got PM!

Bara jag håller reda på alla nu, jag har lagt till ca 10 forumiter på bara två veckor, så vi får hoppas att jag kommer ihåg alla namn :wub:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Haha, gudars, det var vackert! Adda mig redan nu vetja. You've got PM!

Bara jag håller reda på alla nu, jag har lagt till ca 10 forumiter på bara två veckor, så vi får hoppas att jag kommer ihåg alla namn :P

Jo. Du är ju även den jag vänder mig till när jag har frågor angående PSP. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Haha, gudars, det var vackert! Adda mig redan nu vetja. You've got PM!

Bara jag håller reda på alla nu, jag har lagt till ca 10 forumiter på bara två veckor, så vi får hoppas att jag kommer ihåg alla namn :>

You will figure something out! :shifty: Heter merkky i början av msn namnet, då går det nog bra! :)

Villa ha homebreew! :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad gjorde du för misstag med ditt PSP? :D

Jag råkade flasha bort tre ikoner ur huvudmenyn, jag ser ingenting där det egentligen ska vara Online Instruction Manuals, LocationFree Player och Certificate Utility... använd inte programmet uFlash. Det kommer utan readme, så empiriska studier och tester rekommenderas inte. Då ser det inte längre så bra ut :>

Mitt 1800:e inlägg!! :shifty:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag råkade flasha bort tre ikoner ur huvudmenyn, jag ser ingenting där det egentligen ska vara Online Instruction Manuals, LocationFree Player och Certificate Utility... använd inte programmet uFlash. Det kommer utan readme, så empiriska studier och tester rekommenderas inte. Då ser det inte längre så bra ut ;)

...och det här är grabben som ger alla er "hjälp"? :)

:D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

...och det här är grabben som ger alla er "hjälp"? :)

;)

Men såna där grejer skulle jag ju aldrig rekommendera de andra, även om det skulle gå vägen perfekt. (Det skulle vara Tobbe, som varit med längre än jag, till och med.) Jag trixar med min PSP, men ser till att de andra gör det absolut säkraste med sina. Jag vill inte bli ansvarig för saker som händer med deras konsoler, och jag tipsar inte om saker utan återvändo. Men jag fattar hur du ser det, Kebab, och jag förstår att du tycker det låter roligt! :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm, om PSPn brickar, kan man reflasha det då? För på qj-forumet så var det en som hade sitt 'Life Of PSP' i sin signatur, där stod det typ:

2.01 -> 2.5 -> 1.5 -> 3.03 OE-A -> BRICKED -> Reflashed With Recovery -> 1.5 osv.

:) ...Låter skumt... :)

Ja, det går. :) Det är ett skitbra tillägg i specialfirmwaresen 2.71 SE och 3.03 OE. Om man startar upp sin PSP med R-knappen nedtryckt, kommer man in i en meny (bild, ganska gammal) som kan ändra inställningarna och till och med återuppliva en brickad PSP. Så väl när ni har 3.03 OE installerat, kommer ni inte behöva vara oroliga för att bricka eftersom ni nu har "Recovery mode". De gånger det skulle kunna brickas är när ni nergraderar (det gick alldeles utmärkt för Kattälskaren, mig, Rasken och tusentals andra) och när ni installerar 3.03 OE-C (mindre risk än nergradering). Visst, risken finns, men tänk på detta: Gör man exakt som det står i guiderna, om man har ett fulladdat batteri, om man har adaptern inkopplad, om man har ett nyformatterat minneskort (då går det snabbare) och man inte gör något förhastat så har ni vidtagit precis alla säkerhetsåtgärder ni själva styr över.

Tidigare var bricks ganska vanliga, men det berodde på dålig kodning och instabila program. Numera är det nästan bara folk som inte gör som man ska som brickar. Gör man som man ska och har fulladdat batteri etc, kommer det gå perfekt.

(Observera att jag inte vill ta nåt som helst ansvar för OM ni skulle bricka. Det är er PSP, det är ni som gör det. Inte jag. Men det kommer säkert gå bra ändå :) )

Andra saker man kan göra med Recoverymode är att till exempel aktivera tilläggsprogram som Cheatdevice till de båda GTA-spelen, screenshot-program och program som gör att man kan lyssna på musik under tiden man surfar/spelar spel :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...