Jump to content

Böcker


Frenzy
 Share

Recommended Posts

På tal om ryska författare, förresten; var är en bra plats att börja (där jag självklart menar författare när jag säger plats)?

"Ryska författare" är ju en ganska lös term. Det finns ju tyngre grejor som Tolstoj eller Dostojevskij (som är typ läsa för att man ska läsa imo) men försök få tag på något av Ryszard Kapuscinski eller tidigare nämd Mikhail Bulgakow!

Svenska översättningar från ryska är faktiskt sjukt mysiga att läsa. Det är något med språket som bara översätts på ett ganska roligt sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 month later...

Ha inte fördomar mot ryska böcker.

Känner mig skyldig på den punkten. :ph34r:

---

Häromdagen läste jag ut Pulitzer-belönade Lonesome Dove av Larry McMurtry. Nästan 1000 sidor tjock och en aning långsam på sina ställen men ändå en riktigt njutningsfull bok. Tveklöst värd insatsen. Lonesome Dove är en western(!) som handlar om en grupp cowboys, en pianist, en kock och en hora som transporterar en hjord kor från Texas till Montana på 1870-talet samt deras äventyr och motgångar på vägen. Parallellt handlar den om en dumsnäll sheriff som letar efter en av cowboyerna i nämnda boskapsdrivning. Och ja, det är klart intressantare än det låter. Bokens främsta styrka ligger egentligen i de starka karaktärerna och deras relationer med och till varandra. Det ska visst finnas en film/tv-serie av boken, med Duvall i huvudrollen, men den har jag inte skådat.

NU läser jag Dan Simmons The Terror som är löst baserad på Sir John Franklins misslyckade nordostpassagen-expedition - med en paranormal tvist. Mycket intressant hittills, älskar den! :yes:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 weeks later...

NU läser jag Dan Simmons The Terror som är löst baserad på Sir John Franklins misslyckade nordostpassagen-expedition - med en paranormal tvist. Mycket intressant hittills, älskar den! :yes:

Läste ut den idag och wow, boken var bland det bästa jag läst på riktigt länge! Nu lider jag av post-bra-bok-syndrom... Jag tror inte den finns översatt till svenska men till alla som behärskar anglosaxiska och som gillar historiska romaner och skräck kan jag varmt rekommendera The Terror! 5 av 5 sälar!

"Hugo-winner Simmons (Olympos) brings the horrific trials and tribulations of arctic exploration vividly to life in this beautifully written historical, which injects a note of supernatural horror into the 1840s Franklin expedition and its doomed search for the Northwest Passage. Sir John Franklin, the leader of the expedition and captain of the Erebus, is an aging fool. Francis Crozier, his second in command and captain of the Terror, is a competent sailor, but embittered after years of seeing lesser men with better connections given preferment over him. With their two ships quickly trapped in pack ice, their voyage is a disaster from start to finish. Some men perish from disease, others from the cold, still others from botulism traced to tinned food purchased from the lowest bidder. Madness, mutiny and cannibalism follow. And then there's the monstrous creature from the ice, the thing like a polar bear but many times larger, possessed of a dark and vicious intelligence. "
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Håller på att läsa Fever Pitch, en av de mest klassiska fotbollsböckerna, och den bästa om supporterkultur enligt mig. Härligt med en bok som handlar om vanliga fans, inte om huliganer.

Måste dock läsa ut den imorrn så jag kan lämna tillbaka den. Annars får jag skolbibblan efter mig (och det blir en situation liknande spring-scenen i Äppelknyckarjazz-videon).

När jag tänker efter är de tre senaste böckerna jag läst fotbollsböcker på engelska. Dags för ett genrebyte.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Läste ut den idag och wow, boken var bland det bästa jag läst på riktigt länge! Nu lider jag av post-bra-bok-syndrom... Jag tror inte den finns översatt till svenska men till alla som behärskar anglosaxiska och som gillar historiska romaner och skräck kan jag varmt rekommendera The Terror! 5 av 5 sälar!

Tack, låter som en bok jag kan uppskatta. Knepigt att jag inte snubblat över den tidigare då jag brukar söka rätt frekvent efter liknande böcker. Nåja, den står på inköpslistan!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tack, låter som en bok jag kan uppskatta. Knepigt att jag inte snubblat över den tidigare då jag brukar söka rätt frekvent efter liknande böcker. Nåja, den står på inköpslistan!

Glad to hear. Skriv här när du har läst den för jag kommer ha en sak jag vill fråga dig om om en händelse i boken. ;)

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Läste New York-trilogin, Kafka på stranden och Shantaram på tågluffen. Alla tre (fem) jävligt bra böcker vilket kanske inte var en jättestor överraskning.

Kafka på stranden är förmodligen den bok jag fastnat mest för i hela mitt liv (vilket borde betyda att det är den bästa jag läst?). Fattade säkert inte all symbolik och hela magigrejen men fortfarande, jävlar vad bra. Det är en speciell känsla när man läser någonting och kommer på sig själv med att tänka "fyfan, jag har alltid velat säga exakt det där men aldrig kunnat uttrycka det i närheten av sådär bra".

Shantaram var också bra, men behållningen låg i hans berättelse och inte i de halvpinsamma utläggningarna han då och då höll om livet, kärleken, hatet, sorgen osv osv som bara slutade i riktigt dålig filosofi. När vi var i Malmö hade jag 200 sidor kvar och tänkte för mig själv att det var perfekt, nu hinner jag läsa ut den precis innan vi kommer hem, men när vi bokade biljetter bad jag en kompis hålla bokjäveln och självklart glömde han den på stationen, fml. Fortfarande inte fixat en ny så får ta tag i mig själv där.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Efter att ha läst lite allt möjligt på sistone var det dags att byta genre. Ni vet hur fascinerad jag är av underrättelsetjänster och organiserad brottslighet, så det blev dessa två:

Blood and Money: The True Story of Ron Gonen: Gangster Turned FBI Informant

Spooks the Unofficial History of MI5: From the First Atom Spy to 7/7 1945-2009

:)

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Efter att ha läst lite allt möjligt på sistone var det dags att byta genre. Ni vet hur fascinerad jag är av underrättelsetjänster och organiserad brottslighet, så det blev dessa två:

Blood and Money: The True Story of Ron Gonen: Gangster Turned FBI Informant

Spooks the Unofficial History of MI5: From the First Atom Spy to 7/7 1945-2009

:)

Sådant där är jävligt intressant faktiskt, några fler tips än de två böckerna?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Efter att ha läst lite allt möjligt på sistone var det dags att byta genre. Ni vet hur fascinerad jag är av underrättelsetjänster och organiserad brottslighet, så det blev dessa två:

Blood and Money: The True Story of Ron Gonen: Gangster Turned FBI Informant

Spooks the Unofficial History of MI5: From the First Atom Spy to 7/7 1945-2009

:)

Det visste vi (läs: jag) inte. Men nu vet vi varför du är i London! Du spionerar på den brittiska kronan för den estniska statens räkning, you bloody secret agent bastard you! :evil:

--

I juni utkommer Livet Deluxe, sista delen i Lapidus Snabba Cash-trilogi. Någon som är taggad? :naughty:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Sådant där är jävligt intressant faktiskt, några fler tips än de två böckerna?

Finns massor!

De senast månaderna har jag bl.a. läst både Donnie Brasco (hade sett filmen innan) och Fair Game (hade inte sett filmen innan), som bägge finns i filmformat. Maffians Värld av Maud Webster är även den väldigt intressant, speciellt ur ett historiskt perspektiv. Har även funderat på att köpa Mafia Son, men inte vågat ta ett beslut då den fått blandade recensioner.

Det finns hur som helst massvis med intressanta böcker om du bara letar :)

Det visste vi (läs: jag) inte. Men nu vet vi varför du är i London! Du spionerar på den brittiska kronan för den estniska statens räkning, you bloody secret agent bastard you! :evil:

[url=http://www.quotationspage.com/quote/37809.html]

Trust thyself only, and another shall not betray thee.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Läser Diamonds Are Forever av Ian Fleming. Köpte 1958 års upplaga på ett antikvariat för några år sedan men har aldrig läst den innan. Gillar Fleming's engelska. Stilig och elegant, precis som Bond. Väldigt förklarande prosa utan att det blir för överdrivet. Att sen läsa en av de tidigaste upplagorna på gulnat och slitet papper förhöjer stämningen.

Redigerad av Renard
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 weeks later...

oryx_and_crake_1213413_0.jpg

Nu var det ett par månader sen jag läste böckerna, men jag måste tipsa om Oryx & Crake (den första boken) och Year of the Flood (en lös uppföljare)av Margaret Atwood. Böckerna utspelar sig i en post-apokalyptisk värld och jag vill egentligen inte säga mer än så. Många vetenskapliga inslag på det hela, och allting är väldigt smart uppbyggd. Började läsa den första boken förutsättningslöst och det var en behaglig upplevelse att bara låta boken flyta fram och berätta sin historia, djupet fångar upp en och det är svårt att släppa taget.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

http://blog.itsroots.com/wp-content/uploads/2010/01/oryx_and_crake.jpg

Nu var det ett par månader sen jag läste böckerna, men jag måste tipsa om Oryx & Crake (den första boken) och Year of the Flood (en lös uppföljare)av Margaret Atwood. Böckerna utspelar sig i en post-apokalyptisk värld och jag vill egentligen inte säga mer än så. Många vetenskapliga inslag på det hela, och allting är väldigt smart uppbyggd. Började läsa den första boken förutsättningslöst och det var en behaglig upplevelse att bara låta boken flyta fram och berätta sin historia, djupet fångar upp en och det är svårt att släppa taget.

Det bästa med Atwood, enligt mig, är att försöka hitta så många som möjligt av hennes lingvistikbus. Med det menar jag att hon leker med orden på ett sätt som får mig att skrocka gott för mig själv, om man nu ser dem för ofta är de väldigt subtila.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tips på bra och intressanta faktaböcker vilka behandlar svensk såväl som internationell ekonomi?

Klas Eklund: Vår ekonomi

Oops! Det skulle vara intressant! :doh:

Johan Norberg: Till världskapitalismens försvar

---

Läser nu:

TR Smith: Child 44

H Zinn: A People's History of the United States

Redigerad av Umberto
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...