Jump to content

Böcker


Frenzy
 Share

Recommended Posts

Blev en del böcker på resan:

The Complete Hercule Poirot av Agatha Christie

God Is Not Great (Why Religion Poisons Everything) av Christopher Hitchens

A Brief History of Time av Stephen Hawking

Sophie's Choice av William Styron

Robinson Crusoe av Daniel Dafoe

The Hound of Baskerville av Sir Arthur Conan Doyle

The Valley of Fear av Doyle

The Adventures of Sherlock Holmes av Doyle

Imperiet av Ryszard Kapuscinski

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har bara någon sida kvar på The Terror nu. Man flöt igenom den förvånansvärt fort när man väl börjat trots att den låg på ~ 950 sidor. Galet jäkla bra var den och den är fan så creepy på sina ställen, haha. :P Av karaktärerna gillade jag speciellt Crozier, den rödhåriga (känns det som), whiskeysupande irländaren.

Redigerad av Eudoros
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Blev en del böcker på resan:

The Complete Hercule Poirot av Agatha Christie

God Is Not Great (Why Religion Poisons Everything) av Christopher Hitchens

A Brief History of Time av Stephen Hawking

Sophie's Choice av William Styron

Robinson Crusoe av Daniel Dafoe

The Hound of Baskerville av Sir Arthur Conan Doyle

The Valley of Fear av Doyle

The Adventures of Sherlock Holmes av Doyle

Imperiet av Ryszard Kapuscinski

Geez. Du måste vara en mycket snabb läsare?

Har bara någon sida kvar på The Terror nu. Man flöt igenom den förvånansvärt fort när man väl börjat trots att den låg på ~ 950 sidor. Galet jäkla bra var den och den är fan så creepy på sina ställen, haha. :P Av karaktärerna gillade jag speciellt Crozier, den rödhåriga (känns det som), whiskeysupande irländaren.

Jag är mycket glad att du gillade den! :thumbs-up: För mig är The Terror en av de briljantaste böcker jag läst och bästa läsupplevelser jag har haft på länge. Den är så jäkla suveränt skriven - karaktärerna och atmosfären och hur författaren väver in övernaturliga element i en historisk händelse... My gosh. Gillade också hur han förflyttade berättelsen mellan nutid och dåtid i början, det gjorde att man nästan omedelbart fängslades av storyn.

Om du har läst hela:

Spoiler
Vems kropp var det som låg i kaptenshytten där på slutet? :ph34r:
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Läser just nu The Charm School, skriven av Nelson DeMille

Boken utspelar sig i Moskva, Ryssland 1988. Huvudpersonerna är två amerikanska diplomater som upptäcker en av de större Sovietiska hemligheterna, Tant Ivanova's charmskola. Mycket spännande och välskriven bok, alla handlingar och reaktioner känns "verkliga" vilket hjälper boken att kännas mera trovärdig.

Conclusion? I like it!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 month later...

Snodde med mig Oroligt blod av James Ellroy från pappa när jag skulle åka till Oslo, av en lycklig slump fick jag ett jobb med pendlingstid på typ 45 minuter om dagen = tid att läsa! Blev helt tagen av den, så jävla bra. Lånade därefer Handel med döden av Simon Kernick av en kompis, helt okej den med. Sen fick jag hem lite böcker att ha till och från jobbet häromdagen:

Fågeln som vrider upp världen, Haruki Murakami

Norwegian Wood, Haruki Murakami

En amerikansk myt, James Ellroy

Gangsters, Klas Östergren

Gentlemen, Klas Östergren

Min oskuld och Pearl Harbour, Charles Bukowski

Började på Norwegian Wood idag, verkar lovande.

Redigerad av Tweak
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Läste just klart "Livet Deluxe" av Jens Lapidus. Grym bok, dock lite konstigt slut tycker jag.. Väntar med spänning på nästa bok i serien!

(Det är uppföljaren till Snabba cash & Aldrig fucka ur).

Gillade den mera än Aldrig fucka ur, lite nya karaktärer var det också. En sak som var synd tycker jag dock var att man inte fick läsa ifrån JW's perspektiv utan ifrån Martin's perspektiv. Förstörd lite kan jag tänka mig.

Nu ska jag läsa "Hej! Mitt namn var elton persson" & "Svensk maffia fortsättningen".

Redigerad av iweX
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Snöat in mig lite granna på Nick Hornby, läst Fever Pitch, High Fidelity och About A Boy tidigare, läser 31 Songs nu. Vissa kapitel är fantastiskt bra om musikvärlden och vad låtar handlar om. Likaså vissa kapitel i Fever Pitch är helt fantastiska (främst det som handlar om Gus Caesar, en totalflopp i a-laget, men han måste ju nån gång ha varit bra. En typ av spelare man glömmer bort). Fever Pitch och High Fidelity är två stora favoriterna, kan inte bestämma mig för vilken jag gillar mest.

Efter det ska det läsas Simon Kuper - Ajax, the Dutch, the War. En alternativ berättelse om förintelsen, genom judiska fotbollsklubben Ajax. (HEJ DIBEL!!!!!!!!!!!)

Och sedan är The Liar av Stephen Fry på min lista över böcker att läsa.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Läste just klart "Livet Deluxe" av Jens Lapidus. Grym bok, dock lite konstigt slut tycker jag.. Väntar med spänning på nästa bok i serien!

(Det är uppföljaren till Snabba cash & Aldrig fucka ur).

Gillade den mera än Aldrig fucka ur, lite nya karaktärer var det också. En sak som var synd tycker jag dock var att man inte fick läsa ifrån JW's perspektiv utan ifrån Martin's perspektiv. Förstörd lite kan jag tänka mig.

Varför får jag känslan av att Jens Lapidus bara försöker mjölka ur konceptet med "Stockholm Noir"? Visst är det bra böcker, väldigt bra på sina ställen, men ingen av uppföljarna till Snabba Cash når riktigt upp till samma nivå som just Snabba Cash.

TIlläggas ska att jag äger alla tre delar av Stockholm Noir triologin samt serieromanen Gängkrig 145

Redigerad av Renard
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Snöat in mig lite granna på Nick Hornby, läst Fever Pitch, High Fidelity och About A Boy tidigare, läser 31 Songs nu. Vissa kapitel är fantastiskt bra om musikvärlden och vad låtar handlar om. Likaså vissa kapitel i Fever Pitch är helt fantastiska (främst det som handlar om Gus Caesar, en totalflopp i a-laget, men han måste ju nån gång ha varit bra. En typ av spelare man glömmer bort). Fever Pitch och High Fidelity är två stora favoriterna, kan inte bestämma mig för vilken jag gillar mest.

Har bara läst Nipplejesus och How to be good av Hornby. Rekommenderar Nipplejesus, den andra däremot.. Inte så mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Varför får jag känslan av att Jens Lapidus bara försöker mjölka ur konceptet med "Stockholm Noir"? Visst är det bra böcker, väldigt bra på sina ställen, men ingen av uppföljarna till Snabba Cash når riktigt upp till samma nivå som just Snabba Cash.

TIlläggas ska att jag äger alla tre delar av Stockholm Noir triologin samt serieromanen Gängkrig 145

Hurvida han försöker mjölka ur pengar, eller försöker vet jag inte. Men jag tyckte Livet deluxe var en bra bok, lätt värd sina pengar. Det är väll samma sak som när en Artist släpper en skiva. Hur ofta har album 1 varit riktigt bra, och sen har det blivit bättre & bättre? Inte så ofta, att höja nivån på varje bok/skiva är otroligt svårt. Beror ju dock på vilken nivå man börjar, men börjar man med en riktigt grym skiva/bok är det svårt att toppa den, tyvärr.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Var det en bra/läsvärd bok?

Ja, det tycker jag. Man kan tycka att Hitchens är lite väl provokativ men inget han säger kommer utan en härlig båge av uttänkta och logiska förklaringar till varför han tycker som han gör. Dock så är det då mer grundat i filosofi snarare än fakta även om det såklart finns mycket av det också. Men det är en läsvärd bok även om man, som jag, inte är av åsikten att religiösa människor enbart är dumma i huvudet.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...

Är det fler här som läser böcker på läsplatta? Nu avser jag inte ögonmördande ipads eller mobiler, utan dedikerade läsplattor med e-ink-teknologi. Själv köpte jag en Sony Reader i somras och den blev snabbt en av mina käraste ägodelar. Tyvärr råkade jag förstöra dess skärm när jag var ute på expedition häromveckan (dum som jag var hade jag den liggande i kappsäcken utan skydd) men nu har jag köpt en ny. Jag var så illa tvungen att göra det, ty när man väl vant sig vid att läsa på platta vill man inte längre gå tillbaka till de otympliga pappersböckerna. Det enda smärre problemet är att utbudet av svenskspråkig litteratur fortfarande är ganska begränsat (och det gäller i synnerhet äldre eller "smalare" böcker) men om man, som jag, ändå läser mest engelskspråkigt är det inte något jättestort dilemma. E-boksläsare får fem av fem toasters; rekommenderas varmt, full fart! :thumbs-up:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 month later...

Sen fick jag hem lite böcker att ha till och från jobbet häromdagen:

Fågeln som vrider upp världen, Haruki Murakami

Norwegian Wood, Haruki Murakami

En amerikansk myt, James Ellroy

Gangsters, Klas Östergren

Gentlemen, Klas Östergren

Min oskuld och Pearl Harbour, Charles Bukowski

Utlästa, gillade alla starkt. Ska lägga ny beställning imorgon, tänkte köpa resterande Murakamiböcker och sista delen i Ellroy-trilogin, men sen vet jag inte riktigt. Jag läste Kokain av Lasse Wierup och Erik de la Reguera när vi var på Cypern och gillade den som fan så - tips på riktigt bra reportageböcker? Om vad som helst, egentligen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Är det fler här som läser böcker på läsplatta? Nu avser jag inte ögonmördande ipads eller mobiler, utan dedikerade läsplattor med e-ink-teknologi. Själv köpte jag en Sony Reader i somras och den blev snabbt en av mina käraste ägodelar. Tyvärr råkade jag förstöra dess skärm när jag var ute på expedition häromveckan (dum som jag var hade jag den liggande i kappsäcken utan skydd) men nu har jag köpt en ny. Jag var så illa tvungen att göra det, ty när man väl vant sig vid att läsa på platta vill man inte längre gå tillbaka till de otympliga pappersböckerna. Det enda smärre problemet är att utbudet av svenskspråkig litteratur fortfarande är ganska begränsat (och det gäller i synnerhet äldre eller "smalare" böcker) men om man, som jag, ändå läser mest engelskspråkigt är det inte något jättestort dilemma. E-boksläsare får fem av fem toasters; rekommenderas varmt, full fart! :thumbs-up:

Du vet väl att man kan låna krypterade e-böcker (och lyssna på ljudböcker för den delen) från bibblan? Det enda man behöver är ett lånekort.

http://www.elib.se/bibliotek/

Redigerad av mr_tobbe
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Utlästa, gillade alla starkt. Ska lägga ny beställning imorgon, tänkte köpa resterande Murakamiböcker och sista delen i Ellroy-trilogin, men sen vet jag inte riktigt. Jag läste Kokain av Lasse Wierup och Erik de la Reguera när vi var på Cypern och gillade den som fan så - tips på riktigt bra reportageböcker? Om vad som helst, egentligen.

Hunter S Thompsons Hells Angels (och Fear and Loathing on the Campaign Trail '72). Sen beror det ju på intressen, Erik Nivas samlade fotbollsreportage (Den nya världsfotbollen, Livet längs linjen, eller den rätt nyutkomna kombinationen av de två) är ju väldigt bra.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ellroy-trilogin,

Förutsatt att du kan borde du försöka läsa Ellroys böcker på engelska, mycket av den amerikanska jargongen går förlorad i översättningarna. Första gången jag skulle läsa American Tabloid läste jag på svenska men slutade då jag tyckte att språket var så konstlat, men sen läste jag den på engelska och då gillade jag den.

Du vet väl att man kan låna krypterade e-böcker (och lyssna på ljudböcker för den delen) från bibblan? Det enda man behöver är ett lånekort.

http://www.elib.se/bibliotek/

Vilket sjukt sammanträffande att du skrev det där nu. Ikväll var jag nämligen för första gången in på den där superba sidan och lånade en e-bok några e-böcker. Smidigt och lätt.

Redigerad av Umberto
lånade fler
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...