Jump to content

Träningstråden


Ante_freeman
 Share

Recommended Posts

Tränar ingenting bara för att träna, gör dock lite olika pulshöjande aktiviteter som kan anses som trännig.

Måndag: Innebandy 1h

Tisdag: (Ibland innebandy 1h)

Onsdag: (Ibland innebandy 1h)

Torsdag: Inget

Fredag: Inget

Lördag: Skoterkörning, skidåkning, cykling. Ja allt möjligt om jag har lust.

Söndag: Skoterkörning, skidåkning, cykling. Ja allt möjligt om jag har lust.

Glöm inte bort BC2, det kan vara en ordentlig pulshöjare ibland! :D

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag löper 3-4 gånger i veckan (varannan dag). För tillfället ligger distansen på ynka 4 km (tempo på mellan 4-5 minuter per km) för att lugnt trappa upp med mina Fivefingers. Räknar med att om 6-7 veckor vara uppe på 10 km per gång (i snitt) där jag var i december. Utöver det kompletterar jag med fys på vilodagarna, vilket sker antingen i hemmet eller någonstans ute på stan här i Alicante (jag har inte råd med gym), och det handlar om helkroppspass med lite extra fokus på bål för att hjälpa min problemhöft. Jag letar nu även efter något fotbollslag här nere, ska bli jävligt kul att börja spela igen.

Löpa barfota längs stranden i soluppgång innan spanjorerna vaknat är förresten guld.

Kan förövrigt nämnas att inom en vecka eller två bör jag vara nere under 80 kilo, vilket innebär att jag tappar si så där 20 kilo sedan oktober/november. Det är även det minsta jag vägt sedan jag var 14-15 år. Räknar med att till slut hamna på 75 kg innan jag börjar gå upp lite igen. :)

Fan vad kul, grattis! Vad gör du i Alicante förresten, pluggar spanska?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

En av de sämsta sakerna med vinterhalvåret för min del är att konditionen lider pga att det är så förbannat halt, kallt, oplogat och fittigt. Längtar verkligen till att vägarna smälter så man kan börja löpa ordentligt igen. Början av april till mitten av juni samt mitten av augusti till mitten av oktober är bästa tiderna för det imo. Njutningsfullt!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Fan vad glad jag är!

Vet inte om ni hört talas om Concept2. Den klassas hur som helst som världens bästa roddmaskin och jag kan förstå varför. Har aldrig stött på en bättre maskin. Hur som helst [...]

Upptäckte långt efter ditt inlägg att det är samma roddmaskin som finns på mitt gym. Visst är den bra, men jag ser inte hur den skiljer sig från andra roddmaskiner... :hm:

Vilka tränar? Vad tränar ni? Hur mycket?

Är på gymmet fyra gånger i veckan (sedan någon månad tillbaka bara :P ). Har inga bestämda dagar, men har ett rullande schema.

Dag 1: Axlar/ben/mage/ländrygg

Dag 2: Bröst/biceps

Dag 3: Vila

Dag 4: Triceps/rygg

Dag 5: Vila

Dag 6: Börja om från början

Vilodagarna är lite olika beroende på hur jag går i skolan och huruvida min partner-in-crime ska spela squash eller inte.

Vi har diskuterat fram och tillbaka hur många gånger som helst om hur vi ska kombinera muskelgrupperna, och även testat olika, men har väl egentligen kommit fram till att det är skitsamma. Allt blir ju tränat ändå. :rolleyes:

Jag vill verkligen börja löpträna lite smått. Ska börja med det så fort det blir några grader varmare ute och jag får mer tid.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller för nuvarande på med att fixa till lite muskelknutar genom att helt enkelt använda tennisbollar som massage redskap. Det är verkligen smärtsamt men även väldigt skönt efteråt. Har funderat på att köpa en foamroller men tennisbollar kanske fungerar lika bra om inte bättre.

Har egentligen inget fast schema som jag följer till punkt och pricka utan jag brukar oftast låta kroppen avgöra. Men oftast ser det ungefär ut såhär på vinterhalvåret:

Måndag: Fys: Ben - Vadpress, enbensknäböj på balansplatta, samt vanliga knäböj med vikt och utfall med vikt.

Tisdag: Parkour - teknikträning

Onsdag: Fys: Rygg och mage - Deadlifts (få reps), alternativt rygglyft (många reps) situps/crunches i olika former

Torsdag: Fys: Armar - Armhävningar i olika former (även blandat med explosiva, statiska och vanliga) chins etcetc.

Fredag: Varierar. Ibland enbart en löprunda samt drillning av landningar

Lördag: Inget

Söndag: Parkour: Teknikträning eller bara lek

Redigerad av Cyper
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller för nuvarande på med att fixa till lite muskelknutar genom att helt enkelt använda tennisbollar som massage redskap. Det är verkligen smärtsamt men även väldigt skönt efteråt. Har funderat på att köpa en foamroller men tennisbollar kanske fungerar lika bra om inte bättre.

Har egentligen inget fast schema som jag följer till punkt och pricka utan jag brukar oftast låta kroppen avgöra. Men oftast ser det ungefär ut såhär på vinterhalvåret:

Måndag: Fys: Ben - Vadpress, enbensknäböj på balansplatta, samt vanliga knäböj med vikt och utfall med vikt.

Tisdag: Parkour - teknikträning

Onsdag: Fys: Rygg och mage - Deadlifts (få reps), alternativt rygglyft (många reps) situps/crunches i olika former

Torsdag: Fys: Armar - Armhävningar i olika former (även blandat med explosiva, statiska och vanliga) chins etcetc.

Fredag: Varierar. Ibland enbart en löprunda samt drillning av landningar

Lördag: Inget

Söndag: Parkour: Teknikträning eller bara lek

Du har hållt på med Parkour länge nu! Dags för en litet klipp tycket jag, så vi får se vad du går för :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 month later...

Ojsan hoppsan vad den här tråden behöver bumpas.

Som jag skrivit i statusuppdateringar så har jag börjat med LCHF. Jag har även börjat träna. Min fråga är: Är det farligt att träna medan man håller på med LCHF? Jag vill gå ner i vikt men även bygga lite muskler.

Någon som kanske har en annan bra diet som är bra om man ska börja träna?

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 weeks later...

110?!? Hur lång är du? Jag har ju sett bilder på dig då och då, men hade aldrig gissat att du vägde så mycket. Bra jobbat! :D

Ingen brukar gissa det, trots att det började se värre ut på sistone. Jag har alltid varit storväxt och jag minns att skolsystern sade att det inte gjorde någonting när jag hade ett BMI på 26 (precis över "övervikt") eftersom jag var så pass storväxt. Jag är inte speciellt lång, bara 181 cm, men skräpmat, ingen motion och lathet resulterade i att jag ökade i vikt lavinartat.

Alla som ser mig brukade för bara ett år sedan (vägde runt 105) gissa att jag vägde 80-90 och de blev alltid lika chockerade när jag sade "över hundra". Nu på senare dagar har flera inte trott mig heller (känns dock som flera inte vågat säga någonting), men jag själv har märkt att jag bara börjat se allt tjockare ut. Det värsta var när jag en dag märkte att det såg ut som en pytteliten dubbelhaka hade börjat bildas precis under hakan. Då fick det vara nog.

Så jag har kört extremt hårt och hållt mig till en diet i tre veckor nu. På det har jag gått ner lite mer än tio kilo och jag tänker fortsätta ända tills jag når 85. Resultaten har synts till extremt mycket och vissa jeans och tröjor börjar redan bli lite luftiga. Det handlar egentligen bara om tre saker för att lyckas - vilja, motivation och jävlaranamma.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 weeks later...

Du har hållt på med Parkour länge nu! Dags för en litet klipp tycket jag, så vi får se vad du går för :D

Haha, jaa.. Jag har funderat från och till i drygt två år att redigera ihop en film. Jag och några kompisar började att spela in en film i sommar som var tänkt att innehålla parkour och även fightingscener. Vi har även funderat på en vanlig pkfilm men det känns inte som att det lär hända såvida inte någon av oss får någon riktigt bra idé. Grejen är den att jag personligen också vill förmedla och inspirera andra som ser den istället för att enbart visa upp mig själv i syfte att imponera på andra. Det finns redan en uppskö med dessa videos på YT. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...

Mindre än en och en halv månad (inkluderar paus på en vecka) har gått sedan jag vägde 110,8 kg.

Idag vägde jag mig själv och väger 94.4 kg. Jag fortsätter kämpa för att nå målet på 85 kg.

Idag var ett typexempel vad som fått mig att tappa vikt så fort på så kort tid.

Jag vaknade 6.30 på morgonen och var helt förlamad av trötthet, trots att jag sovit sju timmar. Jag kunde knappt ta mig ur sängen och när jag väl gjorde det staplade jag mig fram. Det var sjukt jobbigt, men jag jobbade fram till 9.00 då jag har en paus på ett par timmar. Att jag nyss hade sprutat ut diarré gjorde inte saken bättre. Dessutom mådde jag illa.

Hur som helst tog jag en powernap på 15 minuter, lugnade ner mig, förberedde mig mentalt och gick upp till gymmet för ännu ett superhårt gympass på nästan två timmar. Detta trots att jag bara en timma tidigare hade känt mig utsliten, extremt trött och illamående. Efter passet kände jag mig som en ny människa.

Det är många saker i livet jag inte gått in hundraprocentigt för och det slutar ofta med resultat som blandar och ger. Men när jag bestämmer mig att gå in hundraprocentigt för något, oavsett om det gäller projektarbete, betyg eller att tappa vikt släpper jag aldrig min hängivelse och jävlaranamma. Nu har jag tappat mer än 15 kg på mindre än två månader, vilket är sjukt kul och bra! Men det är som sagt inte över än. Det gäller att kämpa ända in i kaklet.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...