Jump to content

Böcker


Frenzy
 Share

Recommended Posts

Väldigt intressanta allihopa, särskilt Generation Kill var jävligt grym. Rätt puckat att man egentligen tänkt annorlunda, men det är verkligen sjukt synd om en del av soldaterna som tvingas utkämpa ett dels orättfärdigat och dels helt jävla omöjligt krig där man nästan oundvikligen kommer döda barn och civila, för att sedan komma hem och behöva skämmas för att man gjort sitt jobb så gott man kunnat.

Läste du den på svenska eller engelska?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller på med Blood Meridian nu. Vad tyckte du om den?

Måste förresten fråga dig som är i branschen.. har du läst Bukowskis Post Office? :P

När du nämner det så läste jag faktiskt inte ut den, så fort jag satt igång blev jag extremt Ellroysugen och när Sextusen kalla var utläst hade jag glömt bort den. Tar en raincheck nu och återkommer om någon vecka!

Haha, ja, det har jag, Hollywood var den enda jag inte läst av hans romaner. Jag har faktiskt gått i planer att beställa hem den och läsa om bara för att. rolleyes_1184336_0.gif

Läste du den på svenska eller engelska?

Svenska.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Svenska.

Bra att veta, jag tänker köpa den på svenska och man vill ju inte behöva skämmas. :P

Grejen är att jag hade problem att greppa tv-serien på grund av militärslanget, så jag var tvungen att ha svenska undertexter... Men jag dras ändå lite inför att behöva läsa "håll er frostiga" och andra skitnödiga översättningar. :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Bra att veta, jag tänker köpa den på svenska och man vill ju inte behöva skämmas. :P

Grejen är att jag hade problem att greppa tv-serien på grund av militärslanget, så jag var tvungen att ha svenska undertexter... Men jag dras ändå lite inför att behöva läsa "håll er frostiga" och andra skitnödiga översättningar. :unsure:

Den engelska versionen är absolut värd att ge sig på, dock! Om jag minns rätt så förklarar författaren de flesta slang och militära termer som nämns.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Läste nyligen igenom Warm Bodies som är debutnovellen av Isaac Marion efter att jag upptäckte att det görs en film av den. Som allting annat jag gör så har det med zombies att göra, fast den här boken handlar om en zombie med tankar, som får känslor för flickvännen av sitt senaste offer.

Först när jag läste beskrivningen av filmen tänkte jag "Nej, inte en Zombie-twillight!", men boken är faktiskt fruktansvärt bra. Inte alls så barnslig som jag förväntade mig utan den petar på några riktigt bra ämnen och var inte alls som jag först trodde! Har en känsla av att filmen kommer att försöka rida Twillightvågen dock, och har inte samma förväntningar på den, men boken rekommenderas till alla!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Bra att veta, jag tänker köpa den på svenska och man vill ju inte behöva skämmas. :P

Grejen är att jag hade problem att greppa tv-serien på grund av militärslanget, så jag var tvungen att ha svenska undertexter... Men jag dras ändå lite inför att behöva läsa "håll er frostiga" och andra skitnödiga översättningar. :unsure:

Tänkte inte på att översättningen var krystad eller så, och jag hade ju ändå inget val eftersom det var en julklapp. Kör på vad du vill. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 weeks later...

Jag håller på med Blood Meridian nu. Vad tyckte du om den?

Sådär. Jag gillade den, absolut, men jag tror att jag hade haft nytta av att läsa den i något slags sammanhang, typ som skolarbete med instuderingsfrågor osv för jag tror att i princip varenda filosofisk utläggning gick mig förbi. Tror också det hade varit betydligt roligare om man, till skillnad från mig, överhuvudtaget haft någon koll på Glantongänget och tiden boken utspelas i, eftersom det ju är någon slags blandning av faktisk historia och fiktion. Men, faktum kvarstår att den fortfarande var riktigt bra, miljöbeskrivningarna, även om de IBLAND kanske är något tröttsamma pga deras längd och hur ofta de kommer, är verkligen enastående. Och du?

Förresten, finns det intresse för en GTASajtens Bokcirkel? Kan tänka mig ett upplägg i stil med att vi gemensamt väljer en bok, sen har en månad på oss att läsa ut den, typ. Har dock aldrig medverkat i en bokcirkel, vilka element behövs? tongue_1181744_0.gif Sker all diskussion EFTER läsningen eller är någon slags milstolpar att föredra, typ var hundrade sida?

Redigerad av Tweak
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har nyligen läst ut H. Mankells Himmel över Londom. Mycket fägslande och välskriven läsning, extremt elaborerad historia som känns väldigt nödvändig och spännande att följa, en del forumleringar låter i mina öron som poesi. Dessvärre är bokens slut något otillfredsställande men det bror nog snarare på ett begränsar intellekt än en begränsad författare.

Läs den!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Sådär. Jag gillade den, absolut, men jag tror att jag hade haft nytta av att läsa den i något slags sammanhang, typ som skolarbete med instuderingsfrågor osv för jag tror att i princip varenda filosofisk utläggning gick mig förbi. Tror också det hade varit betydligt roligare om man, till skillnad från mig, överhuvudtaget haft någon koll på Glantongänget och tiden boken utspelas i, eftersom det ju är någon slags blandning av faktisk historia och fiktion. Men, faktum kvarstår att den fortfarande var riktigt bra, miljöbeskrivningarna, även om de IBLAND kanske är något tröttsamma pga deras längd och hur ofta de kommer, är verkligen enastående. Och du?

Håller med dig om det mesta! Jag gillade miljöbeskrivningarna och prosan var ju fantastisk, den bidrog verkligen till att skapa bokens atmosfär. Den filosofiska och religiösa symboliken samt betraktelserna om människans krigiska natur var också intressanta. Samtidigt var det en av de brutalaste böcker som jag någonsin läst men våldet kändes ändå inte omotiverat. Det var inte fråga om "underhållningsvåld", utan det var snarare en ganska realistisk gestaltning av råheten i verklighetens "vilda västern". Eftersom eftertidens populärkultur har målat upp en ljusare bild av hur det egentligen gick till kändes det här som en frisk fläkt. Det negativa med boken, som jag ser det, var att den var ganska långdragen på sina ställen och ärligt talat "hände" det ju inte så jättemycket... Jag brukar ha lite svårt med böcker vars främsta "claim-to-fame" vilar på stilistiska grunder; jag vill ha story, intrig och karaktärsutveckling och det fanns det inte så mycket av i den här boken. 3/5 blir mitt betyg.

Favoritcitat:

"It makes no difference what men think of war, said the judge. War endures. As well ask men what they think of stone. War was always here. Before man was, war waited for him. The ultimate trade awaiting its ultimate practitioner. That is the way it was and will be."

Förresten, finns det intresse för en GTASajtens Bokcirkel? Kan tänka mig ett upplägg i stil med att vi gemensamt väljer en bok, sen har en månad på oss att läsa ut den, typ. Har dock aldrig medverkat i en bokcirkel, vilka element behövs? tongue_1181744_0.gif Sker all diskussion EFTER läsningen eller är någon slags milstolpar att föredra, typ var hundrade sida?

Det är en jättebra idé och jag är gärna med på något sådant. Böcker läser man (iaf jag) ju ändå så det kan vara givande att diskutera med andra som läser samma sak. Enklast gör man det väl genom att först komma överens om en bok att läsa och ett startdatum och sedan startar man en tråd där läsarna kan diskutera boken i fråga. Jag tror det blir bäst om man låter diskussionen vara relativt fri, säg att man har en månad på sig att läsa och så kommer man in i tråden och kommenterar/diskuterar medan man läser. För att undvika spoilers kan man ju skriva vilken sida man är på i början av inlägget.

Vi borde dock vara minst 4-5 st för att det ska bli givande. Finns det fler som är intresserade av en bokcirkel?

Redigerad av Umberto
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är med om vi inte läser skitböcker. Vill fan ha riktig litteratur och inte någon jävla Camilla Läckberg och liknande.

Det ska vi nog kunna lösa!

Andra intresserade, häng på nu! Det kommer vara minst såhär högt i tak: http://www.youtube.com/watch?v=7rsl09ShlJs

Ska vi ta och försöka spika en bok så kanske vi kan locka med lite folk? Finns det några förslag? På rak arm har jag varit sugen på dels Gustavs Grabb av Leif GW Persson, en självbiografi som kretsar kring hans klassresa, och dels Aniara av Harry Martinsson, men den kanske folk redan läst? Är i övrigt öppen för i princip vad som helst. Gustavs grabb finns dock inte i pocket ännu, men kostar bara 79 på bokus så det är överkomligt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det ska vi nog kunna lösa!

Andra intresserade, häng på nu! Det kommer vara minst såhär högt i tak: http://www.youtube.com/watch?v=7rsl09ShlJs

Ska vi ta och försöka spika en bok så kanske vi kan locka med lite folk? Finns det några förslag? På rak arm har jag varit sugen på dels Gustavs Grabb av Leif GW Persson, en självbiografi som kretsar kring hans klassresa, och dels Aniara av Harry Martinsson, men den kanske folk redan läst? Är i övrigt öppen för i princip vad som helst. Gustavs grabb finns dock inte i pocket ännu, men kostar bara 79 på bokus så det är överkomligt.

Gå till ett bibliotek annars.

God idé med bokcirkel men jag passar, vill läsa...självständigt eller vad man ska säga.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det ska vi nog kunna lösa!

Andra intresserade, häng på nu! Det kommer vara minst såhär högt i tak: http://www.youtube.com/watch?v=7rsl09ShlJs

Ska vi ta och försöka spika en bok så kanske vi kan locka med lite folk? Finns det några förslag? På rak arm har jag varit sugen på dels Gustavs Grabb av Leif GW Persson, en självbiografi som kretsar kring hans klassresa, och dels Aniara av Harry Martinsson, men den kanske folk redan läst? Är i övrigt öppen för i princip vad som helst. Gustavs grabb finns dock inte i pocket ännu, men kostar bara 79 på bokus så det är överkomligt.

Jaha. Jag trodde att bokcirklar handlade om att byta böcker med varandra och så där. Om man ska bestämma en viss bok att läsa så känner jag inte riktigt för att vara med..

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det ska vi nog kunna lösa!

Andra intresserade, häng på nu! Det kommer vara minst såhär högt i tak: http://www.youtube.com/watch?v=7rsl09ShlJs

Ska vi ta och försöka spika en bok så kanske vi kan locka med lite folk? Finns det några förslag? På rak arm har jag varit sugen på dels Gustavs Grabb av Leif GW Persson, en självbiografi som kretsar kring hans klassresa, och dels Aniara av Harry Martinsson, men den kanske folk redan läst? Är i övrigt öppen för i princip vad som helst. Gustavs grabb finns dock inte i pocket ännu, men kostar bara 79 på bokus så det är överkomligt.

Ja, det tycker jag. Om fler vill hoppa på kan de göra det efter att vi har valt bok. Jag ska kolla upp de där böckerna som du nämner.

Jaha. Jag trodde att bokcirklar handlade om att byta böcker med varandra och så där. Om man ska bestämma en viss bok att läsa så känner jag inte riktigt för att vara med..

Grejen med bokcirkel är ju att man ska få diskutera boken man läser med andra som läser/läst samma sak. Det förhöjer läsupplevelsen imo.

--

Beträffande bokvalet är egentligen min enda önskan att vi håller oss till skönlitteratur, i övrigt ställer jag upp på det mesta . Jag kollade min "ska-läsa-lista" och plockade ut några tänkbara förslag, jag valde sådana som finns tillgängliga på svenska:

Gaiman, Neil: American Gods (Amerikanska gudar)

Shadow är en man med ett förflutet. Efter tre år i fängelse vill han inget hellre än att hålla sig från bråk och leva ett lugnt och harmoniskt liv tillsammans med sin fru. Ända tills han får veta att hans fru dödats i en olycka. På resan hem till begravningen, då en våldsam storm skakar planet, presenterar sig mannen i stolen bredvid. Han kallar sig mr Wednesday och han vet mer om Shadow än vad han borde göra. Han varnar Shadow att en mycket värre storm är på väg att blåsa upp. Och Från det ögonblicket kommer inget att förbli detsamma. Amerikanska gudar är en mörk och brokig resa in i mytens värld och över den amerikanska kontinenten – en resa lika bekant som fullständigt främmande. På sitt eget mästerliga sätt berättar Neil Gaiman en originell och nyskapande historia, i vilken verklighet och fantasi förenas.

Stoker, Bram: Dracula

A dreary castle, blood-thirsty vampires, open graves at midnight, and other gothic touches fill this chilling tale about a young Englishman's confrontation with the evil Count Dracula. A horror romance as deathless as any vampire, the blood-curdling tale still continues to hold readers spellbound a century later.

Wijkmark, C-H: Jägarna på Karinhall

Året är 1936 och Hitler och Goebbles jättelika propagandaspektakel Berlinolympiaden går av stapeln. Samtidigt arrangerar Göring sin årliga jaktfest på slottet Karinhall strax utanför huvudstaden. Den norske maratonlöparen Roar Trøgesen förirrar sig in på de karinhallska ägorna och blir ofrivilligt vittne till firandets kusligt välorganiserade galenskap. Med excesser i välhängt viltkött, årgångsviner och horbaletten från Freidrichstrasse gör festvärden Göring sitt bästa för att skymma de storpolitiska planer som smids i rusets dimma.

Voltaire: Candide

Candide is a young man living a sheltered life in an Eden-like paradise, being indoctrinated with optimism. But when the lifestyle comes to an end, it is followed by Candide's slow, painful disillusionment as he witnesses and experiences great hardships in the world. Candide has enjoyed both great success and great scandal. Immediately after its secretive publication, the book was widely banned because it contained religious blasphemy, political sedition and intellectual hostility. However, with its sharp wit and insightful portrayal of the human condition, the novel has since inspired many later authors and artists to mimic and adapt it. Today, Candide is recognised as Voltaire's masterpiece and is often listed as part of the Western canon; it is probably taught more than any other work of French literature.

Adams, Richard: Watership Down (Den långa flykten)

En dag bryter en flock vildkaniner upp från sina ängar, hotade av människornas framfart, för att söka sig en ny boplats. Den lilla Femman har anat faran, den handlingskraftige Hassel blir ledaren, och de får med sig den stöddige Kronan, den poetiske Maskros, den klipske Björnbär och några till. Fiender och farligheter väntar i det grönkulliga engelska landskapet och ställer dem på svåra prov. När de efter tusen äventyr kan förverkliga drömmen om ett nytt hem på Watership Down, är de inte samma sorglösa och oerfarna varelser som en gång gav sig i väg.

Jersild, PC: Efter floden

Efter floden är en postapokalyptisk science fiction-roman från 1982. Boken utspelar sig på en plats som en gång i tiden kallades Sverige. Ett globalt atomkrig har utplånat civilisationen och en liten människospillra hankar sig fram i Stockholms skärgård, där sanden har smält till glas. Edwin "Fittmun" försörjer sig som älskare åt sjökaptener och överges en dag på en ö bebodd av åldrade straffångar...

Jag blir absolut inte arg eller ledsen om vi inte läser någon av de här, det är bara mina förslag. :innocent: Ni andra som är med kan väl också ta och räkna upp några titlar så får vi se om vi kommer fram till något.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...

Alright, I get it. Mina förslag var så förskräckliga att alla försvann... :(

Men släng upp några titlar (eller åtminstone genrer) nu eller kommentera de böcker som nämnts så att vi kommer igång. Alternativt kan vi ju låta Tweak vara boss och bestämma bok men personligen tror jag att det blir bäst om vi försöker komma överens om det tillsammans.

Jag ska kolla upp de där böckerna som du nämner.

Och nu har jag gjort det. Aniara kan jag ställa upp på, även om jag är lite tveksam till att den tydligen består av "sånger". GWs biografi är jag dock inte så jätteintresserad av.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...